Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2007, 16:19
bezkeksl
Kan iemand deze teksts voor mij ontleden (tot en met de ablativus)

Subito Lacoon, ssacerdos Apollinis, cum duobus filiis ex urbe accurit.Clamat: 'Eheu, miseri Troiani! Nolite credere Graecis!
Dona Graecorum nunquam dolis carent. In equo milites fortasse inclusi sunt. Certe equus donum non est. Ego et Graecos et dona Graecorum timeo!' Deinde hastam in equum torquet. Tremens in equo haeret. Equus miro sono fremit! Ecce procul Troiani iuvenem ad Piramum regem trahunt. Iuvenis vinctus est. Ante priamum consistit et exlamat: 'Heu, quae terra me accipit?Nomen mihi Sinon. Creacus sum.Me audite! Sine me Troiam servare non potesis

Ik heb de tekst al vertaal in het Nederlands, dus dat hoeft niet meer. Voor jullie gemak zal ik hem er bij zetten:

Plotseling komt Laocoon, de priester van Appolo met twee zonen aanrennen. Hij roept: Ach, ongelukkige Trojanen! jullie moeten de Grieken niet vertrouwen! De geshenken van de Grieken zijn nooit zinder listen. Misschien zijn er in het paard soldaten ingesloten. Zeker, het paard is geen geschenk van de Grieken. Ik vrees de Grieken en hun geschenken. Vervolgens slingert hij een lans in het paard. Trillend blijft het in het paard steken. Wonderlijk, in het paard zij er klanken van kreunen. Kijk, ver weg slepen de Trojanen een man naar Priamus. de man is geboeid. Voor Priamus blijven ze staan en hij zegt: Ach, welk land ontvangt mij? Mijn naam is Sinon. Ik ben een Griek. Luister naar me! Zonder mij kunnen jullie Troje niet redden.

Alvast bedankt
Advertentie
Oud 08-03-2007, 16:47
Belgarath
Belgarath is offline
Ik heb even een versie 2.0 van de vertaling gemaakt:

Plotseling komt Laocoon, de priester van Apollo met twee zonen uit de stad aanrennen. Hij roept: Ach, ongelukkige Trojanen! Jullie moeten de Grieken niet vertrouwen! (De) geschenken van de Grieken zijn nooit zonder listen. Misschien zijn er in het paard soldaten ingesloten. Het paard is zeker geen geschenk. Ik vrees en de Grieken en de geschenken van de Grieken. Vervolgens slingert hij een lans in het paard. Trillend blijft het in het paard steken. Wonderlijk, het paard gonst met geluid. Kijk, ver weg slepen de Trojanen een man naar Priamus. De man is geboeid. Voor Priamus blijft hij staan en hij zegt: Ach, welk land ontvangt mij? Mijn naam is Sinon. Ik ben een Griek. Luister naar me! Zonder mij kunnen jullie Troje niet redden.

Wat wil je precies weten? Naamvallen en uit welke groep ze komen? Werkwoordsvormen?
Oud 08-03-2007, 18:26
corrector
Citaat:
Belgarath schreef op 08-03-2007 @ 17:47 :
Ik heb even een versie 2.0 van de vertaling gemaakt:

Plotseling komt Laocoon, de priester van Apollo met twee zonen uit de stad aanrennen. Hij roept: Ach, ongelukkige Trojanen! Jullie moeten de Grieken niet vertrouwen! (De) geschenken van de Grieken zijn nooit zonder listen. Misschien zijn er in het paard soldaten ingesloten. Het paard is zeker geen geschenk. Ik vrees en de Grieken en de geschenken van de Grieken. Vervolgens slingert hij een lans in het paard. Trillend blijft het in het paard steken. Wonderlijk, het paard gonst met geluid. Kijk, ver weg slepen de Trojanen een man naar Priamus. De man is geboeid. Voor Priamus blijft hij staan en hij zegt: Ach, welk land ontvangt mij? Mijn naam is Sinon. Ik ben een Griek. Luister naar me! Zonder mij kunnen jullie Troje niet redden.

Versie 3.0

Plotseling komt Laocoon, de priester van Apollo, met twee zonen uit de stad aanrennen. Hij roept: Ach, ongelukkige Trojanen! Jullie moeten de Grieken niet vertrouwen! (De) geschenken van de Grieken zijn nooit zonder listen. Misschien zijn er in het paard soldaten ingesloten. Het paard is zeker geen geschenk. Ik vrees en de Grieken en de geschenken van de Grieken. Vervolgens slingert hij een lans in het paard. Trillend blijft die in het paard steken. Het paard gonst met wonderlijk geluid. Kijk, ver weg slepen de Trojanen een man naar koning Priamus. De man is geboeid. Voor Priamus blijft hij staan en hij roept uit: Ach, welk land ontvangt mij? Mijn naam is Sinon. Ik ben een Griek. Luister naar me! Zonder mij kunnen jullie Troje niet redden.
Oud 08-03-2007, 18:48
zbsheeks
Hm, of je me gewoon aan kan wijzen of er een bvb dativus in zit en waar. (In de Latijnse tekst)
Oud 08-03-2007, 22:35
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
zbsheeks schreef op 08-03-2007 @ 19:48 :
Hm, of je me gewoon aan kan wijzen of er een bvb dativus in zit en waar. (In de Latijnse tekst)
Maar als je de tekst zelf vertaald hebt, dan heb je toch ook alle dativi en ablativi e.d. al vertaald, dus dan weet je toch ook wat een dativus en een ablativus is?
Oud 09-03-2007, 13:45
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
bezkeksl schreef op 08-03-2007 @ 17:19 :
teksts
Eheu
Oud 09-03-2007, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 08-03-2007 @ 23:35 :
Maar als je de tekst zelf vertaald hebt, dan heb je toch ook alle dativi en ablativi e.d. al vertaald, dus dan weet je toch ook wat een dativus en een ablativus is?
naja. deze tekst is lijkt mij nogal een 'internettekst' , maar ik weet wle uit eigen ervaring dat ik kan vertalen zonder dingen te herkennen niet dat er veel van klopt, maar je moet wat als je t nog steeds nie herkent
Oud 09-03-2007, 22:28
Sanctus
Sanctus is offline
Oud 02-04-2007, 19:40
hankiepank
Heeey
ik zou graag willen weten hoe je de zin ALLES KAN KAPOT in het latijn schrijft
bij voorbaad dank
Oud 03-04-2007, 08:08
Hagrid
Omnia possunt fracta [esse].
Oud 03-04-2007, 14:33