Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2008, 05:28
TopDrop
TopDrop is offline
Ik ben niet zo ervaren op Linux gebied, maar heb het laatst toch maar eens geinstalleerd. Slackware 12.1 om precies te zijn. Ik vroeg me een paar algemene dingetjes af. Bij elke linux distro zitten wel standaard programma's meegeleverd. Hoe en waar kun je precies zien wat er allemaal op je systeem geinstalleerd is? Want ik heb eigenlijk geen idee wat er nu allemaal precies op staat. Er staan een aantal windowmanagers geinstalleerd, maar bijvoorbeeld KDE geeft een hoop andere programma's in de menuutjes weer dan Fluxbox.

En ik probeer nu de laatste versie van Deluge te installeren (bittorrent client). Slackware heeft geen deb of rpm packages ofzo, dus je moet het compilen van de sourcefile. Ik doe wat er in de FAQ staat, maar het lukt me niet en ik weet ook niet wat er fout gaat
Advertentie
Oud 24-08-2008, 08:19
Verwijderd
Je kan ook Wine gebruiken. Dan kan je Windowsprogramma's op linux zetten en gewoon Utorrent gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2008, 10:06
Wim6
Wim6 is offline
- weggewimt -

Laatst gewijzigd op 03-12-2009 om 08:33. Reden: oud
Met citaat reageren
Oud 24-08-2008, 10:07
YvanSoftware
YvanSoftware is offline
Of je gebruikt Transmission. Post eens de uitvoer van die client. Ik werk al vijf jaar met linux en in het begin lukte me dat ook niet. Weet je zeker dat je alle afhankelijkheden hebt?

Yvan.
Oud 24-08-2008, 10:19
freyk
freyk is offline
"Zoeken" is het grote woord bij linux en andere problemen.

Citaat:
Bij elke linux distro zitten wel standaard programma's meegeleverd. Hoe en waar kun je precies zien wat er allemaal op je systeem geinstalleerd is?
Ik lees bijvoorbeeld hier (en daar) hoe je programma's in slackware installeerd.

Citaat:
Want ik heb eigenlijk geen idee wat er nu allemaal precies op staat. Er staan een aantal windowmanagers geinstalleerd, maar bijvoorbeeld KDE geeft een hoop andere programma's in de menuutjes weer dan Fluxbox.
Ik gebruik altijd een packagemanager om te kunnen zien wat er precies opstaat.
Uit ervaring weet ik dat windowmanagers op verschillende manieren de "snelkoppelingen" naar programma's weergeven.
De meeste zijn dynamisch, maar sommige zijn statisch.
Persoonlijk vind ik Fluxbox echt geen leuke windowmanager om een beginner aan te raden

Citaat:
En ik probeer nu de laatste versie van Deluge te installeren (bittorrent client). Slackware heeft geen deb of rpm packages ofzo, dus je moet het compilen van de sourcefile. Ik doe wat er in de FAQ staat, maar het lukt me niet en ik weet ook niet wat er fout gaat
Houd het maar, als beginner, bij het installeren van rpm's en tar.gz.
Want als het namelijk niet lukt met compilieren van bepaalde dingen, ga je langzaam aan bepaalde dingen ergeren en dat wil ik een beginner niet aan doen.
Ik vond nog met google een lokatie waar je de tar.gz kan downloaden, die je weer met de installatiemethode (zie eerste link) kan installeren.

Laatst gewijzigd op 24-08-2008 om 10:46.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2008, 22:48
TopDrop
TopDrop is offline
Dank jullie wel voor jullie antwoorden

Ik ga er misschien zo nog mee bezig, en anders morgen
Oud 26-08-2008, 12:33
Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
Valt wel mee. Distro's hebben hun zaken goed geregeld vandaag de dag.

Citaat:
Houd het maar, als beginner, bij het installeren van rpm's en tar.gz.
tar.gz files geeft absoluut geen garantie dat het door Slackware bestemde package is. Het kan net zo goed source zijn.

Als TS een log kan fabriceren en hier op gooien misschien kan ik wel wat mee.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2008, 09:57
ILUsion
ILUsion is offline
Een tar.gz is meestal soure. Soms, heb je met een .tgz een package speciaal voor Slackware, want dat zou wel iets van installatiesysteem hebben, maar niet zo straf als RPM, apt/deb, portage, ...

Als het package goed gemaakt is, doe je bij het compileren het volgende:
./configure
make
make install

Normaal moet die configure dan problemen geven als er bepaalde idngen ontbreken, of staat er in een bijgesloten README welke dingen je nodig hebt. Anyhow, ik zou het inderdaad ook niet aanraden voor een beginner om daarmee te beginnen. Ik gebruik zelf ook Ubuntu, zo heb je veel minder problemen op dat vlak en dan is deluge ook op twee minuten gedownload en geïnstalleerd.
Oud 31-08-2008, 22:35
Verwijderd
Citaat:

Ik lees bijvoorbeeld hier (en daar) hoe je programma's in slackware installeerd.
Citaat:
Citaat:
Unlike packages made for repository based solutions, like Debian's apt-get and Fedora's yum, Slackware packages were not designed to be dependency-aware -- and hardcore Slackware users would have it no other way. Installing dependencies by hand does have an advantage. It allows an administrator to remain in control of the libraries and programs installed on the system.
Hahahahahahahahaha

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Whahahahaha
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 21:58
ILUsion
ILUsion is offline
Mja, als het aankomt op dependencies. Met wat kennis kan je soms zeggen van een bepaald programma: die of die afhankelijkheid gebruik ik niet, maar in de package in de repository waar ik toegang tot heb, is die wel vereist. Op slackware ga je die dan zelf kunnen kiezen, op een automatisch beheerd systeem (apt, yum, ...) niet. En ik heb dat probleem al voorgehad op mijn ubuntu-box: imms installeren op de laatste ubuntu is een hel omdat xmms eruit gezwierd is. En imms draait toch enige tijd goed zonder xmms (niet perfect, maar goed). Dan moet je manueel gaan prutsen om die packages in elkaar te boksen. Op slackware is dat geen probleem: gewoon compileren en installeren zonder problemen.

En kijk naar Gentoo, ook met package management (portage), maar je moet er zelf nog heel wat aan prutsen soms om het werkend te krijgen. En Gentoo is nu eenmaal een van de distro's die hoog aangeschreven blijven staan voor die-hards. De reden is ook gewoon: met een Gentoo-bakje weet je ook exact wat er op je box staat omdat je veel zelf moet doen. Idem ditto voor Slackware (alleen moet je daar dus ook zelf package manager spelen).
Oud 07-09-2008, 16:58
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
ubuntu owned
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten