Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben altijd wel ambitieus geweest op studiegebied. Wilde per se een vwo-diploma, ook al wilde ik naar de toneelschool erna (hbo). Is gelukt. Toen dus drama-academie. Keihard voor gewerkt. Toen ik het even niet meer bij kon benen, vond ik het heel moeilijk om aan mezelf toe te geven dat ik er misschien een jaartje langer over moest doen, maar heb dat uiteindelijk toch gedaan en toen heb ik in mijn laatste jaar nog een voorstellinkje extra gemaakt.
En nu zou ik willen dat ik wat ambitieuzer zou zijn, soms. Een vriend van me zei laatst dat, als ik er volledig voor zou gaan en het niet erg zou vinden om af en toe even aardig blut te zijn, hij zeker wist dat ik actrice zou kunnen worden. Maar; A ik weet niet of ik zoveel zin heb in zo'n onzeker bestaan. B ik weet niet of ik zin heb in al die ego's uit de theaterwereld. C ik ben als de dood voor audities. D ik ben dus misschien niet ambitieus genoeg. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat ik totaal niet ambitieus ben, want ik heb totaal geen zelfdiscipline en ben meestal liever lui dan moe. Maar als ik werk heb wil ik wel altijd de beste en de snelste zijn, en dat lukt tot nu toe ook altijd, want dat was allemaal werk onder mijn niveau. Dus wat dat betreft ben ik nogal een uitslover. Maar ik verdenk mezelf ervan als motief daarvoor te hebben dat ik graag gewaardeerd word
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als ik mezelf vergelijk met de meesten van mijn medestudenten ben ik helemaal niet zo ambitieus want ik wil maar huisarts worden (wel een heel goeie huisarts) en hoef daar niet per se wetenschappelijk onderzoek bij te doen en zou er niet over peinzen om meer dan zestig uur per week te werken ook al zou dat me instant opleidingsplek-kansen geven.
Als ik mezelf vergelijk met mjin familie ben ik trouwens ook niet zo ambitieus want ik hoef niet te promoveren en streef er ook niet naar om voor mijn 35e hoogleraar te zijn. Maar misschien zijn dit niet zulke gemiddelde groepen om mezelf mee te vergelijken. Ik denk dat ik eerder perfectionistisch dan ambitieus ben. Al vind ik eigenlijk dat ik niet perfectionistisch genoeg ben. |
![]() |
|
Ik ben redelijk ambitieus als het om m'n studie gaat. Ik wil graag alles weten en alles kunnen. Aangezien ik me realiseer dat dat onmogelijk is, wil ik op z'n minst binnen m'n eigen vakgebied heel goed zijn.
Qua muziek en sport ben ik niet erg ambitieus. Ik vind het allebei leuk om te doen maar ik hoef niet de beste te zijn en heb de uren training die dat zou vergen er ook absoluut niet voor over.
|
Verwijderd
|
Ik ben behoorlijk ambitieus, maar dat is een beetje noodgedwongen. Zeggen dat ik graag zou ruilen met iemand die gewoon lekker kapster of accountant of manager wil worden is wat teveel gezegd, dat klopt niet helemaal, maar het zou echt immens veel makkelijker zijn als ik wat minder grote plannen zou 'moeten' hebben met mijn leven. Het punt is, ik vind bijna al 't werk dat er bestaat oninteressant om (langdurig) te doen. Nu is dat op zich geen ramp, je kan best werk doen dat je saai vindt, maar ik verveel me dan heel snel en als ik me verveel bij het werken/studeren kan ik geen grammetje motivatie opbrengen voor wat ik moet doen. En dat zou op zich óók geen ramp zijn, want ook zonder motivatie kun je werken, ware 't niet dat dat gebrek aan motivatie zich o.a. uit in dat ik m'n bed vrij letterlijk niet uitkom 's ochtends. En als je ergens niet bent dan kun je daar ook niet werken. Dat stuk wilskracht dat nodig is om mijn belachelijke bioritme in een acceptabele vorm te forceren mist bij onvoldoende motivatie echt volkomen, ik word dan gewoon tien uur na wekker-tijd opeens wakker en is het van "GODVERKUT". Of eigenlijk is het niet eens wilskracht, maar iets wat gewoon werkt of niet. Als mijn hersenen vinden dat ik een goede reden heb om om 8 uur op te staan dan gebeurt dat ook. Als ze zoiets hebben van 'ja je kan wel willen opstaan dan maar jij weet net zo goed als wij dat je 't ding waar je heen moet volkomen onboeiend vindt' dan sturen ze geen wakker-word-signaal ofzo en slaap ik simpelweg door alle wekkers en dingen heen. Los van het hele melatonine-verhaal merk ik dit ook echt enorm; op de middelbare school was het al veel als ik twee dagen per week op school verscheen. Nu ik een studie doe ik daadwerkelijk interessant vind mis ik meestal maar een paar colleges per semester. Waarvan de helft ook nog 'ns door omstandigheden zoals overlappende roosters en leren voor tentamens, dus dat komt neer op twee/drie keer 'echt' verslapen. Nu is zo'n studie natuurlijk ook weer anders dan structureel op een bepaalde tijd moeten opstaan, maar toch zit er echt extreem veel verbetering in. Daar ben ik blij om, want het betekent dat normaal functioneren voor mij prima mogelijk is. Alleen moet ik dan wel functioneren in een vakgebied dat mij boeit.
Dat kan geregeld worden. Maar dan moet ik wel achter mijn moeilijk bereikbare ambities aan. En dat zijn ambities waarbij je geregeld extreem vroeg moet opstaan, en waarin je heel hard moet werken, en waarin heel veel competitie is, dus je kunt het je niet permitteren om 's ochtends niet op te komen dagen want voor jou zijn er honderd anderen. Bovendien zijn er heel veel mensen van elkaar (en dus ook van jou) afhankelijk, als één iemand er niet is loopt direct een gedeelte van het plan voor die dag in de soep. En verder word je ook constant beoordeeld op je kunnen en krijg je heel veel kritiek en moet je heel veel netwerken en samenwerken met andere mensen en compromissen sluiten met je eigen perfectionisme. En er zullen tijden zijn waarin ik moet leven van een karig hongerloontje, en tijden waarin ik heel lang geen broodnodige tijd voor mezelf krijg, en tijden waarin ik geen sociaal leven meer heb naast m'n werk. En nog veel meer. Dus eh, dat is zo'n beetje alles wat ik moeilijk en/of eng en/of vervelend vind in één. Maar er is geen andere keuze, want bij (op langere termijn) ander werk (doen) zou ik er ondanks al mijn goede bedoelingen vrij snel uitgeschopt worden. Wat ik later ga doen, doe ik omdat ik anders een profiteur word, of een pauper, of een uitkeringstrekker. Want het werk dat ik ga doen is 't enige werk dat mij dusdanig boeit dat ik de kracht (of misschien zelfs de mogelijkheid) heb om mijn eigen onvolkomenheden aan te kunnen. Er zijn trouwens ook veel leuke dingen, hoor, maar die noem ik niet want het lijkt me vanzelfsprekend dat ik al het supergaafs verrrrr vind opwegen tegen alle moeilijke en enge dingen. En al dat moeilijke en enge wordt ook immens veel makkelijker en leuker zodra het in verband wordt gebracht met 't werk dat ik wil doen. Ik ervaar het harde werken niet eens als werken, bijvoorbeeld, maar als echt als een.. gift, ofzo. Dan denk ik 'mhhh, dat ik dit mag doen, dat is toch briljant'. Of eigenlijk denk ik dat pas achteraf, want op 't moment zelf ben je zo druk bezig dat je alleen denkt aan wat je moet doen. En dan is het opeens twaalf uur later en ben je vergeten te eten omdat je de hele dag nauwelijks pauze hebt kunnen nemen. Zit je met trillende pootjes je tweede sigaret van de dag te roken met je collega's, die net als jij de hele dag vergeten waren dat ze verstokte rokers zijn. Je merkt geen honger of nicotinegebrek of moeheid, want je bent in noodtempo aan het creëren. En maar voldaan zijn, he. Tja. <3 |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik werk trouwens niet heel hard voor mijn studie, want het is een alfastudie op academisch niveau en 1) dat vind ik makkelijk 2) het is bij nader inzien niet helemaal wat ik wil. Maar goed, ik haal alsnog geregeld achten en negens. Hierna ga ik misschien een tweede, veel praktischere (HBO-)studie doen. Of ik ga onderaan beginnen en proberen om vanuit daar hogerop te komen. Ik ben echt extreem benieuwd naar wat ik over drie jaar aan 't doen ben, en of ik dan dichter ben bij mijn doel(en) of niet. Het is behoorlijk spannend, want over minder dan een jaar heb ik m'n bachelor en ik heb nog geen flauw idee wat ik daarna precies wil. Kortom, ik ga een onzekere directe toekomst tegemoet. Mmm.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Status boeit me dan weer geen hondenkut en hoe groot mijn vriendenkring is ook niet. Dat lijkt me ook raar trouwens, waarom zou je een waardeoordeel hangen aan hoeveel vrienden je hebt? Als je 't zelf maar prettig vindt, toch. Raar gebied om ambitieus in te zijn. "Ik wil zoveel mogelijk vrienden! Ik heb er al honderdveertig! He, die daar ken ik nog niet. Ik ga hem pakken. Daar kom ik! Kom hier, NIEUW MAATJE! WE WORDEN BESTIES!
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ambitieus ben ik vooral in creatieve dingen. Ik heb zoveel interesses in die richting dat ik nog steeds niet precies weet hoe mijn carrière er over 10 jaar uitziet, alleen maar dat het creatief werk gaat worden. Zolang ik maar iets maak of produceer dat relatief nuttig is, en geen lopende-bandwerk. Voor andere beroepen heb ik weinig interesse. Ik snap niet hoe bijv. iemand met plezier een manager kan zijn van afdeling x in bedrijf y. |
![]() |
|
Ambitieus qua opleiding/toekomst, ik denk het wel. Wat ik doe, wil ik goed kunnen. Ik denk meer dat ik ambitieus ben in kleine projecten. Zoals het halen van bepaalde diploma's of andere dingen behalen.
Ambitieus op sportgebied ben ik niet. Niet in de zin van dat ik er echt iets mee wil gaan doen. Al wil ik wel graag het uiterste eruit halen. Met muziek ben ik nooit ambitieus geweest. Ik speel piano, maar ben er nooit echt heel erg mee bezig geweest. Al maken we de laatste paar maanden met een vast clubje muziek, wat wel erg leuk is.
|
Ik ben erg ambitieus op studiegebied
![]() ![]() ![]() En ik ben absoluut niet ambitieus op sociaal gebied ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Op gebied van studie ben ik ambitieus, al doe ik mijn best om niet te veel waarde te hechten aan cijfers. Kunst is zoiets lastigs om in cijfers te beoordelen; als de één een 7 heeft en de ander ook kan het werk nog allebei van een heel andere orde of niveau zijn. Het gaat veel meer om het commentaar dat je krijgt dan om de uiteindelijke stempel. Al zou ik liegen als ik zei dat ik niet kick op de hoge cijfers die ik haal, want als je heel positief commentaar krijgt hoort dat ook tot uiting te komen in het cijfer. Dat dan weer wel.
![]() Het zou mooi zijn als ik een succesvol kunstenaar word, maar ik ben ook al lang blij als het me lukt om (grotendeels) van het kunstenaarschap te leven, in plaats van dat ik allerlei baantjes moet doen om rond te komen en daarnaast af en toe een kunstwerkje maak. Dat is het belangrijkste, en dat schijnt uiteindelijk ook maar een paar procent van alle kunstenaars te lukken. Ik hecht weinig waarde aan roem en ik hoef ook niet de beste kunstenaar ever te worden. Alles is toch al een miljoen keer gedaan, dus het gaat er veel meer om op wat voor manier je het doet. Ik hoop vooral dat ik het op een manier kan doen dat ik er gelukkig mee ben, en welke manier dat is weet ik nog niet. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Op het gebied van studie ben ik best ambitieus, maar op dit moment heb ik de meeste ambitie voor zang/zanglessen, omdat ik dat geweldig vind en beter wil worden.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Ranking the Scholieren #3 Geel | 500 | 16-10-2010 14:57 | |
Liefde & Relatie |
ff invullen please... ladys yannickboy2 | 30 | 16-08-2010 23:36 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
godsdienst: de hedendaagse mentaliteit thalia | 10 | 16-11-2005 22:32 | |
Seksualiteit |