![]() |
|
Ik heb een paar punten en vragen over je post:
- Je bent nogal jong. Niet dat spiertraining je groei/ontwikkeling echt in de weg kan staan, maar ikzelf krijg dan twijfels over je motivatie. Bodybuilding om er beter uit te zien is natuurlijk een goede reden, maar je moet beseffen dat 't veel tijd, geduld en bovenal discipline zal kosten. - Wat weet je van voeding af? Om spiergroei te maximaliseren na een workout moet je veel eiwitten binnenkrijgen. Stem je voedingspatroon daarop af. Wel trainen en niet letten op je eten zal niet veel doen voor je spiergroei. - Waarom wil je in godsnaam alleen apparaten gebruiken? Je denkt toch hopelijk niet dat dat 'beter' is dan losse gewichten? Je kunt veel workouts die je doet met losse gewichten ook idd wel met apparaten doen, maar ik werk zelf liever met gewichten. Denk hieraan: - Blijf ademen tijdens je workouts, adem inhouden is zeeeeer slecht. - Blijf rustig. Probeer elke beweging in zo'n 2 a 3 seconden te doen en alleen het lichaamsdeel te bewegen dat je wilt trainen. Als je rare toeren gaat uithalen om een gewicht omhoog te krijgen ofzo riskeer je blessures en bovenal: je traint niet de spieren die je wilt trainen. Rare toeren uithalen = grotere kans op blessures = je moet rust houden en je bodybuilding schiet dus helemaal geen ruk op... - Maak jezelf een expert op 't gebied van bodybuilding en voeding. Weet waar je mee bezig bent. Als je engels goed genoeg is stel ik deze site voor (lees 'm helemaal door!) Scooby's Ik doe zelf thuis aan bodybuilding, ik ben niet lid van een sportschool (vandaar dus losse gewichten ipv apparaten voor mij). Het belangrijkste wat je je moet beseffen is dat je rustig moet beginnen. Hieronder een kort schemaatje waar je je aan zou kunnen houden om te beginnen: - De eerste 2 á 3 maanden lichte gewichten gebruiken. Je kunt niet uit 't niets beginnen met gewichtheffen tenzij je natuurlijk blessures wil. Begin rustig, train niet als een gek. Maak je geen zorgen als je op 't begin niet veel vooruitgang ziet, je lichaam is tenminste al aan 't wennen aan gewichtheffen. Meeste pro bodybuilders trainen elk lichaamsdeel iets van 1x per week om 't gevaar van overtrainen tegen te gaan (teveel trainen heeft een averechts effect). Hier hoef je voorlopig niet bang voor te zijn, probeer elke week zo'n 2 of 3 keer een fullbody workout te doen (natuurlijk met kleine gewichten en gecontroleerde bewegingen). - Na deze eerste maanden kun je met normale gewichten aan de gang gaan. Je lichaam kan nog steeds niet echt zware gewichten aan, maar nu kun je wel zwaardere gewichten gebruiken en meer workouts doen. Je kunt nog steeds wel fullbody workouts kunnen doen, hoewel ik je aanraad elke 2 dagen ongeveer 2 of 3 lichaamsdelen te trainen. Je workouts worden intensiever en gaan meer tijd kosten dan eerst, fullbody workouts gaan dan mssn iets teveel tijd kosten voor 1 dag. Dit regime kun je aanhouden voor zo'n 6 maanden. Daarna kun je verder opbouwen (en tegen die tijd weet je zelf ook wel meer over bodybuilding neem ik aan, m'n schemaatje houd dus hier op ![]() Over je doelen: - Sixpack: dit is een mix van afvallen en trainen. Je moet je buikspieren trainen en tegelijkertijd afvallen om een sixpack zichtbaar te maken. De meeste mensen zitten rond een lichaamsvetpercentage van zo'n 15% (lichaamsvetpercentage = hoeveel procent van je totaalgewicht bestaat uit vet). Om een sixpack goed zichtbaar te maken moet je je lichaamsvetpercentage tot zo'n 6% laten dalen (door conditietraining (rennen, fietsen, skaten, zwemmen, etc) en goede voeding). - Gevormde borstspieren: kwestie van veel trainen en veel geduld. Het kan makkelijk een jaar duren voordat je ongeveer hebt wat je wilt hebben op dit gebied. Je moet deze spieren ook veel trainen. 't Is een grote spiergroep en er is veel voor nodig om ze te laten groeien. - Dikkere armen: om eerlijk te zijn, ik denk dat de makkelijkste oefening is een stang (barbell) met een paar gewichten te gebruiken om je armen te trainen. Denk er wel aan het volgende: train zowel je biceps als je triceps. Als je je benen ook traint, train dan je quadriceps alsmede je hamstrings. De ene kant veel sterker maken dan de andere kant van een ledemaat is vragen om blessures. Ik heb dit maar ff snel getypt, ik had niet geweldig veel tijd hiervoor. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en ik wens je veel succes met je bodybuilding. Laatst gewijzigd op 14-05-2008 om 18:33. |
![]() |
||
Citaat:
ikzelf ben later begonnen en zit op de 1.88 je kan dus best nog wel een jaartje wachten denk ik.
||
Citaat:
![]() Ik zou zelf eerlijk gezegd ook niet weten waarom je op die leeftijd al zou willen bodybuilden. Enige wat ik enigzins zou trainen aan spieren is buikspieren en onderrug spieren. Dat zijn de spieren die je (vooral) nodig hebt voor een goede houding en die spieren bieden je middenlichaam (je 'core') ook goede bescherming tegen verwondingen/blessures. Alsnog: ik raad aan pas te beginnen met bodybuilding rond je 18e, 19e of zelfs 20e. Tot die tijd kun je beter je energie steken in sporten die je coordinatie en evenwicht verbeteren. Laatste puntje, ik kan 't verkeerd hebben, maar ik denk dat totdat je helemaal volgroeid bent krachttraining eerder zorgt voor een lelijk lichaam dan een mooi lichaam. Als je nog niet in de breedte bent gegroeid en je botten nog niet hun uiteindelijke lengte/dikte/etc hebben bereikt zien spieren er soms raar uit. Bodybuilders van 20+ krijgen mooie, grote, glooiende spierbundels. Bij jonge tieners lijkt 't eerder mager dan gespierd. Komt mssn doordat je pas later in de puberteit flinke ladingen testosteron produceert (een belangrijk hormoon dat nodig is voor spiergroei). Maar dat kan natuurlijk liggen aan mijn kijk daarop. ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Verhoog wekelijks de intensiteit en binnen afzienbare tijd zul je aanmerkelijke verschillen zien. Nu is dit natuurlijk heel globaal en beknopt geschetst en zijn er tal van andere factoren die ik er buiten heb gelaten maar zie dit als de basis. Voor een veel uitgebreidere uitleg raad ik je aan hier naar toe te gaan: http://www.geocities.com/elitemadcow...ing_Primer.htm Citaat:
- Machines gaan niet door de natuurlijke bewegingsuitslag, hierdoor is er minder carryover naar bewegingen die je in het dagelijks leven uitvoert. - Bij vrije gewichten betrekt je lichaam veel meer spieren (voor stabilisatie) - De kans op blessures is aanzienlijk groter dan bij het trainen met vrije gewichten. Neem een leg press apparaat, je benen zitten hierbij in een vrij onnatuurlijke positie. Als je zo een oefening dan ook nog is vrij zwaar gaat uitvoeren heb je vrij snel last van je knieën. Waarom trouwens zo graag alleen met machines willen trainen? |
![]() |
||
Citaat:
ik ben ook op mn 16e begonnen met fitness en krachttraining, en ik zie nu goed en duidelijk resultaat daarvan.
|
Verwijderd
|
Ja, of een vechtsport. Ik heb 7 jaar aan judo gedaan
![]() En ook al ben ik een meid, ik ben blij dat ik daardoor van m'n wat tengere bouw af ben. Nog steeds slank, maar doordat ik meer spiermassa heb zien bijvoorbeeld mijn armen er niet zo "eng dun" uit. En ik vind een klein 4-packje ook mooier dan een vet-ophoping over je heupbroek maar goed dat is weer een heel ander verhaal. |
![]() |
|
Alles wat Osmoian zegt
![]() Ik kan er nog 1 ding aan toevoegen. In het andere topic schrijf je dat je heel dun bent en ik kan je nu al vast vertellen dat je geen gram aan zult komen als je niet gaat beginnen met véél eten. Je kunt 5 keer per week gaan trainen, maar als je niet genoeg eet blijf je zo mager. Eet elke 3 uur een maaltijd (6 per dag) met als basis een koolhydraatbron zoals brood, pasta, rijst, aardappelen en zorg dat je veel eiwitrijk voedsel binnenkrijgt zoals kipfilet, kwark en tonijn. Nog één ding: ZORG DAT JE GENOEG EET!!! (@Dutchess, judo heeft er vast wel iets aan bijgedragen, maar bedenk wel dat je in de puberteit sowieso een hele transformatie ondergaat dus van je tengere bouw zou je hoe dan ook wel af geraakt zijn ![]()
|
Krachttrainen stopt je groei trouwens niet... Ik vraag me echt af wie dat gerucht ooit de wereld in heeft geholpen. Voor elke persoon die volgens "the unknown1" is gestopt met groeien kan ik er 100 noemen die 20cm gegroeid zijn in de periode dat ze trainden.
Ander belangrijk punt wat Osmoian ook al aangaf is dat voor je spiergroei stukken beter (en motiverender) is als je met de losse gewichten aan de gang gaat. En als je bang bent voor de grote jongens in het krachthonk of wat dan ook is dat toch iets waar je je over heen moet zetten, anders blijf je je hele leven zo'n miezertje.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik ging vroeger naar de fitness en ik heb het een tijdje geprobeerd met een schema dat ze me hadden voorgeschoteld.. Alleen trok die zak van een coach (waar ik €40/maand voor betaalde) zich er niet al te veel van aan, met als gevolg dat hij mijn schema nooit 'update'.
Anyway, ik ben gestopt met fitness achter een maandje of 6 want dan was mijn abbo vervallen en het koste me net iets te veel om weer zoveel geld neer te leggen. Nu doe ik al een klein jaartje enkel spinning 4 uurtjes per week en ik ga ook nog eens 2 uurtjes Joggen met een vriend van me. Nog geen seconde spijt van gehad want ik heb al aardig wat meer spieren dan vroeger én conditie. Ohja & nog een tip: Stop of verminder met roken! ![]()
||
Citaat:
Ik kan je in ieder geval al vertellen dat er geen enkele sport is waarbij de kans op blessures zo klein is als bij gewichtheffen/fitness! (Sports Injury Rate, Hamill 1994) Code:
Sport Injuries/100 hours Soccer 6.20 UK Rugby 1.92 USA Basketball 0.03 UK Cross Country 0.37 Squash 0.10 US Football 0.10 Badminton 0.05 USA Gymnastics 0.044 USA Powerlifting 0.0027 USA Volleyball 0.0013 USA Tennis 0.001 Weight Training 0.0035 (85,733 hrs) Weight Lifting 0.0017 (168,551 hrs)
Laatst gewijzigd op 12-07-2008 om 18:40. |
![]() |
|
nou ik heb mijzelf fout uitgedrukt. Als je op die leeftijd een blessure krijg dan is dat gewoon kut. dat wilde ik duidleijk maken. Hij moet dus gewoon rustig aan beginnen en niets forceren. Op die leeftijd wil je nog wel eens vreemde dingen doen =)
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Sportschool tips nodig Trkeskin | 34 | 16-06-2012 19:20 | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #167 kroot | 499 | 09-02-2012 20:38 | |
Verhalen & Gedichten |
"De Wedstrijd" JK-Royale | 1 | 06-04-2007 00:12 | |
Lichaam & Gezondheid |
Hoe ongezond is elke dag fitness? Koning | 22 | 27-07-2004 14:55 | |
Vrije tijd |
Hoe moet je trainen voor snel een gespierde buik! king112 | 19 | 28-05-2003 13:09 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Doping juutje_17 | 8 | 06-04-2001 13:37 |