Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2009, 23:13
cinalele
cinalele is offline
Hallo allemaal,

Volgend jaar wil ik graag de HBO opleiding MER( management,economie en recht) doen in belgie. Weet iemand misschien welke Belgische HBO opleiding soortgelijk is aan de Nederlandse of iets in die richting???

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-07-2009, 12:05
Pater Noster
Pater Noster is offline
Hallo cinalele,

Als Nederlander kan je zeker een opleiding volgen in België, er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

- Hbo bestaat niet in België. Daar kennen ze alleen universiteiten (waar je begint met een academische bachelor) en hogescholen (waar je begint met een professionele bachelor). Een professionele bachelor op de hogeschool daar duurt ook maar 3 jaar, i.p.v. 4 jaar in Nederland.

- Om toegelaten te worden op een Belgische hogeschool dien je in het bezit te zijn van minimaal een vwo-diploma. Met havo + hbo-propedeuse wordt je ook toegelaten.

- De opleiding MER (Management, Economie & Recht) kennen ze niet als zodanig in België. Wil je een vergelijkbare opleiding volgen, kijk dan eens op sites van Belgische hogescholen naar de opleidingen Bedrijfsmanagement, Handelswetenschappen, Bestuurskunde e.d.

Laatst gewijzigd op 22-07-2009 om 12:11.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 21:43
cinalele
cinalele is offline
Hallo,

Bedankt voor de informatie ik ga zeker op de site kijken. Ook heb ik me ingeschreven voor een meeloopdag op de Katholieke Hogeschool in Leuven. Men zegt wel dat in Belgie de onderwijs qua niveau veel Hoger ligt. Klopt dit wel??
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 16:30
Verwijderd
Nou, als je een vwo diploma voor je hogeschool nodig hebt, lijkt me van wel.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 23:17
vosje16
vosje16 is offline
Het niveau van de hogescholen valt wel mee. Het is zowel theoretisch als praktisch. Ik zou je de studie Handelswetenschappen aanraden. Dat gaat vooral over economie en management. Je moet er wel rekening mee houden dat frans een verplicht vak in de meeste van die richtingen en dat een redelijk beginniveau en hoog eindniveau vereist is...
Het niveau van universiteiten zal idd wel hoger liggen dan in Nederland op theoretisch vlak. Het schijnt dat jullie veel praktijk hebben en taken moeten doen enzo. Wij hebben vooral studieboeken en theorielessen. We hebben ook wel taken, maar niet zo heel veel: 4-5 per semester ofzo en dan is het meestal een taak schrijven van een 10-tal pagina's en daar dan een presentatie over geven. Hangt natuurlijk ook af van de richting waarschijnlijk. Sommigen zijn wat meer praktisch dan anderen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 21:58
cinalele
cinalele is offline
Je moet er wel rekening mee houden dat frans een verplicht vak in de meeste van die richtingen en dat een redelijk beginniveau en hoog eindniveau vereist is...

Voor mij is frans geen probleem ik spreek thuis namelijk frans/nederlands. Ik ga me zekers een wat meer verdiepen in de opleiding Handelswetenschap, economie en management spreekt me wel aan.

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten