Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Anyway, ik zal het ff proberen alhoewel ik er zelf ook nog niet zoveel vanaf weet. Om te beginnen hebben we in dit heelal twee soorten deeltjes: bosonen en fermionen (in twee dimensies zouden deze niet bestaan, we zouden met zogenaamde anyonen te maken hebben). Een elektron is een fermion, een photon is een boson. Alle deeltjes zijn op deze manier te classificeren. Het blijkt zo te zijn dat bosonen aan een andere statistiek voldoen dan fermionen. (vanwege mijn niet al te grote hoeveelheid tijd hou ik het echt kort, als er vragen zijn hoor ik het wel). De theoretische natuurkunde probeert eigenschappen van deze deeltjes te verklaren en te voorspellen. Als het over bosonische deeltjes gaat is dat geen probleem (alhoewel het meestal erg moeilijke berekeningen zijn: het is te doen). Door de andere statistiek waaraan fermionen voldoen bestaat de volgende regel: als je twee identieke fermionen (bijv twee elektronen) verwisselt (je kan ze van plaats laten wisselen maar bijv ook van snelheid) krijgt de golffunctie een minteken. Het is dit minteken dat bij berekeningen voor problemen zorgt. En wat zijn dat dan voor problemen? Meestal als je uiteindelijk iets wil uitrekenen maak je ergens gebruik van kansverdelingen. Door dat irritante minteken kan het gebeuren dat je negatieve verdelingen krijgt en dat is per definitie niet mogelijk. Het betekent dat je niets meer kan uitrekenen maar ook dat de hele theorie niet goed gedefinieerd meer is. Dat is ongeveer het minteken probleem. Oplossing hiervan geeft gegarandeerd een Nobelprijs en het is dus wel duidelijk dat ik dat niet binnen een jaar voor elkaar krijg. Mijn opdracht is om uit te zoeken wat er in de afgelopen 80 jaar over dit probleem geschreven is en vervolgens te kijken of ik zelf iets kan bijdragen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overigens wordt de spin altijd positief genomen. De waarde van het magnetisch moment kan zowel positief als negatief worden genomen. Als een deeltje met spin wordt beschreven geeft men dat meestal zo weer: Elektron: S=1/2, Ms= +/- 1/2 HElium 4 : S=2 Ms =2,1,0,-1,-2 (Ms gaat in stappen van 1)
|
wauw, ik weet ineens wie ik moet aanspreken als ik weer iets ni snap van die dingen
![]() das wel kei intressant allemaal. jij doet daar de fysische kant van dan he? (heb ik meteen een vraagje ![]()
|
![]() |
Niet loos nee. Elk deeltje wordt met een golffunctie beschreven. Die golffunctie is een complex getal. Zo is de golffunctie van een vrij deeltje gegeven door (ff in 1 dimensie):
G(x)=A*exp(i(kx-wt)) A=normaliseringscst. k=golfvector(of impuls) x=plaats w=frequentie, cst van planck *w = Energie v.h deeltje t=tijd Dit is een oscillerende functie van tijd en plaats. ALs x=t=0 is de exp gelijk aan 1. Als je nu even op een bepaald tijdstip kijkt (t=a) houd je over: G(x)=B*exp(ikx) Stel nu dat k=1. Als nu x=pi invult is de golffunctie negatief geworden (G(pi)=-B) Voor waarden van x tussen 0 en pi is de golffunctie gedeeltelijk reeel en gedeeltelijk imaginair. Echter: alles wat wij om ons heen zien is "reeel" D.w.z een complex getal bevat geen fysische informatie. Voor golffuncties betekent dit dat alleen de absolute waarde van het kwadraat fysisch is: |G(x)|^2 = G(x)#*G(x) (G# = complex geconjugeerde) Een golffunctie kan dus een negatief deel hebben maar als je een eigenschap wil gaan uitrekenen moet je hem met z'n complex geconjugeerde vermenigvuldigen en een kwadraat is altijd weer positief. Bovenstaand klinkt hier en daar misschien wat vaag maar het komt er op neer dat er INTERFERENTIE optreedt. Als bijv. twee golffuncties overlappen kun je ze net als met golven (bovenstaande G(x) IS een vlakke golf) bij elkaar optellen Als een positief stuk met een negatief stuk overlapt krijg je destructieve interferentie en anders constructieve interferentie. Voor alle duidelijkheid: Vanuit de quantummechanica bezien is de golffunctie ALLES wat je over een deeltje kunt zeggen maar heeft alleen de absolute waarde van het kwadraat betekenis (de zgn. Copenhaagse interpretatie, Niels Bohr) En ter volledigheid: als je de fo rmule van (ik dacht) Euler gebruikt: exp(ix)=sin(x)+icos(x) Zie je meteen dat bovenstaande een vlakke golf. Hoop dat het een beetje duidelijk is ![]()
Laatst gewijzigd op 05-08-2002 om 08:02. |
![]() |
|
dus euhm, als je dat zo op een figuurtje ziet (atoomkerntje met twee lusjes aan (p-orb) in de ene een minnetje en in de andere een plusje) dan is de golff. negatief in het één en positief in het ander, maar eigenlijk (omdat je de abs waarde van het kwadraat moet nemen om dat te ZIEN) is dat hetzelfde ???
