Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Het betrekkelijk voornaamwoord wat wordt in de meeste taaladviesboeken wél als juist beschouwd in de volgende gevallen:
1. Na een onbepaald woord als iets, niets, alles of het enige: o Ik zoek iets wat weinig ruimte inneemt. o Er is niets wat me nog interesseert. o Dat is het enige wat ik nog wilde zeggen http://www.onzetaal.nl/advies/watdat.php |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
kan iemand hier correcties doorvoeren.
zet de volgende zinnen om in passieve of actieve zinnen( als dat mogelijk is). let op de spelling van persoonsvorm en voltooid deelwoord! 1. Deze sommen worden door weinig leerlingen goed gemaakt. 2. De glazenwasser wast bij ons de ramen. 3. Zijn auto wordt steeds vuiler. 4. Zij veegt haar stoep iedere dag. 5. Haar man verwent haar altijd. mijn antwoorden: 1. Door weinig leerlingen worden deze sommen goed gemaakt. 2. Bij ons wast de glazenwasser de ramen. 3. niet aanwezig 4. Haar stoep veegt zij iedere dag 5. Zij verwent haar man altijd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
aub!! |
![]() |
|
![]() |
Wie ziet hier schoonheidfoutjes?
zoek het volledige gezegde uit de volgende zinnen op en vermeld of hier sprake is van een werkwoordelijk of een naamwoordelijk gezegde. 1. De wolf met de zeven geitjes is een bekend sprookje. is = ww gez een bekend sprookje = nw deel is een bekend sprookje = nw gez 2. Ook tegenwoordig worden groenten ingemaakt. worden ingemaakt = ww gez geen nw deel en nw gez? 3. Deze deelnemer zal ongetwijfeld de winnaar worden. zal worden = ww gez de winnaar = nw deel zal de winnaar worden = nw gez 4. Wij hebben vanochtend over het strand gewandeld. hebben gewandeld = ww gez over het strand = nw deel hebben over het strand gewandeld = nw gez 5. Tot zijn grote vreugde is hij voor het examen geslaagd. is geslaagd = ww gez voor het examen = nw deel is voor het examen geslaagd = nw gez |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
somebody? |
![]() |
|
![]() |
Ontleed de volgende zinnen in onderwerp, gezegde ( vermeld het soort gezegde) en voorzetselvoorwerp (hoeft niet altijd aanwezig te zijn).
1. Ik vertrouw steeds op mijn intuitie. 2. Ben jij vertrouwd met computers? 3. Willem is in een goed humeur. 4. Lilian is erg benieuwd naar de uitslag. 5. Zij hebben heel lang op hun gasten gewacht. mijn antwoorden: zin 1: ond: ik ww gez: vertrouw nw gez: vertrouw op mijn intuitie vzvw: op mijn intuitie zin 2: ond: jij ww gez:vertrouwd vzvw: met computers zin 3: ond: Willem ww gez: is nw gez: is in een goed humeur. vzvw: in een goed humeur Zin 4: ond: Lilian ww gez: is benieuwd nw gez: is erg benieuwd vzvw: naar de uitslag zin 5: ond: zij ww gez: hebben gewacht nw gez: hebben op hun gasten gewacht vzvw: op hun gasten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
voor de slimmeriken |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Moeite met zinsopbouw/spelling/Grammatica Pieterrrr1992 | 1 | 20-03-2011 14:28 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Grammatica elvis1988 | 2 | 10-12-2009 14:58 | |
hulp nodig van Nederlands grammatica deskundige robinheijkoop | 5 | 09-10-2008 22:33 | |
Nederland Grammatica!? Wie wil mij Helpen alleen serieuse reactie graag! Ilsuuuh | 7 | 16-01-2005 13:31 | |
grammatica nederlands Le0r | 17 | 27-05-2004 06:43 | |
[Nederlands] Hoe leg ik deze grammatica uit?! Severus | 3 | 20-05-2003 21:57 |