Haha gevonden. Ik had alleen vraag 1 t/m 7 daadwerkelijk opgeschreven, de rest deed ik geloof ik uit m'n hoofd en dan telkens switchen tussen de vragen en de antwoorden. Eigenlijk vind ik het wel hilarisch dat dít de enige gedocumenteerde leerpoging is en dat ik dan nóg een negen haal
1. In plaats van achter de rijkdom aan te gaan, wat zo typisch was voor die tijd, keerde Franciscus zich juist tegen dat idee en zocht God in de puurheid van de armoede. Hij streefde niet naar de steden en het geld dat daar te verdienen viel. Blabla.
2. Franscidinges orde: eenvoud
Toendertijdse troep: rijkdom en shit om god te eren
Franscidinges: De boodschap van god verspreiden om ’t verspreiden
Troep: De boodschap van god verspreiden om aan aanzien en macht te komen
F: Richt zich op de steden, om tot de bevolking te spreken
T: Sluit zich op in kloosters om lekker asociaal in hun eentje grrristelijk te zijn, kutautisten
F: Bedelorde, geen eigen bezit
T: Veel land, vee, kastelen/kloosters, etc.
3. De vernieuwing van de kunst hield in dat Jezus als een lijdend mens/martelaar werd afgebeeld, in plaats van een koning of whatever. Hiermee staat het lijden centraal en niet het feit dat hij allemaal 1337 skillz heeft. Ook speelt rijkdom geen rol meer. Dit kan in verband gebracht worden met Franciscus omdat hij ook een lijdensweg aannam als levensstijl – leven in armoede, zijn leven geven voor grrristus zoals grrristus zijn leven had gegeven voor de mensen, lekker lijden in naam van God.
5. De eerste tekst is nauwkeuriger, omdat deze direct uit de middeleeuwen stamt, en heeft bovendien meer oog voor specifieke details uit die tijd. De tweede tekst is breder en heeft meer oog voor gevolgen en ‘het hele plaatje’, omdat deze het overzicht heeft van een bron uit een latere tijd. De vooruitgang in historisch onderzoek stamt voort uit zulk soort teksten – de tweede tekst was lang niet zo compleet als deze niet de beschikking had over teksten zoals de eerste tekst. Het is immers een soort samenvatting van alle bronnen die de geschiedschrijver heeft bestudeerd.
6. Het is een toegankelijke tekst, gezien vanuit een menselijk perspectief en vol menselijk lof voor God. Alle liederen voor die tijd waren plechtige psalmen met zware thema’s en ingewikkelde verwoordingen. Franciscus maakt het dus, eh, toegankelijk.
7. Die lui konden dan fijn gaan chillen met het arme tuig van de straat, wat het tuig natuurlijk een stuk meer aansprak dan geleuter van hooggeplaatste priesters.
89101119209309-0. Weet ik veel, tief eens op :’’’’’(