Het stelt wel wat voor hoor. Je hebt je geen makkelijke taak op de hals gehaald met dit gedicht, zoals ik het zie is het op de eerste plaats een sfeerimpressie van de stad en stedelijk leven, van een plek om te leven en om je leven lang bij je te dragen. En dan is "De schildpad" een geslaagde titel, vind ik. Verder introduceer je het nieuwe jaar in je laatste strofe en dan lijkt het opeens daarover te gaan, of toch de jaarwisseling in relatie tot de stad. Hierdoor voelt het wel aan alsof de eerste twee strofes meer introductie zijn, en dan vind ik dat te lang voor die laatste strofe. Anders gezegd, het is thematisch niet heel erg gebalanceerd.
Zoals ik al impliceerde is het lastig om nog iets vernieuwends over de stad te schrijven. Dat lukt je op sommige plaatsen goed, maar hier en daar is het ook wat minder geslaagd. Algemeen gezegd is het meer effectief als je je concentreert op het kleine dan op het grote. Klinkt vaag? Dan zal ik het even concretiseren a.d.h.v. een voorbeeld.
"Pim in de stad
is de stad." (quote 1)
Dat is heel wat, wat je daar zegt. Maar het zegt lang niet zoveel over de stad als de geconcentreerde beelden die je ergens anders schetst, bijvoorbeeld in de laatste paar zinnen:
"en zelfs met een huis op zijn rug wil ook Maarten terug –
al is ginds zijn kamer maar duf en normaal,
het behang wordt er, ook op twee januari,
tenminste niet plotseling vaal." (quote 2)
Die eerste quote had heel goed gepatst in een ander gedicht denk ik, maar hier komt het beladen over. Je kan er zo ontzettend veel verschillende kanten mee op die je geen van allen ooit bedoeld had, en dat is in deze context wel jammer. Misschien bewaren en een nieuw gedicht van maken. Of het gedicht zo ver uitbreiden dat zo'n grote zin (in al zijn kleinheid) tot zijn recht komt.
Die tweede quote betekent veel meer in dit gedicht, tenminste wat mijn interpretatie betreft. Het is een mooi beeld, verbindt alle thema's die je hebt aangesneden en rond het gedicht mooi af.
Tot zover dan een korte analyse en interpretatie, ik wil ook nog wel even wat concreets erover zeggen. Er zitten een aantal mooie dingen in, maar ook een paar zinnen die er zomaar staan en die je wat mij betreft ook wel anders had kunnen formuleren (of helemaal had kunnen weglaten):
"dreunt door smalle gangen naar buiten een gast achterna
maar laat hem alleen als de deuren zich sluiten"
"Pim sist en hij bonkt in de verte en Maarten"
"zodat
Maarten zijn schaduw steeds over het duister heen
struikelt maar die loopt zich sloompjes wel weer verticaal."
Niet dat het nou zulke slechte stukjes zijn, maar ze hadden anders en beter gekund, jij had van die stukjes meer kunnen maken.
Oh ja, en ik vind je hoofdlettergebruik hypocriet!
|