Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2008, 11:38
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Verhagen wil geld pompen in Defensie
Uitgegeven: 1 september 2008 07:36
Laatst gewijzigd: 1 september 2008 10:07

DEN HAAG - Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) wil meer geld voor Defensie. Bijdragen aan bijvoorbeeld de ISAF-missie in Afghanistan zorgen er namelijk voor dat je stem wordt gehoord in internationale organisaties, zoals de NAVO.

Daarvoor pleit de bewindsman maandag.

Ook moet worden geïnvesteerd in militaire capaciteiten in Europa. Politieke macht is immers geloofwaardig als deze wordt geruggensteund door militaire macht, stelt hij.

EU

Verder is het volgens de minister belangrijk dat Westerse landen blijven investeren in internationale organisaties, zoals de Europese Unie, VN en NAVO, om samen op te komen voor vrijheid, democratie en mensenrechten.

Bovendien verdient Nederland "zijn boterham voor een groot deel in het buitenland" door internationale handel. Daarom heeft ons land volgens Verhagen tevens economisch belang bij een stabiele internationale rechtsorde.

Onderzoek

Eerder dit jaar kondigde het kabinet een onderzoek aan naar de financiën van Defensie op langere termijn. Een klankbordgroep van deskundigen, onder leiding van ex-VVD-minister Zalm van Financiën, werkt mee aan dit onderzoek.

De toekomstverkenning moet duidelijk maken hoe taken en middelen van de krijgsmacht ook na deze kabinetsperiode in evenwicht kunnen blijven.

Middelkoop

Minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) liet al doorschemeren dat zijn ministerie misschien met minder moet rondkomen, al zou de uitkomst van het onderzoek ook kunnen zijn dat er in de buidel wordt getast.

Afstoten

Coalitiepartner PvdA pleit er al jaren voor om te snijden in defensiematerieel. Nog geen jaar geleden lanceerde de sociaaldemocraten een plan dat voorzag in het afstoten van onder meer drie fregatten en enkele tientallen tanks en F-16's.

De partij wil het aldus vrijgekomen geld wel laten terugvloeien naar defensie.
(c) ANP/Novum
De toekomstverkenning moet duidelijk maken hoe taken en middelen van de krijgsmacht ook na deze kabinetsperiode in evenwicht kunnen blijven.

Hopelijk kan er een discussie ontstaan over de invulling hiervan.

Het idee voor een meer Europees georganiseerd defensieplan onderschrijf ik, ik ben het niet eens met uitbreiding van de Isaf/afghanistan missie.

Wat is volgens jullie het juiste toekomstplan.

ps. het onderstreepte is alleen voor kazet
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2008, 12:18
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Bovendien verdient Nederland "zijn boterham voor een groot deel in het buitenland" door internationale handel.
Europa is goeddeels een gesloten economie. Is een leger nodig om Europa te beschermen?

Oo, en hoeveel procent van het BBP verdient Nederland door handel met Afghanistan?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 15:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Europa is goeddeels een gesloten economie. Is een leger nodig om Europa te beschermen?
Georgië was ook een gesloten economie die niet door een leger beschermd hoefde te worden.


Maar goed, dit is een kort debat:

voor:
-meer investeren -> kleinere verliezen
-beter in staat vredesmissies uit te voeren
-beter in staat personeelstekort aan te pakken
-Nederland kan zijn gebied beter beschermen, een aanval door Chavez op de Antillen bijvoorbeeld is verre van denkbeeldig
-Nederland wordt voor de verandering internationaal eens wat serieuzer genomen

tegen (degene die niet direct als feitelijk onjuist te weerleggen zijn):
-Eigen volk eerst. Andere mensen moeten maar lekker sterven als er daar een oorlog uitbreekt
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:16
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Kunnen we in Afghanistan en omstreken niet beter anoniem optreden?
Voordelen;
- minder kans op aanslagen in NL omdat OBL niet meer kan wijzen.
- de naam Nederland wordt minder bekend onder aspirant vluchtelingen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:18
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
-Nederland kan zijn gebied beter beschermen, een aanval door Chavez op de Antillen bijvoorbeeld is verre van denkbeeldig
Ehm... ja. Ik snap dat dit eventueel kan, maar:
- Nederland is redelijk in staat Chavez af te slaan
- Volgens mij moeten NAVO landen elkaar beschermen (Big Brother, e.g.).
- Nederland is internationaal gezien volgens mij geen mini-speler (hoewel grootsheidswaanzin niet moet worden geclaimd). Mij zou 't niets verbazen als er hulp komt, officieel of onofficieel (commandos e.d.) bij een Chavez aanval.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:26
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ach aangezien de koopkracht toch niet minder wordt hebben we geld zat, kenniseconomie hebben we ook al dus naar de universiteiten hoeft het niet en de zorg in nederland staat al jarenlang op een uitzonderlijk niveau zodat we de vergrijzing makkelijk op kunnen vangen.

Prima plan weer van Balkenende IV, zoals ik dat al jaren gewend ben
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ehm... ja. Ik snap dat dit eventueel kan, maar:
- Nederland is redelijk in staat Chavez af te slaan
Kun je dat wellicht onderbouwen? Voor zover ik weet heeft Nederland daar wel 1 schip, en wat anti-drugsvliegtuigjes.

Dat terwijl Chavez met zijn drugs- en oliegelden een enorme oorlogsmachine aan het opzetten is.

Venezuela koopt Mig 29's, duizenden geweren, SU-30's en gevechtshelikopters. Die straaljagers zijn een stuk beter dan wat Nederland in het veld kan zetten. Chavez zou als we de JSF niet op tijd hebben met gemak luchtoverwicht hebben. En zelfs met die JSFs wordt het spannend. Nederland koopt er in totaal 85, wat met bezuinigingswoede vast niet meer dan 50 zal worden, terwijl Chavez bij zijn eerste order al 60 straaljagers wilde.
Om nog maar te zwijgen van de bouw van honderden pantservoertuigen en aanschaf van moderne raketten, die de paar nog niet wegbezuinigde Nederlandse tanks met gemak aan de kant zouden vegen.


En de Navo helpt ons echt niet als het hen teveel verliezen kost, en wij er niets voor doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:28
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
-Nederland kan zijn gebied beter beschermen, een aanval door Chavez op de Antillen bijvoorbeeld is verre van denkbeeldig
ja dus? Strikje erom en weg ermee.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ja dus? Strikje erom en weg ermee.
Kan niet. Je kunt zelfs de Antillen niet uitleveren aan een dergelijke dictator. Dat is onethisch.
Precies mijn eerder genoemde tegenargument overigens. Da's feitelijk een soort eigen volk eerst-gedachte.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:34
Verwijderd
Dus er moet meer belasting betaald worden om veilig te zijn voor Chavez?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:40
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Kan niet. Je kunt zelfs de Antillen niet uitleveren aan een dergelijke dictator. Dat is onethisch.
Precies mijn eerder genoemde tegenargument overigens. Da's feitelijk een soort eigen volk eerst-gedachte.
Nee, maar je hoeft mi ook niet heel hard je best te doen om ze te beschermen, als chavez wat doet gaan we lekker huilen bij de vn en dat is dat. Tenzij we natuurlijk geld over hebben, dan is het geen probleem.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 16:41
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dus er moet meer belasting betaald worden om veilig te zijn voor Chavez?
Je kunt ook ethisch verantwoord bezuinigen op minder belangrijke zaken als subsidie
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Je kunt ook ethisch verantwoord bezuinigen op minder belangrijke zaken als subsidie
Hoe veel denk je dat dat oplevert?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 18:46
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Hoe veel denk je dat dat oplevert?
Wat mij betreft meer dan voldoende om aan defensie te spenderen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 20:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Europa is goeddeels een gesloten economie. Is een leger nodig om Europa te beschermen?
Nou ik had nog niet echt gekeken naar 'het beschermen van europa' ik vind een meer europees gerichte defensiemacht logisch ook in het kader van globale zaken.

Alle europese landen bij elkaar hebben geen slechte defensiemacht, door materieel en manschappen flexibeler in te kunnen zetten door europese afspraken denk ik dat het efficiënter benut kan worden.

Citaat:
Oo, en hoeveel procent van het BBP verdient Nederland door handel met Afghanistan?
Afghanistan is geen 'nederlandse' oorlog en ik mag hopen dat ze de papaver meenemen om er nog iets van terug te zien, hoezo?

Qua afghanistan heb ik dezelfde mening als bij het begin; weg en dat geld gebruiken voor nieuw materieel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 01-09-2008 om 21:01.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:34
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Kun je dat wellicht onderbouwen? Voor zover ik weet heeft Nederland daar wel 1 schip, en wat anti-drugsvliegtuigjes.

Dat terwijl Chavez met zijn drugs- en oliegelden een enorme oorlogsmachine aan het opzetten is.

Venezuela koopt Mig 29's, duizenden geweren, SU-30's en gevechtshelikopters. Die straaljagers zijn een stuk beter dan wat Nederland in het veld kan zetten. Chavez zou als we de JSF niet op tijd hebben met gemak luchtoverwicht hebben. En zelfs met die JSFs wordt het spannend. Nederland koopt er in totaal 85, wat met bezuinigingswoede vast niet meer dan 50 zal worden, terwijl Chavez bij zijn eerste order al 60 straaljagers wilde.
Om nog maar te zwijgen van de bouw van honderden pantservoertuigen en aanschaf van moderne raketten, die de paar nog niet wegbezuinigde Nederlandse tanks met gemak aan de kant zouden vegen.


En de Navo helpt ons echt niet als het hen teveel verliezen kost, en wij er niets voor doen.
Maar daar wordt het juist interessant. Die macht die jij beschrijft is flink en daarom gevaarlijk. Chavez laten doen wat hij wil, vooral zonder straf een NAVO-lid van de kaart vegen, zou een precedent zetten. (er uberhaupt van uitgaand dat hij dit zowel financieel kan ondersteunen en voldoende personeel kan opleiden voor zijn hoogwaardige oorlogstuig). Ik denk dat als Chavez daadwerkelijk zo veel militaire macht inzet, hij genoeg weerstand op gaat roepen voor bijv. Amerika om hem terug te meppen naar waar hij vandaan komt.

Het hangt er dan ook van af hoe het politiek gespeeld wordt. Die situatie is denk ik op dit moment nog niet zo uitgewerkt, dat dat duidelijk wordt. Want je hebt bijv. bij Georgie gezien dat ze (hoewel ze bondgenoten waren met een aantal westerse landen) in de kou stonden.

Oorlogsmachinerie is leuk en aardig, maar het effectief inzetten in combinatie met diplomatiek bepaald uiteindelijk wie of wat er zich in gaat mengen. Daarnaast zijn de eilanden klein, wat het ingewikkelder maakt om ze te bezetten als je dat zou willen. Daar is een ouderwets-werkende oorlogsmachine niet geschikt voor.

Als je dan aandraagt dat ze moderniseren, dan moet je bedenken dat het nog flink wat jaar duurt voordat Chavez ver genoeg is voor zo'n aanval. Iets zegt me dat hij of niet zo lang wacht, met een van zijn buren in de clinch komt of niet meer aan de macht is.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 22:39
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
waarom zou je de antillen willen, die kosten je elk jaar 3 mjrd

ik stel de 50 milj van de CU voor industrieel erfgoed bij deze beschikbaar voor bommen.

de 30% loonsverhoging voor ministers voor kogels.

mja jongens, ff de broekriem aantrekken, maar naar het zuur komt het zoet, en dan met ons uitgebreide materieel de VOC-mentaliteit testen in vlaanderen.

Overigens om de redenen als chavez/falklands lijkt mij een ontwikkelde europese defensiemacht nuttiger dan alleen leunen op een twijfelachtige VN.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 00:26
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Ach aangezien de koopkracht toch niet minder wordt hebben we geld zat, kenniseconomie hebben we ook al dus naar de universiteiten hoeft het niet en de zorg in nederland staat al jarenlang op een uitzonderlijk niveau zodat we de vergrijzing makkelijk op kunnen vangen.

Prima plan weer van Balkenende IV, zoals ik dat al jaren gewend ben


Laten we niet veramerikaniseren, dus niet te veel geld in defensie steken en dan vervolgens het binnenland laten aanmodderen. Aangezien we in een behoorlijk sterke EU zitten zie ik de noodzaak niet zo. Of moet Defensie nog groter worden zodat ze nog meer vacatures kunnen uitzetten?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-09-2008, 09:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Georgië was ook een gesloten economie die niet door een leger beschermd hoefde te worden.


Maar goed, dit is een kort debat:

voor:
-meer investeren -> kleinere verliezen
-beter in staat vredesmissies uit te voeren
-beter in staat personeelstekort aan te pakken
-Nederland kan zijn gebied beter beschermen, een aanval door Chavez op de Antillen bijvoorbeeld is verre van denkbeeldig
-Nederland wordt voor de verandering internationaal eens wat serieuzer genomen

tegen (degene die niet direct als feitelijk onjuist te weerleggen zijn):
-Eigen volk eerst. Andere mensen moeten maar lekker sterven als er daar een oorlog uitbreekt
Personeelstekort is afhankelijk van hoeveel mensen je in je leger wilt. Hoeveel mensen je in je leger wilt is afankelijk van welke taken je het leger wilt laten uitvoeren. Vredesmissies met veel geweld zijn behoorlijk ineffectief (in de zin van mensenlevens redden). Het beschermen van eigen bodem is op dit moment al goed mogelijk door de NAVO, en omdat Nederland qua militaire uitgaven reeds het zeventiende land ter wereld is (Venezuele is 34e en geeft drie keer zo weinig uit).
Blijft over: vredesmissies met lage geweldsintensiteit. Hier vallen per definitie minder slachtoffers, en ze zijn effectiever in het opbouwen van het land (vgl Cambodja met Afghanistan, bijvoorbeeld.
Wordt Nederland internationaal serieuzer genomen? Op welk vlak?

Andere mensen sterven op dit moment vaker door ziektes, vervuild drinkwater, hongersnood etc. dan door een militair conflict. Geef daar dan meer geld aan uit, als je arme zieltjes wilt redden.

Hoe tanks trouwens een doorslaggevende rol kunnen spelen bij de slag om de Antillen, is mij een raadsel.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 10:06
Verwijderd
Nederland hoeft de Antillen niet te beschermen. Als de Venozolanen daar zouden landen, heeft de VS precies wat ze wil; een excuus om Chavez af te zetten.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 10:22
Verwijderd
Slecht plan, beter zou het zijn om te investeren in een Europees leger, en het Nederlandse leger gefaseerd af te bouwen en daarna op te heffen. Nederland kan nooit een voldoende groot leger onderhouden om iets te betekenen in de internationale politiek. Een Europees leger kan wel een vuist maken. Handel met Nederland wordt niet beinvloed door vredesmissies in het buitenland, dat is gewoon kul. Het Nederlandse leger kan nooit meer zijn dan een slaafje van de Amerikanen, en dat is ook hoe het CDA het graag ziet.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 10:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
*knip*
Leger EU divisie NL o.i.d.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 10:49
Verwijderd
Tegen. Eerst staatsschuld weg, daarna kan er vier keer zoveel geld naar Defensie.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2008, 11:33
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Slecht plan, beter zou het zijn om te investeren in een Europees leger, en het Nederlandse leger gefaseerd af te bouwen en daarna op te heffen. Nederland kan nooit een voldoende groot leger onderhouden om iets te betekenen in de internationale politiek. Een Europees leger kan wel een vuist maken. Handel met Nederland wordt niet beinvloed door vredesmissies in het buitenland, dat is gewoon kul. Het Nederlandse leger kan nooit meer zijn dan een slaafje van de Amerikanen, en dat is ook hoe het CDA het graag ziet.
Wow, punten!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 02:20
No Soup For You
Avatar van No Soup For You
No Soup For You is offline
Citaat:
Slecht plan, beter zou het zijn om te investeren in een Europees leger, en het Nederlandse leger gefaseerd af te bouwen en daarna op te heffen. Nederland kan nooit een voldoende groot leger onderhouden om iets te betekenen in de internationale politiek. Een Europees leger kan wel een vuist maken. Handel met Nederland wordt niet beinvloed door vredesmissies in het buitenland, dat is gewoon kul. Het Nederlandse leger kan nooit meer zijn dan een slaafje van de Amerikanen, en dat is ook hoe het CDA het graag ziet.
Een europees legen is een mooie gedachte, maar het zal nog wel tientallen jaren duren voor het mogelijk is. Denk alleen maar bijvoorbeeld eens aan de houding van Frankrijk t.o.v. de NAVO, de Britse weerstand tegen de EU, en het eigenlijk totaal niet betrekken van de zuidelijke lidstaten in NAVO verband. Zeker ten tijde van de koude oorlog werden de Spaanse, Italiaanse, Griekse, Turkse en Portugese legers buiten de bevelvoering en operationele plannen gehouden. Daarnaast bestaat de EU tegenwoordig ook nog eens uit voormalige Oostbloklanden als Tsjechië, Oekraïne en Roemenië. Met als gevolg dat we nu een 'Europese legermacht' zouden hebben met 600 verschillende soorten kogels, vliegtuigen, benzines en dergelijke.

Daarnaast is het onmogelijk om een gezamelijke legermacht te onderhouden en die ook operationeel te kunnen inzetten als de poilitieke leiders van de Europese landen nog niet op een lijn zitten. Hoe kan Nederland dan Europese troepen uitzenden naar bijvoorbeeld Afghanistan of waar dan ook, als de Belgen tegenwerken, laat staan als een 'groot land' als Frankrijk of Duitsland tegenwerkt. Een Gezamenlijk Leger kan dus alleen als het politieke bestuur van Europa ook in handen is van een Gezamelijke Regering. En voordat die er is zijn we wel weer even wat verder, aangezien het met de Europese Unie nog niet echt wil vlotten als centraal bestuursorgaan.

Een optie is wel een soort van NAVO ontwikkelen voor de Europese Legers, waarbij elk land nog steeds een zeggenschap heeft over zijn eigen leger. Maar wat zou daar de meerwaarde van zijn tegenover de huidige NAVO? Behalve dat we dan niet meer achter de Amerikanen en de Canadezen aan hoeven te lopen? We zouden veel minder sterk staan in de wereld, zonder de gigantische oorlogsmachine van de VS achter ons, en zeker in een periode waarin de militaire dreiging eerder uit Zuid Amerika komt (althans, voor Nederland) is het militair-technisch makkelijker om in die regio een sterke stok achter de deur te hebben. Want Venezuela doet helemaal niets tegen de Antillen, zolang wij de VS als bondgenoot hebben.
__________________
Geen soep voor jou vandaag l Soupnazi l
Wise man say forgiveness is divine, but never pay full price for late pizza
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2008, 06:27
Verwijderd
Voor zover ik weet zijn een aantal Nederlandse legeronderdelen zo goed als geïntegreerd in de Duitse Bundeswehr en andersom? Is dat geen goed uitgangspunt?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 09:57
Verwijderd
Ja, natuurlijk gaat het lang duren, en natuurlijk zijn er eerst wat problemen die uit de weg geruimd moeten worden. Dat heb ik niet ontkend. Echter, tot die tijd heeft het als Nederland weinig zin om veel te gaan investeren in het leger, omdat, zoals gezegd, Nederland veel te klein is om een leger van formaat te onderhouden. En áls we dat al zouden willen, zou het veel te duur zijn om wenselijk te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 12:11
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..omdat, zoals gezegd, Nederland veel te klein is om een leger van formaat te onderhouden. En áls we dat al zouden willen, zou het veel te duur zijn om wenselijk te zijn.
En datzelfde geldt voor Belgie, Italie, Portugal, Denemarken etc etc..
Dus moeten de overige landen maar "wat meer doen"? Waar slaat dat op? Natuurlijk hoeft Nederland niet alles alleen te doen, daarom hebben we de NAVO. De NAVO stelt voor ieder land een minimum aan investering en slagkracht, da's voor mij zo goed als een "Europees leger", elk land zijn inbreng. Of we dat nou doen door jaarlijks een duit in het Europese zakje te doen en wat soldatenvlees onderhouden of dat we een eigen leger hebben maakt toch niets uit?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 12:12
Verwijderd
Citaat:
En datzelfde geldt voor Belgie, Italie, Portugal, Denemarken etc etc..
Dus moeten de overige landen maar "wat meer doen"? Waar slaat dat op? Natuurlijk hoeft Nederland niet alles alleen te doen, daarom hebben we de NAVO. De NAVO stelt voor ieder land een minimum aan investering en slagkracht, da's voor mij zo goed als een "Europees leger", elk land zijn inbreng. Of we dat nou doen door jaarlijks een duit in het Europese zakje te doen en wat soldatenvlees onderhouden of dat we een eigen leger hebben maakt toch niets uit?
Van mij hoeft Nederland ook niet per se lid te zijn van de NAVO.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 12:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Van mij hoeft Nederland ook niet per se lid te zijn van de NAVO.
Splendid isolation is zooo 1930.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 12:36
Verwijderd
Ik zeg niet dat ik tegen de NAVO ben, zeker niet. Maar het moet ook niet ten koste van alles gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 13:10
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Splendid isolation is zooo 1930.
Nederland doet ondertussen aan vier VNmissies mee.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 13:12
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja, natuurlijk gaat het lang duren, en natuurlijk zijn er eerst wat problemen die uit de weg geruimd moeten worden. Dat heb ik niet ontkend. Echter, tot die tijd heeft het als Nederland weinig zin om veel te gaan investeren in het leger, omdat, zoals gezegd, Nederland veel te klein is om een leger van formaat te onderhouden. En áls we dat al zouden willen, zou het veel te duur zijn om wenselijk te zijn.
Ach we hadden in plaats van 6 jaar stoeien in een zandbak natuurlijk de 650 milj p/j van Uruzghan kunnen pakken en daarvan bijvoorbeeld 500 milj in nieuwe onderdelen kunnen steken, bovendien hadden we materieel kunnen 'doneren' aan bondgenoten die manschappen willen sturen.

Verder zou nederland specialisten op kunnen leiden.

dan hadden we nu een bataljon gehad voor onze bondgenoten.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 14:37
Verwijderd
Ja, laten we het leger helemaal opdoeken, goed plan.

Laten we vooral ook vergeten dat de Marechaussee een flink deel van de drugsimport tegenhoudt ( als die er niet zou zijn zou de hoeveelheid drugs die binnenkomt meer dan verdubbelen ). Om maar te zwijgen van het uitzetten van de illegalen ( zo geliefd bij het rechtse volk alhier ). En mensensmokkel.

En de Marine ook maar opdoeken. Reddingsacties ondersteuningsacties en dergelijke zijn inderdaad niet belangrijk.

De Luchtmacht, het relatief gezien nieuwste onderdeel is ook onbelangrijk. Als er een boeing 747 met communicatieproblemen komt aanzeilen, is het makkelijker ( en goedkoper ) om hem maar gewoon ergens te laten neerstorten.

Landmacht is natuurlijk ook overbodig. Inzetten bij rampen? Waarom zouden we, mensen kunnen zelf heel goed doodgaan. Is nog goed tegen de overbevolking ook.

En al die werklozen die er dan ineens op de arbeidsmarkt komen? Die kunnen we aan een uitkering helpen. We geven het niet meer uit aan het leger, dus we houden geld zat over.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 14:52
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ja, laten we het leger helemaal opdoeken, goed plan.

Laten we vooral ook vergeten dat de Marechaussee een flink deel van de drugsimport tegenhoudt ( als die er niet zou zijn zou de hoeveelheid drugs die binnenkomt meer dan verdubbelen ). Om maar te zwijgen van het uitzetten van de illegalen ( zo geliefd bij het rechtse volk alhier ). En mensensmokkel.

En de Marine ook maar opdoeken. Reddingsacties ondersteuningsacties en dergelijke zijn inderdaad niet belangrijk.

De Luchtmacht, het relatief gezien nieuwste onderdeel is ook onbelangrijk. Als er een boeing 747 met communicatieproblemen komt aanzeilen, is het makkelijker ( en goedkoper ) om hem maar gewoon ergens te laten neerstorten.

Landmacht is natuurlijk ook overbodig. Inzetten bij rampen? Waarom zouden we, mensen kunnen zelf heel goed doodgaan. Is nog goed tegen de overbevolking ook.
op jou zou ik stemmen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 15:23
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ja, laten we het leger helemaal opdoeken, goed plan.

Laten we vooral ook vergeten dat de Marechaussee een flink deel van de drugsimport tegenhoudt ( als die er niet zou zijn zou de hoeveelheid drugs die binnenkomt meer dan verdubbelen ). Om maar te zwijgen van het uitzetten van de illegalen ( zo geliefd bij het rechtse volk alhier ). En mensensmokkel.

En de Marine ook maar opdoeken. Reddingsacties ondersteuningsacties en dergelijke zijn inderdaad niet belangrijk.

De Luchtmacht, het relatief gezien nieuwste onderdeel is ook onbelangrijk. Als er een boeing 747 met communicatieproblemen komt aanzeilen, is het makkelijker ( en goedkoper ) om hem maar gewoon ergens te laten neerstorten.

Landmacht is natuurlijk ook overbodig. Inzetten bij rampen? Waarom zouden we, mensen kunnen zelf heel goed doodgaan. Is nog goed tegen de overbevolking ook.

En al die werklozen die er dan ineens op de arbeidsmarkt komen? Die kunnen we aan een uitkering helpen. We geven het niet meer uit aan het leger, dus we houden geld zat over.
Allemaal niet echt militaire taken, die ook zonder wapens kunnen worden opgelost (behalve dan de Marechausee, maar die komen ook over het algemeen niet met tanks aancrossen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-09-2008, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Ja, laten we het leger helemaal opdoeken, goed plan.

Laten we vooral ook vergeten dat de Marechaussee een flink deel van de drugsimport tegenhoudt ( als die er niet zou zijn zou de hoeveelheid drugs die binnenkomt meer dan verdubbelen ). Om maar te zwijgen van het uitzetten van de illegalen ( zo geliefd bij het rechtse volk alhier ). En mensensmokkel.

En de Marine ook maar opdoeken. Reddingsacties ondersteuningsacties en dergelijke zijn inderdaad niet belangrijk.

De Luchtmacht, het relatief gezien nieuwste onderdeel is ook onbelangrijk. Als er een boeing 747 met communicatieproblemen komt aanzeilen, is het makkelijker ( en goedkoper ) om hem maar gewoon ergens te laten neerstorten.

Landmacht is natuurlijk ook overbodig. Inzetten bij rampen? Waarom zouden we, mensen kunnen zelf heel goed doodgaan. Is nog goed tegen de overbevolking ook.
Al deze taken kunnen in principe ook wel door de politie uitgevoerd worden, als hun taken worden uitgebreid.
Citaat:
En al die werklozen die er dan ineens op de arbeidsmarkt komen? Die kunnen we aan een uitkering helpen. We geven het niet meer uit aan het leger, dus we houden geld zat over.
Bezuinigen op defensie levert juist banen op, doordat defensie relatief veel geld kost per baan en er relatief veel voor geïmporteerd moet worden. Het geld kan immers gebruikt worden om de te lage uitgaven voor bijv. infrastructuur en onderwijs op te krikken.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 17:55
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Gut, moeten we nu het nut van defensie gaan uitleggen?
Als we de mensen in Afghanistan nu gewoon laten verrekken (is dat met 1 r?) krijgen we een gigastroom vluchtelingen, iemand een idee wat dat kost? Of gaan we dan allemaal wel Verdonk stemmen?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 18:03
Verwijderd
Ja, daar zitten ze echt op ons te wachten.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 18:44
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ja, daar zitten ze echt op ons te wachten.
Inderdaad kan de Taliban ons daar missen als kiespijn..
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 19:16
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Gut, moeten we nu het nut van defensie gaan uitleggen?
Als we de mensen in Afghanistan nu gewoon laten verrekken (is dat met 1 r?) krijgen we een gigastroom vluchtelingen, iemand een idee wat dat kost? Of gaan we dan allemaal wel Verdonk stemmen?
omg :')

vast.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 20:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, daar zitten ze echt op ons te wachten.
Yep, dat is zo. Een goede reden om de missie voort te zetten lijkt me, je kan mensen niet zomaar aan hun lot over laten als toevallig een of ander stel fundamentalisten besluit de wapens op te nemen.

Het zij ook veel dat de gouverneur van de Iraakse provincie waar de Nederlandse missie in Irak was aan het einde ervan de regering vroeg of ze alsjeblieft konden blijven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-09-2008, 21:12
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Yep, dat is zo. Een goede reden om de missie voort te zetten lijkt me, je kan mensen niet zomaar aan hun lot over laten als toevallig een of ander stel fundamentalisten besluit de wapens op te nemen.
Dan schiet die lui dood zoals de amerikanen doen
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 11:26
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Yep, dat is zo. Een goede reden om de missie voort te zetten lijkt me, je kan mensen niet zomaar aan hun lot over laten als toevallig een of ander stel fundamentalisten besluit de wapens op te nemen.

Het zij ook veel dat de gouverneur van de Iraakse provincie waar de Nederlandse missie in Irak was aan het einde ervan de regering vroeg of ze alsjeblieft konden blijven.
Per jaar gaan er 2,7 miljoen mensen dood aan AIDS. Dat betekent dat Afghanistan in 10 jaar compleet uitgeroeid zou zijn. Wil je die mensen aan hun lot overlaten?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 12:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Per jaar gaan er 2,7 miljoen mensen dood aan AIDS. Dat betekent dat Afghanistan in 10 jaar compleet uitgeroeid zou zijn. Wil je die mensen aan hun lot overlaten?
Two wrongs don't make a right.


Bovendien moet je dan eerst heel Amerika en de VN bekeren tot het verstand. Beiden raden trouwen en besnijdenis aan tegen de Aids epidemie, terwijl dat aantoonbaar niet werkt. En dat terwijl ze met hetzelfde geld 100% effectieve maatregelen hebben.

Tot die tijd is investeren daarin gelijk aan geld in een bodemloze put werpen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 12:21
Verwijderd
FAIL, weer belastinggeld naar de lepra
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 12:45
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Yep, dat is zo. Een goede reden om de missie voort te zetten lijkt me, je kan mensen niet zomaar aan hun lot over laten als toevallig een of ander stel fundamentalisten besluit de wapens op te nemen.

Het zij ook veel dat de gouverneur van de Iraakse provincie waar de Nederlandse missie in Irak was aan het einde ervan de regering vroeg of ze alsjeblieft konden blijven.
we hebben er geen geld voor en we hebben er niets aan, bovendien laten we ondertussen darfur en nog vele andere gebieden stikken.

Een pas op de plaats lijkt me eerder wenselijk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 13:34
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Een pas op de plaats lijkt me eerder wenselijk.
Is dat geen militaire uitdrukking?
Je bedoelt, gewoon nog even een paar jaar de boel aankijken en het gespuis zich dieper laten ingraven? Ik zeg het omgekeerde, het onkruid tot aan de wortel uit de grond trekken. Uiteraard een taak te groot voor Nederland, vandaar dat er meer rijke landen meedoen.

Citaat:
Dan schiet die lui dood zoals de amerikanen doen
Als er mensen zijn die beweren persoonlijk opdracht te hebben van Allah om als beul op te mogen treden (kan die dat zelf niet?), mogen ze die van mij inderdaad linea recta naar hun werkgever terugsturen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 14:14
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Is dat geen militaire uitdrukking?
Je bedoelt, gewoon nog even een paar jaar de boel aankijken en het gespuis zich dieper laten ingraven? Ik zeg het omgekeerde, het onkruid tot aan de wortel uit de grond trekken. Uiteraard een taak te groot voor Nederland, vandaar dat er meer rijke landen meedoen.
Ja allemaal leuk en aardig maar het lijkt mij nuttiger om piraten rond somalië kapot te schieten, de ti-ta-taliban zijn niet het enige 'kwaad'.

Het budget niet veranderen, alleen minder VN missies, 1 of misschien in een uiterst geval 2, verder kunnen we passief bijdragen door specialisten op te leiden of materieel te doneren.

Ik snap dat de VS de taliban wilt uitroeien maar voor ons als klein landje is het misschien handiger om op iets belangrijks te wachten, ik kan me niet voorstellen dat er voor de oorlog veel afghanen waren die wisten waar nederland lag, of er iets negatiefs over konden zeggen.

Citaat:
Als er mensen zijn die beweren persoonlijk opdracht te hebben van Allah om als beul op te mogen treden (kan die dat zelf niet?), mogen ze die van mij inderdaad linea recta naar hun werkgever terugsturen.
By any means, maar ik vind dat je als klein nederland kritisch moet zijn over welk gevecht je in wil participeren, en op dit moment moeten we eerst iets opbouwen voordat we enig verschil kunnen maken.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 18:06
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ja allemaal leuk en aardig maar het lijkt mij nuttiger om piraten rond somalië kapot te schieten, de ti-ta-taliban zijn niet het enige 'kwaad'.
Ook, hoewel die het om geld gaat, niet (direct) om machtslust.
Citaat:
Het budget niet veranderen, alleen minder VN missies, 1 of misschien in een uiterst geval 2, verder kunnen we passief bijdragen door specialisten op te leiden of materieel te doneren.
Wie moet dan het "vuile" werk doen? Huursoldaten zijn zoooo vorige eeuw..
Citaat:
..ik kan me niet voorstellen dat er voor de oorlog veel afghanen waren die wisten waar nederland lag, of er iets negatiefs over konden zeggen.
Ik had ook graag gezien dat dat zo was gebleven..
Veel Amerikanen weten niet eens dat Amsterdam in Holland ligt en niet andersom. Maar heb je het idee dat Nederland daar als negatief wordt ervaren?

Citaat:
.. maar ik vind dat je als klein nederland kritisch moet zijn over welk gevecht je in wil participeren, en op dit moment moeten we eerst iets opbouwen voordat we enig verschil kunnen maken.
Ik vermoed dat we in Afghanistan op verzoek van de USA zitten, en over dat opbouwen; daar is geld voor nodig..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Betoog Uruzgan
ShaunJanssen
3 01-12-2009 12:45
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Grondwet II
Mark Almighty
500 01-06-2005 22:44
De Kantine Delen Nederland afsteken?
Mu
213 09-10-2004 17:46
De Kantine Als je een politieke partij zou maken,
Quiana
499 03-05-2003 18:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bush: 'vermindering rechten van verdachten'
Verwijderd
27 04-12-2002 20:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Partijprogramma Fortuyn
Unexplained
192 06-05-2002 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04.