Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2007, 20:55
Aidaa
Aidaa is offline
HaLOOOOOOOOO,,

Ik zit laatste jaar vwo, en weet niet precies wat ik wil volge, ik dacht aan kunstmatige intelligentie, ik hoorde dat het heel leuk was ensoo

Volg jij dit of ken je iemand die dit volgt of weet je gwn veel over dit onderwerp
laat t me weten, ben heel benieuwd

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2007, 21:44
Verwijderd
Ik ken iemand die KI in Maastricht heeft gestudeerd en iemand die daar bezig is met afstuderen. Het is een zware en moeilijke studie, dus als je het alleen maar wil gaan doen omdat je hoorde dat het heel leuk was ensoo denk ik dat je het er niet redt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 21:59
Verwijderd
Ik ga met Sarah mee (nee, niet letterlijk). Ik ken iemand die het studeert en de wiskunde is tamelijk pittig (natuurlijk niet zoals bij natuurkunde), dus als ik afga op het niveau van je spelling denk ik niet dat je het er redt.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 21:27
Aidaa
Aidaa is offline
Ten eerste heb ik niet gevraagd om mij te oordelen, dus hou je mening maar voor je....
Ten tweede heb ik alleen gevraagd wat die hele opleiding in houdt, dus weet jij dr niks van , dan heb je op deze topic helaas niks te zoeken. Hebben jullie een glazenbol, dat jullie weten dat ik het niet ga halen, nee toch? Nou dan, SHUT THE F*CK UP

Thank you
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 21:30
timonb
timonb is offline
Iets op het sociale vlak kun je misschien ook beter vermijden.

Laatst gewijzigd op 11-10-2007 om 21:59. Reden: Test
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 21:39
Promillage
Promillage is offline
Nou,doe even rustig anders. Het is een zeer moeilijke opleiding waar veel wiskunde bij komt kijken.Gaat wiskunde je gemakkelijk af en doe je het met plezier?

Je had ook even kunnen googlen:
Kunstmatige intelligentie is een interdisciplinair vakgebied. Om functionele kunstmatige intelligentie te bereiken worden er technieken uit verschillende vakgebieden gebruikt. Deze vakgebieden variëren van informatica tot geesteswetenschappen. Een greep uit deze gebieden: patroonherkenning en beeldverwerking, cognitieve psychologie, logica, statistiek en linguïstiek. Voorbeelden van onderzoeksvragen zijn:

het begrijpen van opdrachten die worden gegeven met betrekking tot een kamer waarin zich eenvoudige geometrische vormen (kubussen, piramides, etc) in verschillende vormen en kleuren bevinden, zoals "zet de rode kleine piramide op de grote blauwe kubus".
het simuleren van het gedrag van (veel) eenvoudiger dieren dan mens, b.v. een mier, of een bodemaaltje.

Het spelen van diverse denksporten, bijvoorbeeld schaken, dammen, checkers of Go. Checkers (dammen op een 8x8 bord) was het eerste niet-triviale denkspel waarvoor begin jaren '60 al werd geclaimd dat het door de computer opgelost was. Bij deze bewering zijn - althans waren in die tijd - een groot aantal kanttekeningen te plaatsen en de "algemeen bekende feiten" hierover zijn bijna allemaal onjuist: het programma versloeg éénmaal een redelijk bekwaam speler die geen meester of grootmeester was, en verloor de volgende 6 partijen.

De decennia lang onbetwiste wereldkampioen Marion Tinsley is kort voor zijn dood tweemaal verslagen door een checkersprogramma dat Chinook heet.
het leren van een groot aantal feiten uit de echte wereld en het proberen daar door logische regels conclusies uit te trekken.

het voeren van een gesprek waarbij de enige echte input van de menselijke gesprekspartner zelf komt, zonder dat die dat in de gaten heeft. (Rogeriaanse psychotherapie) Dit is een soort Turingtest op een beperkt terrein, en het blijkt verrassenderwijs mogelijk een enorm aantal mensen, mits ze tevoren geen achterdocht koesteren, te misleiden: velen hebben al gevraagd even met de terminal alleen te worden gelaten om onder vier ogen met de computer te kunnen praten, "omdat hun gesprekspartner hen zo goed begrijpt".

Ook de benadering van het programmeerprobleem is zeer verschillend, van prescriptieve algoritmen tot logisch redenerende programma's tot zelflerende neurale netwerken.

Niet bepaald een studie die je gaat doen omdat je gehoord hebt dat het leuk is, begrijp je?
Oud 11-10-2007, 22:30
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
*Doet CKI*
Het hangt ook heel erg van de stad af waar je het doet, in Amsterdam (beide uni's) is het veel meer informatica dan bv Utrecht (waar ik t doe) daar is het meer op filosofie/psychologie gericht.

