Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2010, 11:13
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ben jij blij met jouw gebit? Verzorg jij het goed?
Neem je speciaal voedsel dat goed is voor je tanden? Hoevaak en hoe poets jij je tanden? Flos en stook jij? Wat voor tandenborstel heb je? Heb je een beugel gehad? Ga je vaak naar je tandarts? Zijn er heftige dingen gebeurd met jouw gebit? Heb je een foto van jouw tanden?

TS begint:
Ik ben blij met mijn gebit, het lijkt best op dat van mijn moeder, het is heel recht en wit. Dat recht komt omdat ik een beugel heb gehad. Die had ik nodig omdat ik twee keer mijn bovenkaak heb gebroken als kind, waardoor alles schots en scheef stond.
Qua eten ben ik niet voorzichtig met mijn tanden, ik eet veel snoepjes enzo, maar ik poets wel goed, liefst twee keer per dag: tien seconden per bovenkant van mijn kiezen (linksonder, rechtsonder, rechtsboven en linksboven), tien seconden per buitenkant van mijn kiezen en tanden, tien seconden per binnenkant van mijn kiezen en tanden, en dan poets ik mijn tong nog. Flossen en tandenstokeren doe ik niet omdat ik een spalk heb achter mijn tanden (een soort permanente beugel).
Mijn tandenborstel is net nieuw en hij is rose met bloemetjes en regenboogjes, ik had eerst een blauwe maar mijn vader pakte die steeds omdat hij op de zijne leek. Deze lijkt niet op die van mijn vader.
Een foto van mijn gebit toen ik 14 was en een beugel had:
Spoiler

Een foto van mijn gebit op mijn 18e verjaardag:
Spoiler

nu jullie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2010, 11:27
Verwijderd
Mijn gebit is altijd al een aandachtspunt geweest. Vroeger poetste ik echt als een idioot, maar bij ieder tandartsbezoek had ik dan toch weer gaatjes. De laatste jaren heb ik geen gaatjes meer gehad, terwijl ik voor mijn gevoel veel ongezonder eet en drink dan vroeger. Ik poets mijn tanden en tong standaard twee keer per dag, soms gebruik ik van dat mondspoelmiddel. Ik heb geen tandenstokers, maar gebruik soms wel flosdraad. Dit is wel lastig omdat ik zowel onder als boven een spalkje heb aan de achterkant van mijn tanden. Ik heb vroeger een buitenboordbeugel gehad en daarna een plaatsjesbeugel. Ik drink regelmatig koffie, thee en rode wijn dus over een paar jaar ga ik mijn tanden laten bleken. Tijdens een waterpolowedstrijd ben ik ooit tegen de rand van het zwembad aangezwommen. Daardoor zijn mijn voortanden voor de helft afgebroken en gereconstrueerd met composiet. Door de impact is een wortel van een voortand afgestorven en daarom heb ik ook een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan. Op dit moment zou ik echt niet weten welke van mijn twee voortanden geen wortel meer heeft, maar het staat vast dat ik over niet al te lange tijd een kroon krijg als voortand. Ik ben bang van de tandarts, en mijn verstandskiezen worden binnenkort onder narcose eruit gesloopt in het ziekenhuis. Ik ga altijd naar mijn halfjaarlijkse controle en mijn tandarts lijkt als twee druppels water op Mark Rutte. Mijn tandenborstel is blauw met wit en ik gebruik tandpasta van Sensodyne.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 11:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
ooohja vergeten te zeggen: ik heb in allebei mijn onderste achterste kiezen een vulling.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 11:33
Carn
Carn is offline
mijn tanden staan allemaal vrij recht (boven geef ik het een 8,5, onder een 7-). heb wel een klein beetje overbeet dus iets met de snijtanden afbijten is vaak wat lastig. Verder mis ik wat kiezen dankzij een incidentje + gebrek aan onderhoud.

Verder poets ik voor het slapen gaan uitgebreid; flossen doe ik niet elke dag maar wel regelmatig; en zo nu en dan even wat Listerine erin.
Oud 15-04-2010, 12:03
Verwijderd
ik heb een buitenboord beugel, een activator (zo'n blok) en sterretjes boven en onder gehad, allemaal tegelijk. De ortho zei nog van 'ik denk dat hopeloos is', maar binnen twee jaar was ik klaar met beugelen en stond alles wonderbaarlijk recht. Nu heb ik vier verstandskiezen die alles weer terug en scheef duwen. Ik ben al heel lang niet naar de tandarts geweest want onze tandarts was een sadist en nu hebben we een nieuwe maar ik wacht tot er iemand van mijn familie meegaat want ik wil niet in mijn eentje. Vroeger had ik altijd gaatjes hoewel ik poets als een malle en nu nog steeds. En mijn tanden zijn behoorlijk geel, lekker rotje.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 12:04
Verwijderd
Mijn tanden staan heel recht, heb nooit een beugel gehad. Ze zijn ook vrij sterk, ik heb niet snel gaatjes. En ik heb eigenlijk nooit tandpijn ofzo. Ik heb wel diepe groeven, dus echt goed schoonmaken is wat lastig, maar gelukkig zijn mijn kiezen sterk.
Mijn melkkiezen waren heel zwak, dus ik ben echt blij dat deze kiezen sterk zijn!

Ik poets twee keer per dag, elektrisch, soms met een flos-borsteltje, soms met een polijst-borsteltje. Ik stook tussen mijn tanden op aanraden van de tandarts (die raadde flossen af omdat je dan zo in je tandvlees ragt). En soms gebruik ik Listerine. Ik ga 1x per jaar op controle (want 2x vond mijn tandarts onnodig) en dat doe ik ook braaf. Op 17 juni mag ik weer

Het enige wat ik minder vind aan mijn tanden, is dat ze niet mooi wit zijn... en ik drink geen koffie, rook niet.. dus dat vind ik wel jammer. Maar goed, ze zijn ook niet extreem geel ofzo en ik durf nog gewoon breed uit te lachen, dus echt een issue is het niet
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 12:18
Verwijderd
Ik heb rechte tanden zonder beugel. Ik heb 1 keer een gaatje gehad maar dat was in een verstandskies die er toch uit moest, dus dat was niet zo erg. Dat kwam doordat ik die kies niet goed kon poetsen, mijn wang zat ertegenaan.

Ik poets onder de douche met een handtandenborstel en de andere keer met een elektrische tandenborstel sommige periodes poets ik wat minder omdat ik dan lui ben. Ik flos als ik eraan denk, dat is soms bijna elke dag en soms 1 x per week. Ik gebruik Elmex.

Ongeveer 1 x per jaar ga ik op controle, meestal in de meivakantie maar dit jaar heb ik geen meivakantie dus dat moet ik nog even zien

Mijn rechter voortand is ooit afgebroken doordat ik op de schouders zat bij een meisje dat struikelde en voorover viel. Dus ik klabam met mijn tanden op het schoolpijn. Het afgebroken stukje was ik kwijt dus met een soort vullingspul is er een stukje aangeknutseld maar dat brak heel gauw af doordat ik op een potlood beet toen het nog zwak was. Dus besloten mijn ouders dat het er pas op mijn zestiende weer aan mocht. Daar had ik toen geen zin in en uiteindelijk was ik geloof ik 21 toen het stukje er weer aan werd geknutseld, maar daar ben ik nu wel blij mee.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 12:27
Rivka
Rivka is offline
Ik heb 15 maanden een slotjesbeugel gehad en toen die is weggeschuurd waren en zijn mijn tanden heel wit en recht. Ik poets gewoon 2x per dag, alleen een beetje kort. Ik gebruik Aquafresh tandpasta, ga 2x per jaar op controle bij de tandarts en heb nog nooit een gaatje gehad.
Oud 15-04-2010, 13:29
Verwijderd
mijn tanden zijn sterk, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. ik heb dus nog nooit gaatjes gehad en volgens mijn tandarts is dat op je 22e iets waar je trots op mag zijn ;x ik heb jaaaaaaaaren allerlei verschillende beugels gehad en nu staan m'n boventanden nog steeds niet mooi recht ;( onder heb ik zo'n ijzerdraadje/spalkje achter m'n tanden. ik poets drie keer per dag met elke maand een andere tandpasta. oh ook vind ik de kleur van mijn tanden net iets te gelig
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 13:38
Verwijderd
Een deel van een van mijn kiezen is weg omdat ik mijn gebit als bieropener ging gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 15:14
Issun
Issun is offline
Ik heb jarenlang beugels gehad, drie verschillende, dus ik ben nu helemaal klaar met al dat tandengedoe. >.<
Oud 15-04-2010, 15:43
Verwijderd
Ik heb best wel veel gaatjes gehad omdat mijn oude tandarts nogal nonchalant en onzorgvuldig was, wat pas bleek toen ik naar een nieuwe tandarts ging. (Hij had ook een ontsteking bij mn moeder over het hoofd gezien, die zo erg was dat de noodtandartsen er niets aan wilden doen. :') ) Nu is het wel redelijk geloof ik, heb al 2 controles geen gaatjes gehad dus prima. Ze zijn niet superwit en staan wel een klein beetje scheef, maar niet zo erg dat er een beugel voor nodig was. Het is ook niet echt storend, eigenlijk.
Ik heb wel 3x mijn voortanden gebroken, 1x een klein stukje maar 2x zo erg dat er echt een nieuw stuk aangezet moest worden. Dat was niet zo fijn. Oh, en ik poets braaf 2x per dag, en gebruik 1x per dag tandenstokers en mondspoelmiddel. En ik ben echt dóódsbang voor de tandarts.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 15:53
AzN
AzN is offline
Ik heb sowieso 'n bek vol vullingen en de tandarts heeft besloten om binnenkort weer met 'n soort tanderosieprogramma te beginnen (houdt in: 'n hele reeks afspraken om gaatjes op te vullen ). Verder heb ik vrij gelige tanden. Waarschijnlijk van nature, omdat ik niet rook en zelden koffie drink. Komt ook doordat 't tandglazuur aan 't verdwijnen is, want ik heb 'n beetje last van gevoelige tanden. Maar ik heb nog nooit ernstige gebitsproblemen gehad ofzo, dat troost . En m'n tanden en kiezen staan wel allemaal netjes recht, dus ik heb ook nog nooit 'n beugel gehad.
Oud 15-04-2010, 16:12
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik heb een vrij makkelijk gebit, ik heb nog nooit gaatjes gehad, nog nooit wat hoeven laten trekken, nooit een beugel hoeven hebben.
Ik mis een klein stukje van mijn rechter voortand van toen ik klein was en tegen de rand van het zwembad zwom maar daar heb ik geen last van en valt ook niet zo op. Mijn tanden staan behoorlijk recht, volgens mijn tandarts passen ze netjes op elkaar. Ik poets netjes en ik floss serieus, wat iedereen blijkbaar heel gek vind maar oké. Dat doe ik omdat ik wel last heb van tandsteen op een bepaald plekje tussen mijn onderste voortanden. Hoeveel ik ook floss, toch blijft die tandsteen terugkomen, lijkt het. Nouja. Is niet heel hinderlijk verder.
Oud 15-04-2010, 16:32
Verwijderd
Ik heb nog nooit gaatjes ik heb gewoon volgens de tandarts een goede mondverzorging.
Wel heb ik heel veel last van tandsteen! maar ja, even goed over heen schrapen en het is weer goed
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 16:45
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Mijn tanden zijn me net wat te geel, komt ook deels door mijn over-bleke huid. Ze zijn op het eerste gezicht heel netjes recht, maar als je beter kijkt zijn ze allemaal een beetje onregelmatig. Maar gelukkig nooit last van en tandarts is altijd supertevreden
Oud 15-04-2010, 19:59
darkfairy
darkfairy is offline
ik heb vroeger regelmatig tanden moet laten trekken voor me beugel.
had een binnen boord beugel.
heb ook gewichtjes in me tandvlees gehad die me tanden naar beneden trokken.
ben een keer met me tanden op de grond gevallen.
waardoor ik nou een dode voortand heb.
die ze zonder verdoving terug hebben geduwt me tandvlees in.
ik heb geluk dat die niet zwart is geworden.
heb een spalkje achter me boven en onder tanden.
en heb gelukkig nog nooit gaatjes gehad.
Oud 15-04-2010, 19:59
Miekje*
Miekje* is offline
Ik heb een vreselijk broos gebit, waarmee ik hoogstwaarschijnlijk de 20 niet eens haal. Ik heb al sinds ik me kan herinneren gaatjes in tanden en kiezen. Alles, maar dan ook álles is weleens gevuld, tanden en kiezen. Mijn gebit, en dan vooral mijn boventanden, zijn zo'n beetje wit-geel gevlekt en er zitten hier en daar bruine plekjes in (die plekjes moeten overigens nog gefikst worden). Mijn gebit is wel netjes recht, maar ik geloof dat liever een paar jaar een beugel had gehad als dit.

Ik poets overigens twee keer op een dag en gebruik flosdraad, plakverklikkers en mondwater. Ik heb een witte tandenborstel van de HEMA, die vind ik het fijnst. Mijn tandpasta en mondwater zijn, op aanraden van de tandarts, van Sensodyne. Mijn tong poets ik ook. Ik loop de deur van de tandarts zo'n beetje plat, aangezien er na elke halfjaarlijkse controle wel twee afgepraken gemaakt moeten worden om alles te fiksen.

Editterdepit:
Overigens let ik niet erg op mijn voeding wat mijn gebit betreft. Ik snoep niet zo veel en spoel na het eten goed met water. Als ik al snoep eet, dan spoel ik daarna ook goed na met water.

Laatst gewijzigd op 15-04-2010 om 20:09.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 21:38
Verwijderd
getverdemme miekje, dat klinkt stiekem wel heel vies
Met citaat reageren
Oud 15-04-2010, 21:39
Miekje*
Miekje* is offline
Offtopic: Hmmjasorry Moet fiss0l maar niet zo een topic maken!
Oud 15-04-2010, 21:53
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik vind mijn gebit echt verschrikkelijk lelijk. Ten eerste heb ik een gigantische overbite en een spleet tussen m'n voortanden. M'n ondertanden staan juist naar binnen geduwd en sommigen zitten over elkaar heen. En door het vele koffie/thee drinken en roken zijn ze ook niet echt wit.
Vaak denk ik er niet aan, maar als ik m'n bek dan op foto's zie schaam ik me echt kapot. Ewww.
Poetsen doe ik iig 1 keer per dag (en dan ben ik een goede 5 minuten aan het schrobben) en soms ook 's avonds, als ik veel zoete troep opheb of als het gewoon 'vies' aanvoelt.
Heel slecht: Sinds ik op mezelf woon ben ik niet meer naar de tandarts geweest. M'n ouders + zus gaan altijd met z'n allen naar de vaste tandarts in R'dam, maar voor mij is het een heel gedoe om daar te komen. En het afspraken maken of een andere tandarts regelen stel ik steeds uit...

Ik was iig altijd de enige in de familie die nooit iets van gaatjes had, terwijl m'n ouders en zus er de laatste keer allemaal een stuk of 7(!) hadden.
Oud 15-04-2010, 23:16
Verwijderd
Hmm ik had als kind echt van die enorm vooruitstaande voortanden hihi, tenminste, mijn grotemensentanden. Daar is een buitenboordbeugel tegenaangegooid en zo'n blokje, maar geen plaatjesbeugel want dat kon onze tandarts niet zelf. Daardoor staat het laaaang niet zo recht als bij de mensen die wel een plaatjesbeugel hebben gehad. Er zit een klein spleetje tussen mijn voortanden (boven) en ze staan niet helemaal in het gelid, sommige staan ietsje naar voren, andere ietsje naar achteren. Ondertanden sluiten goed aan, maar staan ook iets onregelmatig. Toch valt het niet echt meer op geloof ik.

Daarnaast had ik aan beide voortanden een stukje afgebroken. Op een gegeven moment vond ik dat toch wel lelijk en toen heeft de tandarts er een stukje afgeschuurd (kon omdat m'n voortanden iets langer waren dan die ernaast) en nu is het heel netjes. In het begin vond ik het heeeel gek voelen dat die hoekjes van m'n tanden af waren, maar nu vindt mijn tong het prima

Oh maar verder is mijn gebit top. Ik heb nóóit gaatjes. Geen enkele vulling in mijn gebit. Toen ik bij mijn nieuwe tandarts kwam, zei hij enthousiast tegen de assistente: "Zo hoort een gebit eruit te zien!" Het nadeel daarvan is dat mijn tanden wel een klein beetje geel zijn, niet door roken of koffie want dat vind ik allebei smerig, maar gewoon omdat er veel glazuur zit, en dat is geler. Maar liever dat dan gaatjes. Mijn oma is 82 en die heeft haar eigen tanden nog, en volgens mij ga ik haar achterna

Oh en ik heb jammer genoeg alle 4 mijn verstandskiezen. Boven zijn al lang door, maar onder waren heel lang maar half door. Mijn tandarts had een ultimatum gesteld dat ze op m'n 25e door moesten zijn anders haalde hij alles eruit. Maar volgens mij zijn nu alle kiezen erdoor!! Ik ben namelijk helemaal niet bang voor de tandarts (mogelijk omdat het ergste wat hij me ooit aandoet tandsteen verwijderen is ) maar kiezen trekken, dat lijkt me echt heeeel erg naar. Niet de pijn maar het gevoel en geluid, brrrr.

Oh ik poets altijd netjes 2x per dag met de elektrische tandenborstel op de timer, en flos regelmatig.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 01:07
Verwijderd
Mijn gebit is wel in goede staat denk ik. Ik ga niet meer naar de tandarts voor een check-up, maar ik heb nog nooit problemen gehad toen ik wel ging. Eén keer een gaatje gehad, maar dat was nog in een melktand.

Ze zijn wel wat gelig, maar niet door roken of koffie, lijkt me. Wat Freyja zegt, het zal wel glazuur zijn.
Onderkaak is wel mooi recht, maar mijn bovenste voor- en snijtanden hadden rechter gekund. Mijn voortanden zijn ook iets te groot (vroeger was dat helemaal erg )
Ik heb wel een beugel gehad (incl buitenboord voor 's nachts en elastiekjes, en een spalkje dat ik nog steeds heb), maar dat heeft blijkbaar niet echt geholpen voor sommige tanden. Maar verder mag ik niet klagen.

Poetsen tegenwoordig 1x per dag ('s avonds). Ik heb wel wat tandsteen onderin, maar boeie.

Ik heb regelmatig kiezen moeten laten trekken (laatste was 5 jaar terug) om andere kiezen ruimte te geven en nieuwe door te kunnen laten komen. Gek genoeg komt het aantal kiezen niet echt uit nu: in alle kwadranten heb ik 6 tanden (maar een 7e komt rechtsboven door, de verstandskies? nu pas?) terwijl ik op wiki lees dat een volwassen gebit 32(!!!!) tanden heeft. HUH?

Laatst gewijzigd op 16-04-2010 om 01:12.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 08:16
Verwijderd
Ik heb wel gaatjes gehad, zelfs eentje in een snijtand. Toen het net geboord was en nog niet gevuld, had ik echt een enorm gat door de tand heen.. zag er eng uit Maar nu zie je er niets meer van Die tand duwde hard tegen een andere tand waardoor hij een zwakke plek kreeg. Maar verder heb ik alleen kleine gaatjes gehad, gelukkig.

@Noodles; Is het niet zo dat als je niet 1x per jaar op controle gaat, je verzekering een behandeling niet vergoed wanneer het nodig is?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 10:28
Balance
Balance is offline
Ik ben best tevreden met mijn gebit, al is het geen perfect gebit.

Vroeger had ik altijd een spleetje tussen mijn voortanden boven. De tandarts heeft toen gevraagd of ik daarvoor een beugel wilde, maar dat wilde ik niet. En uiteindelijk is het uit zichzelf helemaal goed gegroeid
Beneden heb ik 1 tand die naar achter gedrukt staat. Dat zie je niet echt als je mij van voren aan kjikt en zo wel, dan is het nog niet enorm lelijk. Mijn hoektanden zijn niet meer mooi wit, dat is het enige wat ik wel zonde vind. De rest vind ik wel goed qua kleur.
Ik heb wel regelmatig gaatjes, eigenlijk altijd in mijn kiezen. Ik denk dat het een combinatie is van kwaliteit van gebit en laksheid bij het poetsen. Ik poets wel 2 a 3 keer op een dag, maar doe het regelmatig maar vluchtig.
Oud 16-04-2010, 10:35
Verwijderd
Ik heb best een crappy gebit, het staat nu wel recht omdat ik net 2,5 jaar een beugel heb gehad maar verder is het niet veel soeps. Veel gaatjes gehad, ook in mijn snijtanden, en mijn tanden zijn ook niet mooi egaal wit. Drie verstandskiezen zijn eruit gegraven, en rechts bovenin zit er nog een die nu net helemaal door is en in mijn wang prikt. Daarboven zit ook nog een mini extra verstandksiesje ergens in mijn kaak. Ik heb spalkjes boven en onder en een nachtbeugel die ik 5 nachten p/w in moet. Poetsen doe ik 2 of 3 keer per dag, 's ochtends voor ik de deur uitga meestal met de hand (in de keukenla ligt een tandenborstel, en dan ben ik te lui om naar de badkamer te lopen), en sowieso altijd wel als ik het huis verlaat. 's Avonds elektrisch. Ik gebruik Elmex of Sensodyne. Stoken doe ik als ik er aan denk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten