Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2007, 15:19
MoonlightSilver
MoonlightSilver is offline
Ik zou graag voor mijn profielwerkstuk een robot bouwen en op internet word ik overladen met een stortvloed (aan toch wel geavanceerde) informatie.
Iemand die misschien tips heeft of nuttige sites of het liefst nog kan vertellen waar/hoe ik het best kan beginnen?
Advertentie
Oud 14-09-2007, 18:18
Swlabr
Swlabr is offline
Misschien http://www.robotics.com/arobot/build.html?
Oud 15-09-2007, 06:47
ILUsion
ILUsion is offline
Van helemaal niets beginnen, lijkt me vrij moeilijk om te doen en in het totaal moet je volgens mij die opdracht iets stricter maken, denk ik: een bepaald type robot bouwen, of echt enkele eisen stellen aan wat hij kan doen. Verder is het best een leuk en origineel idee, alleen zou ik dat alles iets specifieker maken, vermits er echt honderden types robots bestaan.

Voor simpele dingen, kan je trouwens met Lego MindStorms, ook een robot bouwen en zelf vrij makkelijk programmeren. Natuurlijk lijkt het dan wel Lego en minder echt 'robot'.

Ik gok dus dat je inderdaad best met een pakket probeert te bouwen; vermits zaken als zelf programmeren niet al te simpel is, en dan is er nog de mechanische kant die ook niet te onderschatten is, lijkt me. Dat hangt ook af van hoe de robot eruit moet zien, wat hij moet doen enzovoorts. Sowieso beperk je je best tot wieltjes (of stilstaand), vermits stappende robots veel moeilijker zijn (vereisen inzicht in anatomie, meer mechanica, ...).

Een laatste punt waar je misschien best op let is kostprijs; Lego MindStorms was indertijd 250 euro (en momenteel wordt dat niet meer gemaakt, dacht ik); die robots op de site die Darkiekurd geeft, zien er wel goed uit, maar als je naar prijs kijkt (340 dollar, maar dat is met een extra boek bij enzovoorts), vind ik dat eigenlijk ook niet niks; al moet je dat natuurlijk zelf overwegen, dergelijke robots kan je natuurlijk jaren houden en eventueel herprogrammeren om zo andere taken te laten uitvoeren met slechts kleine verbouwingen.

Offtopic: Two thumbs up voor die mooie tag in je titel trouwens
Oud 15-09-2007, 12:48
MoonlightSilver
Ik besef dat ik aan iets haast onmogelijks ben begonnen.
Het is duur, kost zeeën aan tijd en geduld, maar ik ben nu zo gemotiveerd (zelfs al heb ik nog geen enkel idee van wat het moet worden) dat ik het toch wil doorzetten.
Hoe dan ook, ik weet niet precies welke richting het eindontwerp uit moet (wel inderdaad met wielen en liefst een -niet al te groot- eigen ontwerp uit bij elkaar geraapt schroot), maar ik vroeg me slechts af wat ik tot mijn beschikking moet hebben voor een basis. Een elektromotor..? En zoja hoe maak ik hier de sensoren e.d. aan vast? Of kachel ik hier wat grote onzin uit?
Ik was serieus laatst een paar speelgoedzaken afgegaan op zoek naar die Lego-serie om te kijken wat ze daar als basis-elementen beschouwden, maar dat liep op niets uit (dus wordt het wss idd niet meer gemaakt) en het boek dat me aanvankelijk zo enthousiast had gemaakt ("Robot Builder's Bonanza: 99 inexpensive robotics projects") bied ook niet echt (aan mij tenminste) een inzicht.
Overigens eis ik geen al te degelijk ontwerp dat als basis kan dienen van andere, meer uitgebreide robots.
Hoe dan ook, bedankt voor de reacties tot dusver!
Oud 15-09-2007, 22:48
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Het is duur, kost zeeën aan tijd en geduld, maar ik ben nu zo gemotiveerd (zelfs al heb ik nog geen enkel idee van wat het moet worden) dat ik het toch wil doorzetten.
Hoe dan ook, ik weet niet precies welke richting het eindontwerp uit moet (wel inderdaad met wielen en liefst een -niet al te groot- eigen ontwerp uit bij elkaar geraapt schroot), maar ik vroeg me slechts af wat ik tot mijn beschikking moet hebben voor een basis. Een elektromotor..? En zoja hoe maak ik hier de sensoren e.d. aan vast? Of kachel ik hier wat grote onzin uit?
Ik was serieus laatst een paar speelgoedzaken afgegaan op zoek naar die Lego-serie om te kijken wat ze daar als basis-elementen beschouwden, maar dat liep op niets uit (dus wordt het wss idd niet meer gemaakt) en het boek dat me aanvankelijk zo enthousiast had gemaakt ("Robot Builder's Bonanza: 99 inexpensive robotics projects") bied ook niet echt (aan mij tenminste) een inzicht.
Overigens eis ik geen al te degelijk ontwerp dat als basis kan dienen van andere, meer uitgebreide robots.
Als je gemotiveerd bent, moet je doorzetten, zo simpel vind ik het. Als je genoeg achter je idee staat, lukt dat normaal wel (mag dan een simplistische redenering zijn, maar je moet positief staan tegenover die dingen).

Volgens mij moet je wel beginnen van een samengesteld pakket of iemand kennen die wel genoeg ervaring heeft om steeds hulp aan te vragen. Want zelf een robot from scratch beginnen is NIET makkelijk. Onmogelijk is het niet, maar dan moet je er wel vreselijk fanatiek mee bezig zijn. Offtopic: Ik ben zelf dit jaar met een groepsproject bezig geweest, enkel programmeren, en ik wou het (relatief) geavanceerd hebben en dergelijke, maar er heeft meer tijd in gezeten dan me lief was (een te optimistische planning en te hoge inschatting van wat de groepsleden waard waren), hoewel ik het graag deed. Wat ik eruit geleerd heb; je mag hoog mikken, maar voorzie in ieder geval genoeg tijd dan, en ik vrees dat je sowieso in tijdsnood geraakt als je from scratch begint en dat ruïneert enkel je motivatie, wat zonde is. Anyhow, we zijn zeker beloond geweest voor dat extra werk, maar uiteindelijk ben ik niet tevreden dan het resultaat, omdat ik nog net iets beter wou hebben. Op dit moment doe ik een vrij theoretisch technisch gebaseerde opleiding, dus ik weet langs een kant wel dat het niet simpel is om zomaar een robot te maken.

Wat je niet mag vergeten; een robot moet ook geprogrammeerd worden en op niveau middelbare school moet je volgens mij niet beginnen met zelf alles ineen te knutselen, er moet al enige leidraad zijn voordat je het tot een goed einde kan brengen. Als je al weinig ervaring zou hebben met programmeren, is het programmeren van een robot (volgens mij, ik heb er geen ervaring mee, enkel genoeg ervaring met programmeren op zichzelf) moeilijker dan gewoon programmeren. Bij voorsamengestelde pakketten is er meestal al documentatie beschikbaar, als je van niets begint, is die documentatie er niet eens (en moet je dus iemand met ervaring hebben of zelf heel snel alles doorhebben). Ik zou in jouw geval al direct het idee om vanaf nul te beginnen uit je hoofd zetten, dat gaat waarschijnlijk toch niet lukken, of je gaat er heel veel tijd in steken, zodat andere zaken eronder zouden lijden en dat lijkt me echt niet de bedoeling. Ik vind het geweldig dat je zo'n leuk project op het oog hebt, maar je mag zeker niet te veel van jezelf verwachten. Bij een robot komt immers ook nog heel wat elektronica kijken, het is geen kwestie van een motortje te solderen samen met wat sensoren. Je hebt ook chips nodig die alles aansturen (die bestaan, maar die moet je ook zelf gaan samenstellen op een bordje, wat ook niet simpel is zonder ervaring) en die chips moet je nadien nog programmeren. Vanaf nul beginnen is dus niet een ding leren, maar direct een heleboel dingen die je moet leren. Bij een bouwpakket, zijn er al dingen voor je gedaan (je hebt dan een bouwplan, welke chips je nodig hebt is al voor je gedaan, enzovoorts), zodat je met beperktere kennis even veel kan bereiken als eindresultaat.

Als je wilt, wil ik best eens aan een assistent (Bram Vanderborght, een persoon die bekend is voor het meehelpen aan een belangrijk roboticaproject ('Lucy')) vragen wat hij aanraadt als beginpakket voor robotica. Als het op het programmeren in een taal aankomt, mag je me steeds aanspreken, dan probeer ik wel te helpen; maar van robots heb ik weinig kaas gegeten.

Om aan een MindStorms-set te geraken moet je volgens mij ook meer in het tweedehandsmilieu zoeken (marktplaats of tweakers.net, zou ik gokken). Ik heb er ook nog wel eentje liggen (allez, ik weet mijn hoofdmodule liggen, cd-rom (die echt noodzakelijk is), programmeur, sensoren en dergelijke weet ik niet liggen en ik vrees dat ik die niet binnen afzienbare tijd zal vinden).
Oud 16-09-2007, 19:31
MoonlightSilver
Ik geloof dat je gelijk hebt wat betreft het alles zelf willen doen; leuk idee, maar inderdaad net iets te veel (tijd) gevraagd.
Het probleem bij zo'n bouwpakket vind ik wel weer dat het nogal prijzig is, tenminste dat wat ik er even vluchtig van heb gezien op enkele sites, maar misschien ken jij of je connectie een iets goedkopere optie? Ik ga in ieder geval zometeen even verder zoeken op marktplaats (dankjewel voor de tip), misschien kom ik daar nog iets tegen wat de moeite waard is.
Wat 'professionele hulp' betreft heb ik iemand gevonden die ook aan een roboticaproject bezig is ^^; die zie ik deze week nog en waarschijnlijk weet ik dan al wat meer.
Erg bedankt voor je reacties! Ik ben blij dat je het niet uit me hoofd hebt proberen te praten en er zelfs achter staat.
Oud 16-09-2007, 19:55
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik geloof dat je gelijk hebt wat betreft het alles zelf willen doen; leuk idee, maar inderdaad net iets te veel (tijd) gevraagd.
Het probleem bij zo'n bouwpakket vind ik wel weer dat het nogal prijzig is, tenminste dat wat ik er even vluchtig van heb gezien op enkele sites, maar misschien ken jij of je connectie een iets goedkopere optie? Ik ga in ieder geval zometeen even verder zoeken op marktplaats (dankjewel voor de tip), misschien kom ik daar nog iets tegen wat de moeite waard is.
Wat 'professionele hulp' betreft heb ik iemand gevonden die ook aan een roboticaproject bezig is ^^; die zie ik deze week nog en waarschijnlijk weet ik dan al wat meer.
Erg bedankt voor je reacties! Ik ben blij dat je het niet uit me hoofd hebt proberen te praten en er zelfs achter staat.
Het doet mij al plezier dat er nog mensen zijn die voor hun PWS gewoon leuke maar moeilijkere (dan gemiddelde) onderwerpen uitdenken, dan zie ik het nut niet in van het uit je hoofd praten; want je idee is mogelijk, zolang je het maar een beetje in de hand houdt van haalbaarheid.
Oud 20-11-2011, 08:53
JDA775
Citaat:
zoals ik het gelezen het is dit van een aantal jaar geleden, nu heb ik zelf het probleem om een werkstuk over robots te maken en dat moet er dus in komen hoe een robot maakt. nu weet ik niet wat jij gedaan heb maar als je nouw toch wel een robot gemaakt heb zouw je mij dan wat informatie willen sturen?

e-mail=JDA775@hotmail.nl
badankt
Oud 20-11-2011, 21:57
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dit topic sluit ik omdat het nogal oud is. Misschien is het verstandiger om een nieuw topic te openen zodat het meer opvalt want ik denk dat de TS niet meer zal reageren. Je mailadres laat ik wel staan en als die weg moet kan je een pm of mailtje sturen.

Regels voor berichten