Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Op http://www.wisfaq.nl/pagina.asp?nummer=1493 vind je verdere uitleg over het oplossen van vergelijkingen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 07-04-2007 om 12:15. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
-2(2x-4) = -2*2x + -2*-4 = -4x+8
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.
|
![]() |
||
Citaat:
Als je bij deze dus hebt; -4x + 8 Weet je dat 4 en 8 allebei te delen zijn door -2. dus wordt het wat er voor stond: -2(2x - 4) Maar je had ze ook bijvoorbeeld allebei kunnen delen door -4. Dan was het geworden: -4(x - 2) (want -4 maal 1 is -4 en -4 maal -2 = 8)
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vermenigvuldig je min met plus dan krijg je min (Ik kom niet wel, dan kom je dus niet) Vermenigvuldig je plus met plus dan krijg je natuurlijk plus (Ik kom wel wel) Vermenigvuldig je min met min dan krijg je plus (Ik kom niet niet, dan kom je dus wel) ![]() Nils |
![]() |
||
Citaat:
plus maal plus = min*min = plus en plus*min = min*plus = min.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Citaat:
x5=10(x-5) x5 = 10x - 50 (want 10 maal x is 10x en 10 maal -5 = -50) -10x5 = -50 x5 = 5 (beiden delen door -10) x = 11,18 ik hoop dat t klopt? allebei de wortel 5 doen.
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het moet zijn x^5-10x+50 = 0 Hoe het wel moet? geen idee. de abc-formule zal hier in ieder geval niet werken... |
![]() |
||
Citaat:
Om nu die x te vinden waarvoor x5-10*x+50=0 stellen we de vergelijking op van de lijn door (-2,37;-1,07) en (-2,36;0,39). Deze lijn heeft de vergelijking y=a*x+b met a=(0,39+1,07)/(-2,36+2,37)=1,46/0,01=146. Invullen van (-2,36;0,39) geeft dan: 0,39=-146*2,36+b, dus b=0,39+146*2,36=344,95, dus de gezochte lijn heeft de vergelijking y=146*x+344,95. De gezochte waarde van x vinden we nu uit 146*x+344,95=0, dus x=-344,95/146=-2,363. Invullen van x=-2,363 geeft: x5-10*x+50=-73,67+23,63+50=-73,67+73,63=-0,04. Dit is dus een waarde dicht bij nul, dus de gezochte waarde van x is ongeveer -2,363. Deze benaderingsmethode voor x staat bekend als lineair interpoleren.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() x^5 is bijv. x tot de 5e macht x5 is bijv. 5 keer x (5x) eigenlijk is het slimmer de 5 eerst te zetten en dan de x sqrt() is een wortel ![]() Schrijf nog eens opnieuw en duidelijk je vergelijking op Nils |
![]() |
||
Citaat:
Eerste manier: links en rechts door 5 delen geeft: x=2(x-5), dus x=2*x-10. Omdat hier vanwege het gelijkheidsteken = een gelijkheid staat kun je ook zeggen: 2*x-10=x. Links en rechts x aftrekken geeft: 2*x-10-x=x-x, dus x-10=0, dus x=10. Tweede manier: rechts haakjes uitwerken geeft: 5*x=10*x-50. Links en rechts door 5 delen geeft: x=2*x-10. De rest is als bij de eerste manier.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Citaat:
a>0: als a*x>b, dan geldt: x>b/a en als a*x<b, dan geldt: x<b/a als a*x>=b, dan geldt: x>=b/a en als a*x<=b, dan geldt: x<=b/a a<0: als a*x>b, dan geldt: x<b/a en als a*x<b, dan geldt: x>b/a als a*x>=b, dan geldt: x<=b/a en als a*x<=b, dan geldt: x>=b/a. In het voorbeeld -2*x>5 hebben we te maken met het geval a=-2 en b=5, dus uit -2*x>5 volgt dan: x<-5/2. Algemeen geldt: als je in een ongelijkheid links en rechts door een positief getal deelt, dan blijft het ongelijkheidsteken gelijk, en als je in een ongelijkheid links en rechts door een negatief getal deelt, dan klapt het ongelijkheidsteken om.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Misschien helpt dit: microcursus: Rekenen met breuken.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
|
![]() |
||
Citaat:
Er geldt: a/b-c/d=(a*d)/(b*d)-(b*c)/(b*d)=(a*d-b*c)/(b*d), dus a/b-b/a=a²/(a*b)-b²/(a*b)=(a²-b²)/(a*b). Op dezelfde manier geldt: 1/(a-1)-1/(a+1)=(a+1)/[(a+1)(a-1)]-(a-1)/[(a+1)(a-1)] =[a+1-(a-1)]/[(a+1)(a-1)]=(a+1-a+1)/[(a+1)(a-1)]=2/[(a+1)(a-1)] =2/(a²-1), waarbij je in de laatste stap gebruik maakt van (a+b)(a-b)=a²-b². Er geldt: a/b+c/d=(a*d)/(b*d)+(b*c)/(b*d)=(a*d+b*c)/(b*d), dus (a+3*b)/(2*a-5)+b/(a²-1)=(a+3*b)(a²-1)/[(2*a-5)(a²-1)] +b(2*a-5)/[(2*a-5)(a²-1)] =[(a+3*b)(a²-1)+b(2*a-5)]/[(2*a-5)(a²-1)].
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
Vergelijking van sekspartners Verwijderd | 8 | 10-10-2010 12:44 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Lineaire formules vergelijken LADY-H | 11 | 20-10-2008 18:12 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Huizinga vergelijkt uitzettingen met vervolging Joden T_ID | 91 | 25-10-2006 11:08 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[Poll] Marijnissen vergelijkt islamterreur met verzet WOII Supreme Dutch | 369 | 05-08-2006 17:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[VO3] De Homerische vergelijking. Roosje | 34 | 09-05-2006 11:14 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Vergelijkingen oplossen met de product-som-methode. Hoe werkt dit? Sentingua | 8 | 12-09-2003 19:45 |