Citaat:
Hallo pientere kinders, daar ben ik weer. Dit keer met wiskunde  .
[afbeelding]
Hoe moet ik een formule opstellen bij een exponentieel verband?
Bijvoorbeeld, bij tabel 1 heb ik 75 × 1.2 = 90 etc. Maar hoe maak ik daar een formule van? 
|
Bij een exponentieel verband heb je te maken met een vergelijking van de vorm y=b*g
x, waarbij b de beginwaarde en g de groeifactor voorstelt. Voor 0<g<1 is er sprake van een exponentiële afname en voor g>1 is er sprake van een exponentiële toename. We noemen y in dit verband een afhankelijke variabele en x een onafhankelijke variabele, omdat de waarde van y afhangt van de waarde van x. Een variabele is niets anders dan een symbool dat een bepaalde waarde of een bepaald object (bijvoorbeeld het hoekpunt van een driehoek) voorstelt. Uit de tabellen kun je b aflezen. Omdat x=1 de waarde y=b*g oplevert kun je via b de bijbehorende waarde van g vinden.
==============================================
Citaat:
[afbeelding]
En waarom is het bij deze formule ''vreemd'' om te spreken over een exponentiële groei?  .
|
Bij een exponentiële groei verwacht je dat y toeneemt als x toeneemt. In dit voorbeeld zie je echter dat h afneemt als n toeneemt, dus vandaar dat het bij de formule h=2*0,6
n "vreemd" is om te spreken over een exponentiële groei.
Citaat:
Ow en bij b en c heb ik staan:
b: De hoogte is dan 43 cm
c: De hoogte is dan 156 cm.
Volgens mij heb ik ze fout als de pleuris maar ja
Wie me helpt krijgt een koekje 
|
Voor n=3 geldt: 0,6
n=0,6
3=0,216, dus h=2*0,216 m=2*21,6 cm=43,2 cm. Voor n=5 geldt: 0,6
n=0,6
5=0,6
3*0,6²=0,216*0,36=0,07776, dus h=2*0,07776 m=2*7,776 cm=15,552 cm. Ik neem aan dat je dit bedoelde, maar dat je per vergissing met 10 vermenigvuldigt hebt. Als je het antwoord op 1 decimaal afrondt is de hoogte na 5 keer stuiteren ongeveer 15,6 cm.