Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2007, 14:47
raad es
raad es is offline
Hallo!
Zijn er hier mensen die de studie Cultuurwtenschappen (aan de OU of elders) doen of een vergelijkbare studie?

Wat is jullie motivatie om deze studie te doen en wat denk je er later mee te kunnen?

Ik doe namelijk zelf de studie nu (ben net begonnen) en zou graag willen weten hoe andere mensen hier tegenaan kijken. (Studeren aan de OU is enigzins eenzaam en kan het dus moeilijker aan medestudenten voorleggen dan bij een reguliere universiteit)
Oud 31-07-2007, 15:43
Cethlion
Cethlion is offline
Ik doe Algemene Cultuurwetenschappen aan de RU Nijmegen.
Ik heb een passie voor bijna alles dat met cultuur te maken heeft: beeldende kunst, muziek, literatuur, film, theater en de manier waarop mensen hiermee omgaan. Toen ik er vorig jaar aan begon, had ik niet echt een idee wat ik er later mee wou gaan doen, maar als ik dan toch niet naar de kunstacademie zou gaan (ik vind mezelf niet goed genoeg), dan wou ik er in ieder geval van achter de schermen mee te maken hebben!

De studie verschilt best wel per stad en in Nijmegen sprak het me het meeste aan. Tijdens de proefcolleges werden we echt 'uitgedaagd' om mee te denken en met antwoorden te komen. Schrijfvaardigheid zou een grote rol gaan spelen en iedereen moet regelmatig presentaties houden. Dat laatste vond ik doodeng, maar het leek me nogal handig om tóch eens te leren.
Het is soms jammer dat er nooit echt diep op iets ingaan, omdat het een erg brede studie is, maar ik wil gewoon van alles wat weten. Na het eerste jaar heb je een goede basis en met minoren kies je vanzelf wel je afstudeerrichting. Tot nu toe bevalt het helemaal. Echt geweldig om de allereerste films te zien of er achter te komen hoe bijv. the Smashing Pumpkins een oude film van Meliès bijna letterlijk citeren.

En wat ik er later mee denk te kunnen: het liefst beland ik in de organisatie van evenementen als programmeur of ga ik recensies schrijven.

Laatst gewijzigd op 31-07-2007 om 15:48.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2007, 17:06
raad es
raad es is offline
Citaat:
Cethlion schreef op 31-07-2007 @ 16:43 :
Ik doe Algemene Cultuurwetenschappen aan de RU Nijmegen.
Ik heb een passie voor bijna alles dat met cultuur te maken heeft: beeldende kunst, muziek, literatuur, film, theater en de manier waarop mensen hiermee omgaan. Toen ik er vorig jaar aan begon, had ik niet echt een idee wat ik er later mee wou gaan doen, maar als ik dan toch niet naar de kunstacademie zou gaan (ik vind mezelf niet goed genoeg), dan wou ik er in ieder geval van achter de schermen mee te maken hebben!

De studie verschilt best wel per stad en in Nijmegen sprak het me het meeste aan. Tijdens de proefcolleges werden we echt 'uitgedaagd' om mee te denken en met antwoorden te komen. Schrijfvaardigheid zou een grote rol gaan spelen en iedereen moet regelmatig presentaties houden. Dat laatste vond ik doodeng, maar het leek me nogal handig om tóch eens te leren.
Het is soms jammer dat er nooit echt diep op iets ingaan, omdat het een erg brede studie is, maar ik wil gewoon van alles wat weten. Na het eerste jaar heb je een goede basis en met minoren kies je vanzelf wel je afstudeerrichting. Tot nu toe bevalt het helemaal. Echt geweldig om de allereerste films te zien of er achter te komen hoe bijv. the Smashing Pumpkins een oude film van Meliès bijna letterlijk citeren.

En wat ik er later mee denk te kunnen: het liefst beland ik in de organisatie van evenementen als programmeur of ga ik recensies schrijven.
Als ik het dus goed begrijp is de Algemene Cultuurwetenschappen studie in Nijmegen zeer gericht op de huidige, zeg maar moderne, cultuur. Bij de Open Universiteit is het namelijk gericht op geschiedenis. (cultuurgeschiedenis, literatuur, filosofie en kunstgeschiedenis). Ik vind het wel jammer dat er niet meer eigentijdse themas zijn opgenomen binnen deze cultuurdisciplines, maar daar is niks aan te doen.

Vraagje: regelt de universiteit ook stage? (bij mij nl niet) en zo ja wat voor stageplekken?
Oud 31-07-2007, 20:11
Cethlion
Cethlion is offline
We krijgen ook erg veel geschiedenis hoor, met vakken als Geschiedenis der Kunsten, Globalisering en Cultuurhistorische Canon. We hebben vaak vakken samen met studenten van Geschiedenis en Kunstgeschiedenis. Het is wel erg gericht op de Westerse kunst en geschiedenis.

Bij ons moet je een stageminor kiezen om op stage te gaan. Er zijn stages als de organisatie van een evenement, uitgeverijen, mulitmedia bedrijven, soms ook musea etc.
Op de site staat het allemaal beter uitgelegd: www.ru.nl/acw .

Bevalt de Open Universiteit je?
Oud 01-08-2007, 07:42
raad es
raad es is offline
Citaat:
Cethlion schreef op 31-07-2007 @ 21:11 :
We krijgen ook erg veel geschiedenis hoor, met vakken als Geschiedenis der Kunsten, Globalisering en Cultuurhistorische Canon. We hebben vaak vakken samen met studenten van Geschiedenis en Kunstgeschiedenis. Het is wel erg gericht op de Westerse kunst en geschiedenis.

Bij ons moet je een stageminor kiezen om op stage te gaan. Er zijn stages als de organisatie van een evenement, uitgeverijen, mulitmedia bedrijven, soms ook musea etc.
Op de site staat het allemaal beter uitgelegd: www.ru.nl/acw .

Bevalt de Open Universiteit je?
In principe bevalt het zeer goed. Ik heb hiervoor gekozen om twee redenen: 1) ik heb mijn vwo nooit afgemaakt dus dan zou ik voor een reguliere universiteit eerst nog toelatingstoets hebben moeten doen. 2) Een reguliere universiteit met colleges, en "klasgenoten" en elke dag naar de stad toe enzo spreekt mij niet meer aan. Ik vind het leren geweldig, en contact met medestudenten ook wel af en toe . Maar dat hele naar college gaan enzo, bleeeeh. Thuis leren vind ik geweldig!

Nadelen aan de OU zijn dus idd dat er geen stage voor je geregeld wordt dus zal ik dat na mijn propedeuse ongeveer zelf moeten doen, het is moeilijker om de tempo aan te houden, omdat je wel zelf echt alles moet plannen enzo. Er is niemand die zegt je moet dan en dan dat af hebben om tentamen te doen en geen colleges. En wat ik verder aan de opleiding zelf mis is dat het alleen op geschiedenis gericht is.Ook wordt het door IBG en sociale dienst ed als deeltijdopleiding, dus hobby,beschouwd en dus krijg je niks!

Voordelen: boeken zijn supergoed. je hebt best wel veel begeleiding als je dat wilt, vrijheid om voor de meeste vakken/cursussen zelf te bepalen wanneer je tentamen doet (kan 4 keer id week mits je je 2 week van te voren aanmeldt). Ik krijg door mijn lage inkomen korting op de studie kosten. Ik betaal nu 27 euro in de maand: voor mijn studeikosten, boeken, begeleiding, en 3 tentamenkansen per vak. Dat is dus spotgoedkoop studeren. (maar dus geen studiefinanciering).

Conclusie: Er zijn een paar minpuntjes maar over het algemeen ben ik blij dat ik voor de Open Universiteit gekozen heb!
Reageren

Regels voor berichten