Advertentie | |
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ik woon sinds april (eindelijk!) samen met mijn vriend in een appartementje, iets waar ik al heel lang aan toe was voor mijn gevoel.
Ik deed thuis standaardklusjes als vaatwasser, af en toe koken, was doen, stofzuigen, maar mijn moeder vond het niet vaak goed genoeg of niet initiatiefrijk genoeg, dus we botsten nogal eens. Ander huishoud-patroon, I guess :') Qua geld ben ik 100% zelfstandig, ik betaal zelf de huur, collegegeld, boodschappen, alles - en moet daarvoor ook helaas veel bijlenen ![]() Maar stiekem vind ik het wel prima zo, zelfstandigheid ![]() |
![]() |
|
Ik woon nog bij m'n ouders. Voornaamste reden is financiële afhankelijkheid. Het huishouden kan ik wel gewoon zelf. Als m'n ouders op vakantie zijn ben ik prima in staat zelf alle huishoudelijke klusjes te doen (koken, kleren wassen, etc.) en als er iets kapot gaat of er onverwachtse problemen komen kan ik dat vaak ook gewoon zelf oplossen. Ik houd m'n eigen kamer ook zelf bij.
|
Verwijderd
|
Ik woon in een studiowoning en betaal huur/belastingen/collegegeld/boeken/gas/water/licht/ziektekostenverzekering/internet/kleding/etc zelf. Daar heb ik een riante studielening voor, met bijbehorende riante studieschuld die ik strakjes mag gaan afbetalen. Het huishouden doe ik natuurlijk ook zelf en ik kook iedere dag relatief uitgebreid, want dat heb ik mezelf zo rond m'n twaalfde aangeleerd. Het enige waarin ik níet zelfstandig ben is de was, want er past geen wasmachine in mijn huis tenzij de badkamer geheel wordt omgebouwd tot een praktischer ingedeelde ruimte. Daarom ga ik nog regelmatig langs den oudersch met een tas vol wasgoed. En mijn loverrrr heeft een wasmachine in z'n studentenhuis dus soms laat ik een klein gedeelte ook schaamteloos door hem doen.
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik woon samen en doe ongeveer 40% van de huishoudelijke zaken, maar zou als het nodig was ook alles kunnen doen. Ik zie mijn ouders ongeveer 1 avond per week en we mailen onregelmatig.
Financieel ben ik volledig afhankelijk van mijn ouders en de IBG. Maar mijn ouders betalen alleen als ik goed mijn best doe, dus opzich werk ik er wel voor (a) |
![]() |
|
Ik woon al drie jaar op mezelf. Financieel ben ik afhankelijk van de beurzen en lening van de IBG die ik ooit ook weer terug moet betalen natuurlijk, maar mijn ouders hebben het zelf ook niet zo breed. Ik krijg wel eens dingen van ze als kleding of toiletartikelen, maar de rest betaal ik zelf. Ik werk sowieso in de zomervakantie en met vlagen ook gedurende het studiejaar, maar dat heb ik moeten afbreken door terugkomende rsi dus nu zoek ik een nuttig en leuk baantje zodat mijn lening wat omlaag kan. Maar ach later betaal ik dat allemaal wel af, iedereen kan het! Verder doe ik ook zelf het huishouden en kook ik elke dag. Meestal als ik een weekend bij mijn ouders ben, kook ik daar ook. Ik doe ook zelf mijn was, alleen soms neem ik van die mooie shirtjes mee zodat mijn moeder ze kan wassen omdat ik handwas kut vind.
![]()
|
Verwijderd
|
nou ik woon dus niet meer thuis dus die zelfstandigheid mag nu weleens aan de deur kloppen. Of ik moet hem gaan halen, das wel zo zelfstandig. Qua geld leef ik van mijn stufi want ik huur massive goedkoop. Ik leen verder niets bij en ik vind het wel fijn dat mijn ouders mijn studie betalen.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik woon niet meer bij mijn ouders, maar samen met mijn echtgenoot. Mijn moeder doet niets meer voor me qua huishoudelijke dingen ofzo.
Ik bel niet zo vaak naar mijn ouders, wel af en toe. Ik ga ook niet vaak langs, misschien eens in de 3 maanden? En dan ga ik ook meteen bij m'n zus en andere familie langs. Ik vraag eigenlijk nooit om huishoudelijk advies ofzo, mijn vader kan wel heel lekker koken, dus soms vraag ik hem om een recept. Ik krijg geen geld van mijn ouders, dus qua inkomen ben ik ook niet afhankelijk van hen. Ik ben wel vrij afhankelijk van mijn echtgenoot; ik studeer nog, hij werkt fulltime en zorgt dus voor het geld. Als we uit elkaar zouden gaan, dan zou ik er wel meteen een hele stap op achter uit gaan, maar dat geldt voor de meeste stellen die samenwonen. |
![]() |
|
Ik woon nog bij m'n ouders, maar heb wel een half jaar op kamers gezeten. Ik kan koken, wassen doe ik nooit eigenlijk maar zou lukken als het moet. Met geld omgaan is geen probleem. Denk dat ik me prima zou redden in m'n uppie behalve... Dat ik bang ben van spinnen
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Sinds ik op mezelf ging wonen (drie jaar geleden) betaal ik alles zelf. Ik moet lenen omdat ik anders nooit rond zou kunnen komen. Mijn ouders geven me wel soms uit het niets iets cadeau, een kledingstuk of zo, maar om mijn huur of collegeld te betalen hebben ze geen geld. Nu zou ik het ook niet meer aannemen, overigens.
Ik doe alles zelf, het enige waar ik hulp bij nodig heb zijn finaci"en. |
![]() |
|
Ik woon nu drie en een half jaar op mezelf en sinds een jaar in het buitenland, dus praktisch gezien ben ik geheel zelfstandig. In het begin heb ik nog een tijdje mijn was naar mn moeder gebracht omdat ze toch dichtbij woonde, maar dat was ik vrij snel zat. Toen ik nog in Nederland woonde ging ik ook nooit een weekend naar mijn ouders omdat ze allebei vrij dichtbij woonden, ik ging dan alleen regelmatig bij ze eten ofzo. Bij mn vader deed ik dan niets omdat hij koken leuk vind en een afwasmachine heeft, bij mn moeder kookten we dan vaak samen en deden de afwas. Nu ik in Zweden woon zit ik bij mn moeder als ik in Nederland ben (ben eigenlijk net terug van 7 weken bij haar) en dan verdelen we de klusjes een beetje. Maar ik merk wel dat zij dan toch wel meer doet dan ik. Als ik een belangrijke beslissing moet nemen ofzo overleg ik dat altijd wel met mn moeder, ik beslis natuurlijk wel zelf maar het is fijn om je overpeinzingen aan iemand kwijt te kunnen die misschien goeie ideeën heeft. Ik denk ook niet dat dat echt iets met zelfstandigheid te maken heeft, ik denk dat ik dat over 10 jaar nog wel zal doen.
Financieel ben ik niet echt onafhankelijk. Ik regel wel gewoon alles zelf, maar ik krijg 300 euro per maand van mn ouders, dat hebben ze zo afgesproken toen ze gingen scheiden. Dat is officieel om mn studie te betalen, maar dat was al vrij ruim toen ik nog in Nederland studeerde en in Zweden betaal je geen collegegeld, dus in de praktijk gaat dat gewoon op aan andere dingen. Aangezien ik geen studiefinanciering meer krijg en hier niet echt kan werken, kom ik lang niet rond. Daarom leen ik nu geld bij van mn moeder. Dat moet ik gewoon weer terugbetalen, maar ik hoef gee rente te betalen.