Eva (die al zin krijgt in dat mondeling ![]()
|
![]() |
Ja, zo ongeveer. Aan een zo'n "orbital" kun je verder eigenlijk niets zien. Als je een plaatje maakt van het kwad. v.d. abs. waarde kun je aflezen waar een deeltjes in zo'n orbital zich het meest bevindt. Voor een p-orbital bijv. zit er een knoop precies op de kern. Daar zal zich dus nooit een electron bevinden. Als er een piek in de grafiek zit is dat een plaats met een hoge waarschijnlijkheid om het electron aan te treffen
Het wordt iets anders als je de kans wil berekenen dat een electron in een andere toestand terechtkomt. Dit betekent namelijk dat je de overlap van twee golffuncties moet bepalen. Neem bijv. twee atomen met alleen een p-orbital. Als de plussen (minnen)naar elkaar toe wijzen en je brengt ze naar elkaar toe is de overlap (|p1#*p2|) eindig en positief en dus is er een kans dat het electron van het ene naar het andere atoom tunnelt. Als de plus van een orbital naar de min van een ander wijst is de overlap nul (destructieve interferentie) en zal het electron niet van atoom kunnen verwisselen. Dit verklaart meteen waarom een electron in een atoom niet naar een andere p-orbital kan springen (er zijn drie verschillende p-orbitals:een langs de x-as gericht,een langs de y-as en een langs de z-as) als je de overlap tussen deze orbitals uitrekent is die altijd nul. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() dikke kus, Eva (die met deze kennis de wereld intrekt om op de grote oceaan der kennis te gaan dobberen; dit is nbtje té zeker? ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() Roel (die geen bal snapt van dit gezever en daarom waarschijnlijk rechten gaat studeren ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
ik denk niet dat je uitleg begrijpbaar was voor iemand die net het middelbaar afheeft hoor heum, ik had voor dit jaar ook nog nooit over fermoinen gehoord.
maar wat roel bedoeld is waarschijnlijk dat hij niet zo goed is in wetenschappen en ook geen behoefte heeft aan het beter te kunnen en dus rechten gaat studeren waar ie zich wel voor wil inzetten en wat het dus zo minder moeilijk maakt. (zolang da ge het maar ni onderschat he bollie?) toedeloe, Eva (die scheit heeft aan chemie op dit moment, en nogal in een stress-dipje zit ![]()
||
Citaat:
![]() bollie? hey billieke, ik onderschat niets hoor! 't is best wel zwaar, veel vanbuiten leren enzo, maar ik denk dat rechten me meer liggen dan industrieel ingenieur ofzo ![]()
|
ahja das just.
euhm al even een voorproefje: zoek het politieregelment op aangaande het dragen van wapens in het openbaar, vooral de passages waar het over hamers gaat, als die er is. ![]() we zouden graag weten hoe crimineel we wel niet zijn ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() nee? geen zin ![]()
||
Citaat:
![]()
|
nee was ook ni maar ik was ff rondgereden om langs het geologisch instituut te gaan goiendag zeggen en toen dacht ik een binnewegske te pakken (NOOIT DOEN) en ja dan was het zover, maar ik vind da al geen erg. verloren rijden is cool/fijn
der was op de kapucijnenvoer een soort van winkelcenrumpje me ne Champion, redelijke marginale winkel ![]()
||
Citaat:
![]() maar ik heb ook berouw hoor ![]() of ik stuur wel 'n smsje ofzo ![]() slukes
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God. Iqra | 94 | 30-07-2003 21:36 |