Bedankt voor alle reacties!

Elysea en Fayelinde: er is dus niet echt een link tussen de twee eerste en de derde strofe. En het is juist de bedoeling dat de derde strofe je weghaalt van dat mooie romantische beeld van Parijs, aangezien zij dat voor een moment ook even niet ziet - zoals de rest gelukkig al opgemerkt heeft. Haar gedachten zijn bij iets waarvoor ze bang is dat het in de toekomst gaat gebeuren. Wat ontlokken betreft: daar hebben jullie gelijk in ja, stom van me. Toch klinkt ontlokken veel mooier dan weglokken, maar goed.
Misschien kan ik lowlandstentje inderdaad beter veranderen in festivaltentje ja, ik heb daar zelf ook over getwijfeld maar ik vond de alliteratie niet verkeerd.

Dan zou het dus als volgt worden, beter?
vooruitblik van vrees
meisje in parijse nacht onder het metro-bord
ziet een kort moment niets van de stad
hoe de straat zich hier naar beneden krult
een kralenketting aan auto's en asfalt
hoe aan het einde dan de toren pronkt
een baan licht over haar gezicht heen valt
en verdwijnt - en weer terugkomt
maar niets in belleville dat haar zo beviel
kan haar nu weglokken van het beeld
voor haar ogen:
in een later donker in een festivaltentje
lijkt de liefde nog enkel te liggen
in de schaduw van een schijnwerper
in een heel klein hoekje van haar slaapzak
en zelfs de muziek die vierentwintigzeven schalt
kan niets veranderen aan die leegte van haar
aan zijn tot waanzin drijvende hartslag
aan de onaangeroerde durexverpakking
na viereneenhalf jaar