Advertentie | |
|
![]() |
|
Weggehaald.
![]() Het was voor mij het portaaltje om vanuit deze 'om drie uur 's nachts' tekst weer een beetje op aarde te komen. Maar wellicht staat het beter zo, dat zien jullie hopelijk wat beter dan ik. Het zijn denk ik vooral de knagende gedachten die de zee op gaan. Of vooral het knagende aspect. Zo zijn ze geen 'issue' meer. Wel vertelbaar, anders raken ze vast op. ![]()
|
Ik mis een beetje de pointe in je verhaal. Het idee is leuk maar ik vind de uitwerking minder. Bijvoorbeeld in deze alinea:
"Dan staat ze op van de zwarte leren bank, en loopt over de witte marmeren vloer naar buiten. Het vliegengordijn ratelt lamlendig als ze de glazen kralen opzij duwt. Het groteske, witte huis blijkt op een berg te staan." Je gebruikt hier een overvloed aan bijvoeglijke naamwoorden en dat leidt erg af van wat je eigenlijk wil vertellen. Sfeer beschrijven is een vak apart maar je kan in ieder geval wel proberen om evenwichtiger te schrijven door dit soort overdaad te mijden. |
![]() |
|
Hmm, die overdaad was voor mijn idee hèt middel om in ieder geval een indruk te geven van de omgeving die ik voor ogen had. Wellicht werkt dat op de ergernis dus. Goeie.
Maar kun je er wel enig punt uithalen ? Afijn, zal nog eens wat wijzigen. ![]() Ik dank u allen!
||
Citaat:
Ik bedoelde met pointe trouwens niet specifiek het 'punt' van je stukje maar een spitsvondig einde. Dat mis ik een beetje in je verhaal. |
![]() |
|
Erm, vreemd. Maar ik zeg dat wel vaker over verhaaltjes geloof ik. Ik vind het idee een bal vol gedachten (en dan wegtrappen) erg tof. Brief in een fles idee maar dan anders.
Je toont de omgeving wel duidelijk, maar dat was voor mij niet nodig geweest. De dialoog is interessant genoeg, merk ik later wel dat het aan zee is. De omslag vind ik meteen iets te extreem (al die uitroeptekens ineens), maar ik ben dan ook anti uitroepteken.
|
Ik vind het idee erg goed, en zeer prettig uitgewerkt. Ik vond het jammer dat ik al bij het einde was. De stilte, het contrast met de andere persoon, het surrealistische idee van de voetbal, het krachtiger stuk waarin de persoon het meisje probeert te laten praten, mooi.
Wat ik ook bijzonder beschreven vind, knap, zijn deze twee zinnen, je blijft er echt bij stilstaan en geniet van wat er in staat. "Aandachtig, alsof ze achteraf niet wil twijfelen aan het moment". en "Niet de zee beneden zal je leven opeisen als je valt. De rotsen, die die intentie niet hebben, zullen het doen." Dat zijn van die zinnen die ik graag bewaar in een document om ze later nog eens terug te lezen. Mooi bedacht! |
![]() |
|
Even een bedankje voor de reacties en de kritiek met bijbehorende uitleg. Ik kan in ieder geval erg veel met het voorbeeld van de bijvoeglijke naamwoorden maar ook de positieve reacties doen erg goed.
![]() Voor wat de uitroeptekens betreft geloof ik dat het uitroepen waren. Misschien zijn er (behalve 'riep ik' of 'ik riep') serieuze alternatieven om iets zo over te laten komen?
|
O, even dacht ik dat je serieus van plan was om overal maar 'riep ik' achter te zetten, maar nu zie ik dat dat gelukkig toch niet het geval is
![]() "Stop! Meisje, wacht!" "Geef de bal aan mij." "Ik wil weten wat er in je omgaat, laat me zien wat er in de bal zit!" Zoiets bijvoorbeeld?
|
Het is een leuk stukje
![]() Wel een kritiekpuntje, ik zal proberen precies uit te leggen hoe ik het als lezer, onwetend van wat er gaat komen, heb ervaren. Het begin moet je aanpassen. Het is daar te onduidelijk wie er aan woord is. Mensen denken vaak dat ze door 'vaag' te schrijven literair overkomen, maar dit is nergens voor nodig. Mijn aandacht was namelijk direct weg. Ik zag wat posts en toen ben ik toch verder gaan lezen, en na het begin werd het stukken beter. Alleen, toen ik op het eind was dacht ik dat de verteller van het verhaal in het begin zijn gedachten in de bal had gedaan. Daardoor drong de pointe niet tot me door. Ik raad je dus aan om in de eerste zinnen meteen duidelijk te maken welke rol de karakters innemen, en direct duidelijk en pakkend te zijn, niet vaag. Nog even om uit te leggen waarom ik het niet begreep: de zin 'waarom een voetbal?' wordt direct opgevolgd door 'ze' en een beschrijving van wat ze doet. Je denkt dan meteen dat zij de woorden gezegd heeft. Daarna volgt 'vangt mijn gedachten' ook op een zin die haar beschrijft, wat er op zou duiden dat ze haar eigen vraag beantwoord. Doordat dat eerste echter nog steeds in je hoofd zit, denk je automatisch dat de ander (de verteller) 'vangt mijn gedachten' zegt. Daardoor is het direct verwarrend. Daarna wordt het dus leuker en schrijf je losser, wat lekker leest. Alleen de zin over de rotsen heb ik mijn twijfels over, niet over de inhoud, maar over de vorm. De woordvolgorde is bij het stuk daarvoor iets anders, en om lekker door te lezen verwacht je dezelfde vorm van de zin, maar je moet opeens omschakelen naar een wat moeilijkere structuur. Dat werkt een beetje tegen. Maar verder heel leuk ![]() Ik vond trouwens de beschrijving van het huis juist een verlichting (wellicht had je idd niet zoveel details hoeven weg te geven, maar dat is een keuze). Op dat moment kreeg ik een veel beter beeld van de situatie en kon ik me beter opmaken voor de pointe. Misschien kun je het stukje zelfs wel beginnen met een beschrijvende zin, in plaats van een dialoog. O nog één dingetje, 'het huis blijkt op een berg te staan." Dat blijkt staat me niet aan. De verteller is het huis binnengekomen, en moet dit dus al weten.
Laatst gewijzigd op 01-03-2009 om 22:26. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
mijn verhaal (lyrena) meningen graag! lanastar | 0 | 04-01-2014 13:15 | |
Verhalen & Gedichten |