|
Ik woon niet meer thuis. Ik betaal op dit moment alles zelf (huur, verzekeringen, etc) en ga in september studeren. Het doel is dat ik m'n collegegeld en boeken ook zelf ga betalen. Krijg dan natuurlijk wel stufi en ouderbijdrage van 1 ouder. Huishouden doe ik zelfstanding. Omdat ik hier geen wasmachine heb, doe ik de was bij m'n moeder maar ik doe 'm wel zelf (dat deed ik ook toen ik nog thuis woonde al). Ik ben nog best wel regelmatig bij m'n moeder omdat ze dichtbij woont en ik daar nog het eea heb (kapper, tandarts, rijschool, etc) maar dat gaat over 2 weken veranderen en dat is prima.
|
![]() |
toen ik ging studeren ging ik op kamers, toen was ik 17. schoonmaken, wassen, strijken, (met de hand) naaien en een beetje fatsoenlijk eten koken e.d. kon ik al veel eerder, doordat mijn ouders gescheiden zijn en ze allebei een baan hebben. sinds een half jaar woon ik ook echt helemaal alleen.
mijn ouders hebben tijdens mijn studie mijn collegeld betaald, de rest regelde ik zelf. ik bel mijn ouders eigenlijk nooit; zij bellen mij altijd voor ik de kans krijg. wel ga ik ongeveer één keer in de maand een weekendje langs, gezellig ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik woon sinds enkele maanden op kamers. Financieel ben ik absoluut nog niet onafhankelijk. Mijn ouders betalen mijn collegegeld en mijn ziektekostenverzekering. Boeken, huur, eten en kleding betaal ik zelf. Ik heb geen baan. Omdat ik chronische vermoeidheid heb, en op halve kracht studeer, heb ik geen energie om nog te werken. Daarom heb ik een hoge lening.
Sinds ik op kamers ben gegaan ben ik in emotioneel opzicht wel veel zelfstandiger geworden, ik regel meer dingen zelf en voel me ook steviger in mijn schoenen staan. Vaak ga ik nog wel in het weekend naar huis, en praat dan veel met m'n ouders. Door de week heb ik weinig contact met ze, bel ook bijna nooit.
|
Verwijderd
|
Ik woon nu sinds drie jaar op mezelf, eerst in Amsterdam (en daar was het eigenlijk altijd een puinhoop).
Toen ik nog thuiswoonde moest ik vrij veel doen in het huishouden; eigen kamer bijhouden, stofzuigen, opruimen, de was doen, koken. Mijn moeder vond het nogal makkelijk dat ik dat kon. Toen ik met mijn vriend ging samenwonen kregen we van zijn ouders een wasmachine en droger dus hoefden we niet naar huis met was enzo. Sindsdien doen we alles met z'n tweeen. Nouja het komt er op neer dat ik wat meer doe dan mijn vriend, maar meestal ben ik ook eerder thuis. Qua financien betaalt mijn vader mij alimentatie en daar betaal ik mijn huur van. Verder krijg ik natuurlijk stufi en verdien ik bij. Ik zou niet zelf in mijn levensonderhoud kunnen voorzien op dit moment, maar dat is ook omdat ik niet zoveel kan werken met mijn studie. |
![]() |
|
ik werk sinds 12, en behartig 100% van mijn eigen belangen (en soms die van anderen) inmiddels al weer bijna 6 jaar alleen.
opruimen gaat me natuurlijk af, koken kon ik al zeer vroeg en ik was vroeger een sleutelkindje...
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Hoe ontwikkel je studiekeuze-skills? Tom Dekker | 7 | 17-01-2013 12:10 | |
Psychologie |
enquette Judy2 | 77 | 23-05-2005 11:22 | |
Werk, Geld & Recht |
Wie doet het ook, op kamers op zn 18e? Janicha | 50 | 08-12-2003 13:28 | |
Lifestyle |
Kapper rodina | 71 | 31-07-2003 12:59 | |
De Kantine |
Profielwerkstuk (enquete geldbesteding onder jongeren) Soraya | 63 | 20-11-2002 16:42 |