Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2007, 22:55
Skilly
Skilly is offline
Hallo,

Ik zit op dit moment in de 3e van nvieau 4 op het MBO chemisch laboratoriumtechniek. Mijn plannen zijn om door te studeren tot de universiteit. Maar nou hoorde ik dat je als MBO'er de HBO in 1 jaar kan afronden als je genoeg propedeuse punten heb gehaalt. Ik wou van mensen die ook dit hebben gedaan (hoef niet perse zelfde opleiding) of die ermee bezig zijn. Reacties. Is het haalbaar in 1 jaar? En hoe zit het in elkaar moet je dat zelf aangeven dat je dat wil of is het aan de hand van de punten dat de docent je verteld dat dat mag in 1 jaar. Is het aan te raden?

En hoelang duurt de opleiding universiteit? Ik hoor 2-3 en 4 jaar

Ik kon niet zoveel info erover vinden. Ik wil ovr 2 jaar op de Hogeschool Rotterdam gaan.

Alvast bedankt voor de reacties
Oud 21-09-2007, 07:35
Miracle
Miracle is offline
Welke universitaire studie wil je precies gaan doen?

Je kunt met je propedeuse van het hbo naar de universiteit. Hiervoor moet je alle 60 punten halen. Het maakt niet zoveel uit hoe snel je die punten haalt, ook na het tweede jaar mag je nog doorstromen naar de universiteit. Afhankelijk van de studie die je wilt gaan doen op de universiteit, kunnen er nog aanvullende eisen gesteld worden.

Alleen nu een andere vraag, waarom wil je per se naar de universiteit? Als MBO-er is het wel erg ambitieus om naar de uni te willen. De meeste MBO-ers zijn al blij als ze HBO succesvol kunnen afronden en vaak is de uni echt niet makkelijk voor MBO of HBO studenten.

Dus ik zou zeggen, denk er goed over na en probeer eerst eens uit wat je kwaliteiten zijn.
Oud 21-09-2007, 09:28
Verwijderd
Je kunt idd in één jaar je propedeuse van het HBO halen, het hele HBO kan vrijwel nooit in één jaar (na het MBO kan een volledige HBO-opleiding wel vaak in drie jaar).

Als je met je propedeuse overstapt naar de universiteit duurt die over het algemeen nog vier jaar (of meer, ligt aan de opleiding). Als je na een volledige HBO-opleiding overstapt vaak twee jaar. (Dit dus inclusief master.)

Op de sites van hogescholen en universiteiten is aardig wat informatie te vinden. En anders even bellen of naar een open dag gaan, dan kan je het vragen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 13:02
Iduna
Iduna is offline
Ik denk dat je bedoelt dat je een HBO propedeuse in een jaar kan halen en dat je daarmee naar een universiteit kunt.
Een jaar bestaat uit 60 ECTS (studiepunten) en dit kun je in principe in 1 jaar halen. Maar de vraag is dan of je met een HBO propedeuse mag beginnen aan een universiteit. Kijk daarom goed naar de toelatingseisen voor desbetreffende opleiding!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 16:33
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Welke universitaire studie wil je precies gaan doen?

Alleen nu een andere vraag, waarom wil je per se naar de universiteit? Als MBO-er is het wel erg ambitieus om naar de uni te willen. De meeste MBO-ers zijn al blij als ze HBO succesvol kunnen afronden en vaak is de uni echt niet makkelijk voor MBO of HBO studenten.

Dus ik zou zeggen, denk er goed over na en probeer eerst eens uit wat je kwaliteiten zijn.
Waarom ik naar de universiteit wil? Het is gewoon altijd een droom voor me geweest om het te doen en ik ben van plan om het beste uit me te halen om het te halen. Op de MBO gaat het prima al zeg ik het zelf dus ik zie de HBO als een echte uitdaging.

Het is niet dat ik perse de HBO in 1 jaar wil afronden. Als het moeilijk is dan maar 3. Maar ik wil gewoon de uni. halen. Ik heb nog geen flauw iedee wat ik wil gaan doen. Ben nog aan het orienteren wat ik helemaal precies wil gaan doen In ieder geval de chemische tak op maar welke subrichting daarvan dat moet ik nog denken. Ach ik heb 1,5 jaar om te denken.

@ Leonoor:
Ik zie dat het dus niet uitmaakt of je de HBO in 1 of 3 doet want als ik aan de hand van je verhaal leest zie ik dat het toch beiden 5 jaar duurt. Dus dat zien we weer wel

Zijn er mensen hier die HLO doen en me wat kunnen vertellen over hoe en wat. In nov/dec ga ik naar een opendag dus ik ben wel benieuwd.

Greetz Skilly
Oud 21-09-2007, 18:51
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Waarom ik naar de universiteit wil? Het is gewoon altijd een droom voor me geweest om het te doen en ik ben van plan om het beste uit me te halen om het te halen. Op de MBO gaat het prima al zeg ik het zelf dus ik zie de HBO als een echte uitdaging.

Het is niet dat ik perse de HBO in 1 jaar wil afronden. Als het moeilijk is dan maar 3. Maar ik wil gewoon de uni. halen. Ik heb nog geen flauw iedee wat ik wil gaan doen. Ben nog aan het orienteren wat ik helemaal precies wil gaan doen In ieder geval de chemische tak op maar welke subrichting daarvan dat moet ik nog denken. Ach ik heb 1,5 jaar om te denken.

@ Leonoor:
Ik zie dat het dus niet uitmaakt of je de HBO in 1 of 3 doet want als ik aan de hand van je verhaal leest zie ik dat het toch beiden 5 jaar duurt. Dus dat zien we weer wel

Zijn er mensen hier die HLO doen en me wat kunnen vertellen over hoe en wat. In nov/dec ga ik naar een opendag dus ik ben wel benieuwd.

Greetz Skilly
Ik ben zelf overgestapt van HLO naar de uni. Alleen heet die opleiding tegenwoordig Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek en heb ik de eerste 4 jaar vwo gedaan.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar BML is al een erg moeilijke opleiding, dus het lijkt me persoonlijk niet zo heel verstandig om daarna direct al naar de uni te gaan. Nu ken ik jou verder niet, dus ik weet ook niet wat je kwaliteiten zijn, maar toch. Volgens mij zijn er nauwelijks mensen die MBO-HBO-WO doen.

Ik zou gewoon even rustig kijken naar HBO opleidingen en eventueel kun je daarna altijd nog hogerop gaan.
Oud 21-09-2007, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij zijn er nauwelijks mensen die MBO-HBO-WO doen.
Het kan wel, maar dat zijn vooral mensen die problemen hebben met intermenselijk contact of mensen die problemen hadden in hun jeugd.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 18:59
Mindfields
Mindfields is offline
Of die goed zijn in 1 ding, mijn ex heeft bijv. mbo/hbo/wo informatica gedaan.
Oud 21-09-2007, 19:02
Miracle
Miracle is offline
Ik zeg niet dat het niet kan, maar volgens mij wordt het niet vaak gedaan.

Als het al gedaan wordt, dan duurt het vaak meerdere jaren en gaat diegene ook al werken voordat hij/zij verder studeert.
Oud 21-09-2007, 21:15
Lethe
Lethe is offline
Het ligt er ook aan hoe intelligent je bent. Er zijn bijvoorbeeld mensen die vmbo gedaan hebben terwijl ze eigenlijk ook havo of zelfs vwo hadden kunnen doen. Deze mensen lukt het vaak wel om via het mbo uiteindelijk op de universiteit te komen (met de nodige zelfdiscipline uiteraard).
Oud 21-09-2007, 22:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zit nu in het vierde jaar van het HLO (biologie en medisch laboratoriumonderzoek) aan de Hogeschool Rotterdam. Ik heb in het eerste jaar met de mensen van het MLO gezeten omdat zowel zij als ik de opleiding verkort in drie jaar deden (ik vanwege mijn vwo-vooropleiding). Een van die jongens van het MLO waarmee ik toen in de klas zat heeft zijn propedeuse in een half jaar gehaald (dat kan met het verkorte MLO-programma) en is daarna naar de universiteit gegaan om daar (ik dacht) biomedische wetenschappen te studeren. Hoe het hem nu vergaat weet ik niet. Wel was het een beetje contactgestoord typetje, altijd alleen maar met zijn studie bezig en nauwelijks contact daarbuiten. Het is ook maar iets wat je moet willen denk ik maar dan kan het wel.

Laatst gewijzigd op 21-09-2007 om 22:33. Reden: Paar typefoutjes verbeterd
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 23:04
Vice
Vice is offline
Ik denk dat het vooral verstandig is om te kijken wat de eisen van zo'n universiteit zijn. Ik heb wel eens gehoord dat ze bij bepaalde opleidingen niet iedereen zomaar met een HBO-propedeuse toelaten. Misschien is het dan ook verstandig om naar zo'n opendag van zowel een HBO als uni te gaan om advies te vragen.
Oud 22-09-2007, 08:56
Verwijderd
Citaat:
Ik zeg niet dat het niet kan, maar volgens mij wordt het niet vaak gedaan.
Lijkt me geen reden om het niet als streven te kunnen hebben.

En ja, natuurlijk duurt het langer, maar dat lijkt me niet echt een probleem?

Ik zou idd wel eerst bij de universiteit informeren naar de toelatingseisen. En vervolgens natuurlijk eerst kijken hoe het op het HBO gaat, maar dat lijkt me logisch.

Mijn 'weg' is mavo-havo-hbo-universiteit...ik ben wat ouder dan de mensen die via het vwo gekomen zijn, maar dat zijn er bij mij in de master om precies te zijn zeven (tegenover 73 'anderen').
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 16:06
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Lijkt me geen reden om het niet als streven te kunnen hebben.
Zeker niet, het is alleen een waarschuwing dat het vrij zwaar is.

Maar nogmaals, ik denk dat TS zelf beter kan inschatten wat haar capaciteiten zijn dan ik.
Oud 22-09-2007, 16:21
Nyawa
Gewoon proberen lijkt me, je kunt altijd na je HBO-propedeuse nog beslissen of je verder wilt naar de universiteit of niet. En natuurlijk is het niet de makkelijkste weg, zeker niet als je MBO en HBO-opleiding veel van elkaar verschillen, maar er zijn mensen die het lukken en als jij zo gemotiveerd bent zou het best kunnen zijn dat jij daar ook eentje van wordt, toch? Ik geloof trouwens dat meer mensen de overstap HBO - WO-master halen dan HBO-propedeuse - WO, bij de laatste schijnen er heel veel het niet te redden dus misschien zou dat wat minder aan te raden zijn, maar dat lijkt me een keuze van latere zorg. Let inderdaad goed op of je wel toegang hebt met je HBO-P bij een WO-opleiding; naar voorlichtingen op universiteiten lijkt misschien nog een beetje vroeg, maar ik denk dat het behoorlijk nuttig is, en misschien ook wel een beetje motivatie voor je omdat je dan een beter beeld krijgt van je toekomstdoel.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 19:57
Promillage
Promillage is offline
Het kan gewoon dus succes!Je moet trouwens rekenen op 5/6 jaar studeren op WO niveau als je een betaopleiding doet of een technische opleiding. Bachelor drie jaar, master 2 jaar. Als je geen studievertraging oploopt.
Oud 23-09-2007, 09:36
Skilly
Skilly is offline
En wat wordty er bedoelt met HBO-P. Er is in nov en dec een opendag op het Hoge School Rotterdam dus daar ga ik even naar kijken en informeren. Want het jaar daarop ga ik stage lopen en dan ben ik bang dat ik niet meer zoveel vrije tijd heb zoals ik nu heb.
Oud 23-09-2007, 09:57
Verwijderd
Citaat:
En wat wordty er bedoelt met HBO-P.
HBO-P = HBO-propedeuse. Dus als je alle vakken van het eerste jaar van het HBO hebt gehaald, krijg je je P.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 09:02
Skilly
Skilly is offline
Dus alle vakken is dus ook vakken die je gaat krijgen in de 2-3e klas als je de HBO gewoon zou afronden?
Oud 25-09-2007, 09:13
Drez
Drez is offline
Nee alleen alle vakken van het eerste jaar, dat staat er toch.
Oud 25-09-2007, 22:55
Lethe
Lethe is offline
Ze bedoelt of je de vakken uit je HBO-P jaar ook nog krijgt in het tweede en derde (en waarschijnlijk dan ook vierde) jaar van het HBO, als ze het HBO wél af zou ronden. Wat die vraag ertoe doet weet ik overigens niet
Reageren

Regels voor berichten