![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Weet iemand precies waar ze wel en niet een uitstrijkje voor doen? Want dat is nou hetgene wat ik écht heel eng vind. Edit: dat is dus voor chlamydia. Fijn ![]()
Laatst gewijzigd op 26-07-2009 om 21:32. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Als je het gewoon doet bij de huisarts vergoeden ze alles. Gewoon een afspraak maken en zoals gezegd worden je dan wat vragen gesteld over hoe en wat. Je kan dan kiezen voor 2 tests, waarbij je eigenlijk net zo makkelijk de 'volledige' test kan doen. Urine en bloedprikken in mijn geval (Ik weet niet of dat exact hetzelfde is bij mannen en vrouwen).
Maak je niet zo druk verder. Dokters krijgen dagelijks jongeren over de vloer die zo'n test willen doen. Ik begrijp je zenuwen over de soa maar weet wel dat de kans dat je zoiets hebt, hoewel aanwezig, zeer klein is. Daarnaast kunnen ze je bij 99 van de 100 soa's vrij makkelijk helpen. Bel gewoon zo snel mogelijk (deze ochtend) je huisarts voor een afspraak en vertel wat er aan de hand is. Paar dagen/prikjes later mag je terubellen en krijg je de uitslag. Klaar. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ook gedaan, niet omdat ik dacht dat ik wat had maar ook ivm nieuwe relatie en het gewoon 100% zeker willen weten.
gewoon even bellen naar de GGD. je kan dan ook vragen of ze een uitstrijkje doen of niet, dit verschilt namelijk per GGD. bij mij namen ze bloed af en kreeg ik dingen mee om zelf thuis een uitstrijkje te doen. bij de GGD kost het sowieso niks, je hoeft ook niet je verzekering oid op te geven. huisarts gaat wel via de verzekering. een ander verschil is dat je bij de huisarts heel snel terecht kan, en bij de GGD is er soms een kleine wachtlijst. bij mij was dit een maand. aan de andere kant krijg je bij de huisarts geen doe-het-zelf pakketje mee, die doet dat uitstrijkje zelf. je hebt geen klachten ofzo, dus dringende haast is er niet lijkt me, en je bent wat huiverig voor dat uitstrijkje, dus ik zou gewoon de GGD bellen als ik jou was ![]() niet te zenuwachtig voor zijn, zoveel stelt het niet voor ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Chlamydia kan ook getest worden in bloed (serum) maar wordt meestal getest dmv een uitstrijkje. Urine heb ik nog niet van gehoord.
|
![]() |
vorig jaar werden alle jongeren (tot 30 jaar) van Amsterdam opgeroepen mee te doen aan een grote test met een doe-het-zelf-thuispakket. heb het toen vluchtig doorgelezen, maar er stond volgens mij in dat vrouwen die bezwaar hadden tegen het "wattenstaafje" ook de mannentest (via urine) mochten doen.
edit: niet alleen amsterdam https://www.chlamydiatest.nl/algemee...Screening.aspx
|
ik heb t via de GGD (woonplaats zet ik hier liever niet neer) gedaan, viel niet in de risicogroep, geen klachten ook.
ze hebben getest op HIV, chlamydia, gonorroe en syfilis. Ik kreeg een tamelijk uitgebreid gesprek, met een hele vriendelijke dame, niet veroordelend oid. Ze zei juist zelf iets van 'ja pijpen, met condoom doet natuurlijk niemand haha ' om maar aan te geven dat vroeg of laat vrijwel iedereen getest zou moeten worden. Ze was ook heel begripvol dat je niet altijd zin heb in een stuk rubber tussen jou en je nieuwe sexy vlam. maar goed, er werd bloed geprikt geloof iets van 2 buisjes, en ik mocht zelf een 'swapje' doen op het toilet, even met een wattenstaafje 'roeren'. Verder helemaal geen lichamelijk onderzoek door haar dus. binnen twee weken werd de uitslag ge-smst ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een uitstrijkje is trouwens helemaal niet eng! Ik heb het hier al eerder over gehad maar waar ik woon (In canada) word aangeraden dat je om de twee jaar een uitstrijkje krijgt als je 18+ bent en seksueel actief.
![]() Ze testen met het uitstrijkje dan ook meteen op soa's en er word gekeken of alles er ook gewoon gezond uit ziet, geen rare celdelingen etc. Kill two birds with one stone! (Kijk mij nou eens uitstrijkje-enthousiast zijn ![]() Bij de HA word het gewoon vergoed dacht ik. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
SOA test, of niet? meisje16jaar | 21 | 07-11-2009 22:19 | |
Seksualiteit |
Willen jullie deze Seksenquete invulle? Suga~Suga | 258 | 17-10-2005 20:22 | |
Psychologie |
wel of niet vertellen over aanranding? Palmboompje | 5 | 07-03-2004 17:10 |