Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2009, 15:17
ChiliPeppertje
ChiliPeppertje is offline
Hoi iedereen,

Wij hebben een vijver met kikkers in onze achtertuin . Gisteren trof ik een drijvende dode kikker aan. Het was een best grote volwassen kikker dus ik dacht aan natuurlijke doodsoorzaak.

Net kwam ik weer thuis van me werk en tot mijn schik dreven er wel 15 dode kikker in de vijver. Niet allen grote maar ook hele kleine kikkertjes. Ik zit echt helemaal te shaken.Heb iemand misschien een idee wat de oorzaak is van deze Epidemie in onze achtertuin? Ik ga in elk geval de dierenambulance bellen of zij misschien een idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast hartstikke bedankt
Oud 19-02-2009, 09:12
Kitten
Kitten is offline
Waarschijnlijk is er een ziekte uitgebroken in de vijver. Heel jammer voor die beesten, maar je zult hoogstwaarschijnlijk zien dat in de lente er toch weer kikkers zitten. Als er maar een paar het overleven, komt het allemaal goed. Doodnormaal dat dat soort dingen gebeuren en daar gaat de dierenambulance ook niets aan doen lijkt me.
Oud 20-02-2009, 16:11
ChiliPeppertje
Volgens een vriend leven me kikkers nog Hij zegt dat ze een winterslaap houden en dat ze in de lente” ontdooien”. Kan dit kloppen?
Oud 21-02-2009, 10:59
Verwijderd
Ik weet niet zoveel van kikkers af, maar volgens mij houden die hun winterslaap nog altijd in de modder op de bodem van je vijver en niet aan de oppervlakte. Misschien dat er iets gebeurt is dat ze naar de oppervlakte gedreven zijn, maar ik zou het echt niet weten.
Ik weet eigenlijk ook niet hoe je controleert of een kikker dood is of in winterslaap ligt
Met citaat reageren
Oud 21-02-2009, 12:03
ChiliPeppertje
Alle kikkers hebben enge witten ogen en rode plekken op hun onderbuik. Beetje was de huid aan het vervellen.

Volgens mij betekent dit dat mijn kikkers zijn overleden, toch?
Oud 22-02-2009, 19:00
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Alle kikkers hebben enge witten ogen en rode plekken op hun onderbuik. Beetje was de huid aan het vervellen.

Volgens mij betekent dit dat mijn kikkers zijn overleden, toch?
Kikkers zullen niet en-masse tijdens een winterslaap uit de bladerbodem naar een vijver komen. Kikkers moeten namelijk gewoon lucht ademen, dus ze kunnen niet op de bodem van een vijver slapen. Ze zijn gewoon dood, en ik denk dat die rode plekken er op duiden dat het een ziekte is.
Oud 25-02-2009, 15:31
Verwijderd
ik denk eerder dat ze door de zware vorst dood zijn gegaan, en nu losgekomen zijn?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 21:51
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
ik denk eerder dat ze door de zware vorst dood zijn gegaan, en nu losgekomen zijn?
Ze slapen niet onder water. Ik zou niet weten hoe ze dan onder water zouden zijn gekomen. Hoewel een kikker lang onder water kan blijven, kan dat niet echt voor de winter.
Oud 09-03-2009, 10:18
Verwijderd
Citaat:
Ze slapen niet onder water. Ik zou niet weten hoe ze dan onder water zouden zijn gekomen. Hoewel een kikker lang onder water kan blijven, kan dat niet echt voor de winter.
Observatie van de 30 dode kikkers in onze vijver suggereert dat ze het een een week of twee volgehouden hebben voordat ze spierwit tegen het ijs aangekropen zijn.

Vorig jaar tijdens de winter hebben de meesten het wel overleeft, maar dit jaar was de vijver net te lang dichtgevroren.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2009, 10:26
Verwijderd
Niet door de vorst, maar door zuurstofgebrek
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten