Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2009, 18:54
Jasperkr
Jasperkr is offline
Hallo, ik zit nu in 4 havo en heb het profiel C&M gekozen met Frans, Duits, wiskunde A, geschiedenis en aardrijkskunde. Nou is het me opgevallen dat er verrassend veel mensen blijven zitten in 4 havo, daarom zou ik graag willen weten waarom er zoveel mensen zijn blijven zitten. En als je gewoon je best doet en op tijd begint met huiswerk maken, dan zou je toch gewoon over moeten gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2009, 19:21
DiepDenker
DiepDenker is offline
als je van de 1e tot de 3e gewoon normaal bent overgegaan, kun je nu zeer waarschijnlijk gewoon op dezelfde manier verder gaan. Maar in de 3 havo gaan veel mensen nog net net over en dan redden ze het in 4 havo helemaal niet. Tenminste zo gaat dat bij ons op school.
De mensen die zeg maar het minimale aan huiswerk doen altijd, blijven of in 3 havo of in 4 havo zitten. Bij mij was dat dus in 3 havo
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 19:26
Jasperkr
Jasperkr is offline
Bedankt voor je reactie!

Wat ik trouwens ook wel eens hoor van mensen die een natuurprofiel hebben gekozen, is dat ze denken slimmer zijn dan mensen met een maatschappij profiel, terwijl die juist blijven zitten. Of heb ik dat helemaal verkeerd?

Laatst gewijzigd op 17-09-2009 om 19:32.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 19:44
Verwijderd
CM op havo niveau schijnt behoorlijk makkelijk te zijn. Mensen kiezen het vaak uit luiheid ("Ik wil rechten gaan doen, dat kan met elk profiel dus kies ik de makkelijkste"). Die mensen denken er dus te makkelijk over en dan haal je het niet.

In een moeilijk jaar blijven zitten komt vooral omdat mensen de moeilijkheid onderschatten. Het lastigste jaar (voor het eindexamen) is vaak veel pittiger dan het jaar ervoor. Als je altijd met zesjes overging dan haal je dat lastige jaar natuurlijk niet.

Maar alsnog is het best te doen hoor, als je maar je best blijft doen en er niet te lichtzinnig over gaat denken.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 00:08
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor je reactie!

Wat ik trouwens ook wel eens hoor van mensen die een natuurprofiel hebben gekozen, is dat ze denken slimmer zijn dan mensen met een maatschappij profiel, terwijl die juist blijven zitten. Of heb ik dat helemaal verkeerd?
Nou, mensen die N&T of N&G zijn volgens mij ook over het algemeen slimmer dan mensen met een C&M profiel. Zo heel veel eisen worden er aan een C&M-er niet gesteld. En het is al helemaal niet zo dat ze vloeiend Frans of Duits spreken aan het einde van hun schooltijd, terwijl een N&T-er toch wel vrij ingewikkelde wiskundige/natuurkundige/scheikundige problemen weet op te lossen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 08:01
Verwijderd
CM zou inderdaad geen slimme keuze zijn. Dat doet iedereen met 2 vingers in zijn neus.
Nee, als je technisch bent ingesteld zou ik voor NT gaan. Ben je niet zo van de exacte vakken, nem dan EM. Veel nuttiger dan CM.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 14:30
P2
P2 is offline
C&M hoeft echt niet persé een makelijk profiel te zijn hoor, je hebt gewoon voor bepaalde dingen aanleg en als je dan meer bij C&M past dan moet je gewoon C&M gaan doen. Ik doe bijvoorbeeld C&M met filosofie en zonder wiskunde omdat ik heel slecht ben in wiskunde. Ik kan hier mee politicologie of journalistiek of filosofie gaan studeren. En het betekend gewoon dat ik totaal niet de kant op wil van wat een ander profiel te bieden heeft en ik ben dus per definitie niet lui!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 14:39
Verwijderd
Maar met CM kun je veel minder dan met bijv. EM. Veel mensen die CM deden kwamen er achter dat hun keuze verkeerd was. En ja, het is wel makkelijker omdat je geen wiskunde hebt. Filosofie schijnt ook niet heel veel voor te stellen. Je hebt dus wel de makkelijkere vakken ja.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 19:45
Jasperkr
Jasperkr is offline
Citaat:
Nou, mensen die N&T of N&G zijn volgens mij ook over het algemeen slimmer dan mensen met een C&M profiel. Zo heel veel eisen worden er aan een C&M-er niet gesteld. En het is al helemaal niet zo dat ze vloeiend Frans of Duits spreken aan het einde van hun schooltijd, terwijl een N&T-er toch wel vrij ingewikkelde wiskundige/natuurkundige/scheikundige problemen weet op te lossen.
Ik stond in de derde op mijn eindrapport een 7 voor biologie, en een 7 voor scheikunde, maar ik heb geen N&G gekozen, omdat ik andere vakken leuker vind, zoals Frans en Duits, en ik ook graag iets met talen wil doen.
Dus het draait er niet alleen om hoe goed je ergens in bent, maar ook of je iets leuk vind.
En trouwens, mensen die N&T of N&G kiezen, zijn meestal ook niet zo goed in geschiedenis, Duits en Frans.

Laatst gewijzigd op 18-09-2009 om 20:17.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 21:21
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
De voorexamenjaren zijn altijd 't moeilijkst:

3 MAVO/VMBO
4 HAVO
5 VWO/GYMNASIUM

Omdat er in deze jaren heel veel voorbereiden en afsluiten gebeurt, je begint vanaf de vierde (op havo en vwo) met je examendossier, nu gaan de toetsen in de toetsweken écht meetellen, en hebben deze cijfers gevolgen voor je eindcijfer. Dan kom je nog met CKV en Maatschappijleer afsluiten.
Oud 22-09-2009, 08:37
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Wat hierboven staat. School wil ook het hoogst mogelijke slagingspercentage, dat gaat pas echt spelen op het moment dat ze echt in het laatste jaar gaan komen. Bij twijfel, ZITTEN BLIJVEN, anders tackel je hun prachtige slagingspercentages. Vooral bij VWO klassen is dat het probleem omdat als 1 van de 30 afvalt dat veel meer is op VMBO, waar 1 van de 400 afvalt.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 13:43
Verwijderd
Ook een probleem bij 4 havo en 4/5 vwo leerlingen is dat ze niet meer de kinderlijke motivatie hebben die je in de eerste drie jaar hebt, maar ook nog niet de gedrevenheid die veel mensen in hun eindexamenjaar hebben omdat ze graag willen slagen. Dus is het resultaat vaak dat er te weinig huiswerk wordt gemaakt. En vwo-leerlingen zullen dan gemiddeld wat makkelijker te motiveren zijn dan havo-leerlingen (dat is immers een van de redenen waarom ze op het vwo zitten), dus het probleem is het duidelijkst op de havo.

Ik heb zelf twee jaar huiswerkbegeleiding gegeven aan 4havo leerlingen die op hun kerstrapport zouden blijven zitten, en van die tien zijn er uiteindelijk acht overgegaan. Terwijl ze nauwelijks vragen hadden over het huiswerk dat ze moesten maken - gewoon het feit dat ze vier dagen per week anderhalf uur in een lokaal zaten met niets anders te doen dan hun huiswerk, was kennelijk genoeg.

Dus ja, ik denk dat als je op tijd begint met je huiswerk, dat voor bijna iedereen genoeg is.

Laatst gewijzigd op 23-09-2009 om 08:08.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 19:05
Mariee-k
Mariee-k is offline
Citaat:
Hallo, ik zit nu in 4 havo en heb het profiel C&M gekozen met Frans, Duits, wiskunde A, geschiedenis en aardrijkskunde. Nou is het me opgevallen dat er verrassend veel mensen blijven zitten in 4 havo, daarom zou ik graag willen weten waarom er zoveel mensen zijn blijven zitten. En als je gewoon je best doet en op tijd begint met huiswerk maken, dan zou je toch gewoon over moeten gaan?
als je goed je best doet dan kan het best lukken
maar dat ligt dus aan wat je doet en hoe
als je maar 10 minuten aan het huiswerk besteed en verder niks dan red je het waarschijnlijk niet nee, de meeste mensen die blijven zitten doen ook niks..
ik ben overgegaan met allemaal 6'sen en een 8, dus mij lukt het ook de 4de klas is ook de moeilijkste!..
Oud 22-09-2009, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Ik stond in de derde op mijn eindrapport een 7 voor biologie, en een 7 voor scheikunde, maar ik heb geen N&G gekozen, omdat ik andere vakken leuker vind, zoals Frans en Duits, en ik ook graag iets met talen wil doen.
Dus het draait er niet alleen om hoe goed je ergens in bent, maar ook of je iets leuk vind.
En trouwens, mensen die N&T of N&G kiezen, zijn meestal ook niet zo goed in geschiedenis, Duits en Frans.
Het laatste is gedeeltelijk waar, hoewel ik N&G met DU12 heb gedaan. In het algemeen klopt dat wel.

Kijk in de 3e stelt scheikunde en biologie nog niet heel veel voor. In de 4e is biologie echt niet meer van eh 'wat is GFT-afval?' Nee, het begint meteen lekker met celbiologie.

Met scheikunde hetzelfde. Daar krijg je in de derde dingen over verbranding, maar in de 4e begin je meteen met atoombouw en zouten.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 15:28
DiepDenker
DiepDenker is offline
Citaat:
Het laatste is gedeeltelijk waar, hoewel ik N&G met DU12 heb gedaan. In het algemeen klopt dat wel.

Kijk in de 3e stelt scheikunde en biologie nog niet heel veel voor. In de 4e is biologie echt niet meer van eh 'wat is GFT-afval?' Nee, het begint meteen lekker met celbiologie.

Met scheikunde hetzelfde. Daar krijg je in de derde dingen over verbranding, maar in de 4e begin je meteen met atoombouw en zouten.
wij hebben in de 3e al wel atoombouw gehad hoor!! helemaal met protonen, neutronen, en elektronen! alleen toen nog niet met ionen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 16:03
Verwijderd
Citaat:
wij hebben in de 3e al wel atoombouw gehad hoor!! helemaal met protonen, neutronen, en elektronen! alleen toen nog niet met ionen.
Kernreacties ook? Alfa-straling, negatieve en positieve betastraling?

En weet je wat het leuke is? Je mag het allemaal weer vergeten, want die atoombouw met protonen, neutronen en elektronen klopt allemaal niet!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten