Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Bekijk resultaten poll: Welk sportevenement zou jij graag willen zien in Nederland?
WK voetbal ( 2018 of een ander tijdstip ) 24 45.28%
EK voetbal 0 0%
O.S. 12 22.64%
Een ander evenement, namelijk... 12 22.64%
Geen, omdat... 5 9.43%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2008, 14:58
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Met name het WK voetbal en een mogelijke O.S. zijn onderwerpen waar het de afgelopen tijden over is gegaan in de media.

Dus welk evenement zou jij graag zien in Nederland en waarom?

TS begint:

Ik zou graag het WK of EK voetbal in Nederland hebben. Omdat voetbal de bom is en de O.S. vind ik niet zo bijzonder. Daarnaast zou het een goede stimulans voor het voetbal in Nederland zijn en reclame maken voor het land. De kosten boeien mij niet, die haal je er wel weer uit denk ik.

Je kan 1 optie kiezen in de poll.
Oud 07-04-2008, 17:34
Rooster
Rooster is offline
Een ander evenement, namelijk iets van showworstelen, het liefst WWE.
Het zijn gigantische shows en weer eens heel wat anders dan we normaal zien.
Ik vrees echter wel dat er niet genoeg animo voor is in Nederland alleen, maar als wij naar België en Duitsland kunnen gaan voor zulke shows, dan kan het andersom ook.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 18:22
Verwijderd
Geen, want het kost geld en ik kijk toch alleen maar sport via de TV en dan boeit het niet waar het is.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 18:38
Verwijderd
WK
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 10:14
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Geen, want het kost geld en ik kijk toch alleen maar sport via de TV en dan boeit het niet waar het is.
Nou, het levert juist vooral geld op. Het WK bv heeft aan Duitsland een enorme impuls gegeven.

Dat het geld voor je persoonlijk kost heb je zelf in de hand
Oud 08-04-2008, 12:27
Verwijderd
Citaat:
Nou, het levert juist vooral geld op. Het WK bv heeft aan Duitsland een enorme impuls gegeven.

Dat het geld voor je persoonlijk kost heb je zelf in de hand
Broken window fallacy.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 11:24
EleventhHour
EleventhHour is offline
Europacup bobsleeën
Oud 12-04-2008, 08:44
Wawl
Wawl is offline
Een EK waterpolo. Dan ben ik van de partij.
Oud 13-04-2008, 16:00
Verwijderd
Olympische zomerspelen
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 16:02
Verwijderd
Zomerspelen maar pas in 2028, dan is het een eeuw geleden dat het in nederland is geweest
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 20:38
PV
PV is offline
De Olympische Spelen voetbal hebben we al gehad. OS ook wel maar dat is al zooo lang geleden...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 20:43
Verwijderd
Gaan jullie het betalen?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 14:13
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Gaan jullie het betalen?
De belastingbetaler.
Bezuinigen we wel op onderwijs, gezondheidszorg, ontwikkelingshulp ( dit is een grapje ).

Als jij met cijfers komt waaruit blijkt dat het economisch niet verantwoord is dan mag je ze posten. Ik kan weinig vinden, alleen dit: http://www.meerwaarde.com/downloads/kbek2000press.pdf

Maar ik heb dus nog geen getallen kunnen vinden wat het precies heeft gekost.
Oud 14-04-2008, 14:47
chillyman
chillyman is offline
Voetbal islauw
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 14:58
Verwijderd
Citaat:
Als jij met cijfers komt waaruit blijkt dat het economisch niet verantwoord is dan mag je ze posten.
Dat is niet in cijfers uit te drukken aangezien de economische meerwaarde bestaat uit het plezier dat mensen halen uit de OS.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 15:08
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Dat is niet in cijfers uit te drukken aangezien de economische meerwaarde bestaat uit het plezier dat mensen halen uit de OS.
De uitgaven die de overheid heeft gehad aan extra salarissen, investeringen in stadions/infrastructuur, promotie van het toernooi, etc. moeten toch wel ergens op een rijtje staan denk ik.

Net zoals de extra inkomsten van buitenlandse fans die hier in Nederland geďnvesteerd hebben door overnachtingen, horeca, OV, etc.
Dat je het totaalplaatje niet precies kan uitrekenen lijkt me duidelijk, iets dergelijks kan lang op zich laten wachten maar er zou wel iets meer te vinden moeten zijn.
Oud 14-04-2008, 15:53
Verwijderd
De toegenomen import en impuls voor het toerisme lijkt me wel te bagatelliseren t.o.v. de enorme investeringskosten.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 08:12
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Mij niet
Oud 15-04-2008, 09:13
Mavie©2004
Mavie©2004 is offline
Daarnaast brengt de Olympische Spelen een enorme infrastructurele stimulans op gang voor de overheid om alles zo bereikbaar mogelijk te maken + de enorme toenamen aan sportcomplexen, trainingsgronden en stadions die door middel van de extra inkomsten ineens kunnen worden neergezet.
Oud 15-04-2008, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Daarnaast brengt de Olympische Spelen een enorme infrastructurele stimulans op gang voor de overheid om alles zo bereikbaar mogelijk te maken + de enorme toenamen aan sportcomplexen, trainingsgronden en stadions die door middel van de extra inkomsten ineens kunnen worden neergezet.
Dat kan ook zonder OS.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2008, 14:05
Methuselah
Methuselah is offline
WK Voetbal, samen met België.
Oud 16-04-2008, 16:20
Verwijderd
Citaat:
WK Voetbal, samen met België.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2008, 19:17
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
De EK atletiek. Omdat het een leuk toernooi is, het groot is maar niet te en het de atletiek in Nederland een nieuwe impuls geeft.
Oud 17-04-2008, 09:07
Missy
Missy is offline
Citaat:
Olympische zomerspelen
Oud 17-04-2008, 21:31
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
De EK atletiek. Omdat het een leuk toernooi is, het groot is maar niet te en het de atletiek in Nederland een nieuwe impuls geeft.
Bij Atletico'73
Oud 18-05-2008, 16:56
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik zou wel weer eens een nederlands circuit in de formule 1 willen hebben
Oud 18-05-2008, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Juistem
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 18:57
Verwijderd
WK rugby
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 21:10
PV
PV is offline
Citaat:
dat is ook een goeie ja

of de Tour de France weer eens
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 21:15
Verwijderd
De Vuelta komt waarschijnlijk naar Nederland in 2009. De Tour zal ook wel niet al te lang op zich laten wachten.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2008, 21:30
kalinho
kalinho is offline
heel leuk, alleen gaat er in het geval van de OS niets kapot maar komt er juist wat bij wat werk aantrekt. Denk je echt dat alle landen en steden zoveel moeite doen om zo'n evenement binnen te halen als het aan het eind van de dag alleen maar slechter is geweest voor het land/stad?
Oud 18-05-2008, 21:40
Verwijderd
Citaat:
heel leuk, alleen gaat er in het geval van de OS niets kapot maar komt er juist wat bij wat werk aantrekt. Denk je echt dat alle landen en steden zoveel moeite doen om zo'n evenement binnen te halen als het aan het eind van de dag alleen maar slechter is geweest voor het land/stad?
Prestige.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:33
kalinho
kalinho is offline
Wel ja. Miljarden en miljarden uittrekken, je breedte en topsport in je land een impuls van jewelste geven, etc etc alleen maar voor een beetje prestige. Miljarden uitgeven voor wat prestige

Er is geen land slechter op geworden, integendeel. Je kan er de donder op zeggen dat Zuid - Afrika over 2 jaar als het WK daar is ook en enorme financiële impuls krijgt en daarna daar ook de welvaart zal toenemen. Prestige is maar een klein onderdeel van de motivatie om je beschikbaar te stellen voor Spelen of een EK of WK. Het grootste doel is echt de enorme verbetering die het voor een land biedt qua werkgelegenheid, infrastructuur, internationaal aanzien (ja, prestige), etc.

NOC*NSF is al een aantal jaar bezig om de breedtesport in Nederland naar een dusdanig niveau te krijgen dat de topsport een grotere aanwas krijgt, allemaal al met oog op eventuele Spelen in 2028. Denk je dat ze dat alleen doen voor wat prestige? Dat er niet veel meer achter zit?
Oud 19-05-2008, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Wel ja. Miljarden en miljarden uittrekken, je breedte en topsport in je land een impuls van jewelste geven, etc etc alleen maar voor een beetje prestige. Miljarden uitgeven voor wat prestige

Er is geen land slechter op geworden, integendeel. Je kan er de donder op zeggen dat Zuid - Afrika over 2 jaar als het WK daar is ook en enorme financiële impuls krijgt en daarna daar ook de welvaart zal toenemen. Prestige is maar een klein onderdeel van de motivatie om je beschikbaar te stellen voor Spelen of een EK of WK. Het grootste doel is echt de enorme verbetering die het voor een land biedt qua werkgelegenheid, infrastructuur, internationaal aanzien (ja, prestige), etc.
Die werkgelegenheid kan ook gemaakt worden door te investeren in bijv. onderwijs of gezondheidszorg. Voor de investeringen in infrastructuur heb je geen OS nodig. Dus inderdaad, het is écht alleen maar prestige, alhoewel er natuurlijk wel individuele bedrijven en personen aan kunnen verdienen. Dit is precies de broken window fallacy die je beweert niet te begaan. Die werkgelegenheid en impuls voor de infrastructuur kun je ook creëren door een enorme nepdrollenfabriek te bouwen.
Citaat:
NOC*NSF is al een aantal jaar bezig om de breedtesport in Nederland naar een dusdanig niveau te krijgen dat de topsport een grotere aanwas krijgt, allemaal al met oog op eventuele Spelen in 2028. Denk je dat ze dat alleen doen voor wat prestige? Dat er niet veel meer achter zit?
NOC*NSF ontleent zijn bestaansrecht aan sport, lijkt me dus logisch dat ze dingen doen die sport bevorderen. Dat heeft verder niks te maken met de vraag of het collectief er profijt aan heeft, aangezien die vraag alleen beantwoord kan worden als je weet hoeveel plezier mensen halen uit de sport relatief tot de investering die ervoor nodig is.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 23:32
kalinho
kalinho is offline
Oké, maar de broken window fallacy impliceert dat het hele dorp er min of meer op achteruit gegaan is. Daar kan je met de OS niet over spreken.

Kijk bv naar dé sporthoofdstad van de wereld, Sydney. Het trok sponsors aan, investeerders van buitenaf. Het ov wordt daar zelfs afgestemd op de sport (bv een bus die na de Australian Open 2008 wedstrijd Hewit - nja wat zn naam ook is) om 4 uur snachts nog terug rijdt de stad in. Er komt werkgelegenheid, naam, investeerders van buitenaf, etc etc.

Waarom zal prestige zo belangrijk zijn als je dorp of land er op achteruit gaat? Het land wordt juist weer op de kaart gezet.

Het is gewoon niet waar dat al de moeite en investeringen gedaan worden voor alleen maar 10-15 dagen sportplezier en wat prestige. Het ontbeert elke vorm van logica.

Ja, je kan ook een nepdrollen fabriek gaan bouwen, maar vind daar maar eens draagvlak en investeerders voor. Bedrijven en instanties daarentegen staan de springen om iets te kunnen bijdragen aan de OS.

Het is niet persoonlijk of lullig bedoeld, maar het is te merken dat je van deze sector de ballen verstand hebt.
Oud 19-05-2008, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Oké, maar de broken window fallacy impliceert dat het hele dorp er min of meer op achteruit gegaan is. Daar kan je met de OS niet over spreken.

Kijk bv naar dé sporthoofdstad van de wereld, Sydney. Het trok sponsors aan, investeerders van buitenaf. Het ov wordt daar zelfs afgestemd op de sport (bv een bus die na de Australian Open 2008 wedstrijd Hewit - nja wat zn naam ook is) om 4 uur snachts nog terug rijdt de stad in. Er komt werkgelegenheid, naam, investeerders van buitenaf, etc etc.

Waarom zal prestige zo belangrijk zijn als je dorp of land er op achteruit gaat? Het land wordt juist weer op de kaart gezet.

Het is gewoon niet waar dat al de moeite en investeringen gedaan worden voor alleen maar 10-15 dagen sportplezier en wat prestige. Het ontbeert elke vorm van logica.

Ja, je kan ook een nepdrollen fabriek gaan bouwen, maar vind daar maar eens draagvlak en investeerders voor. Bedrijven en instanties daarentegen staan de springen om iets te kunnen bijdragen aan de OS.

Het is niet persoonlijk of lullig bedoeld, maar het is te merken dat je van deze sector de ballen verstand hebt.
Ik ontken niet dat bedrijven geld kunnen verdienen aan de OS, dat erkende ik in mijn vorige post ook al. Wat jij echter kennelijk niet lijkt te begrijpen is dat de enige economisch geldige reden om een OS te houden is dat mensen er plezier uit halen. Dat is ook het enige dat je moet toetsen. Dat het een economische impuls geeft kan nooit een argument zijn, want dat doet de hypothetische drollenfabriek ook. Het verschil tussen de drollenfabriek en de OS is dat mensen de OS wel leuk vinden maar niks hebben aan miljarden nepdrollen. De overweging die je dus moet maken is of je niet met dezelfde hoeveelheid aan productiefactoren iets beters kan doen, iets waar meer plezier uit te halen valt.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 08:30
knijtert
knijtert is offline
OS wint het zelfs van het WK

Bij het WK heb je er zelf toch niet zoveel aan omdat het onmogelijk is om bij een wedstrijd te komen.
Oud 21-05-2008, 15:07
Melkfles
Melkfles is offline
wk wielrennen
Oud 26-05-2008, 08:19
twirlliefhebber
twirlliefhebber is offline
Ik wil graag dat het WC twirlen weer in Nederland komt... zodat ik er wél naar toe kan gaan
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 15:09
Femic
Femic is offline
Groot basketballtoernooi (EK of WK), om de sport een beetje meer in de picture te zetten in NL en hopelijk het NL's team een boost te geven.
Oud 19-06-2008, 14:39
3hockeygirls
3hockeygirls is offline

hockey en paardrijden
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 14:29
Miekje*
Miekje* is offline
het is miss niet mogelijk, maar ik zou wel eens een keer de olympische spelen in nederland willen hebben(H) vet!
Oud 25-06-2008, 09:32
0oFZo0
0oFZo0 is offline
Citaat:
De Vuelta komt waarschijnlijk naar Nederland in 2009. De Tour zal ook wel niet al te lang op zich laten wachten.
Tour komt zeer waarschijnlijk een jaar later.
WK wielrennen zou ook wel weer leuk zijn, is al weer 10 jaar geleden in oktober.

Verder vind ik een groot deel van de sporten leuk om te zien en ik zal de grotere evenementen dan ook zeker bezoeken als ik daartoe in de gelegenheid ben.

Waarom niet de OS samen met bijvoorbeeld België en Duitsland trouwens?
Als het met het EK voetbal kan dan kan het ook met de OS lijkt me.
Anders is zijn de OS financieel niet haalbaar voor Nederland hoe leuk we het ook allemaal vinden.
Oud 30-06-2008, 16:12
Verwijderd
Citaat:
het is miss niet mogelijk, maar ik zou wel eens een keer de olympische spelen in nederland willen hebben(H) vet!
Waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 20:30
Verwijderd
Kazet Nagorra: Als we het dan toch over de Broken Window Fallacy hebben... Ik heb liever dat Nederland geld stopt in een WK voetbal dan in een betuwelijn, noord-zuid-as (of in ieder geval de onnodig geldverslindende varianten waarvoor gekozen is, an sich zijn het misschien geen slechte plannen) of OV-chipkaart.

Het is sowieso een beetje onzin om het aantrekken van een groot sporttoernooi in geld uit te drukken. Of het is geen onzin, maar al te serieus en vooral al te absoluut moet je zoiets niet nemen. En laten we vooral niet doen alsof economische motieven eraan ten grondslag liggen. Als het WK voetbal naar Nederland komt, dan is dat omdat "we" (de betrokken politici/KNVB-bobo's in ieder geval) dat leuk vinden, niet omdat we denken daar bedrag X aan te verdienen. En terecht, dat is ook een veel betere reden.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Kazet Nagorra: Als we het dan toch over de Broken Window Fallacy hebben... Ik heb liever dat Nederland geld stopt in een WK voetbal dan in een betuwelijn, noord-zuid-as (of in ieder geval de onnodig geldverslindende varianten waarvoor gekozen is, an sich zijn het misschien geen slechte plannen) of OV-chipkaart.
Vals dilemma.
Citaat:
Het is sowieso een beetje onzin om het aantrekken van een groot sporttoernooi in geld uit te drukken. Of het is geen onzin, maar al te serieus en vooral al te absoluut moet je zoiets niet nemen. En laten we vooral niet doen alsof economische motieven eraan ten grondslag liggen. Als het WK voetbal naar Nederland komt, dan is dat omdat "we" (de betrokken politici/KNVB-bobo's in ieder geval) dat leuk vinden, niet omdat we denken daar bedrag X aan te verdienen. En terecht, dat is ook een veel betere reden.
Dat geef ik zelf al aan, alleen ik denk dat "dat is leuk" een prima economische reden is. Ik denk alleen niet dat een OS of WK voldoende "leuk" is om de minder leuke dingen die er door worden veroorzaakt te rechtvaardigen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2008, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Vals dilemma.
Mwa, misschien wel, die projecten zijn al grotendeels betaald en de keuze deed zich nooit direct voor tussen die projecten en een sportevenement, er is uiteraard een veel langere lijst van mogelijke projecten/investeringen dan alleen deze zaken. Wat ik bedoelde aan te geven was dat op mijn persoonlijke prioriteitenlijstje een WK-voetbal erg hoog zou staan en dat er voor mij niet veel projecten zijn waar meer nut/"dat is leuk" uit te halen is. Voor Nederland in totaal zijn er waarschijnlijk wel veel meer projecten te bedenken die meer nut opleveren, maar daar gaat deze topic niet over.

OT: ik stem dus op een WK voetbal
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 14:29
Verwijderd
De Elfstedentocht
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 15:53
Stom Konijn
Stom Konijn is offline
http://www.nu.nl/news/1651592/1204/D...r_dan_wij.html

Leuk stukje van Jurryt van de Vooren over de OS in Nederland
Oud 27-07-2008, 13:02