Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2010, 14:30
CrazyMonk
CrazyMonk is offline
Gisteravond zijn er bij mij 2 kiezen getrokken. 1 aan de rechter- en 1 aan de linkerkant.

Ik mis een aantal kiezen Op de plek waar gister mijn kiezen zaten, zullen nooit nieuwe komen, en onderaan zullen nooit verstandskiezen komen.

Tijdens het trekken had ik helemaal geen pijn (plaatselijke verdoving), thuis had ik nog 1 paracetamol genomen, en heb gewoon geslapen

Dit allemaal was gebeurd omdat ik ruimtetekort had.

Mijn punt: Nu de volgende dag, begin ik wel last te krijgen. Omdat ik bovenaan maar 2 kiezen heb maar daartussen een ruimte. (Ik ben nog jong (13) en heb nog geen verstandskiezen) Eten is nu dus haast onmogelijk, ik heb vanochtend maar 1 sneedje brood gegeten en vanmiddag ook... Nu zit ik thuis, en kan ook niet normaal meer gewoon een koekje eten

Wat jullie dus voor mij kunnen doen is antwoord geven op deze vragen:

1. Hoelang duurt het stollen/genezen van de wond?
2. Kan ik gewoon (pijnlijk) eten zonder dat mijn wond minder snel geneest?
3. Kan ik gewoon met mijn tong langs de wond?
4. Er blijven wel eens etensresten zitten in de wond, kan dat er gewoon met mijn vinger uit 'pulken'?

Mvg
Met citaat reageren
Oud 20-04-2010, 17:46
Pluis
Pluis is offline
hebben ze je niks verteld bij de kaakchirug/tandarts over hoe je je wond moet verzorgen?

anyway, je bent ouder dan 12 dus dat betekent dat je ibuprofen mag gebruiken voor je pijn, dat werkt doorgaans beter dan paracetamol, al mag je die laatste ook gewoon gebruiken als dat goed werkt.
De wond mag vandaag niet meer bloeden, als dat wel zo is moet je terug naar waar hij getrokken is. Het genezen kan wel een paar weken duren, maar als het goed is moet de pijn al wel veel eerder over zijn.
Als de kiezen zijn getrokken in je bovenkaak hoef je niets te doen aan etensresten, die komen er door de zwaartekracht en door het genezingsproces vanzelf uit. Bij onderkaakingrepen geven ze patiënten altijd een spuitje met een krom plastic puntje mee om na een week de etensresten eruit te spoelen.
Ik zou er deze week ook nog niet aan gaan pulken of frutten, omdat het anders weer kan gaan bloeden en dan geneest het langzamer.
Je mag best zachtjes met je tong langs de wond voelen, maar waarschijnlijk smaakt het niet zo heel erg lekker ivm oud bloed enzo.

Dit is de informatie die ze hier in groningen in het ziekenhuis bij kaakchirugie aan patiënten geven (ik heb daar een co-schap gelopen).
Oud 20-04-2010, 17:48
Naimin
Naimin is offline
Bij mij zijn ook een aantal kiezen getrokken.
Als je nog steeds last hebt van het bloeden is het meestal wel handig om alles
even te koelen. Dit kan je doen m.b.v. een (water)ijsje.

Als je pijn hebt is de enige remedie een paracetamol (kijk wel goed op de verpakking hoeveel je er max. per dag mag hebben!!!)

Het reinigen van de wonden kan het best gedaan worden met lauwe/koude kamille thee. (dit had de tandarts bij mij ook aangeraden).
Het spoelen met zoutwater kan ook nog wel schelen (dit moet je ook doen als je verstandskiezen zijn getrokken (volgens de tandarts)

Oud 20-04-2010, 19:10
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ah, ik mis ook wat kiezen en overmorgen naar de kaakchirurg voor weer 2 verstandskiezen! Schale troost dat ik niet de enige ben!

Het stolt vaak wel na een paar uur, maar het genezen kan verschillen van zo'n 2 dagen tot 2 weken. Kleine of grote wortels, of ze scheef staan, hoeveelheid tandvlees ed maken hierovor allemaal uit.
Meestal wordt geadviseerd aan de andere kant te eten, maar dat gaat bij jou niet op. Je kan de wond weer open halen als deze nog niet goed dicht is. Aardappelen, spinazie, banaan ed moet prima kunnen, maar wellicht dat je dingen als dortio chips en dubbele whoppers nog even wil laten liggen.
Ja dat moet wel kunnen, je tong is krachtpatser wat dat betreft. Ook eroverheen kwijlen kan geen kwaad ^^
4. Er blijven wel eens etensresten zitten in de wond, kan dat er gewoon met mijn vinger uit 'pulken'?
De eerste dag niet, dan is de wond nog te fragiel en haal je em zo weer open. Maar daarna wordt het stevig en moet het wel kunnen. Wellicht dat je het eerst wil weg proberen te spoelen met water though.

Ik weet nog wel dat ik 3 dagen lang op yogurt en drinken heb geleefd, omdat brood te dik was om in mijn mond te doen, en crackers te hard waren. Ik weet niet hoe goed je engels is, maar ik had op een game forum ook al een 'halp me' thread geopend, hierr http://www.wcreplays.com/forums/show...=125685&page=2
Wellicht dat je er nog wat nuttigs tussen vind, staat ook een link in voor spoelen met zout water zoals Naimin al zei,
Met citaat reageren
Oud 20-04-2010, 21:02
Verwijderd
Wat jullie dus voor mij kunnen doen is antwoord geven op deze vragen:

4 dagen minimaal; kan uitlopen tot 2 week.

Ja, hoor gewoon doen. Probeer aan de andere kant te eten. Neem geen tussendoortjes, eet 2x per dag.

Ja, hoor, geen probleem. Het voelt wellicht eng.

(Krachtig) spoelen met water. moet wel lukken.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 15:51
CrazyMonk
CrazyMonk is offline
Het gaat nu al een stuk beter Het is allemaal al een stuk minder erg geworden. De derde vraag klinkt misschien vaag, maar ik durf te wedden dat iedereen hier wel zoiets zou doen

@NaamInGebruik: Veel succes overmorgen, en bedankt voor die link
@Commando: Aan de andere kant eten gaat niet, het is aan beide kanten. Ook bedankt voor de reactie
@Naimin: De pijn treed bijna alleen op tijdens het eten Dat zoutwater en thee zal ik ook proberen *Alleen lijkt mij lauwe thee niet echt lekker :')*
@Pluis: Bedankt, hier staat wel nuttige info in Het bloeden is ook al helemaal gestopt.

Ik hoef geen nieuwe reacties meer op deze vragen Ik heb genoeg info, bedankt allemaal
Met citaat reageren
Oud 27-04-2010, 21:32
Khaldor
Khaldor is offline
Hoi Sinds ik ook twee kiezen heb laten moeten trekken kan ik je misschien helpen

- Dat weet ik niet meer precies
- Je kan natuurlijk gewoon normaal eten, het is niet de bedoeling dat je verhongerd
- Ja, maar waarom zou je dat doen?
- Heb ik nooit gehad, maar kan wel denk ik

Anders zou je even naar je tandarts moeten gaan met je vragen, die weet er meer van af dan ons waarschijnlijk
Met citaat reageren
Oud 28-04-2010, 07:11
Naimin
Naimin is offline
Citaat:
@Naimin: De pijn treed bijna alleen op tijdens het eten Dat zoutwater en thee zal ik ook proberen *Alleen lijkt mij lauwe thee niet echt lekker :')*
Lauwe thee is ook niet lekker xD Zout water is trouwens ook goor

Gewoon ff een slok nemen, spoelen en uitspugen klaar. De nasmaak zal er wel een tijdje zijn.
Maar daar moet je dan denk ik maar aan wennen

Regels voor berichten