Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2010, 17:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hallo allen,

Even de toelichting. Ik, en mijn collega's, werken bij een Horeca bedrijf.
Hoe het loon tot stand komt word door onze baas, GDA, geregeld, maar niemand, inclusief de bedrijfsleidster, weet niet hoe dit exact berekend wordt.

Wel is bekend; functieschaal 3, Horeca CAO, en leeftijd 20 jaar, dienstjaar nummer 5..

Op grond van Artikel 11 Lid 1C van de Horeca CAO, dus pagina 11 hierrr, mag een werknemer in functie schaal 1, 2 of 3 in een wachtperiode ingeschaald worden. Dat betekend feitelijk, dat je het wettelijk mimium jeugdloon kan krijgen, in plaats van dat wat door de CAO staat aangegeven.

Hierrr de lonen van de horeca CAO.
Hierrr de wettelijk minimum jeugdlonen. Nou, dat scheelt toch nog weer zo'n 15%!

Goed, zoals eerder gezegt, die minimum jeugdlonen mogen. Maar ook maximaal 4 wachtperiodieken. Welk gewoon betekenen 'jaar'. Kalenderjaar.

Nu het lastige: veel mensen zeuren over het loon. Er zit bijv. geen verschil in iemand die er 6 jaar werkt, en iemand die er 4 uur werkt. Mits de leeftijd hetzelfde is. Dus ik ben hierna gaan kijken. Nu viel mij op dat veel mensen met hun salaris BOVEN dat van het mimum jeugdloon vallen, maar ONDER dat wat in de horeca CAO staat aangegeven.

Deze mensen zijn meer dan 4 jaar in dienst.
Wel is het zo, dat deze 4 jaar, van mei tot en met september is. Het is een bedrijf dat dagjes uit organiseert op hun locatie, 's winters is er dus vrijwel niks te doen. Formeel zijn we dan ook niet in dienst. Zo af en toe worden goede werknemers in de winter tijden eens gebeld of ze een dagje kunnen werken omdat er toch nog te veel mensen komen voor het vaste personeel.

De vraag: het lijkt erop alsof elke werknemer begin ieder jaar opnieuw in een wachtperiode wordt ingeschaald. Hetgeen er voor zorgt dat het loon altijd laag kan blijven.
Mag dit?
Zou denken: Ja, je bent steeds een half jaar uit dienst.
Zou denken: Nee, je werkt elk seizoen bij het bedrijf.

Een optionele vraag voor de slimmerts: Wat is het Bassisloon t.o.v. Bruto uurloon? (vakantiegeld buiten beschouwing gelaten)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2010, 00:59
Balance
Balance is offline
Mijn situatie is redelijk vergelijkbaar. Ik werk ook in een seizoensgebonden horeca-bedrijf. Onze seizoenen lopen van september t/m juni. In mijn contract staat wel expliciet benoemd dat wij officieel geen seizoenswerk doen.
Bij ons is het zo dat je na 4 kalenderjaren uit de wachtperiodiek komt.
Wat wel een groot verschil is, is dat ik per kalenderjaar 10 maanden in dienst ben. Er bestaat een regel over een dienstverband opnieuw aangaan, waarbij 3 maanden tussenliggende tijd de grens is. Ik weet niet precies wat die regel is, maar volgens mij mogen ze jou dus als nieuwe werknemer beschouwen als jij 3 maanden uit dienst bent geweest. Normaal moet men wel naar jouw werkervaring kijken bij de beoordeling of jij nog in de wachtperiodiek moet worden ingeschaal, maar ook die gaan per kalenderjaar. En aangezien jij nooit een kalenderjaar aan (horeca-)werkervaring kan tonen, hoeft men er dus niks mee te doen.

Ik denk dat het zo zit, maar precies weten doe ik het niet. Misschien helpt het je iets verder.
En wat bedoel je met basisloon? De lonen zoals ze genoemd worden in de tabel zijn juist bruto, bedoel je soms dat je netto wil weten? Of iets anders..?
Oud 31-01-2010, 08:16
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Wist niet of Bassis lonen exact hetzelfde as als Bruto, wellicht dat basis hetzelfde was als netto.

Die 3 maanden regel heb ik van gehoord ja. Maar formeel zijn wij dus 6 maanden niet in dienst. Wel is het zo dat sommigen in de winter nog wel aantal keer moeten komen, en dus geen periode van 3 maanden of langer hebben waarbij ze niet in het pand werkzaamheden verrichten.
De grap is ook, dat een aantal medewerkers geen contract hebben voor 6 maanden, maar dat is overgegaan naar een contract voor onbepaalde tijd.

Vraag me toch af hoe dat exact zit met die 3 maanden regel, want dan is het onmogelijk om uit die wachtperiodiek te komen, ook al kun je alles wat je functie omschrijving inhoudt prima zelfstandig uitvoeren, en blijft je loon dus stukken lager.

edit; het bedrijf is dus eingelijk in de winter ook niet geopend, je kan enkel langskomen als je dit van te voren per telefoon aangeeft.

Laatst gewijzigd op 31-01-2010 om 09:01.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 09:15
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Bump, is er iemand die hier meer over weet?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2010, 13:13
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Double bump.
Okay, mijn nieuwe salaris wordt wel hoger man min. jeugdloon. Lager dan horeca CAO loon.

Weet iemand waar je naar toe kan bellen om dit te na vragen? ;x
Het payrolling bedrijft zegt dat ze gewoon uitbetalen wat ze opgedragen krijgen en de baas zegt dat ie het zo mag doen (ofc).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2010, 18:40
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Tripple bump:

Okay. We zijn een horeca bedrijf, dus horeca CAO lijkt mij zo.
De horeca CAO is dan toch ZOIEZO van toepassing. Stel dat er geen lastig gedoe is van de wachtperiodieken.

Iemand van 22 jaar
Minimum jeugdloon: 5 euro
Horeca CAO (functieschaal III volgens de papieren): 6 euro
Dan moet die persoon toch 6 euro minimaal krijgen?

edit;
Indien hier een artiekel/documenten/linkberoemdewebsite van is, graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten