verhaaltje wat ik heb gehoord, maar weet niet of het klopt, is dit:
vroeger werd hennep uitgebreid verbouwd, ook in amerika, voor de vezels
het is een enorm veelzijdig gewas(o.a,biodiesel, kleren, papier en natuurlijk wiet, ook zu volvo een keer een auto van hennep hebben gemaakt)
en toen was er , ik geloof ergens in de 1e helft van de 20e eeuw, een man in amerika die zowel eigenaar was van een krant als van een houthakkersbedrijf(of houtplantagem gij had in elk geval grote belangen in hout)
en diezelfde man had ook nog contacten bij de federale overheid
die man vreesde dus de concurrentie van hennep voor papier, en begon een lastercampagne in zijn krant tegen hennep, maar omdat mensen het als hennep natuurlijk niet als iets slechts zagen werd de naam marijuama erbij gehaald, en ging deze man hameren op het geestveruimende doeleinde om het publiek te overtuigen dat het slecht was
uiteindelijk, met wat hulp van zn contacten bij de overheid, is het hem dus gelukt hennep zo zwart te maken dat het amerikaanse publiek instemde met verbieden
en andere landen volgen amerika natuurlijk weer
wat ook meespeelt denk ik is dat alcohol van oudsher veel gebruikt word in onze streken en dat een groot deel van de bevolking het gebruikt en daarom moeilijk te verbeden is(amerikaanse overheid heeft het wel geprobeerd), terwijl wiet hier vroeger niet gebruikt(of in elk geval niet zoveel als alcohol) werd, en er dus altijd minder blowers zijn geweest en dus is het makkelijker te verbieden
|