Hi!
Ik ben eerstejaars geschiedenis aan de uva! Net zoals Lilium zei, is geschiedenis studeren heel anders dan op de middelbare. Aan de Uva heb je in je eerste jaar 4 periodes: De oudheid, de Middeleeuwen, de nieuwe tijd en de nieuwste tijd. Per blok heb je 1 zo'n periode en dat is dan opgespiltst in 2 vakken: overzicht algemene geschiedenis en bronnen en literatuur.
De eerste is heel droog. Je hebt een handboek en daar hoorcolleges bij waar deze wordt toegelicht. Daar krijg je dan twee tentamens over, waar ze naar mijn mening naar echt hele kleine stomme feitjes vragen, dat vind ik wel een beetje jammer want de kleine feitjes vergeet je toch in no-time weer, vind zelf de grote lijnen belangrijker.
Bronnen en literauur is een werkgroep waarvoor je iedere week teksten over een bepaald onderwerp moet lezen waar je vragen over moet beantwoorden. De antwoorden ga je dan in de werkgroepen bespreken. Bij dit vak ga je wat dieper op onderwerpen in. Daarnaast heb je nog wat losse vakken als academische vaardigheden en die zijn niet zo leuk, maarja daar moet je even doorheen en heel moeilijk om het te halen is het niet.
Ik vind de studie tot nu toe sowieso niet zo heel zwaar, je moet er alleen rekening mee houden dat je behoorlijk wat moet lezen en schrijven.
Als je nog wat specfiekere vragen hebt, moet je ze maar even stellen