Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2008, 18:32
Verwijderd
Laat ik maar beginnen met mijn 3 beste gedichten (volgens mijn mening).

9 januari 2007

Teder, mooi, gracieus
Voetjes kussen de harde grond
Kraaloogjes staren
Opnemend van al
Al wat jij mooi vind

Lief, klein, eerlijk
Woorden fluisterend met je mond
Machtige grote wereld
Je armen zwaaien
In de grijze kale lucht

Zacht, wit, onschuld
Wat is het toch mooi
Zegt je zwierende jurkje
Je haren lachen
Naar het holle gezicht

Engel
Terwijl wij paniek
Omdat zij
Zoveel
Zoveel fout
Besef

Worden wij ooit nog zo prachtig?

*

Zacht zwevende ziel 30 okt 07

Aan de tak van een boom
hangen stukjes ziel
Rustig, wachtend

Een hand kan reiken
maar nooit verder,
beter, of anders worden
dan dat je kan kijken

Aan de stam van een boom
zitten wij
te wachten en te wachten..

En als je dan net
alles en alles
kwijt bent

En je kijkt naar beneden
Een zacht zwevende ziel
valt in je hand
Een zacht zwevend stukje ziel
vind in jou,
Een stevig, ruig, stukje land

*

Stilte – 12 maart 2006

Stilte is een moment van ademnood
Onbewuste woordenstop
Bewust belevend wat leegte is
Leegte vervuld van onuitgesproken woorden
Dat is stilte

*

13 april 2007

De ooit maagdelijk, schone
zoetgewassen huid
zweeft
in het zoute water

De zomerbries kabbelt zich
zachtjes
een weg door
de uitgestoken tenen
de aangespannen buik
de uitgestrekte benen
die een beetje dansen
op het water

Terwijl de hemel
zich in een vage omhelzing baadt
met het zoute lichaam

*

Sorry het zijn er vier geworden
ps: ik hoef geen commentaar, ik had gewoon zin om wat te posten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2008, 12:09
Verwijderd
nja, opzich zou iets van een reactie wel leuk zijn(A)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 16:23
Alwien
Alwien is offline
Citaat:
ps: ik hoef geen commentaar, ik had gewoon zin om wat te posten
Enne, wat verwacht je dan wel voor reactie?
Oud 24-02-2008, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Enne, wat verwacht je dan wel voor reactie?
eeh weet ik veel. eeh gewoon dat ik niet fataal de grond in wordt geboord. gewoon dat.
ik bedoel opbouwende kritiek
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 16:53
Alwien
Alwien is offline
Nee, oké, dan is het duidelijk

Laat ik beginnen met zeggen dat ik niet steil achterover viel toen ik je gedichten las. Ik vind het erg veel van hetzelfde, waarmee ik bedoel dat je nog niet echt een eigen stijl ontwikkeld lijkt te hebben.

Je gebruikt veel grote, holle woorden die daardoor niet zoveel zeggen. Bijvoorbeeld in het bovenste gedicht, dat je een strofe begint met drie bijvoegelijke naamwoorden achter elkaar, dat zegt niet echt iets. Je kunt beter zoeken naar een paar sterke beelden en dat dan zo 'raak' mogelijk te beschrijven. Daarmee bedoel ik dat je probeert om originele woorden en omschrijvingen te gebruiken, beeldend te zijn en niet meer herhaalt dan nodig. 'Alles en alles' en 'te wachten en te wachten' zijn voorbeelden uit het tweede gedicht van herhalingen die niet echt iets toevoegen. En als je bijvoorbeeld kijkt naar je gedicht 'Stilte', dan heb je al de titel en dan begin je met 'stilte is' en eindig je ook weer met 'dat is stilte'. Voor de vier regels die dat gedichtje telt, is dat wel erg veel stilte op een klein oppervlak.

Kijk ook eens naar de manier waarop je je tekst verdeelt:

Sommige mensen denken
als ik maar gewoon de zinnen
op deze manier
in stukjes knip
dan heb ik een gedicht

En zo werkt het toch niet helemaal, naar mijn bescheiden mening Door zinnen op een bepaalde manier af te breken kunnen bijvoorbeeld dubbele betekenissen ontstaan, kun je de aandacht vestigen op bepaalde dingen. Sommige gedichten hebben hele lange regels en andere juist korte. Het een is niet beter dan het ander.

Wat kan helpen is veel gedichten van anderen lezen. Doe je dat al weleens? Probeer dan te letten op wat je aanspreekt in bepaalde gedichten. Welke middelen gebruikt de dichter? Hoe is het taalgebruik?

Lees je gedichten ook eens hardop, vaak kun je daar ook al veel aan horen. Hoe is het ritme, hoe volgen de klanken elkaar op?

En vooral natuurlijk heel veel schrijven. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes!
Oud 27-02-2008, 12:21
Verwijderd
lang commentaar. ik voelde me een beetje aangevallen, maar toch bedankt. ik vind het echt jammer dat je niet hebt gezegd wat er goed was aan de gedichten. als je dingen positief benaderd is dat altijd wat leuker. nu heb ik echt het idee of ik er de ballen niets van kan
ik gebruik ontzettend graag holle woorden, dat hoort een beetje bij mijn schrijfstijl. ik vind dat iets aparts hebben en het geeft je meer ruimte om over iets na te denken, wat ik er mee bedoel.
"alles en alles" was inderdaad niet mooi. het versterkte zich niet. ik zal me over dat probleem nog eens buigen.
stilte vind ik persoonlijk een mooi gedicht, ik heb vaak het woord stilte gebruikt om een beetje over-de-top te klinken en mensen meer te laten nadenken over het nut van woorden en de essentie daarvan.
met dat van die zinnen opknippen heb je wel gelijk ja. ik schrijf liedjes en dan leer je dat automatisch, dat ziet er gewoon mooier uit en ik heb het idee dat er dan meer naar de woorden wordt gekeken. ik zal daar voortaan op letten.
ik lees soms gedichten van andere, maar meestal vind ik gedichten maar slecht en clichè. daarom lees ik vooral songteksten. in verband met muziek zijn songteksten namelijk altijd zo mooi en daar houd ik van.
gedichten lees ik nooit hardop, ik heb ze in mijn hoofd en typ ze heel impulsief uit. ik ben nu gestopt met dichten, ik schrijf alleen nog maar engelstalige liedjes. ik improviseer dan vaak en kijk wat mooi klinkt.
ik had gehoopt dat de kritiek wat meer accent legde op de goede punten, die vast en zeker (hopelijk) in mij gedichten voorkomen. maarja, as it goes, as it goes.
bedankt voor het lange commentaar.
ps: mag ik wat voorbeeldgedichten lezen van u of anderen die goed zijn en mijn problemen ontlopen(die ik heb in deze 4 gedichten?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 13:37
Elfe
Elfe is offline
Ik geloof dat je opbouwende kritiek wilde en die heb je gekregen, toch?
Oud 27-02-2008, 14:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als je nog wat positiefs wilt horen: je hebt in elk geval niet de walgelijkste spelfouten gemaakt Maar op zich sluit ik me wel bij Alwien aan.
Verder snap ik eigenlijk niet zo goed op welke manier je holle woorden iets aparts vindt hebben, want het lijkt mij dat ze juist alle ruimte van interpretatie doodslaan omdat ze al zovaak gebruikt zijn? En dat je ook muziek schrijft, lijkt me een voordeel dat je uit moet buiten, daarbij let je immers ook erg op hoe de dingen klinken? Dus toch maar je gedichten hardop lezen En ik heb juist het idee dat veel songteksten vaak nogal cliché zijn, in tegenstelling tot gedichten. Maar van songteksten vind ik cliché zijn minder erg, omdat je daarbij ook nog het muziekaspect hebt.
Oud 27-02-2008, 16:06
CSN
CSN is offline
Citaat:
je hebt in elk geval niet de walgelijkste spelfouten gemaakt.
Citaat:
Al wat jij mooi vind
say what?
Oud 27-02-2008, 16:18
Verwijderd
muziek is voor mij dichten
dichten is voor mij muziek

maar toch is het anders.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 16:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
say what?
O. Oei.
Oud 28-02-2008, 13:32
Alwien
Alwien is offline
Ik vind het wat opmerkelijk dat je eerst uitdrukkelijk vraagt om opbouwende kritiek en je vervolgens aangevallen voelt. Ik wil graag benadrukken dat mijn commentaar een positieve insteek heeft. Volgens mij geef ik voldoende voorbeelden van dingen waar je aan zou kunnen werken, ipv dat ik zeg: 'dit is slecht, gooi maar weg' zonder aan te geven waarom dan. Ik denk dat je hier meer aan hebt.

Jammer dat je niet veel gedichten van anderen leest. Ik vind het trouwens ook wel bijzonder dat je songteksten juist niet cliché vindt. Bij mijn weten zijn er ook ladingen songteksten die niet veel verder komen dan 'ik houd zoveel van jou' of 'ik mis je zo' (in diverse talen). Ook wel zonde dat je je eigen gedichten 'heel impulsief' uittypt. Goede teksten schrijven is hard werken, veel uitproberen, schrappen, overlezen, even laten liggen, overnieuw beginnen. Het komt maar heel zelden voor dat je zomaar een tekst op papier zet en dat dat dan in een keer goed is.

Voorbeeldgedichten vind je in bibliotheken en boekhandels op de poëzie-afdeling, en / of op internet. Als je voorbeelden wilt zien van goede gedichten van jongeren, kun je eens kijken op doemaardichtmaar.nl of jeugenpoezie.be
Oud 29-02-2008, 13:47
Verwijderd
ik ben vaste klant bij doemaardichtmaar.nl
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 21:30
elysea
elysea is offline
ga je ook eens kijken bij de wedstrijd? </legitieme spam>
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 14:40
Verwijderd
ik vind niet dat ik goed genoeg ben om die wedstrijd te winnen. dus nee. heb vorig jaar wel meegedaan, maar niks behaald ofzo. echt jammer.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 14:57
elysea
elysea is offline
ja zeg, er kan er maar eentje winnen hoor. en ik bedoelde eigenlijk meer of je er iets over kon zeggen en misschien stemmen, want niemand lijkt geinteresseerd.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 16:47
Verwijderd
in wat, die wedstijd bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 20:32
CSN
CSN is offline
elysea bedoelt (denk ik) de wedstrijd op ons forum, niet doemaardichtmaar.
Oud 04-03-2008, 10:06
Verwijderd
Citaat:
elysea bedoelt (denk ik) de wedstrijd op ons forum, niet doemaardichtmaar.
o ok.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten