![]() |
|
![]() |
Een belangrijk principe in het trainen is die van specificiteit, vele sporten zullen je benen meer op uithoudingsvermogen trainen dan op massa/kracht. Dit komt weer omdat je verschillende spiervezels in je lichaam hebt, fietsen/dansen spreekt meer de langzame spiervezels aan (lage capaciteit voor spiergroei, hoge capaciteit voor uithoudings vermogen, ook wel de slowtwitch genaamd). Een explosieve activiteit zoals bij krachttraining/ 100 meter lopen spreekt meer de snelle (fast twitch) spiervezels aan, deze hebben een hoge capaciteit voor spiergroei.
Hier kan je wat meer over spiervezels lezen (in het engels): http://www.coachr.org/fiber.htm Mijn advies, ga squatten! : ![]() EDIT: In geval je niet weet wat squatten is: ![]() |
![]() |
||
Citaat:
squatten is dé oefening om sterke knieën te krijgen. (en de rest van je benen ook). zorg alleen dat er een instructeur meekijkt zodat je de oefening helemaal goed uitvoert. ook goed opwarmen en niet gelijk met 150kg beginnen natuurlijk.
|
Squaten is inderdaad goed en amper belastend voor je knieën. Ik heb zelf ook zwakke knieën en vrijwel meteen na mijn knieoperatie (VKBreconstructie) moest ik squaten. Door die squats worden de rest van je beenspieren veel sterker waardoor ze je knie kunnen opvangen als het ware. Als je zorgt dat je rug recht blijft en de spanning op je bovenbeen komt te staan ipv op je knieën is het dus juist een goede oefening. En gewoon beginnen met 10kg en dat langzaam opbouwen.
|
Oh, die beweging ken ik trouwens wel van fysio. Ik vond het echt een drama, want ik vond het echt moeilijk je knie boven je enkel te houden en je kont naar achteren te gooien. Ik wist alleen niet dat dat squatten heette.
![]() Waar kun je dat doen eigenlijk? Het lijkt me wel een onderdeel van een bodypump-achtig-iets. ![]() Dit moet ik ook altijd doen, maar dan zonder vasthouden. Maar ik heb hier dus niet echt spannende spieren aan overgehouden. |
![]() |
|
de beweging is inderdaad ook wel lastig omdat je snel de neiging hebt te hurken (waarbij je snel op je tenen gaat staan met je knieën naar voren). dit moet je compenseren door met je bovenlichaam naar voren te bewegen. Je houdt je rug recht door schuin omhoog te kijken. Je knie mag trouwens wel iets voor je tenen uitsteken. Er is een studie gedaan waaruit blijkt dat dat geen extra belasting voor de knieën vormt.
die lunges zijn ook een goede beenoefening, maar het feit dat je er geen spieren aan hebt overgehouden komt waarschijnlijk omdat je het met een therapeutisch doel hebt gedaan. voor andere doelen is het belangrijk de frequentie, gewichten en het aantal herhalingen aan te passen. wat is je doel precies? je wilt strakkere benen? gespierdere benen? of wil je juist vet kwijt.. als je echt een sport wil doen (in de vorm van groepslessen ofzo..) is bodypump mss wel een idee, maar het grootste effect haal je door individueel een op jezelf aangepast trainingsschema te volgen in een fitnesscentrum
||
![]() |
Citaat:
"Knee injuries are one of the most commonly stated problems that come from squatting, however, this is usually stated by those who do not know how to squat. A properly performed squat will appropriately load the knee joint, which improves congruity by increasing the compressive forces at the knee joint. (8,(9) which improves stability, protecting the knee against shear forces. As part of a long-term exercise program, the squat, like other exercises, will lead to increased collagen turnover and hypertrophy of ligaments. (10,11) At least one study has shown that international caliber weightlifters and powerlifters experience less clinical or symptomatic arthritis. (12) Other critics of the squat have stated that it decreases the stability of the knees, yet nothing could be further from the truth. Studies have shown that the squat will increase knee stability by reducing joint laxity, as well as decrease anterior-posterior laxity and translation. (13,14) The squat is, in fact, being used as a rehabilitation exercise for many types of knee injuries, including ACL repair. (15) " |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Lunges is prima. Mits je last van je knie krijgt. De meeste mensen gaan te ver met hun knieen naar voren met uitvals passen. Wat je kan doen is alvast een grote stap nemen en dan door je achterste been te zakken. Als je knie bijna de grond aanraakt en je lichaam is rechtop, zou je vanaf de zijkant ong. 2 hoeken van 90 graden in beide benen moeten hebben.
Je kan ook een uitvalspas naar achteren maken. Grote pas naar achteren. Heb je minder snel de neiging om je knie over je tenen te brengen. Tevens is lunges een erg goede manier om je bovenbeen en bilspieren te trainen. ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Vrije tijd |
toelatingstest alo Joyyyke | 66 | 20-10-2009 19:23 | |
Lichaam & Gezondheid |
Krachttraining/cardio Lyne | 13 | 26-08-2008 19:39 | |
Lichaam & Gezondheid |
hoe werk je een bierbuik weg? Muizzz | 18 | 04-03-2003 07:25 |