Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2009, 10:50
Xantalien
Xantalien is offline
De laatste dagen horen we er niet zo veel meer over, misschien maar goed ook. Op verschillende site's staan petities met als titel 'Teken als je tegen het vuurwerkverbod bent!'
Ik heb dan ook verschillende petities getekend.

Wat zou jij er van vinden als de dichtsbijzijnde vuurwerkshow 5 km verderop is terwijl je oud en nieuw lekker thuis zou willen vieren? Nee, om twaalf uur moet je dan bij zo'n vuurwerk show zijn, dus dat thuis kun je wel weglaten.

Ze zeggen dat vuurwerk veel te gevaarlijk is, en dat er te veel ongelukken mee gebeuren. En dat er haast alleen nog maar illegaal vuurwerk in Nederland word afgestoken.

Persoonlijk heb ik zoiets, wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Eigen schuld dikke buld. Illegaal vuurwerk is vaak gevaarlijk, de instructies zijn onleesbaar of onduidelijk, en heel vaak ook nog duurder!
Waarom zou je het dan in huis halen? Oké, lawinepijlen zijn leuk, dat moet ik toegeven, maar er komen wel ongelukken mee voor.
Zorg gewoon dat er bij elk vuurwerkpakket een speciale tas ofzo zit. En dat illegaal vuurwerk de grens niet meer overkomt, en vooral ook belangrijk; goede instructies.

Dat vind ik.
Maar wat vinden jullie van het vuurwerkverbod?
Oud 12-12-2009, 14:39
Uice
Uice is offline
Bij het merendeel van de vuurwerkongelukken is het slachtoffer niet degene die het vuurwerk afstak, dus je argument gaat niet op.

Verder kan het me niets schelen.
Oud 13-12-2009, 11:52
MTpower
MTpower is offline
Welk vuurwerkverbod?
Oud 13-12-2009, 16:29
DreamAboutIt
DreamAboutIt is offline
Inderdaad, ik heb de laatste tijd niks meer van een vuurwerkverbod gehoord.

Ik zou het niet gaan verbieden. Mensen vinden toch altijd wel een manier om er (illegaal) aan te komen.
Verder vind ik het er gewoon bij passen.. hoe zou 31 december er uit zien zonder vuurwerk? Een openbare vuurwerkshow lijkt me ook niks.
Wat ik wel jammer vind is dat er steeds vroeger mee begonnen wordt. Straks heb je er tegen 31 december wel weer genoeg van..
Oud 14-12-2009, 12:24
Verwijderd
Ik ben altijd al tegen vuurwerk geweest, dus het zou mij niets uitmaken. Denk alleen niet dat zoiets gaat werken, want mensen willen toch graag zelf vuurwerk afsteken, thuis bij voorkeur, met een glaasje champagne en wat oliebollen in de buurt.
Oud 14-12-2009, 12:51
Arachnia
Arachnia is offline
Oud & Nieuw hoort, vind ik, niet om een stel dingen die BOEM te gaan, maar om te vieren dat er weer een nieuw jaar is aangebroken.

Allemaal leuk en aardig dat dat allemaal met een grote lichtshow wordt gevierd, maar ik zou er niks op tegen hebben als het zou worden afgeschaft.

Daarbij komt heb ik al jaren een fobie voor rotjes.
Oud 14-12-2009, 12:55
Verwijderd
onacceptabel.
Oud 14-12-2009, 16:18
Mark
Mark is offline
Ik stak alleen vuurwerk af tussen mijn 13e en 17e. Toen had ik het wel gezien. Zonde van het geld. Vuurwerkshow akkoord. Trouwens al dat vuurwerk is alleen maar slecht voor het milieu.

Geen vuurwerk = Goed voor milieu = goed voor portemonnee
Ik zeg doen!
Oud 14-12-2009, 22:05
Tink*
Tink* is offline
Ik heb er ook niets van gehoord, maar ik ben zeker voor een verbod. Je kan dan wel naar zo'n show als je wilt, er raken minder mensen gewond en het is goed voor het milieu en de portemonnee.
Oud 15-12-2009, 00:21
Verwijderd
Ik heb zowel voorstanders als tegenstanders nooit begrepen.
Oud 16-12-2009, 10:59
Verwijderd
Ik heb een hekel aan vuurwerk dat voor Oud & Nieuw wordt afgestoken (dus bv. nu al of een dag ervoor), ik vind het prima als mensen om twaalf uur gaan knallen en doen, maar ik vind het echt stom dat het dágen ervoor al begint. Dus ik ben niet voor een verbod, maar ik vind wel dat vuurwerk eigenlijk alleen van twaalf tot twee ofzo zou moeten, niet vroeger en ook niet later.
Oud 16-12-2009, 11:41
ganralph
ganralph is offline
ik zou het niet missen. in iedere plaats een vuurwerkshow door de gemeente is gezelliger en veiliger.

ik word zo moe van die jochies die de hele dag rotjes afsteken aan één stuk door. als ik nou ergens echt de lol niet van inzie, is het dat wel.
Oud 17-12-2009, 19:49
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ik word zo moe van die jochies die de hele dag rotjes afsteken aan één stuk door. als ik nou ergens echt de lol niet van inzie, is het dat wel.
En omdat jij dat vindt gun je het ze ook niet?
Oud 18-12-2009, 09:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En omdat jij dat vindt gun je het ze ook niet?
nee, ik zei dat ik het niet zou missen als er een verbod komt.

daarnaast wordt er veel overlast gepleegd met vuurwerk. blijkbaar vinden mensen het al normaal dat brievenbussen en vuilcontainers (gedeeltelijk) op slot moeten na Kerst, omdat de boel anders vernield wordt. of moet ik die jochies dat ook gunnen?
Oud 18-12-2009, 12:30
Woefer
Woefer is offline
Ik vind het zoals ganralph zegt echt irritant die jongens die nu al knallen, oké het is leuk maar doe het even bij je eigen in de brievenbus of container en niet bij oude vrouwtjes enzo. Ik heb sinds vorig jaar voor het eerst geen vuurwerk gekocht en vindt het prima, zonde van mijn geld. Drink liever een biertje in de kroeg voor die €50,- euro.
Oud 18-12-2009, 16:42
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
nee, ik zei dat ik het niet zou missen als er een verbod komt.

daarnaast wordt er veel overlast gepleegd met vuurwerk. blijkbaar vinden mensen het al normaal dat brievenbussen en vuilcontainers (gedeeltelijk) op slot moeten na Kerst, omdat de boel anders vernield wordt. of moet ik die jochies dat ook gunnen?
Ik snap je punt, ik vind het ook irritant als mensen vuurwerk afsteken voor 31 december
Maar wat betreft de vernielingen, dat vind ik geen reden om het te verbieden. Gewoon hard aanpakken die gasten, niet zo'n lullig halt-strafje van 4 uurtjes auto's poetsen of een ochtendje vuurwerk opruimen. Ze hebben nu toch schoolvakantie, laat ze maar eens een week van 40 uur maken in de haven met temperaturen onder het vriespunt. Of sluit ze 2 dagen op.
En daarnaast natuurlijk de ouders op laten draaien voor de schade
Oud 18-12-2009, 18:26
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Welk vuurwerkverbod?
ja idd
Oud 18-12-2009, 19:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind siervuurwerk mooi en vind het bij oud en nieuw horen maar ik vind een verbod ook wel positief. Ik heb ernstig astma en heel veel last van die kruitluchten van vuurwerk. Vorig jaar ben ik er drie weken ziek van geweest en had ik een prednisonkuur nodig om weer beter te worden dus dat vind ik dan weer minder.
Oud 20-12-2009, 08:56
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ach, op Sint Maarten (N.A.) is er blijkbaar ook een vuurwerkverbod. Heerlijk! Geen last van irritante jongeren die rotjes lopen gooien enzo. Er was alleen een vuurwerk show op twee plaatsen op het hele eiland (Marigot en Philipsburg) en dat betekende dus oudejaarsnacht naar de stad om vuurwerk te kijken. Prima te doen Maar dat eiland heeft 'maar' 90.000 inwoners en dus waarschijnlijk makkelijker te bewerkstelligen.
Oud 22-12-2009, 00:20
Mephisto
Mephisto is offline
Het zijn vaak toch niet de helderste lichten die hun vingers er af knallen met vuurwerk in parfumflesjes.
Oud 22-12-2009, 14:42
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik snap je punt, ik vind het ook irritant als mensen vuurwerk afsteken voor 31 december
Maar wat betreft de vernielingen, dat vind ik geen reden om het te verbieden. Gewoon hard aanpakken die gasten, niet zo'n lullig halt-strafje van 4 uurtjes auto's poetsen of een ochtendje vuurwerk opruimen. Ze hebben nu toch schoolvakantie, laat ze maar eens een week van 40 uur maken in de haven met temperaturen onder het vriespunt. Of sluit ze 2 dagen op.
En daarnaast natuurlijk de ouders op laten draaien voor de schade
zeker eens, maar voor mij wegen de "voordelen" van het vuurwerk (2 minuten "oeh" en "aah" roepen) niet op tegen de nadelen (overlast, vernielingen, verwondingen).

sterker nog, de voordelen worden waarschijnlijk alleen maar groter als de gemeente een professionele show gaat geven
Oud 22-12-2009, 15:41
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
zeker eens, maar voor mij wegen de "voordelen" van het vuurwerk (2 minuten "oeh" en "aah" roepen) niet op tegen de nadelen (overlast, vernielingen, verwondingen).

sterker nog, de voordelen worden waarschijnlijk alleen maar groter als de gemeente een professionele show gaat geven
Maar wie gaat dat betalen? Dan zal er wéér een belastingverhoging of een nieuwe soort belasting ingevoerd moeten worden, denk niet dat mensen daar blij mee zijn. Nu kan iedereen voor zichzelf bepalen of ze er wel of geen geld aan uitgeven.
Ik betwijfel of je als overheid met zo'n maatregel vrienden maakt

En illegaal vuurwerk hou je sowieso wel, zolang er vraag is zal je ook aanbod hebben.
Oud 22-12-2009, 15:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maar wie gaat dat betalen? Dan zal er wéér een belastingverhoging of een nieuwe soort belasting ingevoerd moeten worden, denk niet dat mensen daar blij mee zijn. Nu kan iedereen voor zichzelf bepalen of ze er wel of geen geld aan uitgeven.
Ik betwijfel of je als overheid met zo'n maatregel vrienden maakt
de gemeente maakt ook gigantische kosten voor Koninginnedag en daar heb ik ook weinig boodschap aan, maar ik zeur er niet over. een Kerstboom op ieder dorpsplein in Nederland hoeft voor mij ook niet, maar prima dat ze er staan. kortom, dat vind ik geen doorslaggevend argument. de meeste gemeenten hebben wel een mooie vuurwerkshow voor minder dan 1e. per inwoner. "een nieuw soort belasting" is dus wat overdreven.

en daarnaast bestaat er zoiets als sponsors. het gaat mij er om dat er gecontroleerde vuurwerkshows mogelijk zijn. of het nu direct door de overheid gedaan wordt of via het verstrekken van vergunningen, maakt me niet uit.

daarnaast kosten politie-inzet, ambulances, brandweer, preventiemaatregelen en schade achteraf nu ook klauwen met geld. voor de kosten van één uitgebrande ondergrondse vuilcontainer en drie opgeblazen bushokjes kun je een mooie show geven hoor

Citaat:
En illegaal vuurwerk hou je sowieso wel, zolang er vraag is zal je ook aanbod hebben.
uiteraard, maar dat is geen reden om het niet te verbieden. (vervang "vuurwerk" door "heroïne" en je weet wat ik bedoel)
Oud 23-12-2009, 18:20
Verwijderd
Alsjeblieft geen vuurwerkverbod. Gaan ze ons dat pleziertje ook ontnemen?

Nee, zolang het vuurwerk legaal is en veilig wordt afgestoken vind ik het best. Anders is het eigen schuld dikke bult. Tenzij je toevallig langsliep natuurlijk, maar ik vind dat het gewoon moet kunnen.
Oud 24-12-2009, 14:25
marrel
marrel is offline
Ik vind het vuurwerkverbod ook nergens op slaan, ook gewoon populair gedrag geweest ofzo om dat te roepen. Het is goed om wat te investeren in voorlichting (al vraag ik me af of sommige mensen niet gewoon te dom zijn om normaal met vuurwerk om te gaan) maar verbieden is een beetje overdreven. Ik kan wel meer gevaarlijke dingen bedenken dan.
Oud 24-12-2009, 18:01
Martiño
Martiño is offline
Iedereen heeft het over "het vuurwerkverbod" maar komt er dan ook een? Zover ik weet niet namelijk.
Oud 25-12-2009, 13:41
Verwijderd
Het vuurwerkverbod zou natuurlijk een zegen zijn op verschillende vlakken voor de economie.
Oud 25-12-2009, 14:19
YumYum
YumYum is offline
Ik heb sowieso een hekel aan al die knallen met oud en nieuw en zoals de meeste mensen al opmerken zijn diegene die het al ver voor oud en nieuw aansteken ook verschrikkelijk irritant. Nee ik zou geen moeite hebben met een vuurwerk verbod.
Oud 26-12-2009, 23:51
Volk
Volk is offline
Het vuurwerkverbod zou voor mij een enorme opluchting zijn. Ik word er gek van dat ik elk jaar wordt geraakt door vuurwerk. Afgelopen jaar is er zelfs vuurwerk het huis in komen vliegen. Het is maar de vraag of mijn fiets vuurwerk wel overleeft. Ik zie geen voordelen in vuurwerk. Alleen maar nadelen. Vorig jaar was de pijl die mij raakte niet alleen een enorme schrik, ik had er deze keer ook nog een blauwe plek aan over gehouden. En het is niet zo dat ik raar doe met vuurwerk. Nee, ik zit gewoon op de fiets op weg naar de supermarkt ofzo. Als het verboden wordt zal ik het zeker niet missen.
Oud 27-12-2009, 19:13
napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
ik ben tegen het verbod, mensen komen toch altijd weer aan vuurwerk (in mijn woonplaats, 5km van duitsland en 5 km van belgië).
het vuurwerkverbod maakt het alleen maar stoerder voor mensen om vuurwerk af te steken.
illegaal vuurwerk afsteken doen mensen meestal om stoer te doen tegenover vrienden.

ik ben zelf geen grote vuurwerkfan, ik steek meestal alleen siervuurwerk af of samen met mijn neefje wat rotjes omdat hij met iemand samen moet afsteken omdat het anders niet mag.
Oud 27-12-2009, 19:54
napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
Citaat:
(al vraag ik me af of sommige mensen niet gewoon te dom zijn om normaal met vuurwerk om te gaan)
de oplossing

Spoiler
Oud 27-12-2009, 20:51
Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee, zolang het vuurwerk legaal is en veilig wordt afgestoken vind ik het best. Anders is het eigen schuld dikke bult. Tenzij je toevallig langsliep natuurlijk
En dat is bij het merendeel van de vuurwerkongelukken het geval.
Oud 31-12-2009, 15:10
YOsseR
YOsseR is offline
Van vuurwerk heb ik persoonlijk nooit gehouden, in tegenstelling tot de andere familieleden. Vuurwerk was mijns inziens gevaarlijk en bovendien kostte het veel geld; wat krijg je er eigenlijk voor terug?

Het gaat er tegenwoordig vaak om dat het vuurwerk vooral harde geluiden maakt en het een en ander op kan blazen. Volgens mij is de bedoeling van het vuurwerk om te vieren dat we een nieuw jaar, met hopelijk veel voorspoed, binnen vallen; niet om een week van tevoren al harde geluiden te maken en prullenbakken op te blazen.

Het vuurwerkverbod lijkt mij, gezien de miljoenen euro's schade per jaar en de enorme drukte bij huisartsen en ziekenhuizen, niet eens zo slecht. Indien er een verbod zou komen, moet er binnen een bepaalde straal (of misschien in elke gemeente) vuurwerk worden afgestoken, door mensen die daarvoor zijn aangesteld; al met al een plaats waar ruimte wordt gemaakt voor burgers om het vuurwerk te bezichtigen.

Er is al een aantal keer gesproken over een dergelijk verbod, maar er is besloten het niet door te zetten, omdat we kunnen rekenen op een enorme opstand indien het wel zou worden doorgevoerd.
Gezien de opstand die we kunnen verwachten, is het mijns inziens misschien niet verstandig een vuurwerkverbod in te voeren. Dit is natuurlijk niet de enige reden om het níet te doen; ook al wordt het verboden, het vuurwerk blijft het land binnenkomen en het wordt gewoon afgestoken. We kunnen moeilijk zoveel geld in de grenscontrole en de politie investeren, dat geen enkele inwoner van dit land vuurwerk bezit/kan afsteken.

Al met al lijkt een vuurwerkverbod mij, vanwege de hiervoor opgenoemde nadelen, niet verstandig, maar de politie moet wel beter controleren op oudjaarsdag en indien duidelijk is wie de dader(s) is/zijn van een vernieling, zal/zullen hij/zij volledig op moeten draaien voor de kosten!

YOsseR
Advertentie

Regels voor berichten