![]() |
|
![]() |
Hallo allen,
Even de toelichting. Ik, en mijn collega's, werken bij een Horeca bedrijf. Hoe het loon tot stand komt word door onze baas, GDA, geregeld, maar niemand, inclusief de bedrijfsleidster, weet niet hoe dit exact berekend wordt. Wel is bekend; functieschaal 3, Horeca CAO, en leeftijd 20 jaar, dienstjaar nummer 5.. Op grond van Artikel 11 Lid 1C van de Horeca CAO, dus pagina 11 hierrr, mag een werknemer in functie schaal 1, 2 of 3 in een wachtperiode ingeschaald worden. Dat betekend feitelijk, dat je het wettelijk mimium jeugdloon kan krijgen, in plaats van dat wat door de CAO staat aangegeven. Hierrr de lonen van de horeca CAO. Hierrr de wettelijk minimum jeugdlonen. Nou, dat scheelt toch nog weer zo'n 15%! Goed, zoals eerder gezegt, die minimum jeugdlonen mogen. Maar ook maximaal 4 wachtperiodieken. Welk gewoon betekenen 'jaar'. Kalenderjaar. Nu het lastige: veel mensen zeuren over het loon. Er zit bijv. geen verschil in iemand die er 6 jaar werkt, en iemand die er 4 uur werkt. Mits de leeftijd hetzelfde is. Dus ik ben hierna gaan kijken. Nu viel mij op dat veel mensen met hun salaris BOVEN dat van het mimum jeugdloon vallen, maar ONDER dat wat in de horeca CAO staat aangegeven. Deze mensen zijn meer dan 4 jaar in dienst. Wel is het zo, dat deze 4 jaar, van mei tot en met september is. Het is een bedrijf dat dagjes uit organiseert op hun locatie, 's winters is er dus vrijwel niks te doen. Formeel zijn we dan ook niet in dienst. Zo af en toe worden goede werknemers in de winter tijden eens gebeld of ze een dagje kunnen werken omdat er toch nog te veel mensen komen voor het vaste personeel. De vraag: het lijkt erop alsof elke werknemer begin ieder jaar opnieuw in een wachtperiode wordt ingeschaald. Hetgeen er voor zorgt dat het loon altijd laag kan blijven. Mag dit? Zou denken: Ja, je bent steeds een half jaar uit dienst. Zou denken: Nee, je werkt elk seizoen bij het bedrijf. Een optionele vraag voor de slimmerts: Wat is het Bassisloon t.o.v. Bruto uurloon? (vakantiegeld buiten beschouwing gelaten) |
Advertentie | |
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
[Loon] Verdien ik genoeg volgens CAO? Biertank 52 | 10 | 29-11-2010 08:24 | |