Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2007, 22:02
Thanatios
Thanatios is offline
Okey, ik heb een heel ingewikkeld verhaal.

Ik heb laatst weer een "vriend" van mij ontmoet van de Basisschool, en hij heeft dit verhaal verteld:
Na groep 8 (2003) waren ze verhuist naar Amerika, en wegens problemen kwamen ze 8 maanden later terug naar Nederland (Wat inderdaad gebeurd is).
Hij heeft sindsdien geen studie gedaan. Vorige schooljaar (2006 - 2007) moest hij naar een verplicht school (PrO volgens mij), waar hij 2 keer per week heen ging. Dit schooljaar gaat hij er (volgens mij, want ik zie m in de trein met tas) elke dag naartoe.
En hij beweert dat hij volgend schooljaar MBO SPW 3 gaat doen.

Nu vraag ik me eigenlijk af. Hoe in hemels naam is dat mogelijk? Of zit hij gewoon te bluffen (Want hij zat eerst ook te liegen over dat hij naar HBO ging, wat opeens veranderd is).

En ALS je zo'n opleiding hebt, wat kan je dan wel niet doen na je opleiding?

Ik zit hier echt mee, want als het waar is, vind ik het nergens op slaan. Mijn vriendin moest 4 jaar VMBO doen om SPW 4 te kunnen doen. En hij kan zonder opleiding naar SPW 3.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2007, 22:28
T_ID
T_ID is offline
Ik kan uit eigen ervaring melden dat je zonder enige vooropleiding in krap 18 maanden eenmaal per week een middagje werken een MBO diploma kunt halen.

Zou me niets verbazen als er zij-instroommogelijkheden bestaan. Wie zegt overigens dat hij niet in Amerika een opleiding afrondde die hier in Nederland erkenning heeft?
Oud 13-09-2007, 06:56
Verwijderd
Lijkt me ook wel handig om te weten of hij idd PrO deed/doet of dat hij wat anders deed/doet dan dat. Wie weet is het (aan het eind van dit jaar) wel helemaal niet zo dat hij geen opleiding/diploma heeft. Het lijkt me niet heel onwaarschijnlijk dat hij toch vmbo-kb zou doen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 07:43
Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Ik kan uit eigen ervaring melden dat je zonder enige vooropleiding in krap 18 maanden eenmaal per week een middagje werken een MBO diploma kunt halen.

Zou me niets verbazen als er zij-instroommogelijkheden bestaan. Wie zegt overigens dat hij niet in Amerika een opleiding afrondde die hier in Nederland erkenning heeft?
Dat is natuurlijk heel erg niveau afhankelijk. Niveau 1,2 kun je gewoon zonder vooropleiding doen en duren 1 of 2 jaar en dat is meestal 2 dagen leren en 3 dagen in de week stage lopen. Zo'n prestatie is dat inderdaad niet. Dan kun je gemakkelijk doorstromen naar niveau 3,4. Maar dat duurt dan wel gewoon 3 of 4 jaar. Dus beste T_id je kunt niet zomaar zeggen dat je een MBO diploma in een middagje werken kunt halen. Stage lopen is sowieso verplicht, dus er gaat er zelfs op niveau 1 en 2 er tijd inzitten.

@ THanatios: Wat hij zegt kan dus best kloppen. En waarom zou jij je druk maken of wat hij wel of niet studeert?
Oud 13-09-2007, 10:09
Verwijderd
Vraag hem de volgende keer als je hem ziet hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 10:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dus beste T_id je kunt niet zomaar zeggen dat je een MBO diploma in een middagje werken kunt halen. Stage lopen is sowieso verplicht, dus er gaat er zelfs op niveau 1 en 2 er tijd inzitten.
Dat kan wel degelijk. Mijn diploma Informatica is niveau 4. Maar goed, ik deed dat ook bij een aparte stichting, en niet bij een school die je graag wil dumpen in stages om maar vooral geen onderwijs te hoeven geven.
Allerlei overbodige kul als stagelopen was toen geloof ik ook nog niet verplicht en je kon puur op de kennis een diploma behalen.
Oud 13-09-2007, 13:03
Lethe
Lethe is offline
*Foutje *
Oud 13-09-2007, 13:04
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Okey, ik heb een heel ingewikkeld verhaal.

Ik zit hier echt mee, want als het waar is, vind ik het nergens op slaan.
Alvast bedankt!
Waarom je er zo mee zit is mij in het geheel niet duidelijk. Waar maak je je zo druk om? Bovendien weet je niet eens wat het PrO onderwijs precies inhoudt. Misschien is dat wel te vergelijken met het vmbo hier, weet jij veel.

Zo ingewikkeld is het verhaal trouwens ook niet, hoogstens een beetje chaotisch beschreven
Oud 13-09-2007, 15:26
Thanatios
Thanatios is offline
Bedankt voor jullie reacties.

In Amerika zat hij niet lang genoeg om een opleiding af te maken. PrO is Praktijkonderwijs, laagste dat er is. En waarom ik me er zo in ben gaan verdiepen. Nou, ik heb helemaal moeilijk zitten doen voor mijn TL diploma, en hij heeft niks, en kan MBO doen. Dan kon ik ook net zo goed 4 jaar vrij nemen.
Wat hij deed was een verplicht school, je hebt leerplicht, dus ging hij naar een soort van leerplicht-school. Dat heeft hij mij iig wel uitgelegt.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 17:29
Lethe
Lethe is offline
Je hebt toch wat geleerd in die vier jaar tijd dat je een vmbo opleiding deed? Leren doe je voor jezelf hoor
Oud 13-09-2007, 18:25
Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Dat kan wel degelijk. Mijn diploma Informatica is niveau 4. Maar goed, ik deed dat ook bij een aparte stichting, en niet bij een school die je graag wil dumpen in stages om maar vooral geen onderwijs te hoeven geven.
Allerlei overbodige kul als stagelopen was toen geloof ik ook nog niet verplicht en je kon puur op de kennis een diploma behalen.
Aparte richting?

Citaat:
Bedankt voor jullie reacties.

In Amerika zat hij niet lang genoeg om een opleiding af te maken. PrO is Praktijkonderwijs, laagste dat er is. En waarom ik me er zo in ben gaan verdiepen. Nou, ik heb helemaal moeilijk zitten doen voor mijn TL diploma, en hij heeft niks, en kan MBO doen. Dan kon ik ook net zo goed 4 jaar vrij nemen.
Wat hij deed was een verplicht school, je hebt leerplicht, dus ging hij naar een soort van leerplicht-school. Dat heeft hij mij iig wel uitgelegt.
Doe niet zo zielig.
Oud 13-09-2007, 18:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Aparte richting?
Nope, Stichting Facta, onderwijs voor hoogbegaafden, hoofdzakelijk voor middelbare scholieren en basisscholieren die zich de klere verveelden door te weinig uitdagingen.

Echter wel volledig geaccrediteerd en van hogere kwaliteit dan een reguliere MBO Informatica diploma, wat in feite weinig anders is dan een vier jaar durende cursus hoe je programma's als Word en Excel gebruikt.

Overigens meer ontopic: de verplichte scholing vanuit de overheid in de VS zuigt ballen. Misschien wordt die gozer toegelaten, maar ik zou er maar vooral niet jaloers op worden. Paar jaartjes verplicht elke dag trouw zweren aan god en de vlag en volgestopt worden met feitjes als hoeveel homeruns Babe Ruth heeft geslagen is geen vervanging van echt onderwijs.
Oud 14-09-2007, 07:19
Verwijderd
Citaat:
PrO is Praktijkonderwijs, laagste dat er is.
Ik (en anderen vast ook) weet wel wat PrO is, maar er komen daar ook kinderen/jongeren terecht (bv. door te weinig opleiding) die met gemak vmbo-kb kunnen, dus lijkt het mij niet helemaal onmogelijk dat hij na een een paar maanden PrO over is gestapt naar vmbo-kb ofzo.

Ook mogelijk is idd dat hij mbo 2 heeft gedaan/doet en volgend jaar dus mbo 3 gaat doen.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden. Vraag het hem, dan heb je het echte antwoord, dit blijft gokken.

En wat AllureV zegt: Leren doe je voor je zelf.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 08:15
Verwijderd
... en als hij eerder zei dat hij hbo ging doen, is het ook nog mogelijk dat hij gewoon weer tegen je liegt . Misschien doet hij dat niet omdat hij nou zo evil is, maar omdat hij zich ervoor schaamt tegenover jou dat hij geen vmbo diploma heeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten