Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Een recent onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (2005) gaf aan dat 96% van de producten die zoetstof bevatten, de toegestane doses niet overschrijden[1]. Indien die producten echter naast elkaar worden gebruikt, kan uiteraard wel overschrijding plaats vinden. Met name voor cyclamaat werd gevonden dat het gebruik bij kinderen van 1 tot 4 jaar tot een inname boven de ADI kan leiden als ze meer dan 1 a 2 glazen (van een kwart liter) per dag drinken; voor kinderen tussen 4 en 8 wordt maximaal 3 glazen aanbevolen door het Nederlandse voedingscentrum, voor volwassenen maximaal 7 glazen. De meeste 'light' frisdranken worden overigens niet met cyclamaat maar met aspartaam gezoet. Verder is bekend dat de polyolen bij overmatig gebruik diarree kunnen veroorzaken. Van aspartaam wordt wel beweerd dat het kankerverwekkend zou zijn, maar dit wordt o.a. door het Koningin Wilhelmina Fonds met stelligheid ontkend. Ook de EFSA (European Food Safety Authority), de wetenschappelijke adviesraad van de EU heeft in mei 2006 opnieuw bevestigd dat er geen reden is om de huidige ADI van 40 mg/kg/dag te verlagen[2] [3]. Andere instanties, zoals het Voedingscentrum en vergelijkbare instanties in andere Europese landen beschouwen aspartaam als volledig veilig. Alleen voor fenylketonurie-patiënten wordt aspartaam afgeraden omdat een van de afbraakproducten, fenylalanine, voor hen gevaarlijk is. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoetstof) Hieruit kun je dus veronderstellen dat zoetstoffen in gewoon dagelijks gebruik geen kwaad kan. Ja, als je er teveel van binnenkrijgt kan het schadelijk zijn, maar voor welk soort additief geld dit nou niet? Dus als je ervoor zorgt dat je bijv. niet een paar liter cola light op een dag op drinkt, kan dit gewoon weg geen kwaad. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je dan toch geen liters cola dringt, is het nog altijd beter de hoeveelheid suiker die in een glas cola zit binnen te krijgen, dan al die additieven. Bovendien drink je niet alleen maar cola op een dag, je eet ook nog allerlei dingen, waar meestal ook vanalles inzit, als je niet oplet. Alles bij elkaar geteld kan de hoeveelheid stoffen in die voedingsmiddelen zeker de maximale hoeveelheid overschrijden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
men koopt een bak aardbeien en een pak yoghurt, tadaa
en voor die paar keer per week dat je een toetje eet maken die 100 kcal meer of minder ook niet uit, als je elke dag een toetje moet eten zou ik mijn eetpatroon nakijken en misschien wat meer avondeten of fruit naar binnen werken ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik eet niet vaak toetjes, maar als ik ze eet is het vla, yoghurt, kwark (met fruit, bv. stukjes banaan of appel, soms ook wat walnootjes) of pudding. Als je gewoon een bakje eet, kan het echt geen kwaad. Ik vind die '0%-vet, veel zoetstoffen'-toetjes nooit erg lekker, ze smaken fabriekig en vullen ook voor geen meter.
|
![]() |
||
Citaat:
Na mijn avond eten (1 tot 2 uur later) heb ik gewoon nog behoefte aan een beetje voedzaams. Als ik goed avond eet en dan een poosje later een toetje ben ik echt verzadigd en eet de rest van de avond niks. Dat lijkt me gezonder dan snacken zoals de meesten doen. Daarnaast, aardbeien hebben een bepaald seizoen en dat is inmiddels afgelopen. ![]() Ik heb laatst zo'n rijstdessert met vanille gehad, dat was echt vies. ![]() ![]() Als ik bij de AH ben, zal ik nog wel even kijken naar dat toetje van de TS, want ik ben ook wel op zoek naar toetjes die niet al te vet zijn ed.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik eet dan wel niet elke avond een toetje maar dat is eigenlijk wel m'n bedoeling
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik eet ook elke dag een toetje, elke dag wel een bakkie van zon 200gram.. heel veel mensen in mn omgeving vrij normaal volgens mij |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Vrijwel alles is gezond als je het maar met mate eet.
Ik eet zelden toetjes, maar geef mij maar (water)ijs of 'griesmeelpudding met rode bessensaus' van Mona. ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik koop ze ook wel eens, omdat ze lekker zijn, lang houdbaar en individueel verpakt. ![]()
|
![]() |
Ik eet elke dag een toetje hoor.
Pff ik weet best dat het overgewicht toeneemt enzo, maar ligt het aan mij of gaan mensen nu echt onnodig te veel met eten bezig zijn? Echt, ik kan nergens meer lopen of je hoort gezeik over calorieeen en "o wat eet jij veel"! En helemaal als ik een toetje neem. haha frustratie |
![]() |
|
Als je een gezondere variant wil van een toetje kan je ook yoghurt en vla mixen, is vast gezonder dan alleen vla en wel erg lekker
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding, Gewicht & Gezondheidtopic #26 Balance | 500 | 08-09-2012 18:00 | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding, Gewicht & Gezondheidstopic #25 fizzle-fluffy | 500 | 08-08-2011 16:59 | |
Verhalen & Gedichten |
Sterven onder de zon. ExpoRules | 9 | 26-04-2011 14:11 | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #18 George | 500 | 24-05-2007 20:49 | |
Eten & Drinken |
Centraal thema: Toetjes murwari | 65 | 22-03-2005 11:12 |