Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dus uit de erfenis kwam dat D. de boot 'kreeg'? Hoe is dit precies gegaan, want dat soort dingen wordt (vrijwel altijd) door een notaris oid gedaan waardoor er dus sowieso ergens op papier zou moeten staan dat D. eigenaar is geworden doordat het naar hem ging bij de verdeling van de erfenis.
Maar goed, ik kan het ook fout hebben natuurlijk ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Artikel 3: 170 1. Handelingen dienende tot gewoon onderhoud of tot behoud van een gemeenschappelijk goed, en in het algemeen handelingen die geen uitstel kunnen lijden, kunnen door ieder der deelgenoten zo nodig zelfstandig worden verricht. Ieder van hen is bevoegd ten behoeve van de gemeenschap verjaring te stuiten. 2. Voor het overige geschiedt het beheer door de deelgenoten tezamen, tenzij een regeling anders bepaalt. Onder beheer zijn begrepen alle handelingen die voor de normale exploitatie van het goed dienstig kunnen zijn, alsook het aannemen van aan de gemeenschap verschuldigde prestaties. 3. Tot andere handelingen betreffende een gemeenschappelijk goed dan in de vorige leden vermeld, zijn uitsluitend de deelgenoten tezamen bevoegd. Een toevoeging over de verhaalbaarheid: Artikel 172 -------------------------------------------------------------------------------- Tenzij een regeling anders bepaalt, delen de deelgenoten naar evenredigheid van hun aandelen in de vruchten en andere voordelen die het gemeenschappelijke goed oplevert, en moeten zij in dezelfde evenredigheid bijdragen tot de uitgaven die voortvloeien uit handelingen welke bevoegdelijk ten behoeve van de gemeenschap zijn verricht. Laatst gewijzigd op 03-12-2007 om 16:55. |
![]() |
|
Oke, iedere erfgenaam is dus in beginsel in gelijke mate verantwoordelijk voor het onderhoud. Maar wat als bepaalde deeleigenaren van het schip niet te vinden zijn? Het verhalen van de kosten wordt niks dus, maar wat belangrijker is, is dat het schip ook niet te vervreemden is. Maar verjaart dit niet naar verloop van tijd, want anders zou houderschap (D, blijft doorgaan te houden neem ik aan) en eigendom eeuwig uit elkaar blijven lopen. Wat moet er in de huidige situatie gebeuren als D. komt te overlijden?
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Bovendien is de inschrijving in het kadaster vastgelegd, en de overdracht niet. De dochter kan derhalve nooit in aanmerking komen voor een dergelijke procedure, omdat feitelijk het schip nooit aan haar is gegeven. Zou dat gebeuren, en aan alle voorwaarden worden voldaan, binnen 2007, dan zou ze eind 2027 voor een dergelijke procedure in aanmerking komen.
|
Dat ene deel van de erfgenamen is niet te vinden. Wat te doen? Wij zaten zelf aan het volgende te denken: J. verkoopt het schip als roerende zaak en zorgt ervoor dat het brandmerk weggeveild wordt. Natuurlijk kan de koper checken bij het scheepsregister of het schip ingeschreven staat, maar dan hebben we pech. De koper wordt vervolgens na 20 jaar eigenaar door verkrijgende verjaring. Nu begrijp ik dat deze actie een onrechtmatige daad tegenover de ontbrekende erfgenamen op kan leveren (de rest van de erfgenamen is wel akkoord), dat risico lopen we dus, maar hoe zit het strafrechtelijk? Voor de strafrechtdeskundigen onder ons: is er nu sprake van verduistering?
|
![]() |
||
Citaat:
en dat sprak ik tegen.. maar goed.. En als de dochter J. bezitter te goeder trouw is na de schenking (lijkt me sterk?) is dan niet art. 8:791 van toepassing? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|