Advertentie | |
|
![]() |
|
Kijk wel uit met te veel besparen, het eten moet natuurlijk wel voedzaam en gezond blijven. Macaroni van 30 cent heeft echt duidelijk minder voedingswaarde dan macaroni van 1,50. En dat geldt natuurlijk voor meer dingen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
- Geen kant-en-klaarmaaltijden meer kopen, die zijn in verhouding echt superduur. Je zou als alternatief gerechten in grotere porties kunnen maken & invriezen, dan kun je daar nog een (paar) keer van eten.
- Geen/ minder vlees eten, kost ook veel geld. - Veel hapjes/chips/ snacks/sapjes zijn ook best duur. Bij de Lidl/ Aldi/ whatever kopen scheelt ook zeker geld, maar ik vind niet alles even lekker daar. Als je een beetje handig inkoopt, moet je prima bij de AH of iets duurdere supermarkt terecht kunnen. (Ik kwam uit met ongeveer 15 euro/ week, bij de AH en veel biologisch. Dus het kán wel.) Wat voor mij wel hielp, was een portemonnee met maar xx euro meenemen (het bedrag wat je maximaal wil uitgeven) en daar dan mee boodschappen doen.
|
Soep.1 grote aardappel, een bouillonblokje, wat ui en een kilo groente naar keuze (eventueel nog wat specerijen); wat brood erbij en je bent klaar. Kost misschien evenveel als 1 kant en klaar maaltijd met het verschil dat je hier waarschijnlijk 3-4 van kan eten.
|
En je kunt ook goed als je wat overhoudt, dat invriezen en daar soep van maken. Smaakt het ook weer heel anders. En verder wat de rest zegt: Meer koken en invriezen!
|
![]() |
- Rekening houden met het seizoen
- Goedkopere winkels (Aldi/Lidl) - Wel gaan koken - Naar de markt - Op aanbiedingen letten - Zelf kruiden i.p.v. voorgemaakte kruidenmixjes - Niet dagelijks vlees eten - Zelf pastasauzen maken i.p.v. uit pot - Huismerken En bijhouden wat je uitgeeft. Hier ging 't ook vrij rap, ik heb een excelbestandje gemaakt waar ik bonnetjes invoer per categorie. Dan kan ik aan 't eind van de maand zien hoeveel geld we waaraan hebben uitgegeven. Zo kan je makkelijker beoordelen waar je misschien teveel aan uitgeeft. |
![]() |
|
Wow indigo, dat vind ik knap. Als ik één keer afreken bij de AH is dat vaak al 20 euro ofzo, en ik koop volgens mij echt geen rare dingen (maar ik lette ook niet erg op de prijzen). Aangezien mijn inkomen vanaf januari nogal gekelderd is wil ik ook beter opletten, ik ga ook maar eens proberen om 20 of 25 euro te pinnen en daar dan de hele week mee te doen.
|
![]() |
|
![]() |
- pindakaas en sandwichspread ipv kaas en (vega)vleesbeleg
- aanmaaklimonade ipv pakken sap - fruit op de markt - noten/kaas ipv vlees bij warm eten - thee ipv sap/frisdrank - tja, van alles gewoon zoeken naar het goedkoopste ![]()
||
Citaat:
Ik kom, denk ik, op rond de 20 euro eten per week uit. Daar eet ik vier keer per week warm van.
|
Verwijderd
|
Het ligt bij mij vooral aan de kant en klaar maaltijden en hapjes tussendoor. Ook gaat iedereen op mijn stage tijdens de lunch eerst naar de ah om vanalles te kopen.
Ik ga dus proberen om altijd genoeg eten bij me te hebben zodat ik niks meer koop. Invriezen gaat lastig omdat ik maar een heel klein vriesvakje heb. Wel vries ik soms wat soep of saus in. Ik eet vrij weinig vlees dus daar ligt het ook niet echt aan. Vandaag heb ik boodschappen gedaan en heb goed op de prijzen gelet. Ik heb een pak aardappelpuree gekocht voor 0,79 (3 porties), diepvries spinazie verdeelblokjes voor 0,49 en vissticks voor 0,99. Hier kan bijv. ik weer een paar keer van eten. Ik moet gewoon meer op de prijzen letten, goedkopere 'merken' kiezen en vantevoren makkelijke gerechten bedenken zodat ik toch zelf ga koken. Elke dag alleen maar brood eten zie ik ook niet zitten... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik kan best zonder vriezer hoor ![]() gewoon in een kookpot met deksel of tupperwarebakje (of iets soortgelijk) kan je soep gemakkelijk drie, vier dagen bewaren hoor. eens goed opwarmen, laten doorkoken en hoppa, prima. mijn moeder doet overigens kokend hete soep in lege jampotten (helemaal vol doen, [bijna] tot aan de rand), het metalen deksel erop doen en laten afkoelen, klaar. als het koud genoeg is doet het dekseltje 'klik' en dan kan je het niet meer induwen (als je een geopende pot confituur hebt moet je eens op het dekseltje duwen, dan doet het zo klak-klak, wejewel? dat doet een ongeopende pot confituur niet, 't is dat dat ik bedoel). die glazen potten blijven toch wel een goeie drie weken prima houdbaar in de kelder/koelkast. gewoon eten blijft overigens ook best lang goed als je 't in bakjes doet en in de koelkast zet, toch makkelijk een dag of zes, zeven. ik word er alleszins niet ziek van ![]() |
![]() |
||
Citaat:
- Grote hoeveelheden maken idd - Reserves opslaan zoals (ongekookte) spaghetti, soep, beschuiten enz voor als je eens wat minder geld hebt - Thuisfront plunderen voor koekjes en al die andere dure dingen - Drank is duur, dus idd een goedkoop drinkbaar alternatief vinden - Ipv telkens broodjes kopen s middags maak ik steeds vaker zelf mn boterhammen (grote stap voor mij)
Laatst gewijzigd op 09-01-2008 om 07:21. |
![]() |
||
Citaat:
Nog even een aanvulling op mijn eerdere post: iets duurdere pasta is in tegenstelling tot wat de meesten denken wel van betere kwaliteit. Er wordt betere bloem en betere boter gebruikt. Verder kun je in het duurdere segment ook kiezen voor andere soorten pasta (volkoren of meergranen oid). Ik ben niet tegen besparen op eten, maar je moet wel voedzaam blijven eten. Iets prijzigere macaroni was enkel een voorbeeld. Je moet natuurlijk sowieso groente en fruit blijven eten en dat zijn de dure dingen. Overigens is diepvriesgroente niet ongezonder dan vers (soms zelfs gezonder!) , blik- en potgroente heeft wel minder voedingswaarde.
||
Citaat:
![]() - Je kunt heel veel gerechten maken binnen een half uur of zelfs een kwartier. Kijk daarom eens (op internet) in bijvoorbeeld de recepten van de albert heijn of welke winkel dan ook, daar kun je zoeken naar 'snel' enz. Hier kun je iig ideeen op doen. - Daarnaast werkt boodschappen doen met een lijstje en contant geld ook goed. - Boodschappen doen met een volle maag kan helpen tegen de verleiding van koekjes en zo. - Af en toe bij vrienden/familie eten is ook gezellig. - Meer porties maken, wat over is kun je best nog even in de koelkast bewaren. Eten moet gewoon gebeuren en als het lekker is dan is dat natuurlijk nog beter. Ik zou eigenlijk zeggen, bezuinig niet op eten maar op iets anders. Als je gewoon de kant en klare dingen en dure tussendoortjes schrapt, kom je ook al een heel eind. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat bedoel je eigenlijk precies met 'minder voedingswaarde'? Minder wat? Calorieën? Vitaminen? Eiwitten? |
![]() |
||
Citaat:
Volgens het voedingscentrum maakt het dus niet heel veel uit. En beter meel? Betere boter? Witmeel is witmeel, ik kan me écht niet voorstellen dat daar kwaliteitsverschil in zit dat je merkt aan hoeveel voedingsstoffen het bevat. Groente en fruit moet je blijven eten, maar appels van de Lidl hebben niet minder vitamines dan appels van de AH. Een paar jaar geleden bleek dat groente en fruit van de Lidl meer bestrijdingsmiddelen bevatte dan van andere supermarkten, maar daarop is actie ondernomen en nu bevatten ze niet meer bestrijdingsmiddelen dan groente en fruit van andere supermarkten. (http://www.groenportaal.nl/nieuws/20...len_4968.shtml) |
![]() |
|
Nog één ander voorbeeld: ik eet altijd het liefst de aller aller goedkoopste muesli van de C1000. Aan duurdere muesli's is om de een of andere reden bijna altijd suiker toegevoegd, of gedroogde vruchten die dan weer met suiker worden ingelegd ofzo. Die goedkoopste muesli bevat gewoon wat ik wil, haver- en tarwevlokken en rozijnen, meer niet. Wat nou ongezonder?
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Natuurlijk bestaat er beter meel en al helemaal betere boter. Meer of mindere kwaliteit van de grond, van de eventuele bemesting, van de graansoort etc etc. Bbij zuivel is het natuurlijk nog evidenter, dingen als voer voor de koeien hebben invloed op de kwaliteit van hun melk.
Niet dat dit betekent dat een goedkoper product automatisch minder goede ingrediënten bevat, integendeel. Maar verschil is er, dat staat buiten kijf. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
ik eet best veel van die pakjes sultana/evergreen e.d. maar dat is ook best duur...ik koop wel al van een goedkoper merk, maar nog blijft het best duur.
Iemand tips? Of kopen jullie zulke dingen wel gewoon?
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, we zijn het nu eens. Er kan verschil zijn, maar iets duurders is niet noodzakelijk beter. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
De meeste dingen zijn al gezegd denk ik.
Geen frisdrank kopen! Koffie is eigenlijk ook duur, zeker als je er grote hoeveelheden van drinkt maar zelf koffie zetten blijft natuurlijk wel goedkoper dan bekertjes in de kantine. Thee en limonade en water zijn goedkoop, maar daar moet je natuurlijk wel net zin in hebben. |
![]() |
|
![]() |
'k had vandaag echt goedkoop eten
![]() macaroni, tomatenblokjes (zo'n blikje van15 cent ofzo -- met kruiden erdoor, gewoon pastasaus!) en kaas erover. (die ik sowieso heb voor op brood) En ga dan morgen idd maar 's kijken bij kruidvat, xenos enzo.. ![]()
||
Citaat:
OT: Van die prijsrenner (?) soepgroenten zijn ideaal als je geen zin hebt om veel geld uit te geven of lang in de keuken te staan. Gewoon 200 gram door de rijst doen, iets van nootjes of zo erdoor, klaar. Nootjes zijn dan wel wat duurder, maar mijn ervaring is dat je er langer mee kunt doen dan met vlees(vervangers). Bovendien vergen ze 0 minuten bereidingstijd.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |