Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
vaak geef je de organisatie (van een symposium of essaywedstrijd oid) het recht dat ze (delen uit) jouw stuk mogen plaatsen op het moment dat je het indient (staat als het goed is in de voorwaarden). is dit boek geen bundel van het symposium oid?
jij blijft echter altijd eigenaar van de auteursrechten, tenzij je ze expliciet overdraagt. dus afgezien van wat er bij de inschrijving overeen is gekomen, mogen ze het niet zo maar plaatsen volgens mij. op www.auteursrecht.nl kun je van alles lezen over je rechten als schrijver. natuurlijk kun je hier wat mee ![]()
|
Het gaat me niet om geld of gezeur, als ze het gewoon hadden gevraagd was het prima geweest. Maar ik vind het niet normaal dat een tekst van me wordt gebruikt in een boek waar ik misschien wel helemaal niet mijn naam aan wil verbinden. Dus ik ga even bedenken wat ik er mee wil en dan opbellen denk ik.
|
Verwijderd
|
En 't is niet zo dat dit een bundel is van alle essays die toen zijn ingezonden ofzo? Grote kans namelijk dat zoiets wordt vermeld als je je essay instuurt ('de beste essays zullen worden uitgegeven in een bundel' oid), ik geloof niet dat ze dan verplicht zijn je nog te informeren of te vragen, aangezien je door het inzenden van je essay daar mee akkoord bent gegaan...
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Tja, als je er nooit mee akkoord bent gegaan, en die bundel is te koop voor geld, dan zou ik toch eens gaan vragen om vermelding plus vergoeding. Intellectueel eigendom uiteraard met een korreltje zout, maar als ze geld verdienen met jouw werk zonder dat je daar wat van terug ziet... Da's fout.
|
Heb je nog een kopietje van de voorwaarden van het symposium? Je even goed informeren voor je contact opneemt kan geen kwaad.
En je vindt het via een zoektocht naar jouw naam, dus er wordt in ieder geval naar je gerefereerd. Is dit ook op de juiste manier gedaan, en overal (zoals voorgeschreven binnen het vakgebied)? Ik vind het een rare gang van zaken. Geciteerd worden is leuk natuurlijk, maar op deze manier gewoon vreemd.
||
Citaat:
Of je neemt het argument van disney aan en je ontkent daarmee dat jouw stuk eigenlijk ook maar bestaat uit denkbeelden gebaseerd op stukken van anderen. Maar by any means, ga je gang.
|
![]() |
er is wel een middenweg. en dat is de weg waarop je geen geld hoeft, maar waarop je ook niet wil dat jouw artikel bijvoorbeeld geassocieerd wordt met iets waar je niet achter staat. of dat je bijvoorbeeld in een verkeerde context geciteerd wordt.
||
Citaat:
en als het goed genoeg is dan zijn er hoogstens mensen vrijwillig bereid je ervoor te compenseren ook. Ik zou niet weten wanneer ik het bijvoorbeeld "laster" moet gaan noemen. misschien wilde de maker van steamboat bill ook niet dat het verhaal in een cartoon-context werd gepropt. De enige manier om iets voor je zelf te houden is m.i. het niet publiceren.
|
Verwijderd
|
Ze wordt al vermeld als auteur, toch? Anders had ze het boek in de eerste plaats niet gevonden, althans, niet door op haar naam te googlen.
Ik zou het zien als leuke reclame. Mocht een werkgever nu op jouw naam gaan zoeken dan ziet 'ie dat je gepubliceerd bent in een boek, nou, prima, toch? Hooguit kun je de uitgever contacteren en een vergoeding eisen. Plus, vragen of ze je de volgende keer even bellen als ze een tekst van jou willen publiceren. Maar als het slechts bij citaten blijft en niet het hele stuk erin staat dan heb je weinig te eisen, want volgens mij valt het dan gewoon onder 'fair use'. En terecht. Wat je kunt doen om dit in de toekomst te voorkomen, is ervoor zorgen dat jouw emailadres te vinden is door te googlen op jouw naam. Niet per se je standaard emailadres (zodat men niet ook dáár weer op gaat zoeken en dan eventueel allerlei dubieuze gele fora vindt) maar wel een manier van communicatie. Zo kunnen uitgevers en dergelijke je makkelijk bereiken als ze een keer iets van jouw hand tegenkomen. Ik kan me namelijk voorstellen dat het moeilijk is om een auteur te bereiken als je alleen zijn of haar naam weet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
correctie: auteursrechten kunnen automatisch over gaan bij derdenbescherming, na die firma, mits ze te goeder trouw zijn (3:86 BW), als ze gaan verklaren bezit hebben gekregen van de auteursrechten.
je moet de organisatie van die wedstrijd gedoe verantwoordelijk houden en hadden inderdaad toestemming moeten geven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://books.google.nl/books?id=6hOz...0zaken&f=false Brieven zijn ook roerende zaken, dus waarom dit niet? Laatst gewijzigd op 07-11-2009 om 12:54. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk niet. Je haalt 2 dingen door elkaar; het eigendomsrecht van de brief zelf, en de rechten op de inhoud van een brief. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Daarnaast kunnen auteursrechten enkel en alleen per akte worden overgedragen |
![]() |
|
|