Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2007, 11:14
PixelDansje
PixelDansje is offline
Ik ben zelf geen bierdrinker, maar vind het wel goed om te weten.
Daarom gewoon een topic over bier!

Ik begin even met wat vragen, want ik ben nieuwsgierig!

Welke soorten bieren ken je, drink je, welke drink je niet, waarom drink je wel of geen bier?

Wat is het verschil (in smaak) met bokbier of ander bier?
Waarom geen witbier in de winter?
Wat is het smaak verschil tussen tap, flesjes en blikjes?
Oud 28-12-2007, 19:49
Verwijderd

Goed plan!

Welke soorten bieren ken je, drink je, welke drink je niet, waarom drink je wel of geen bier?

Ik lust wel een biertje. Ik ken ondertussen wel een aardige hoeveelheid soorten bier, maar het liefst drink ik toch een gewone pilsener.

Er worden niet echt strenge eisen meer aan het merk 'bokbier' verbonden, dus dan kan heel erg uiteen lopen.

Witbier is, net als bokbier, een seizoensbiertje. Ik denk zelf dat de smaak van witbier, welke net iets frisser is dan een gewoon biertje, beter tot zijn recht komt als het wat warmer is buiten.

Er is wel een verschil in smaak, maar hoe ik dat moet uitleggen zou ik echt niet weten. Wel denk ik dat de meeste mensen een tapbiertje toch echt het lekkerst vinden, daarna uit fles en als laatste uit blik.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 00:38
PixelDansje
PixelDansje is offline
Wat is er zo leuk aan pilsener, ik werk ergens waar ze PERSÉ gulpener schenken, ik vind het zielig klinken
Oud 31-12-2007, 14:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik drink veel Best Bier, omdat het voor een goedkoop B-merk nog best goed te drinken is en ik toch met een studentenbudget.
Als het wat prijziger kan gaan Grolsch, Palm en diverse witbieren er goed in. Heineken liever niet.

Citaat:
Ik zou het niet onder woorden kunnen brengen, maar ik heb inderdaad ook liever tap, daarna fles en daarna blik. Beugeltjes zijn leuk, ook omdat ze leuker zijn om open te maken dat flesjes met een kroonkurk.
Oud 02-01-2008, 22:08
Lotte
Lotte is offline
Pitt bier!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2008, 00:42
PixelDansje
PixelDansje is offline
Citaat:
Ik drink veel Best Bier, omdat het voor een goedkoop B-merk nog best goed te drinken is en ik toch met een studentenbudget.
Als het wat prijziger kan gaan Grolsch, Palm en diverse witbieren er goed in. Heineken liever niet.

Ik zou het niet onder woorden kunnen brengen, maar ik heb inderdaad ook liever tap, daarna fles en daarna blik. Beugeltjes zijn leuk, ook omdat ze leuker zijn om open te maken dat flesjes met een kroonkurk.
Komt het omdat het 'verser' is? kouder, de sfeer? ofzoiets???

Citaat:
Pitt bier!
Wat is dat?
Oud 03-01-2008, 00:43
Ellesdee
Ellesdee is offline
Rose bier <3
Oud 03-01-2008, 00:56
Verwijderd
Citaat:
Rose bier <3
haha dat is eigenlijk echt not done maar idd, wel lekker en kriek enzo en herfstbok en la chouffe zijn ook erg lekker
Met citaat reageren
Oud 03-01-2008, 01:01
Ellesdee
Ellesdee is offline
Citaat:
haha dat is eigenlijk echt not done maar idd, wel lekker en kriek enzo en herfstbok en la chouffe zijn ook erg lekker
eigenlijk niet nee
maar het is wel lekker
Oud 03-01-2008, 02:50
capibara
capibara is offline

Van alles, vooral cheap, maar als het even kan Grolsch of Hertog Jan. Fink Bier en Schultenbrau is taboe, die shit smaakt alsof het met een rottende zak uien en zes volle asbakken op smaak is gebracht.

Het zal mij aan m'n achtereind oxideren. Gefermenteerde geitenzeik kan evengoed als bokbier verkocht worden volgens mij.

/care

Er zijn meer biersoorten dan je lever ooit aan zal kunnen, per soort bier verschilt het. Sommige bieren worden niet eens uit de tap geschonken, dus is het lastig vergelijkingen te trekken.[/QUOTE]
Oud 03-01-2008, 20:56
Verwijderd
Het verschil in smaken bier heeft meerdere oorzaken, van het soort mout tot de manier van gisting. Ik denk dat het handiger is om voor die vraag even te kijken op wikipedia, daar worden de verschillende grondstoffen uitgelegd... http://nl.wikipedia.org/wiki/Bier

Witbier is inderdaad een fris bier en dus lekker voor in de zomer (wel gevaarlijk want het bevat meer alcohol dan pils)...

Op dit moment drink ik Orval (heerlijk), dat was namelijk mijn kerstpakket (dat krijg je als je in een brouwerij werkt)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 16:07
Pixxie
Pixxie is offline
het verschil tussen tap, fles en blik zit hem voornamelijk in de manier waarop de koolzuur aan het bier wordt toegevoegd
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 21:13
PixelDansje
PixelDansje is offline
Citaat:
het verschil tussen tap, fles en blik zit hem voornamelijk in de manier waarop de koolzuur aan het bier wordt toegevoegd
maar proef je dat?
Oud 04-01-2008, 21:48
Pixxie
Pixxie is offline
volgens mij proef je het verschil wel ja.. de een vindt bier met schuim bijvoorbeeld veel lekkerder dan zonder.. misschien is het net zoiets als met een fles wijn, dat sommige beter wordt als je het overgiet in een karaf of als je de kurk er een tijdje afhaalt.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2008, 16:31
ILUsion
ILUsion is offline
Wat voor bier ik drink: zowat alles eigenlijk: geuze, Palm, pils (Jupiler, Stella, Vedett, Maes, ...), Kwak, fruitbieren (Kriek, Framboise, Pecheresse, Manzana, ...). Een big voor mij is witbier met fruit (dat begint hier in België nogal op te komen), het smaakt vreselijk (echt fruitbier hoort met Lambic gemaakt te worden). Ook de nieuwe Maes Zero (bier met 0% alcohol en een limoenaroma (zonder dat laatste misschien nog net drinkbaar, al is Maes allesbehalve mijn favoriete pils (maar op universiteit wordt dat het vaakste geschonken, spijtiggenoeg)) vind ik vreselijk ranzig.

Witbier is voor in de zomer omdat het frisser is (net zoals er veel bier is dat je beter in de winter drinkt; ik denk aan de verscheidene Gordon-bieren zoals Gordon Xmas).

Verschil in smaak tussen tap, fles en blik is ook al uitgelegd geweest: er zit wel degelijk wat verschil tussen. Voorkeur gaat natuurlijk naar tap, op de voet gevolgd door flesjesbier en pas als laatste blik (al doen we meestal niet moeilijk). Uit blik proeft al ietsje metaaliger; maar tap zorgt ervoor dat je biertje steeds vers is; goed bubbelt enzovoorts.

Vergelijken van smaken, in zo'n algemene manier lijkt me nogal moeilijk: heel wat speciaalbieren zijn gewoon zo speciaal dat je ze moeilijk kan vergelijken. Net zo min kan je rode en witte wijn met elkaar vergelijken (al kan iedereen natuurlijk wel zeggen welke witte en rode wijn hij lekker of niet vindt en onderling rood vergelijken of wit vergelijken).
Oud 05-01-2008, 16:46
Pruts0r
Pruts0r is offline
Ik heb nog niet echt veel bier gedronken. De enigen die ik heb gehad waren Hertog Jan, Brand, Grolsch, Heineken, Hertog Jan Karakter en Leffe Trippel (waarvan ik er vanaaf nog eentje ga drinken).

Hertog Jan vind ik het lekkerste van de normale bieren die ik geproefd heb, daarna Brand. Grolsch vond ik niet zo lekker en Heineken vind ik echt helemaal geen smaak aan zitten. Leffe Trippel is tot nu toe nog het lekkerste bier dat ik heb gehad. Hertog Jan Karakter was ook heel lekker, maar ik vond het zeker niet zo lekker als de Leffe.

Verschil tussen tap en fles merk ik niet zo. Uit een blikje vind ik minder, maar ik weet niet precies hoe ik uit moet leggen waarom.
Oud 06-01-2008, 15:15
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Witbier is inderdaad een fris bier en dus lekker voor in de zomer (wel gevaarlijk want het bevat meer alcohol dan pils)...
Ik dacht juist evenveel, of minder zelfs.. Zal het eens opzoeken.

[edit]
Het alcoholpercentage ligt meestal tussen 5 en 6 procent.

Scheelt niets dus

Laatst gewijzigd op 06-01-2008 om 15:21.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 15:20
MTpower
MTpower is offline
Citaat:

Ik begin even met wat vragen, want ik ben nieuwsgierig!

Ken er echt enorm veel, maar drink over het algemeen alleen de wat bekendere merken.
Goedkope bucht als Schultenbrau of Brouwmeester moet ik niet hebben, Dommelsch ook niet trouwens.
Drink het liefst een flesje Jupiler.

Citaat:
Bokbier is wat zwaarder en zoeter dan gewoon pils.

Citaat:
Drink bijna nooit witbier, maar het is wat frisser van smaak dan gewoon bier.

Citaat:
Lastig uit te leggen, ligt ook aan het merk bier op welke manier het het beste smaakt.
Jupiler uit fles drink ik graag, van de tap vind ik het niet te zuipen.
Met Grolsch net omgekeerd, van de tap prima bier, uit fles bucht.
Gulpener is lekker uit blik, maar van de tap of de fles niet te zuipen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan
Is gewoon een kwestie van smaak.
Oud 06-01-2008, 20:21
Cartosa
Cartosa is offline
Palm is lekker, Kriek ook. Duvel heel soms. Blauwe Chimay is ook nog cava...
Wat niet zo lekker is, tja die typische universiteitsbieren: Crystal, Maes enz

Maar ik drink helemaal niet zoveel bier.
Oud 06-01-2008, 20:51
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Palm is lekker, Kriek ook. Duvel heel soms. Blauwe Chimay is ook nog cava...
Wat niet zo lekker is, tja die typische universiteitsbieren: Crystal, Maes enz

Maar ik drink helemaal niet zoveel bier.
Er is Kriek en Kriek. Neem bv. een Kriek Belle Vue en vergelijk die maar eens met een Lindemans Kriek of een Kriek Boon of een Kriek Girardin.

Belle Vue Kriek: jakkes (mijn mening dan)
Lindemans Kriek: zoet (zeker een aanrader voor de vrouwen of mensen die niet voor normale bieren te vinden zijn)
Kriek Boon: al iets volwassenere kriek
Kriek Girardin: een echte kriek, dus zelfs wat zurig (dat komt door de Lambic erin, al zijn de meeste kriekbieren op basis van Lambic; in een Girardin-kriek proef je het ook nog echt goed).
Oud 06-01-2008, 21:24
Verwijderd
Ik vind lekker: Koninck, Palm, Brand, Hertog Jan, Becks, Grimbergen Dubbel, Westmalle Tripel, wat zuurdere kriek, meerzoete Lindemans Pecheresse, smaakt als een danoontje, Brigand en waar ik meestal uitga hebben ze Dommelsch op de tap en dat vind ik dan ook nog wel te doen - maar kies dan meestal voor een flesje Becks.
Niet lekker: La Chouffe, de meeste Bockbieren behalve Schneebock, Jupiler (maar daar ben ik de enige in), Heineken van de tap (maar ik drink het toch wel met uitgaan), witbier.

Verder heb ik totaal geen verstand van verschillen in bier, ik noem gewoon op wat ik graag (en vaak) drink.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 21:24
(Z)izi
(Z)izi is offline
Ah ik vind Lindemans wel lekker maar ben dan ook geen kenner. En er is nog een andere kriek die ook heel lekker is maar daar ben ik de naam van kwijt.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 22:37
ILUsion
ILUsion is offline
Mort Subite heeft nog genietbare fruitbieren; zit je volgens mij met Timmermans-fruitbieren (waaronder ook kriek) dichter bij hetgene wat Lindemans biedt (Lindemans heeft voor zover ik weet, de beste zoete kriek; de kans dat ik die mening moet herzien is trouwens klein). Van meer klassiekere krieken heb je Girardin, Boon, Cantillon, 3 Fonteinen, Oud Beersel en Hanssens.

Ik heb ze trouwens niet allemaal geproefd; ben zelf ook niet echt een kenner; maar ik houd wel eens van een biertje (en een fruitbiertje hoort daar wel bij). Op universiteit houd ik ook wel eens van een cantusje (combinatie van bier (Maes, maar dat proef je na 5 glazen al ietsje minder) en 'zang'kunsten).
Oud 07-01-2008, 00:23
Verwijderd

Ik heb wel een aantal biertjes geprobeerd maar ik vind het allemaal ranzig. De één nog ranziger dan de ander. Ik drink overigens überhaupt geen alcohol meer. Ik vind het meestal niet lekker en die ene keer in het jaar dat ik wel iets drink heb ik er ook echt na 1 glaasje genoeg van. Daarnaast heb ik jarenlang medicijnen geslikt en vond ik het een beetje gevaarlijk om daarbij te drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten