Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2007, 11:30
Verwijderd
Hoe kan je nou precies je huis beveiligen tegen bliksem? Moet dat professioneel gedaan worden of kan je zo een kant-en-klaar apparaat kopen dat in je meterkast gaat?

Ik weet niet onder welk subforum deze vraag hoort.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2007, 11:32
Verwijderd
Met een bliksemafleider. Een metalen staaf dus. Die zie je wel eens bij hoge beeldhouwwerken enzo.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-06-2007 @ 12:32 :
Met een bliksemafleider. Een metalen staaf dus. Die zie je wel eens bij hoge beeldhouwwerken enzo.
Precies. En voor je meterkast zouden in principe de stoppen het werk moeten doen. Alleen weet ik niet zeker of die tegen het geweld van een eventuele inslag opgewassen zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 13:32
perfectme
perfectme is offline
Dat hangt een beetje van de kracht af denk ik.
Je hebt van die overspanningsschakelaars en die werken wel tot op zekere hoogte, maar ze overleven geen directe inslag.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-06-2007 @ 12:32 :
Die zie ik hier niet, terwijl ik op negentig meter hoogte toch al best wel letterlijk middenin een aantal fikse onweersbuien heb gezeten
Met citaat reageren
Oud 25-06-2007, 19:42
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2007 @ 20:12 :
Die zie ik hier niet, terwijl ik op negentig meter hoogte toch al best wel letterlijk middenin een aantal fikse onweersbuien heb gezeten
Jij woont op een beeldbouwwerk?

Ik denk dat er genoeg staal in de constructie zal zitten om gevaar te voorkomen. De bliksem is ooit twee huizen verder ingeslagen, maar een stalen steunbalk leidde de lading naar de grond zonder dat er veel verdere schade was.
Oud 26-06-2007, 09:45
Melpomene
Melpomene is offline
Koper is de beste metalen geleider(nouja na zilver). De laatste tijd is het echter wel zeer in trek bij dieven dus je hebt de kans dat het zo eraf gejat word. Ja dat is een paar keer echt gebeurd, vooral bij bedrijfspanden en kantoorgebouwen
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 09:52
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Robo schreef op 25-06-2007 @ 13:24 :
Precies. En voor je meterkast zouden in principe de stoppen het werk moeten doen. Alleen weet ik niet zeker of die tegen het geweld van een eventuele inslag opgewassen zijn.
Aardlekschakelaar en zekeringen should do
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 10:41
Verwijderd
Mijn gebouw trekt bliksem kennelijk aan; 't is hier al twee keer ingeslagen en beide keren waren verschillende apparaten de dupe; de aardlekschakelaar vloog níet om. Dus allerlei voedingen kapot, tv, stereo. Ik trek bij ieder gerommel nu gewoon álle stekkers eruit, dat werkt 't beste. (De vorige keren onweerde het 's nachts en werden we pas wakker toen het al te laat was. Nu staan m'n oren altijd op scherp.)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 11:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-06-2007 @ 20:12 :
Moderne grote gebouwen zijn meestal ontworpen om blikseminslag en (niet al te zware) natuurrampen te overleven, afhankelijk van waar je bouwt natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2007, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 26-06-2007 @ 11:41 :
Mijn gebouw trekt bliksem kennelijk aan; 't is hier al twee keer ingeslagen en beide keren waren verschillende apparaten de dupe; de aardlekschakelaar vloog níet om. Dus allerlei voedingen kapot, tv, stereo. Ik trek bij ieder gerommel nu gewoon álle stekkers eruit, dat werkt 't beste. (De vorige keren onweerde het 's nachts en werden we pas wakker toen het al te laat was. Nu staan m'n oren altijd op scherp.)
Dikke kans dat je aardlekschakelaar gewoon kapot is dan.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 09:06
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-06-2007 @ 12:05 :
Moderne grote gebouwen zijn meestal ontworpen om blikseminslag en (niet al te zware) natuurrampen te overleven, afhankelijk van waar je bouwt natuurlijk.
Ja, maar mocht het een keer gebeuren dan heb ik liever niet dat alle apparaten kaduuk gaan.

Maar een aardlekschakelaar en wat zekeringen zijn toch genoeg om er voor te zorgen dat de apparaten niet kapot gaan mocht de bliksem in slaan?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 09:51
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 27-06-2007 @ 10:06 :
Maar een aardlekschakelaar en wat zekeringen zijn toch genoeg om er voor te zorgen dat de apparaten niet kapot gaan mocht de bliksem in slaan?
En wat als de inslag nu in het huissysteem voorbij de zekeringen plaatsvind? Goede kans dat je apparatuur alsnog een knal krijgt.

Maar ja, wat is de kans dat én de bliksem inslaat, én dat gebeurd op een plek waar precies al jouw stopcontacten en verlengsnoeren liggen?
Oud 27-06-2007, 12:11
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-06-2007 @ 10:51 :

En wat als de inslag nu in het huissysteem voorbij de zekeringen plaatsvind? Goede kans dat je apparatuur alsnog een knal krijgt.

Maar ja, wat is de kans dat én de bliksem inslaat, én dat gebeurd op een plek waar precies al jouw stopcontacten en verlengsnoeren liggen?
Wtf
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 12:15
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 27-06-2007 @ 10:06 :
Ja, maar mocht het een keer gebeuren dan heb ik liever niet dat alle apparaten kaduuk gaan.

Als ze goed functioneren wel

Een aardlekschakelaar zorgt er meteen voor dat er geen spanning meer loopt en de zekeringen dat er niet een te grote stroom door aparaten kan lopen bijv.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2007, 13:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 27-06-2007 @ 13:11 :
Wtf
Ik bedoel dan dus een inslag die leidingen vlakbij apparaten e.d. raakt. Tegen de tijd dat de stroom is afgevoerd zijn met zo'n klap je apparaten al geroosterd lijkt me.
Oud 28-06-2007, 09:41
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-06-2007 @ 14:29 :
Ik bedoel dan dus een inslag die leidingen vlakbij apparaten e.d. raakt. Tegen de tijd dat de stroom is afgevoerd zijn met zo'n klap je apparaten al geroosterd lijkt me.
Dus niet en verdiep je anders even in de werking van elektriciteit

Heb je eigelijk ooit wel natuurkunde gehad?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 11:14
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 26-06-2007 @ 10:52 :
Aardlekschakelaar en zekeringen should do
Euh, nee. Een bliksemschicht reist vele hondenden meters naar de grond. Die paar millimeter lucht binnen een zekering is geen enkel probleem. Tuurlijk knalt de zekering eruit, maar dat beschermt jou en je apparatuur niet.

Citaat:
Melpomene schreef op 28-06-2007 @ 10:41 :
Dus niet en verdiep je anders even in de werking van elektriciteit

Heb je eigelijk ooit wel natuurkunde gehad?
Sorry hoor, maar jij bent diegene die niet weet waar hij het over heeft. Bliksem kan prima inslaan op telefoonlijnen, televisiekabels of waterleidingen. De stroom van een blikseminslag wordt via alle mogelijke manier weggeleid. Bliksem kan prima op het dak van je huis inslaan en binnenkomen via de buitenverlichting. Je hebt het hier niet over 230V maar over miljoenen volts. Dergelijke spanningen trekken zich geen fluit aan van zekeringen, ze zoeken gewoon de makkelijkste weg naar de grond en alles wat daartussen zit gaat kapot.

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 11:19.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 12:24
Melpomene
Melpomene is offline
Een zekering smelt en dan loopt er geen stroom meer doorheen. Als die hun werk niet zouden doen zou je huis waarschijnlijk afbranden door de hitte die genereerd wordt (miljoenen volts??? )

Echt wat een bullshit
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 12:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 13:24 :
Echt wat een bullshit
Als jouw visie heilig is, dan mag je anders wel verklaren hoe het kon dat er een brand ontstond toen de bliksem hier in de buurt insloeg in een huis met zekeringen en met aardlekschakelaar. Hoe kan dat?

Dat kwam puur door wat er geraakt is, en waar de leidingen geraakt werden, want zoals gezegd zorgde een andere inslag voor weinig tot geen schade, omdat een dikke stalen balk als eerste geraakt werd. Kooi van Faraday enzo...
Oud 03-07-2007, 12:53
Verwijderd
Hitte wordt gegenereerd door stroom, niet door spanning (P = I²R). Het spanningsverschil dat gecreëerd wordt bij een blikseminslag is wel degelijk miljoenen volts (ofzoiets) en als dat inslaat 'achter' je aardlekschakelaar, dan wordt al je apparatuur geroosterd.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 15:50
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 13:24 :
Een zekering smelt en dan loopt er geen stroom meer doorheen. Als die hun werk niet zouden doen zou je huis waarschijnlijk afbranden door de hitte die genereerd wordt (miljoenen volts??? )

Echt wat een bullshit
Jezus hoe dom kun je zijn...

Een gewone zekering werkt doordat in een zekering een draadje zit dat bij een te grote stroom doorbrandt. er kan dan geen stroom meer lopen omdat er een 'gat' in de leiding zit. Elektriciteit kan door lucht sprongen maken van 1cm per 10000 volt ongeveer. Bij 230V is dat dus 0,23 mm. Vandaar dus dat een normale zekering bij 230V werkt; bij die spanning kun je dat gat niet overbruggen. Een schakelaar werkt precies zo (een automatische zekering is een schakelaar die dankzei een thermisch element omgezet wordt).

Zeggen dat een zekering je beschermt tegen spanningen van miljoenen volts is net zo iets als zeggen dat een huis schakelaar een hoogspanningsleiding van 380kV zou kunnen schakelen.

Om even een indruk te maken hoe dat werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=PXiOQCRiSp0

En dat was dus 500000 volt. 500 kilovolt. Bij bliksem heb je het over spanningen van miljoenen tot aan een miljard volt. Een dergelijke strooms gaat dwars door glas, en trekt zich echt geen zak aan van een opening van een centimeter ofzo.

Een ding heb je gelijk in: bij een directe inslag van een bliksem is er een hele dikke kans dat er brand uitbreekt. De meeste inslagen zijn indirect: een spanningspiek frituurt elektronica maar hier gaat het over een paar duizend volt. Die piek is alleen zo snel dat een zekering (zekeringen zijn traag en beschermen niet tegen spanningspieken) je daar niet tegen gaat beschermen. Het enige wat wel werkt is een overspanningsbeveiliging die je vaak in een UPS hebt zitten.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 15:52
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 13:53 :
Hitte wordt gegenereerd door stroom, niet door spanning (P = I²R). Het spanningsverschil dat gecreëerd wordt bij een blikseminslag is wel degelijk miljoenen volts (ofzoiets) en als dat inslaat 'achter' je aardlekschakelaar, dan wordt al je apparatuur geroosterd.
Als het inslaat op een leiding in de straat ook wel. Zekeringen zijn niet snel genoeg, en bovendien heb je met een zekering of aardlek geen fluit te maken als het op je telefoonlijn inslaat.

Komt nog eens bij dat er een dikke kans is dat een aardlek nieteens reageert, die meet alleen verschil in wat er je huis in en uit gaat, niet of een spanning te hoog is.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 16:52 :
Als het inslaat op een leiding in de straat ook wel. Zekeringen zijn niet snel genoeg, en bovendien heb je met een zekering of aardlek geen fluit te maken als het op je telefoonlijn inslaat.

Komt nog eens bij dat er een dikke kans is dat een aardlek nieteens reageert, die meet alleen verschil in wat er je huis in en uit gaat, niet of een spanning te hoog is.
Mwoa dan ligt het er aan.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 16:46
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 16:50 :
Jezus hoe dom kun je zijn...

Een gewone zekering werkt doordat in een zekering een draadje zit dat bij een te grote stroom doorbrandt. er kan dan geen stroom meer lopen omdat er een 'gat' in de leiding zit. Elektriciteit kan door lucht sprongen maken van 1cm per 10000 volt ongeveer. Bij 230V is dat dus 0,23 mm. Vandaar dus dat een normale zekering bij 230V werkt; bij die spanning kun je dat gat niet overbruggen. Een schakelaar werkt precies zo (een automatische zekering is een schakelaar die dankzei een thermisch element omgezet wordt).

Zeggen dat een zekering je beschermt tegen spanningen van miljoenen volts is net zo iets als zeggen dat een huis schakelaar een hoogspanningsleiding van 380kV zou kunnen schakelen.

Om even een indruk te maken hoe dat werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=PXiOQCRiSp0

En dat was dus 500000 volt. 500 kilovolt. Bij bliksem heb je het over spanningen van miljoenen tot aan een miljard volt. Een dergelijke strooms gaat dwars door glas, en trekt zich echt geen zak aan van een opening van een centimeter ofzo.

Een ding heb je gelijk in: bij een directe inslag van een bliksem is er een hele dikke kans dat er brand uitbreekt. De meeste inslagen zijn indirect: een spanningspiek frituurt elektronica maar hier gaat het over een paar duizend volt. Die piek is alleen zo snel dat een zekering (zekeringen zijn traag en beschermen niet tegen spanningspieken) je daar niet tegen gaat beschermen. Het enige wat wel werkt is een overspanningsbeveiliging die je vaak in een UPS hebt zitten.
Nou nou Of we het houden het even vriendelijk eh Dat frustie toon is nergens voor nodig.

Je bent nu iig duidelijker en het klopt grotendeels wel wat je zegt dus ik ben het wel ongeveer met je eens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2007, 16:52
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 16:52 :

De aardlekschakelaar beschermd tegen electroductie dat is zijn functie.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 16:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 17:46 :
Nou nou Of we het houden het even vriendelijk eh Dat frustie toon is nergens voor nodig.
"Echt wat een bullshit "

Pot-ketel.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 16:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 17:52 :
De aardlekschakelaar beschermd tegen electroductie dat is zijn functie.
Je bedoelt electrocutie neem ik aan?

Vraagje: stel je staat met rubber zolen op de vloer. Je pakt met een hand de nuldraad, en met een andere hand de fasedraad. Spring de aardlek of de zekering eruit; ja of nee?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 16:54
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 17:53 :
"Echt wat een bullshit "

Pot-ketel.
Ik mag iets onzin vinden of niet Ik scheld toch niet zomaar mensen uit
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:00
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 17:54 :
Je bedoelt electrocutie neem ik aan?

Vraagje: stel je staat met rubber zolen op de vloer. Je pakt met een hand de nuldraad, en met een andere hand de fasedraad. Spring de aardlek of de zekering eruit; ja of nee?
Kom op zeg dat is niet iets wat iemand gaat doen.Dat is zoiets als je kat in de magnetron stoppen en klagen dat het dan niet veilig is. Hun functie vervullen ze verder prima.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:03
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 17:54 :
Ik mag iets onzin vinden of niet Ik scheld toch niet zomaar mensen uit
Jij snapt de werking van een zekering en een aardlek niet, en jij snapt ook niet dat die dingen bedoeld zijn om je te beschermen tegen de gevaren van de 230V in je huis. Een zekering beschermt je alleen tegen brand, een aardlek beschermt je alleen als er daadwerkelijk een aardlek is. Geen van beiden hebben nut als het gaat om blikseminslagen simpelweg omdat ze de stroom onderbreken door een gat van een paar millemeter tussen de 2 draden te creeren. Een bliksemschicht van miljoenen volts is daarvan absoluut niet onder de indruk.

Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 18:00 :
Kom op zeg dat is niet iets wat iemand gaat doen.Dat is zoiets als je kat in de magnetron stoppen en klagen dat het dan niet veilig is. Hun functie vervullen ze verder prima.
Je stelt dat een aardlek je per definitie beschermt tegen elektrocutie en dat is dus gewoon niet waar. Stroom neemt de makkelijkste weg. Als je geen goed geaard contact hebt, maar wel contact hebt met zowel een fase als een nul, kun je geelectrocuteerd worden zonder dat de aardlek of de zekering iets doen.

Dat je onwetend bent, prima, da's niet mijn probleem. Maar ga dan niet lopen roepen dat iets 'onzin' is.

Edit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
"Let wel: de aardlekschakelaar biedt geen enkele bescherming voor situaties waarin een persoon contact maakt met zowel de nul als de fasedraad; alleen wanneer de stroom uit de fasedraad naar aarde weglekt zal de schakelaar de stroom onderbreken."

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 17:05.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:08
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 18:03 :
Jij snapt de werking van een zekering en een aardlek niet, en jij snapt ook niet dat die dingen bedoeld zijn om je te beschermen tegen de gevaren van de 230V in je huis. Een zekering beschermt je alleen tegen brand, een aardlek beschermt je alleen als er daadwerkelijk een aardlek is. Geen van beiden hebben nut als het gaat om blikseminslagen simpelweg omdat ze de stroom onderbreken door een gat van een paar millemeter tussen de 2 draden te creeren. Een bliksemschicht van miljoenen volts is daarvan absoluut niet onder de indruk.

Je stelt dat een aardlek je per definitie beschermt tegen elektrocutie en dat is dus gewoon niet waar. Stroom neemt de makkelijkste weg. Als je geen goed geaard contact hebt, maar wel contact hebt met zowel een fase als een nul, kun je geelectrocuteerd worden zonder dat de aardlek of de zekering iets doen.

Dat je onwetend bent, prima, da's niet mijn probleem. Maar ga dan niet lopen roepen dat iets 'onzin' is.
Ik zeg dat het hun taak is en ik heb geen foutieve veronderstellingen gedaan. Ja lekker onwetend ben ik met mijn natuurkunde1,2 kennis eh

Ach ik heb wel nog veel te leren maar ik weet zeker dat ik als aankomend ingenieur wel meer in mijn mars zal hebben dan jij
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:11
Verwijderd
Na 1,2 stelt niet echt iets voor. Sterker nog, zelfs met een natuurkundestudie kom je niet veel te weten over elektrische schakelingen. Ja, hoe ze in theorie werken, maar geen praktische dingen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:11
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 18:08 :
Ik zeg dat het hun taak is en ik heb geen foutieve veronderstellingen gedaan. Ja lekker onwetend ben ik met mijn natuurkunde1,2 kennis eh

Ach ik heb wel nog veel te leren maar ik weet zeker dat ik als aankomend ingenieur wel meer in mijn mars zal hebben dan jij
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogred...tsdrogreden.29

En verder: je bent een scholiertje man, doe ff normaal. Ken je plaats.

Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 18:11 :
Na 1,2 stelt niet echt iets voor. Sterker nog, zelfs met een natuurkundestudie kom je niet veel te weten over elektrische schakelingen. Ja, hoe ze in theorie werken, maar geen praktische dingen.
Ik heb geen flauw idee wat Na 1 en 2 is, maar als je daar leert hoe een aardlekschakelaar werkt, klinkt het meer als een vak als "techniek". Daarnaast weten natuurkundeleraren vaak belachelijk weinig, de mijne wist me te vertellen dat elektronen van + naar - stromen.

Verder ben ik wel benieuwd waarin ons vriendje ingenieur gaat worden, ik ben Ing. maar heb tijdens m'n opleiding informatica bijzonder weinig kennis met betrekking tot aardlekschakelaars voor m'n kiezen gekregen. Maargoed ook overigens

Laatst gewijzigd op 03-07-2007 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Melpomene schreef op 03-07-2007 @ 18:08 :
...en nog verbeterd moeten worden op vrij basale dingen na vrij hoog van de toren af te blazen..
Oud 03-07-2007, 17:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 18:14 :
...en nog verbeterd moeten worden op vrij basale dingen na vrij hoog van de toren af te blazen..
Sowieso. Als je niet snapt dat een zekering niks uithaalt bij miljoenen volts dan heb je het echt niet gesnopen. Als je dan hoog van de toren gaat blazen ga je nogal hard op je bek Dat heeft niks met natuurkunde te maken maar gewoon met ff logisch nadenken.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:30
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-07-2007 @ 18:14 :
Ja hallo meneer de bliksem gaat inslaan op een hoop stekkers en snoeren. Als ik over de dingen die jij allemaal post een boek moest schrijven......

Met citaat reageren
Oud 03-07-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2007 @ 18:11 :

Ik heb geen flauw idee wat Na 1 en 2 is, maar als je daar leert hoe een aardlekschakelaar werkt, klinkt het meer als een vak als "techniek". Daarnaast weten natuurkundeleraren vaak belachelijk weinig, de mijne wist me te vertellen dat elektronen van + naar - stromen.
Gewoon natuurkunde. Tegenwoordig leer je daar niet zo veel meer. Alleen wat simpele formules invullen.

Zo'n fout met elektronen is natuurlijk snel gemaakt, omdat de stroom wel degelijk van plus naar min gaat, maar de elektronen van min naar plus.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2007, 09:26
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 03-07-2007 @ 18:58 :
Zo'n fout met elektronen is natuurlijk snel gemaakt, omdat de stroom wel degelijk van plus naar min gaat, maar de elektronen van min naar plus.
Als hij na gecorrigeerd te zijn niet bij hoog en laag vol was blijven houden dat zowel de stroom als de elektronen van + naar - gaan, had ik er ook geen probleem van gemaakt. Maar die kerel maakte wel meer domme fouten
Met citaat reageren
Oud 05-07-2007, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 04-07-2007 @ 10:26 :
Als hij na gecorrigeerd te zijn niet bij hoog en laag vol was blijven houden dat zowel de stroom als de elektronen van + naar - gaan, had ik er ook geen probleem van gemaakt. Maar die kerel maakte wel meer domme fouten
Pff, gelukkig had ik een ingenieur als natuurkundeleraar.

Het zou natuurlijk stukken handiger zijn geweest als elektronen lading plus gehad zouden hebben (en de plussen min zouden worden natuurlijk). Zou een hoop verwarring schelen, maar ja, zo is het nu eenmaal historisch gegroeid.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2007, 11:28
Gatara
Gatara is offline
En wat dan als je een overspanningsleider plaatst in de meterkast + overspanningsfilters op de apparaten bevestigt + je de stopcontacten geaard hebt?
Oud 05-07-2007, 12:07
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2007 @ 12:28 :
En wat dan als je een overspanningsleider plaatst in de meterkast + overspanningsfilters op de apparaten bevestigt + je de stopcontacten geaard hebt?
De aarding maakt weinig uit, het enige wat helpt zijn overspanningsbeveiligers die ook tegen blikseminslagen werken. En dan zijn het nog de secundaire stromen waar ze tegen beschermen. Er is geen apparatuur die je tegen een directe inslag beschermt. Het enige wat werkt is de stekkers uit de stopcontacten trekken.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2007, 13:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Chimera schreef op 05-07-2007 @ 13:07 :
De aarding maakt weinig uit, het enige wat helpt zijn overspanningsbeveiligers die ook tegen blikseminslagen werken. En dan zijn het nog de secundaire stromen waar ze tegen beschermen. Er is geen apparatuur die je tegen een directe inslag beschermt. Het enige wat werkt is de stekkers uit de stopcontacten trekken.
en netwerkkabels uittrekken.
Oud 05-07-2007, 14:39
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2007 @ 14:25 :
en netwerkkabels uittrekken.
En telefoonlijnen, TV kabels, etc.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-06-2007 @ 12:06 :
Dikke kans dat je aardlekschakelaar gewoon kapot is dan.
Sorry, hij was wél om gegaan, maar dat heeft dus niets geholpen, want alles was gewoon kapot. Hij slaat bij kortsluiting ook gewoon wel om, maar bij bliksem heb je daar gewoon echt niets aan.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2007, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 06-07-2007 @ 11:54 :
Sorry, hij was wél om gegaan, maar dat heeft dus niets geholpen, want alles was gewoon kapot. Hij slaat bij kortsluiting ook gewoon wel om, maar bij bliksem heb je daar gewoon echt niets aan.
het kan ook nog zo zijn dat er iets mis is met je aarde draad. heb ik ook in een oud huis gehad. daar zaten zogenaamd geaarde stopcontacten in.
niet dus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten