Advertentie | |
|
![]() |
|
Je hebt een rekenkundige rij met als beginwaarde 7 en steeds een increment van 3.
Dat laatste heb ik ook maar laten uitrekenen door een programma, vermits ik de juiste somformule niet vanbuiten ken (waarschijnlijk heb jij die wel gezien). Het verder uitwerken van die opgave komt gewoon neer door die laatste uitdrukking > 10 000 te stellen (of eventueel gelijk aan 10 000, dan bekom je hoogstwaarschijnlijk een reëel getal en je moet het eerste natuurlijk getal groter dan of gelijk aan dat getal nemen als uitkomst. Wat je tweede vraag betreft over de wortel-n-wet; ik heb hier eventjes opgezocht en je gebruikt eigenlijk de volgende formule: Laat me deze formule eventjes in woorden uitdrukken: de standaardafwijking op je steekproefgemiddelde ( Ik vermoed dat je met die wiskundige uitleg niet veel wijzer bent geworden, maar ik kan moeilijk die hele theorie op een korte tijd uitleggen. Heel simpel gesteld komt het erop neer dat je door meer metingen de nauwkeurigheid van je gemiddelde in de steekproef gaat verbeteren en zo de algemene populatie beter benadert. Dat komt door die wortel n in de breuk, stel je doet een steekproef bij 10 mensen dan gaat je afwijking op het gemiddelde die van de afwijking op je gemeten gegeven zijn gedeeld door de wortel van 10. Door meer mensen te ondervragen bv. ga je die wortel-n groter maken en dus je standaardafwijking op je steekproefgemiddelde verkleinen, waardoor je een beter resultaat bekomt (een steekproef die je gehele populatie beter benadert). Om het geheel wat beter te kaderen: als je een steekproef doet, probeer je daarmee door slechts een beperkt aantal metingen/ondervragingen te doen, een beeld te krijgen over je gehele populatie. Hoe nauwkeurig die benadering is, hangt af van die standaardafwijking (als je tenminste een neutrale meting doet: om over je gehele populatie van de school iets te weten te komen, kan je bv. geen goede resultaten bekomen door enkel de meisjes uit het eerste jaar te ondervragen, maar moet je eigenlijk ofwel willekeurig mensen ondervragen ofwel elke deelgroep evenredig vertegenwoordigen in je steekproef (dus % jongens en % meisjes gelijk aan dat in de populatie; %'en uit de verschillende jaren gelijk aan de percentages van die groepen in je totale populatie). Met de volgende formule kan je dit alles uitbreiden naar je gehele populatie: Daarin zie je dus ook die wortel-n in terugkomen net als hierboven. Wat die formule betekent is dat je populatiegemiddelde Voor de geïnteresseerden: deze formule geldt enkel voor gelijkwaardige uitslagen, en NIET voor ongelijkwaardige uitslagen (dat is een sigma x die variëert bij de verschillende metingen (als je twee enquêtes combineert, bv.) of verschillende metingen die je een ander gewicht meegeeft (bv. je telt stemmen van vrouwen dubbel mee). Dat ik hierboven steeds het woord metingen gebruikt, is ook te verklaren: ik ben het gaan opzoeken in een formularium over foutentheorie (eigenlijk is dat gewoon statistiek van wiskunde).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|