Ben overigens pas net begonnen dus heb je vrij weinig aan, maar vraag maar dan probeer ik t wel te beantwoorden
Oud 12-10-2007, 14:05
Iduna
Iduna is offline
In Nijmegen valt het onder sociale wetenschappen en informatica en dat vertaalt zich ook naar de vakken die je krijgt. Ook programmeren hoort erbij. De invalshoek hier is het menselijk cognitief functioneren, in Groningen ligt de nadruk meer op natuurkunde (volgens mijn folder) en dit wordt toegepast in spraakherkenning en bij robotica.
De verschillen tussen de universiteiten kunnen best groot zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 10:29
Aidaa
Aidaa is offline
Citaat:
*Doet CKI*
Het hangt ook heel erg van de stad af waar je het doet, in Amsterdam (beide uni's) is het veel meer informatica dan bv Utrecht (waar ik t doe) daar is het meer op filosofie/psychologie gericht.

Ben overigens pas net begonnen dus heb je vrij weinig aan, maar vraag maar dan probeer ik t wel te beantwoorden
Aan dit soorten mensen heb ik ten minste wat aan...

THnx
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 15:09
Boebsie
Boebsie is offline
Ik doe Kunstmatige intelligentie. (Amsterdam)

Schat weet waar je aan begint echt waar! Ik zal een korte intro geven. Ik begrijp jou interesse naar KI waarschijnlijk wel, aangezien het zo op het eerste gezicht een hele mooie studie lijkt en het is ook een hele mooi studie! Maar deze studie is relatief jong met alle gevolgen van dien.
Ik vind persoonlijk dat er weinig samenhang is tussen heleboel vakken, het is een interdisciplinaire studie en de structuur daarin is naar mijn mening slecht.
Ik ben bijvoorbeeld begonnen met ongeveer 40 studenten en slechts 10 a 8 studenten zijn er overgebleven om maar een indicatie te geven.

Wat je ook moet weten dat het een pittige studie is waar niet zozeer wiskunde, maar logica een centrale rol speelt. Je ziet dan ook dat enkel de echte computerfreaks overblijven en oprecht van deze studie genieten. Verwacht dus een dozes programmeren, en alsjeblieft ga ff op een curses programmeren zodat je ervaart wat het is! Programmeren is dodelijk geloof mij, wellicht vind je het wat, maar weinig mensen vinden het leuk en het is bovendien moeilijk. Wat je ook moet weten dat je minder vrije tijd hebt als bij sommige andere studies. Je zult vaak mee moeten doen aan projecten en praktische vaardigen zoals programmeren en dat vergt tijd om onder de knie te krijgen.

Postieve van deze studie: Je arbeidsvooruitzichten zijn goed, er is veel vraag naar beta's. En omdat het een interdisciplinaire studie is heb je best veel aansluitende masters, dat varieert van Taalwetenschappen tot meer programmeerachtige masters zoals Robotica en meer psychologisch-biologische varianten zoals cognitieve wetenschappen (hersenen). Je kan dus best veel richtingen uit op de werkvloer.
Wat ik erg mooi vind van deze studie is de rol die het kan gaan spelen. Momenteel zijn er al enige doorbraken bereikt als het gaat om intelligente systemen, ga dus niet uit van Blade runner, A.I. of de matrix achtige stuff. Op het moment dat de ontwikkelingen harder gaan binnen dit vak, gaat het een grote inpact hebben. Dan spreken we niet meer van een computertijdperk, maar van een robotisch tijdperk en ik denk dat tussen de 10, 20 a 30 jaar er zekers al robots zullen worden ingezet om bepaalde menselijke taken uit te voeren. Kortom het is absoluut een studie met veel toekomstperspectief, maar tegelijketijd dus ook een vak waar je altijd zal moeten studeren als je de ontwikkelingssector ingaat.

Een prachtige studie dus met goeie vooruitzichten. Persoonlijk tho... ben ik het een beetje zat en ga ik er waarschijnlijk niet verder in, puur omdat ik er geen affiniteit mee heb en niet zo onderzoekend georienteerd ben. Ik weet bovendien welke richting ik leuk vind en allang in heb moeten slaan.
Mijn advies is dus enigzins subjectief, maar als ik zeg dat het een zware opleiding is voor de stereotype geek zeg ik geen woord teveel! Dus weet waar je aan begint.

Tenzij je de psychologische variant kiest (Utrecht, cognitief) zal het qua geekness best meevallen.

Mocht je nog vragen hebben kan je mij die altijd stellen, je mag mij ook mailen natuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 15:13
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Ik ga met Sarah mee (nee, niet letterlijk). Ik ken iemand die het studeert en de wiskunde is tamelijk pittig (natuurlijk niet zoals bij natuurkunde), dus als ik afga op het niveau van je spelling denk ik niet dat je het er redt.
Mwa..het is meer logica dan wiskunde. Ja we krijgen ook wiskunde maar lang niet zoveel en op het niveau zoals bij andere beta opleidingen zoals natuurkunde idd. Maar vergis je niet in logica dat is minstens zo moeilijk, je wil niet weten hoeveel mensen struikelen bij programmeervakken.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 15:26
Boebsie
Boebsie is offline
En lol Aida je houdt van voetbal, kickboksen en buikdansen. Ofwel je hebt dezelfde interesses als ik, alleen kijk ik liever naar buikdanseressen, geloof mij deze studie is niks voor jou!
Een A.I.'er die van voetbal houdt is net als een vrouw die mij niet lekker vind, onmogelijk dus.
A.I.'ers zijn letterlijk nerds en de enigste naakte vrouw de zij ooit hebben gezien is een dark-elf uit World of Warcraft. Voor een leuke sociale gezellige studie moet je dus vooral A.I. gaan doen ....Echt ik waarschuuw je deze studie is Geeker dan Geek.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 20:23
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Nou dan heb je het vooral over Amsterdam. Tuurlijk neem aan dat overal nerds zitten (bij ons ook) maar bij mij is het gelukkig niet zo erg. Omdat het in Utrecht toch wat minder op het keiharde programmeren gericht is (en je kunt zelfs met wiA12 deze studie gaan doen, hoewel niet aan te raden) en er dus veel verschillende types mensen zitten. Mensen die psychologie wilden doen maar toch met wat extras of informatica interessant vinden maar het alleen een beetje teveel van het goede vinden. Ook zijn er veel mensen die al wat ouder zijn, die al een andere studie hebben gedaan (heel of half ) en uiteindelijk hier komen.

Ik heb deze studie gekozen omdat ik bijvoorbeeld psychologie en filosofie erg interessant vind, maar alleen zou ik het echt niet kunnen, veel te theoretisch (en je kunt er geen drol mee). Ook vind ik de beta kant wel leuk. En ik vind hersenen echt heel erg interessant
Oud 15-10-2007, 08:37
Boebsie
Boebsie is offline
Zo sprak ik ook toen ik jou leeftijd had. Totdat je verder in die studie komt en je nog steeds naar mijn gevoel doelloos neurale netwerkjes bouwt die nog stommer zijn dan een bacterie. En natuurlijk filosofisch gezien is het een prachtige studie en zoals ik al zei wellicht 1 van de belangrijkere studies binnen de onderzoekende wetenschap.
Maar goed jij bent kennelijk wat onderzoekender ingesteld dan ik. Dat moet Aidaa voor zichzelf nagaan, het is een jonge studie waar ook veel zelfstudie wordt verwacht. Wij moeten bijvoorbeeld programma's bouwen en dan mogen we vaak zelf kiezen welke programmatuur wij gebruiken, maar we leren hoogstens 2 a 3 talen matig dus tja.... Maar goed die freaks konden nog eerder programmeren dan lopen, dus voor hun is dat geen probleem voor mij wel.
Maar idd als ik een master ga doen wat ik betwijfel in de KI dan zou dat absoluut cognitie zijn. De hersenen vind ik ook het meest interessant, maar dat is dan weer typisch een onderzoekende studie.

Maar filosofisch gezien is KI idd 1 van de leukste onderwerpen. Laatst nog hoorde ik op 538 over een professor die onderzoek deed naar de liefdes relatie tussen mens en robot hihi. Volgens hem zou dat de komende tientallen jaren al mogelijk zijn, nou ik betwijfel het.....
Nederlands jongste filosoof Bas Haring is ook een A.I.'er en dat zie je ook duidelijk terug in zijn gedachtegang.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Nederlands jongste filosoof Bas Haring is ook een A.I.'er en dat zie je ook duidelijk terug in zijn gedachtegang.
Hij heeft ook wel een leuk boekje geschreven met A.I. als thema, moet je eens lezen als je dat nog niet gedaan hebt. De IJzeren Wil heet het.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 10:16
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ten eerste heb ik niet gevraagd om mij te oordelen, dus hou je mening maar voor je....
Ten tweede heb ik alleen gevraagd wat die hele opleiding in houdt, dus weet jij dr niks van , dan heb je op deze topic helaas niks te zoeken. Hebben jullie een glazenbol, dat jullie weten dat ik het niet ga halen, nee toch? Nou dan, SHUT THE F*CK UP

Thank you
Wat is dit voor kutreactie? Mensen geven hun mening en advies, en dan ga je ze uitschelden

Anyway. Mijn eerste indruk bij jou is ook dat je het misschien beter niet kunt doen. Je krijgt pittige vakken, zoals logica, programmeren en wiskundige dingen.
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten