Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2007, 11:51
Arcedea
Arcedea is offline
Ik heb een opgave, maar ik begrijp niet zo goed hoe ze het bedoelen.

Opgave:
Een titaanatoom heeft 22 elektronen, een titaanion heeft er meestal 18.

a. Heeft zo'n titaanion een positieve of een negatieve lading?
b. Welke lading heeft de kern van een titaanion, als we de lading van een electron -e noemen?

Met a heb ik geen probleem: een titaanion is positief geladen, want hij heeft 4 electronen tekort, dus wordt het 4+

Vraag b ligt wat moeilijker. Een electron heeft een lading van 1,60.10^-19, dus 4+ = 4e -> 4x 1,60.10^-19 = 6,40.10^-19
Ik zag toen ineens echter staan: "... heeft de kern van een titaanion" maar in de kern zitten toch geen electronen? Of slaat de lading altijd op de kern? Maar waarom staat er dan -e?

Kan iemand me hiermee op weg helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2007, 12:04
dutch gamer
dutch gamer is offline
Een atoom heeft een totale (netto) lading van 0. Een titaanatoom bezit 22 elektronen die totaal een lading leveren van -22e. Deze elektronen bevinden zich niet in de kern van het atoom, maar ze vormen juist samen met de kern het atoom. Omdat het atoom een netto lading van 0 moet hebben, moet de kern dus een lading bezitten van +22e, immers -22e +22e = 0.
De kern van een ion heeft altijd dezelfde lading als de kern van het bijbehorende atoom. De kern van een titaanatoom heeft dus ook een lading van +22e. (Samen met de lading van de 18 elektronen van het ion, brengt dit de totale lading van het ion op +22e -18e = +4e.)

En voor de duidelijkheid: de kern bezit inderdaad geen elektronen, maar wel protonen. Dit zijn deeltjes die een lading van +e bezitten.
Oud 28-12-2007, 12:10
Arcedea
Arcedea is offline
Okee, dus als ik de lading van de kern van het titaanion wil weten, moet ik 22 vermenigvuldigen met 1,60.10^-19. Of bedoelen ze gewoon dat de lading +22e is?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2007, 12:53
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Okee, dus als ik de lading van de kern van het titaanion wil weten, moet ik 22 vermenigvuldigen met 1,60.10^-19. Of bedoelen ze gewoon dat de lading +22e is?
Ik denk dat laatste eerlijk gezegd (afgaande op de vraagstelling).
Oud 28-12-2007, 13:06
Arcedea
Arcedea is offline
Ik denk het ook, als ik de vraag nog eens goed lees.

Bedankt voor je hulp! Ik ben weer een stukje verder gekomen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten