Advertentie | |
|
![]() |
|
Die formule is in geen geval juist uitgedrukt. Probeer eens iemand van 50 kg in te vullen (dan zou hij misschien juist kunnen zijn; vul iemand van 110 kg in en dan kan het niet meer kloppen (0.0110 < 0.050).
Voor hetgene je wilt uitdrukken kan je dat als: BAG = 0.19 * A - 0.15 * U + G/100. In ieder geval gaat die formule wel andere uitkomsten opleveren. Verder in je tweede versie van de tabel klopt er iets serieus niet. Als je kijkt naar de laatste kolom: die sprint steeds tussen een groter en een kleiner getal. Dat is in geen geval logisch! En al helemaal niet als je 0.18 BAG hebt en de ene keer een uur moet wachten en de andere keer 1 uur (of bedoel je daar het BAG na die uren wachten?) In dat geval zou het misschien wel kunnen, maar kan je beter alles een beetje anders uitrekenen. In bijlage dus wat ik er ongeveer van zou maken: per kolom een gewicht (per 10 kg), per rij een aantal glazen (tot 24, vermits dat een mooie bovengrens is). Je kan hier zelf je parameters in invoeren, ik heb de oorspronkelijke formule voor je uitgewerkt naar eentje die je het aantal uur geeft voordat je BAGmax bereikt. In die sheet heb ik NIET de moeite gedaan om een kommagetal van uren om te zetten naar een mooie tijdsaanduiding (bv. 2.5 uur = 2u30 etc., en ik zou je hier dus aanraden om af te ronden op 5, 10 of 15 minuten). Voor het geval je moeilijkheden zou hebben met omrekenen: U,V uur = U uur 0,V*60 minuten. Dus voor 1.25 uur, dat is 1 uur + 0.25 * 60 minuten = 1u15. (Let erop, in deze laatste omzetting heb ik ook gewoon de regels van de wiskunde aan mijn laars gelapt door U,V te schrijven, maar anders wordt dat ingewikkelder om uit te leggen, dus ik hoop dat je het met deze 'formule' begrijpt). Even voor de duidelijkheid, die ik omgevormd heb (en ook in die Excel-sheet gebruikt heb): hierin is B je BAG (om verwarring met A en G te voorkomen zo in de formule). In die sheet, staat het inets ingewikkelder omdat Excel nu eenmaal zo ineen zit. Maar ik raad je aan voor dergelijke tabellen dat ook gewoon zo te maken: als je een beetje met Excel vertrouwd bent, is het slechts een kwestie van even nadenken over je formule en waar je dollartekens moet zetten en dan slechts slepen en je hebt direct uitkomsten voor een hele tabel. Nog een tip: je twee formules voor BAG zijn NIET onderling verwisselbaar, gebruik in die folder dus ook maar een van de twee. Want volgens de ene formule ga je soms goed zitten terwijl de andere iets anders zou kunnen vertellen. In principe wilt dat zeggen dat een van de twee niet nauwkeurig, dus ik zou in jouw geval gewoon met je oorspronkelijke formule blijven werken, vermits daar iets meer parameters inzitten (en ik gewoon het voorgevoel heb dat beide formules enkel educatieve waarde hebben en zeker niet als absolute waarheden moeten gezien worden).
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eindexamens 2003 |
[Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging! Snufje | 52 | 27-05-2003 08:52 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Rendement GoRäikkönen!!! | 18 | 17-11-2002 22:36 |