|
|
Bekijk resultaten poll: Welk sportevenement zou jij graag willen zien in Nederland? | |||
WK voetbal ( 2018 of een ander tijdstip ) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
24 | 45.28% |
EK voetbal |
0 | 0% |
O.S. |
12 | 22.64% |
Een ander evenement, namelijk... |
12 | 22.64% |
Geen, omdat... |
5 | 9.43% |
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bezuinigen we wel op onderwijs, gezondheidszorg, ontwikkelingshulp ![]() Als jij met cijfers komt waaruit blijkt dat het economisch niet verantwoord is dan mag je ze posten. Ik kan weinig vinden, alleen dit: http://www.meerwaarde.com/downloads/kbek2000press.pdf Maar ik heb dus nog geen getallen kunnen vinden wat het precies heeft gekost.
||
Citaat:
Net zoals de extra inkomsten van buitenlandse fans die hier in Nederland geďnvesteerd hebben door overnachtingen, horeca, OV, etc. Dat je het totaalplaatje niet precies kan uitrekenen lijkt me duidelijk, iets dergelijks kan lang op zich laten wachten maar er zou wel iets meer te vinden moeten zijn.
|
Daarnaast brengt de Olympische Spelen een enorme infrastructurele stimulans op gang voor de overheid om alles zo bereikbaar mogelijk te maken + de enorme toenamen aan sportcomplexen, trainingsgronden en stadions die door middel van de extra inkomsten ineens kunnen worden neergezet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
heel leuk, alleen gaat er in het geval van de OS niets kapot maar komt er juist wat bij wat werk aantrekt. Denk je echt dat alle landen en steden zoveel moeite doen om zo'n evenement binnen te halen als het aan het eind van de dag alleen maar slechter is geweest voor het land/stad?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wel ja. Miljarden en miljarden uittrekken, je breedte en topsport in je land een impuls van jewelste geven, etc etc alleen maar voor een beetje prestige. Miljarden uitgeven voor wat prestige
![]() Er is geen land slechter op geworden, integendeel. Je kan er de donder op zeggen dat Zuid - Afrika over 2 jaar als het WK daar is ook en enorme financiële impuls krijgt en daarna daar ook de welvaart zal toenemen. Prestige is maar een klein onderdeel van de motivatie om je beschikbaar te stellen voor Spelen of een EK of WK. Het grootste doel is echt de enorme verbetering die het voor een land biedt qua werkgelegenheid, infrastructuur, internationaal aanzien (ja, prestige), etc. NOC*NSF is al een aantal jaar bezig om de breedtesport in Nederland naar een dusdanig niveau te krijgen dat de topsport een grotere aanwas krijgt, allemaal al met oog op eventuele Spelen in 2028. Denk je dat ze dat alleen doen voor wat prestige? Dat er niet veel meer achter zit?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Oké, maar de broken window fallacy impliceert dat het hele dorp er min of meer op achteruit gegaan is. Daar kan je met de OS niet over spreken.
Kijk bv naar dé sporthoofdstad van de wereld, Sydney. Het trok sponsors aan, investeerders van buitenaf. Het ov wordt daar zelfs afgestemd op de sport (bv een bus die na de Australian Open 2008 wedstrijd Hewit - nja wat zn naam ook is) om 4 uur snachts nog terug rijdt de stad in. Er komt werkgelegenheid, naam, investeerders van buitenaf, etc etc. Waarom zal prestige zo belangrijk zijn als je dorp of land er op achteruit gaat? Het land wordt juist weer op de kaart gezet. Het is gewoon niet waar dat al de moeite en investeringen gedaan worden voor alleen maar 10-15 dagen sportplezier en wat prestige. Het ontbeert elke vorm van logica. Ja, je kan ook een nepdrollen fabriek gaan bouwen, maar vind daar maar eens draagvlak en investeerders voor. Bedrijven en instanties daarentegen staan de springen om iets te kunnen bijdragen aan de OS. Het is niet persoonlijk of lullig bedoeld, maar het is te merken dat je van deze sector de ballen verstand hebt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
WK wielrennen zou ook wel weer leuk zijn, is al weer 10 jaar geleden in oktober. Verder vind ik een groot deel van de sporten leuk om te zien en ik zal de grotere evenementen dan ook zeker bezoeken als ik daartoe in de gelegenheid ben. Waarom niet de OS samen met bijvoorbeeld België en Duitsland trouwens? Als het met het EK voetbal kan dan kan het ook met de OS lijkt me. Anders is zijn de OS financieel niet haalbaar voor Nederland hoe leuk we het ook allemaal vinden.
|
Verwijderd
|
Kazet Nagorra: Als we het dan toch over de Broken Window Fallacy hebben... Ik heb liever dat Nederland geld stopt in een WK voetbal dan in een betuwelijn, noord-zuid-as (of in ieder geval de onnodig geldverslindende varianten waarvoor gekozen is, an sich zijn het misschien geen slechte plannen) of OV-chipkaart.
Het is sowieso een beetje onzin om het aantrekken van een groot sporttoernooi in geld uit te drukken. Of het is geen onzin, maar al te serieus en vooral al te absoluut moet je zoiets niet nemen. En laten we vooral niet doen alsof economische motieven eraan ten grondslag liggen. Als het WK voetbal naar Nederland komt, dan is dat omdat "we" (de betrokken politici/KNVB-bobo's in ieder geval) dat leuk vinden, niet omdat we denken daar bedrag X aan te verdienen. En terecht, dat is ook een veel betere reden. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat: