Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2008, 12:56
Il_Principe
Il_Principe is offline
Hallo luitjes,

Ik ben met een profielwerkstuk bezig over geschiedenis.
Ik heb een onderwerp: Stalin: een sympatieke meester of een wrede monster?
Hoofdvraag luidt als volgt: Kloppen de bestaande meningen van het Westen met het beeld wat Russen voor ogen hebben wat betreft Stalin

Ik wou een paar mensen om hun mening vragen om zo een beeld te hebben van, hoe denken bijvoorbeeld de Nederlanders erover? Wat hebben ze gelezen, wat weten ze.

Bij voorbaat dank!!

PS. Ik zou t graag op prijs stellen als K.Nagorra zijn mening over hem hier neerzet, ook al is het als een soort samenvatting
Advertentie
Oud 29-07-2008, 17:18
T_ID
T_ID is offline
Nou.. zelfs in Rusland ligt het tijdperk dat mensen letterlijk een hartaanval kregen wanneer Stalin negatief genoemd werd in het verleden.

Wel zit er tussen de Russische (of wellicht beter gezegd, Slavische) en West-Europese opvatting over geweld een groot verschil. Er is vanuit de geschiedenis in Rusland een grotere acceptatie van geweld van de staat tegen burgers. Waarschijnlijk omdat de adel in Oost-Europa en Rusland langer te vuur en te zwaard de scepter kon zwaaien, terwijl in Europa de kooplieden en later de middenklasse die adellijke positie (en de kerkelijke goedkeuring ervan) vrij rap werd afgebroken.

Je kunt dus wel iets van een verschil verwachten wanneer je bijvoorbeeld grootschalig zou enqueteren onder Russen en West-Europeanen over Stalin.
Oud 01-08-2008, 12:21
Verwijderd
Toch zal uit beide enquetes tevoorschijn komen en ook als je kijkt naar de feiten dat Stalin een monster was.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 22:55
Il_Principe
Il_Principe is offline
Ik heb de beroemde kleinzoon van Stalin gesproken(kennis van ons), wat hij allemaal verteld heeft omg! Ik heb zelf een familielid(overgrootvader)verloren toen de repressies aan de gang waren, oftewel zuiveringen in 1937. Maar ik probeer zelf zo objectief mogelijk te blijven. Maar Russen zelf vinden hem geen monster eigenlijk, ofja een overgrote meerderheid althans.Zonder Stalin hadden we de oorlog niet gewonnen enzovoorts.. En met die zuiveringen, verbannen en vermoorden van ex partijgenoten heeft hij gehandeld uit het landsbelang. Ik vind hem zelf een monster ja, maar hij blijft toch fascinerend voor mij..
Oud 07-08-2008, 14:51
Gunkan
Gunkan is offline
Het zou wel handig voor de discussie zijn als je zelf heel kort laat zien wat dan de populaire, westerse meningen zijn over Stalin
Met citaat reageren
Oud 09-08-2008, 15:45
Il_Principe
Il_Principe is offline
Die kleinzoon heeft wat verteld over Churchill Hitler, enzovoorts, hoe ze dachten over Stalin.In het Westen ben ik nog nooit iemand tegengekomen die de daden van Stalin de hemel inprijst. Isaac Deutscher die een tweedelig boek heeft geschreven vindt hem een politieke genie, een meesterbrein omdat ie al in 1934 wist wat de Sovjets te wachten stond, en dat heeft ie duidelijk gemaakt tijdens gesprekken met de Duitse delegaties, nog voor het niet-aanvalsverdrag..

Is hier iemand die iets positiefs weet te vertellen over Stalin?
Oud 10-08-2008, 13:21
Verwijderd
Hij heeft de WW II gewonnen, maar de kosten waren daar wel hoog voor. Een maat van mij komt uit Rusland, dus ik kan hem wel eens dit topic wijzen als je wilt.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2008, 19:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Isaac Deutscher die een tweedelig boek heeft geschreven vindt hem een politieke genie, een meesterbrein omdat ie al in 1934 wist wat de Sovjets te wachten stond
Ah, vandaar dat hij pas een half jaar van tevoren echt zich voorbereidde op oorlog, constant toegaf aan Hitler, en toen Operatie Barbarossa daadwerkelijk los ging, hij twee weken lang niet te vinden was om besluiten te nemen.

Om van de enorme flater van Finland binnenvallen nog maar te zwijgen. Een naar verhouding handjevol Finnen slachtte hele Russische legerkorpsen af. De tanks die in de Finse wouden bij bosjes gesloopt werden konden het vervolgens niet opnemen tegen de Duitsers. Voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Winteroorlog

Laatst gewijzigd op 10-08-2008 om 19:30.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten