Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2007, 16:58
Sentosa
Sentosa is offline
mag ik weer,

hihi

Kaasje
Ik wil jou kruidenkaasje zijn
Ben jij dan mijn toostje
Dan zou ik mezelf op je uitsmeren
En me over je heen belegen
Ik zou mijn fijne kruiden
tussen jou volkoren poriën laten spelen
Ik zou jou beter laten smaken
en je rijper kunnen maken.
Oud 27-01-2007, 17:00
Verwijderd
Spelfoutennnnn
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 17:07
Sentosa
Sentosa is offline
Je zegt een schilder toch ook niet binnen de lijntjes te kleuren
Oud 27-01-2007, 18:01
Bird-one
Bird-one is offline
dichten is in dat opzicht wel iets anders dan schilderen . met taal valt minder te spelen. en als je er mee speelt, moet je het wel goed doen. ik snap dat spelling voor sommige mensen moeilijk kan zijn, maar sta dan wel open voor hulp.
Oud 27-01-2007, 18:05
Ray
Ray is offline
Ik vind hem kut.
Oud 27-01-2007, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Sentosa schreef op 27-01-2007 @ 18:07 :
Je zegt een schilder toch ook niet binnen de lijntjes te kleuren
hahaha...

Schilderen en tekenen in het algemeen hebben inderdaad geen regels. Als je expliciet een realist bent, een expressionist enz, dan weer wel.

Maar dichten is gebaseerd op taal. Taal staat vast, in woordenboeken, groene boekjes en grammatica. Als je met taal wil spelen, moet je die regels gewoon kennen.

Taal is een communicatiemedium en moet dus vastgelegd zijn. ztell je foor tat we allemaal aleen soude sgrijve wat we hore? Iedereen zou een andere schrijfwijze hebben. En dan nog, als je daarmee wil spelen, ga je gang. Als je nieuwe woorden of klanken wil uitvinden, . Maar als je wil schrijven in de algemene Nederlandse taal, dan zul je je toch aan de regels moeten houden. Zoniet, dan moet je met de commentaar leren leven.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 19:47
Porcelain
Porcelain is offline
Spelfouten mogen wat mij betreft pas als ze een functie hebben, in een woordspeling ofzo.

Je gedichtje vind ik wat onorigineel, er is al zo vaak gezegd 'jij bent mijn ... , mag ik jouw ... zijn?' En de uitwerking is ook niet zo bijzonder of speciaal dat ik eroverheen kan lezen.

Ik heb nu al een aantal gedichten van je gelezen in dezelfde stijl (eindrijm, recht voor zijn raap, expliciet, simpel). Ik zou het leuk vinden als je het eens anders aanpakt, ergens over na gaat denken en dat dan verwerkt in een gedicht op een bijzondere manier. Lees eens rond, doe ideeën op en schrijf eens wat anders!

En ik vind porieën een vies woord, vooral in combinatie met eten, blegh. Maar dat is persoonlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 20:33
Sentosa
Sentosa is offline
Sta dan wel open voor hulp ?

Door simpelweg spelfoutennn te zeggen bied je toch geen hulp.
En alleen maar zeggen dat het kut is vind ik ook nogal makkelijk.

Natuurlijk kunnen we niet alleen maar schrijven hoe we de dingen horen. Maar zo erg, als jij het voordoet mutant, doe ik het nou ook weer niet.

Ik ben verder blij met de manier waarop ik schrijf, dus dat het simpele versjes zijn daar doe ik het juist om.
Ik vind wel dat er met taal veel te spelen valt. Dat is voor mij juist de uitdaging.
Niet alles hoef toch maar over diepe gedachtenspinsels te gaan, of met moeilijke woorden verteld te worden. Geloof me ook dat heb ik gedaan en dat beviel me niet. De stijl in hoe ik nu schrijf, (luchtig,vrolijk,simpel) heeft me eindelijk weer creatief en vol inspiratie gekregen.
Oud 27-01-2007, 20:41
Verwijderd
Wat een lol er te beleven valt als je opstaat uit de dood.

Overigens geeft Mutant aan waar het probleem zit, ze heeft je meer uitleg gegeven, maar in dit geval zou een spelfoutennnn genoeg moeten zeggen om jezelf in een hoekje te verbergen, schamen en er niet meer uit te komen voor je een fatsoenlijk woord op poten kunt zetten.
Maar aangezien je personen niet eens kunt aanspreken met een welverdiende hoofdletter, vermoed ik dat enige wijsheid op dit gebied is verspild aan jouw persoon. Simpelweg.

Als je blij bent met de manier waarop je schrijft, blijf dan vooral jezelf verblijden, maar laat de rest van de wereld met rust.

Al moet ik zeggen dat de kaas mijn interesse wekte, maar als er op zo'n manier mee omgegaan wordt, stort ik mij liever op het vlees.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 21:02
Bird-one
Bird-one is offline
Citaat:
Sentosa schreef op 27-01-2007 @ 21:33 :
Sta dan wel open voor hulp ?

Door simpelweg spelfoutennn te zeggen bied je toch geen hulp.
klopt, door simpelweg 'spelfoutennn' te zeggen biedt iemand inderdaad geen hulp. maar jij reageert ook niet met 'waar zitten die spelfouten dan?' (openstaan), maar met het afwijzen van de reactie van Mutant.

of je simpele versjes schrijft of niet heeft er weinig mee te maken. dat is de stijl waarin je schrijft, horen de spelfouten daarbij ?
Oud 28-01-2007, 15:36
Uice
Uice is offline
Buiten de metafoor stelt dit gedicht niet echt veel voor, en de metafoor stelt ook niet echt veel voor.
Oud 28-01-2007, 16:58
Sentosa
Sentosa is offline
Het is ook niet mijn streven om het iets te laten voorstellen. Ik schrijf wat er in me opkomt en hoop dat mensen daar wat vrolijker van worden, meer niet. Dat staat je aan of niet.

Nee de stijl heeft niks te maken met de spelfouten. Maar dat ging over de reactie van Porcelain.

Riven, wat jij doet is geen gewone kritiek meer leveren, maar iemand de grond in stampen en dat stel ik echt niet op prijs.

Omdat ik eenmaal niet zo'n geweldig persoon als jou ben op het gebied van spelling wil dat nog niet zeggen dat ik dan maar lekker van dit forum moet oprotten en me ergens in een hoekje moet gaan zitten schamen.

Ik wil helemaal geen kritiek afwijzen of ruzie maken.
Maar hier wordt het probleem wel heel erg opgeblazen en wordt er in sommige reacties behoorlijk giftig gereageerd. Dat is echt niet netjes.

Tevens vind ik het ook kinderachtig te stellen dat ik Mutant niet zou waarderen puur omdat ik haar naam vergeten ben te schrijven met een hoofdletter.

Ik stel me altijd zo vriendelijk mogelijk op, maar blijkaar wek ik alleen maar haat op

Laatst gewijzigd op 28-01-2007 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 13:08
Verwijderd
Ik stel zoveel niet op prijs. Mensen die mijn tijd verspillen bijvoorbeeld. Of mensen die denken dat ze iets nieuws te vertellen hebben.

Ik lever misschien harde kritiek, maar daar moet je mee leren leven, het is niet allemaal lief en zacht en 'wat dicht je mooi'. Je laat in dit gedicht zo overduidelijk een gebrek aan elementaire kennis merken dat de opmerking 'spelfouten' genoeg zegt over de pijn die dit doet aan de ogen van mensen die van taal houden. Het is niet dat je een tussen-n vergeet (iets dat geen mens meer kan volgen na spellingswijziging nummer 3) of dat je je even hebt vergist met typen.
Het kan me niet schelen of je dyslexie hebt of een ander excuus, laat het dan op zijn minst nalezen, of geef toe dat je weet dat je er problemen mee hebt, maar de paljas uithangen en zeggen dat je aan zo'n commentaar niets hebt, dat is ronduit belachelijk.
Blijkbaar wekken die spelfouten zoveel irritatie op dat mensen niet eens meer verder willen kijken naar je gedicht, reden genoeg om eraan te werken, niet?

En ik zeg niet dat je van het forum moet oprotten, niet als je iets wil bijleren. Maar leer dan ook. Als je bij voorbaat al niet tegen kritiek wenst te kunnen, dan mag je wél oprotten, want er zijn al zat fora waar de middelmatige schrijver ten onrechte wordt opgehemeld.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 13:37
Sentosa
Sentosa is offline
Riven
Jij bent bewust bezig met ruzie zoeken, mierenneuken en indd het arogante kutwijf uit te hangen.

Heb ik van jou ook maar 1 ding gehad waar ik iets aan heb. Nee van jou moest ik me meteen maar schamen en in een hoekje kruipen.

Ten eerste hoef je je tijd niet te verdoen aan mijn gedichten want je bent vrij om ze links te laten liggen.

Ik ben er helemaal niet op uit iets nieuws te vertellen
en ik hoef ook niet te worden opgehemeld.

Ik kan best tegen harde kritiek maar jij weet alleen maar neerbuigende kritiek neer te zetten. En daar ben ik niet van gedient.

Je maakt nu zo'n ongelofelijk probleem van dit gedichtje,
Net of het totaal onleesbaar is geworden. Ik zeg het nu voor de zoveelste x als mijn spellingscontrole geen strepen neerzet dan vindt ik het goed. Ik heb geen zin om me er dan verder mee bezig te houden.

Je mag me altijd kritiek geven over de inhoud daar doe ik zeker iets mee. Kan je niet leven met het feit dat je spellingsfouten tegenkomt dan moet je mijn gedichten links laten liggen.

Btw ooit van Remco Campert gehoord die bewust met de spelling ging kloten omdat hij het maar niks vond
Oud 29-01-2007, 13:57
Verwijderd
Maar die man kan schrijven .

Als je je werkelijk op dezelfde hoogte wil stellen, leer dan eerst spellen voor je ermee gaat kloten. En vertrouwen op de spellingscontrole die niet weet of het jou of jouw moet zijn en hij antwoord als correct beschouwt, het lijkt me dat je daar niet ver mee gaat komen. Laten we dan ook maar hopen dat ze jouw sollicitaties later ook in Word bekijken en ook blindelings daar op vertrouwen .

En om het terug te betrekken op je vergelijking met de schilderkunst, Van Gogh, Cézanne en vele schilders met hen, hebben ook eerst leren 'tekenen' (realistisch) vóór ze begonnen met experimenteren. Kijk maar eens naar hun evoluties.

Je krijgt véél meer van mij, maar daar sta je niet voor open. Je zegt zelf:

"Ik heb geen zin om me er dan verder mee bezig te houden."

Als jij al geen zin hebt om je met je eigen gedichten bezig te houden, waarom zou je dat dan nog van anderen verwachten?
Waarom zouden anderen de moeite moeten nemen je tips te geven, als die je niet interesseren of als je geen zin hebt om je daarmee bezig te houden? Waarom post je ze dan hier?

Je wil dichten, schrijven, dus werken met taal. Snap je hoe tegenstrijdig het klinkt als je dan zegt dat je je niet met die regels van die taal bezig wil houden?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 21:22
Sentosa
Sentosa is offline
Je stelt nogal snel dingen Riven. Ik stel me helemaal niet gelijk aan Remco Campert ik geef alleen een voorbeeld.

En dat ik geen hulp wil daar ga ik verder niet meer op in, dat is niet zo en dat heb ik nu al vaak genoeg uitgelegt.

Maargoed ik hou er verder over op. Ik denk niet dat we hier uit komen.

Ik heb wel nog eens het gedichtje op spelling nagekeken en een leraar en een pedagoog gevraagt wat zij dan zoal konden vinden. en zoveel fouten dingen kwamen er niet uit.
Jou moest je of jouw zijn en belegen was een (waarschijnlijk) verkeerd begrepen woordt grapje.

Maar is dat nou iets om zo'n probleem van te maken. Dat vindt ik toch een beetje gek.
Oud 30-01-2007, 09:44
Verwijderd
Ik zie in meer gedichten van je spelfouten. Overigens heeft Riven wel een punt waar je niet op reageert:

Citaat:
Je krijgt véél meer van mij, maar daar sta je niet voor open. Je zegt zelf:

"Ik heb geen zin om me er dan verder mee bezig te houden."

Als jij al geen zin hebt om je met je eigen gedichten bezig te houden, waarom zou je dat dan nog van anderen verwachten?
Waarom zouden anderen de moeite moeten nemen je tips te geven, als die je niet interesseren of als je geen zin hebt om je daarmee bezig te houden? Waarom post je ze dan hier?

Je wil dichten, schrijven, dus werken met taal. Snap je hoe tegenstrijdig het klinkt als je dan zegt dat je je niet met die regels van die taal bezig wil houden?
Ik vind je houding ook nogal teleurstellend, ook al zeg je in een ander topic tegen Porcelain dat dat niet de bedoeling is.

En blijkbaar ontgaat het je echt dat je hier met taal bezig bent en dat taalfouten daar gewoon niet bij passen. En dat je dan ook nog zegt dat het je niet interesseert, dát is het probleem, dát begrijpen we niet. Want waarom wil je dan dichten als de taal je niet interesseert?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 18:33
Sentosa
Sentosa is offline
Citaat:
Mutant schreef op 30-01-2007 @ 10:44 :
Ik zie in meer gedichten van je spelfouten. Overigens heeft Riven wel een punt waar je niet op reageert:

Wat is dat dan. Het feit dat ze zegt dat haar intresse wel werd gewekt door de kaas.

Laat ik het dan zo zeggen. Leuk dat het je intresse wekte

Mijn houding is misschien teleurstellend maar dat komt voornamelijk omdat ik zo teleurgesteld was van zulke boze reacties, Dan ga ik ook een beetje van me af bijten. maarjah mijn excuses daarvoor. Ik had echt de bedoeling een positieve insteek te geven maar dat is dus helaas gefaald.

Misschien hebben jullie het idee dat ik geen werk steek in mijn gedichten en ze on af en zonder naar de spelling te kijken, op het forum kwak. Maar dat is zeker niet zo.
Ik ben er achter gekomen dat de gedichtjes simpel en niet goed geschreven over komen omdat ik ze een beetje als liedjes schrijf. Als je liedjes hoort klinken ze vaak veel mooier dan als je puur de tekst ziet.

En wat betreft de spelling snap ik best dat het verwarring opwekt dat dat me zo weinig boeit.
Misschien heb ik te kortaf gezegt dat het me niets interesseerde. Maar ik wil alleen maar mijn standpunt naar voren brengen. Ik ben iemand die veeel meer let op de inhoud of de vorm van een gedicht. Ik post mijn gedichten ook om te kijken wat ik daar verder mee kan doen.
Ik hoopte dat jullie daar meer naar zouden kijken en niet zozeer naar de spelling, want dat is iets wat voor mij als laatste komt. Duidelijker zo ? Ik besef me wel dat het meetelt maar het was gewoon niet de insteek waarop ik mijn gedichten poste en daarom zij ik dat ik met die kritiek niets deed.

Maar als de spelling zo belangrijk voor jullie is zal ik daar wat meer voor open staan. Maar schiet me dan niet meteen af als ik spelfouten maak want dat is gewoon iets wat moeilijk voor me is.
Oud 05-02-2007, 12:33
Roversdochter
Roversdochter is offline
Super
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten