Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2010, 20:30
Em.
Em. is offline
De man en de dingen

in doorwaakte nachten dreef er
een man de kade langs,

hij telde de dingen:

stenen zonder breuken, weerspiegelingen
in regenplassen en zuchten die
eenzame voorbijgangers achterlieten

voor ze verdwenen in de nacht.

mijn tenen streelden het water - dan
telde hij de plonzen en de rimpels
in het verder ongestoorde
oppervlak,

hij keek me aan, alsof hij
zeggen wou:

‘als ik er niet ben, wie onthoudt het dan?’

feedback mag enzo. bijten liever niet.

Laatst gewijzigd op 03-06-2010 om 15:42. Reden: aanpassingsdingetjes [a]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2010, 21:28
flyaway
flyaway is offline
Ik vind dit gedicht echt heel mooi, origineel, en poetisch prachtig verwoord. Echt, complimenten, wauw.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 21:38
Em.
Em. is offline
Dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2010, 23:49
ZitriN
ZitriN is offline
Ik sluit me aan bij flyaway. Van dit soort gedichten hou ik heel erg! Mooi!
Ik zou -verder ongestoorde- zonder de streepjes doen, op die manier loopt het voor mij beter. Nu wordt juist de zin verstoord. Enige waar ik van baal, is dat ik ook met een gedicht bezig ben waarin iemand de dingen telt, daar gaat mijn originaliteit.
Oud 03-06-2010, 07:47
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je snapt, na je uitgebreide reactie op 'Het briefje' was ik erg nieuwsgierig naar hoe jij dan schreef
@ZitriN: Erg is dat hè, denk je wat leuks bedacht te hebben...

Ik vind het een goed gedicht, zeker als je vijftien bent, ik zou bijna zeggen: niets meer aan doen, ontwikkel je vooral niet verder, zo is je stijl goed, houden zo. Maar als je blijft schrijven, is het eigenlijk onvermijdelijk dat je anders zult gaan schrijven... Het idee van dingen tellen vind ik leuk en is consistent uitgewerkt in je gedicht. 'Zuchten die eenzame voorbijgangers achterlieten' vind ik prachtig. Ik zou die streepjes ook weglaten. In de eerste strofe struikelde ik over je formulering: 'dreef een man de kade langs', je zou verwachten: 'dreef een man langs de kade', is dat geen logischere formulering?
Oud 03-06-2010, 08:05
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Hai! Ben jij van puberpoezie? Je reactie lijkt erg op de reacties daar en iemand zei daar zich hier geregistreerd te hebben. Welkom in ieder geval!

Het enige wat mij echt stoort is het gebruik van schuingedrukte tekst. Ik vind dit, net zoals rijm, iets dat je moet gebruiken om bepaalde zinnen of woorden eruit te laten springen als de voice-over van een film, maar dan in een gedicht. Een heel gedicht in schuin vind ik altijd wat vervelend en eerder hyveserig ogen, terwijl dit juist een erg mooi gedicht is!
Oud 03-06-2010, 11:31
flyaway
flyaway is offline
Citaat:
In de eerste strofe struikelde ik over je formulering: 'dreef een man de kade langs', je zou verwachten: 'dreef een man langs de kade', is dat geen logischere formulering?
Ik vind dat zelf juist mooier, ook al is het grammaticaal misschien minder correct.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 13:49
Verwijderd
'de kade langs' is inderdaad mooier ja. Romantischer.
Grammatica is voor grijze stofjassen en spellingsnazi's he.

Prachtig gedicht. Ik zou het zelf zo goed niet kunnen!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 14:22
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou, ik ben van mening dat een gedicht grammaticaal kloppend moet zijn. En ik ben ook een spellingsnazi en ik vind ook dat Em. nog wat meer interpunctie kan gebruiken in haar gedicht. Grammatica is gebonden aan regels en regels moeten opgevolgd worden. Het oprekken van die regels mag, maar het is juist de kunst om te kijken wat je met de taal kan doen binnen deze afgebakende grenzen. Dit is dus op het randje, wat mij betreft. Maar jullie mogen er uiteraard best anders over denken
Oud 03-06-2010, 15:41
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik sluit me aan bij flyaway. Van dit soort gedichten hou ik heel erg! Mooi!
Ik zou -verder ongestoorde- zonder de streepjes doen, op die manier loopt het voor mij beter. Nu wordt juist de zin verstoord. Enige waar ik van baal, is dat ik ook met een gedicht bezig ben waarin iemand de dingen telt, daar gaat mijn originaliteit.
Hm, daar heb je wel 'n punt denk ik. Ik zal zo even de streepjes weghalen, want het voegt hier inderdaad niet zoveel toe ofzo. Ik heb nog wel eens te neiging teveel streepjes te gebruiken. :'D

Sorry voor het idee jatten voor je het goed en wel had opgeschreven. <3

Citaat:
Je snapt, na je uitgebreide reactie op 'Het briefje' was ik erg nieuwsgierig naar hoe jij dan schreef
@ZitriN: Erg is dat hè, denk je wat leuks bedacht te hebben...

Ik vind het een goed gedicht, zeker als je vijftien bent, ik zou bijna zeggen: niets meer aan doen, ontwikkel je vooral niet verder, zo is je stijl goed, houden zo. Maar als je blijft schrijven, is het eigenlijk onvermijdelijk dat je anders zult gaan schrijven... Het idee van dingen tellen vind ik leuk en is consistent uitgewerkt in je gedicht. 'Zuchten die eenzame voorbijgangers achterlieten' vind ik prachtig. Ik zou die streepjes ook weglaten. In de eerste strofe struikelde ik over je formulering: 'dreef een man de kade langs', je zou verwachten: 'dreef een man langs de kade', is dat geen logischere formulering?
Haha, mijn stijl verandert toch zonder dat ik er veel aan kan doen. Na een vrij schrijfloze periode is dit weer nét anders dan hiervoor, en mijn beginstijl was weer anders. Maar goed, over het algemeen schijnt er wel altijd iets in te zitten waar je mij aan kunt herkennen, hoewel ik zelf niet zou weten wat ht is.

Nah, dreef een man langs de kade vind ik minder mooi dan dreef een man de kade langs. Of in ieder geval minder bij mij passen, ik heb gewoon de neiging -welke stijluiting ik ook weer heb- om mijn zinnen zo te verkrachten verwoorden.

Citaat:
Hai! Ben jij van puberpoezie? Je reactie lijkt erg op de reacties daar en iemand zei daar zich hier geregistreerd te hebben. Welkom in ieder geval!

Het enige wat mij echt stoort is het gebruik van schuingedrukte tekst. Ik vind dit, net zoals rijm, iets dat je moet gebruiken om bepaalde zinnen of woorden eruit te laten springen als de voice-over van een film, maar dan in een gedicht. Een heel gedicht in schuin vind ik altijd wat vervelend en eerder hyveserig ogen, terwijl dit juist een erg mooi gedicht is!
Ja, ik ben van puberpoezie. Dreamer. Al ben ik de laatste tijd niet meer zo actief geweest, maarja. Ik zag inderdaad dat je hiervandaan kwam en af en toe ben ik ongehoord nieuwschierig. (Is het zo herkenbaar, die stijl? Ik heb nooit anders gereageerd toen ik eenmaal langere reacties gaf - maargoed, daar was ik ook een van de eerste in. Alleen Meesje was me voor. n__n)

Eigenlijk vind ik het niet zo boeiend of iets schuingedrukt is met betrekking tot gedichten. Met reacties en verhalen heb ik dat weer wel, eigenlijk. Maar ik zal het anders even veranderen, en dan laat ik wel de laatste regel weer schuingedrukt. Dat past wel.

Citaat:
Nou, ik ben van mening dat een gedicht grammaticaal kloppend moet zijn. En ik ben ook een spellingsnazi en ik vind ook dat Em. nog wat meer interpunctie kan gebruiken in haar gedicht. Grammatica is gebonden aan regels en regels moeten opgevolgd worden. Het oprekken van die regels mag, maar het is juist de kunst om te kijken wat je met de taal kan doen binnen deze afgebakende grenzen. Dit is dus op het randje, wat mij betreft. Maar jullie mogen er uiteraard best anders over denken
Als ik ergens niet tegen kan is het wel grammatica en regels. Oh, ook tegen het héél erg níet naleven ervan, maar da's weer wat anders.

Over het algemeen haal ik ook altijd onvoldoendes voor Nederlands toetsen spellen en formuleren. Dus spellingnazi en ik zijn niet helemaal een goede combi, ik ben al trots als ik nieuwsgierig zonder sch heb geschreven.

Hoewel, ik moet het wel met je eens zijn dat een goed gedicht met 'n zeer slechte grammatica eigenlijk niet kan. (Denk aan: ick vindt dat jy - enzo, dan lees ik het niet meer.)

Ik gebruik punten in gedichten - soms inderdaad nogal weinig. Als ik vind dat ik ze niet nodig heb omdat het rustpunt al aan het einde van een strofe staat. (Hoewel het wel idioot staat als je verder wel punten gebruikt, denk ik.) Ik zie inderdaad dat ik nog wel ergens punten en komma's kwijtkan, maar ik 'lees' het daardoor zélf niet anders. Ik zal even kijken of ik er nog wat interpunctie doorheen gooi.

Wat een vreselijk lange reacties zeg.
Maar ehm, nog even bedankt allemaal, voor de complimentjes en de moeite überhaupt te reageren en nog wat zinnigs te zeggen, daar heb ik ook nog eens wat aan. (: <3
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 15:42
Verwijderd
Ik ben een spellingsanarchist
Allicht ook omdat ik West-Vlaming ben en onze spreektaal niet overeenkomt met het op 'Amsterdamse verkoopspraat' gebaseerde standaard Nederlands.

Ik heb weinig verstand van taal, maar voor mij is het een levend iets dat zich niet zomaar laat temmen. ik hou ervan als het in alle bochten kruipt en het onverwachts uit de hoek komt...
...zoals deze dus ^^

@Em. ik bijt alleen na middernacht
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 15:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vond het niet storend toen het hele gedicht schuingedrukt was, omdat er toen niets speciaals bedoeld mee leek te zijn, behalve dan het afbakenen van het gedicht en die laatste zin over de feedback, maar juist nu alleen die laatste zin schuingedrukt is, denk ik: waarom? Die aanhalingstekens lijken me duidelijk genoeg!

@FA: West-Vlaams, dat is toch eigenlijk ook geen Nederlands te noemen
Oud 03-06-2010, 15:58
Verwijderd
Nee, maar we moeten dat hier dus wel op de school praten. Een schande noem ik dat!
Dat vraagt om revolutie! Schoolmeesters gijzelen! Groene boekjes verbranden! Bevrijd de West-Vlaamse jeugd!

Laatst gewijzigd op 03-06-2010 om 16:14.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 16:07
Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Citaat:
Nee, maar wem oeten dat hier dus wel op de school praten. Een schande noem ik dat!
Dat vraagt om revolutie! Schoolmeesters gijzelen! Groene boekjes verbranden! Bevrijd de West-Vlaamse jeugd!
Je vergeet ontopic blijven!
Oud 03-06-2010, 16:21
Ratatouille
Ratatouille is offline
Mooi en vooral origineel
Ik vind je stijl leuk, vooral de afsluiting met die schuingedrukte zin. Eerlijk gezegd vind ik dat schuine er wel bij passen (het schuine in die laatste zin).
Mijn complimenten!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 18:23
Em.
Em. is offline
@FA; als biologisch ingesteld iemand vind ik taal geen levend iets. n__n
Nee oké, taal is wel interessant omdat je het op zoveel manieren kunt gebruiken. Omdat het, tja, heel dicht bij ideeën en gedachten en gevoelens komt of kan komen. Muziek kan dat ook, maar ik ben niet muzikaal.

Ik heb geen verstand van taal en spellen en dingen, ieh. Ik doe maar wat. Ik denk ook niet na over wat ik ga schrijven of wat ik wil zeggen of wat dan ook. Als ik dat doe gaat het meer de mist in dan als ik maar wat doe - en daarnaast ben ik lui. n__n

Taal laat zich fantastisch temmen. Zeg 'lig!' en het doet 'lig!', nee oké.

@Ratatouille: dank je! (:
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 18:53
Verwijderd
Luiheid is mijn favoriete hoofdzonde ^^

Nee grammatica en spelling, heb daar ook geen bal verstand van. Houdt geen steek vind ik. Waarom mag ik niet gewoon spreken en schrijven zoals ik wil?
Snap geen donder van het systeem en weet nog steeds niet waarom het er is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 19:59
Geel
Geel is offline
Omg! Em. Deze reactie in het 'Vliegen in mei uitslag-topic' is zo niet op z'n plaats:

Citaat:
Maar ik vind het ook mooie gedichten, allemaal eigenlijk wel - wat ik er zo van gelezen heb. Het niveau is hier sowieso hoog, eng hoor. :'D
Dit gedicht is zeker van een niveau dat hier (meestal) te vinden is.

Waarschijnlijk is het allemaal gezegd, maar ik vind het gedicht zo hemels (stom woord) licht en mooi! In het begin dan, want aan het einde 'duikt' het gedicht de diepte in. Geweldig goed gedaan!
Oud 05-06-2010, 13:55
Em.
Em. is offline
Hihi, dankje.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2010, 18:32
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Ja, ik ben van puberpoezie. Dreamer.
Haha, dat je daar openlijk voor uit durft te komen zeg .
Oud 07-06-2010, 18:39
Em.
Em. is offline
Citaat:
Is er iets mis mee dan.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2010, 19:19
ZitriN
ZitriN is offline
Citaat:
En waarom niet voorzien van ontopic feedback?
Oud 10-06-2010, 17:17
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik vind dit echt een heel mooi gedicht! Echt, prachtig.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2010, 14:38
Em.
Em. is offline
Dankje, dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dit gedicht echt heel mooi, origineel, en poetisch prachtig verwoord. Echt, complimenten, wauw.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten