Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2010, 13:24
Tom DDH
Tom DDH is offline
Heey allemaal,

Ik ben gister mijn identiteitskaart kwijtgeraakt...
Wat moet ik nu doen? Ik weet dat ik aangifte moet doen en naar het gemeentehuis moet om een nieuw id aan te vragen maar ik weet niet echt hoe alles in elkaar steekt...
Iemand die kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2010, 13:31
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik zou eerst nog heel erg goed zoeken vandaag en/of morgen, mag je er van overtuigd zijn dat je ID in huis of omgeving is kwijtgeraakt. Voorkomen is beter dan genezen, dus terugvinden is echt de meest goedkope en snelste oplossing. (Check ook de wasmachine )

Anders: aangifte doen bij de politie van vermissing. Met een kopie van de aangifte ga je naar de gemeente (om tijd uit te sparen kun je met Digi-D vaak online een afspraak maken) en vraag je een nieuwe ID aan. Er is kans dat wanneer je nu zonder een geldige legitimatie rondloopt, je een boete moet betalen. Op de site van je gemeente kun je de kosten van ID + boete vaak wel terugvinden.

Neem ook een nieuwe pasfoto mee!

Daarna afwachten tot nieuwe ID wordt geleverd. Krijg je bericht van, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 16:09
Martiņo
Avatar van Martiņo
Martiņo is offline
Volgensmij is het niet zozeer een boete die je moet betalen, maar extra kosten omdat de gemeente bij een paspoort dat is kwijtgeraakt of gestolen meer handelingen moet verrichten (en het dus meer tijd kost) dan bij een normale paspoortaanvraag. Uiteindelijk betaal je (meestal) wel meer, maar het is dus niet echt een boete.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:00
Verwijderd
Qua kosten kun je rekenen op ongeveer 30 euro extra bovenop de 30 euro die je al moet betalen voor een nieuwe ID-kaart. Dit is afhankelijk van jouw gemeente en de kosten die zij rekenen, maar gemiddeld 30 euro.
Daarnaast loop je inderdaad kans om een boete te krijgen als je nu over straat gaat en jou wordt gevraagd om je te legitimeren.

Om een nieuwe ID-kaart te krijgen zul je eerst aangifte moeten doen, en een kopie van de aangifte mee nemen naar de balie.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:16
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Heb hetzelfde gehad (2x zelfs). De tweede keer had ik echter ook een paspoort en heb ik het er dus gewoon bij laten zitten. Ik weet niet hoe oud je bent maar in Nederland zelf kun je je vrijwel overal gewoon met je rijbewijs legitimeren (zelfs bromfiets rijbewijs), in dat enkele geval dat dat niet kan (zoals bij de bank bijvoorbeeld) kun je altijd je paspoort een keer meenemen, en op vakantie uiteraard. Zo doe ik het in ieder geval
__________________
Godzijdank ben ik atheīst.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:43
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Heb hetzelfde gehad (2x zelfs). De tweede keer had ik echter ook een paspoort en heb ik het er dus gewoon bij laten zitten. Ik weet niet hoe oud je bent maar in Nederland zelf kun je je vrijwel overal gewoon met je rijbewijs legitimeren (zelfs bromfiets rijbewijs), in dat enkele geval dat dat niet kan (zoals bij de bank bijvoorbeeld) kun je altijd je paspoort een keer meenemen, en op vakantie uiteraard. Zo doe ik het in ieder geval
als je paspoort verloopt en je een nieuwe aanvraagt, willen ze ook je identiteitskaart hebben (als die dan inmiddels ook verlopen is, anders zal het bij het daarop volgende paspoort gebeuren) dus je zal sowieso een keer aangifte moeten doen en de vermissingskosten moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:46
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
als je paspoort verloopt en je een nieuwe aanvraagt, willen ze ook je identiteitskaart hebben (als die dan inmiddels ook verlopen is, anders zal het bij het daarop volgende paspoort gebeuren) dus je zal sowieso een keer aangifte moeten doen en de vermissingskosten moeten betalen.
Volgens mij niet hoor, sommige mensen hebben niet eens een ID-kaart. En volgens mij zou dat prima met rijbewijs kunnen, en rijbewijs vervolgens weer met paspoort

Over 4 jaar ga ik het meemaken, want dan moet ik een nieuw paspoort aanvragen
__________________
Godzijdank ben ik atheīst.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:55
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Volgens mij niet hoor, sommige mensen hebben niet eens een ID-kaart. En volgens mij zou dat prima met rijbewijs kunnen, en rijbewijs vervolgens weer met paspoort

Over 4 jaar ga ik het meemaken, want dan moet ik een nieuw paspoort aanvragen
Maar als je er wel één hebt moet je aangifte doen als je hem verliest, een id kaart blijft eigendom van het rijk. Toen ik een paar jaar geleden een nieuw paspoort wilde, moest ik mijn inmiddels verlopen id kaart inleveren. Die gebruikte ik al jaren niet omdat hij verlopen was toen ik een paspoort en een rijbewijs had, die ik dus als identiteitsbewijs gebruikte. Gelukkig kon ik die id kaart vinden, anders had het me dus wel extra geld gekost.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 20:58
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Hmm, dan heb ik dus nog 4 jaar om te sparen.
__________________
Godzijdank ben ik atheīst.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:13
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hmm, dan heb ik dus nog 4 jaar om te sparen.
Aangifte doen kost geen geld. En als je nog een paspoort hebt, hoef je ook geen nieuwe id-kaart te nemen volgens mij. (Het kan zijn dat de gemeente wel kosten in rekening brengt voor vermissing, ook als je geen nieuwe neemt, maar dat weet ik niet zeker.)

Het klopt wel dat je bij de aanvraag van een nieuw document al je oude moet kunnen tonen/inleveren.

Daarnaast is het sowieso verstandig om aangifte te doen. Iemand die jouw kaart gevonden/gestolen heeft kan een aardig eind komen om jouw identiteit te stelen/er misbruik van te maken. Als jij je kaart (en dus het kaartnummer) laat registreren als "vermist/gestolen" is identiteitsfraude een stuk moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:16
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Het kan zijn dat de gemeente wel kosten in rekening brengt voor vermissing, ook als je geen nieuwe neemt, maar dat weet ik niet zeker.
Dat doen ze zeker, heb ik al eens eerder gehad

Citaat:
Het klopt wel dat je bij de aanvraag van een nieuw document al je oude moet kunnen tonen/inleveren.
Ik kan mijn oude paspoort dan toch gewoon tonen/inleveren?


Citaat:
Daarnaast is het sowieso verstandig om aangifte te doen. Iemand die jouw kaart gevonden/gestolen heeft kan een aardig eind komen om jouw identiteit te stelen/er misbruik van te maken. Als jij je kaart (en dus het kaartnummer) laat registreren als "vermist/gestolen" is identiteitsfraude een stuk moeilijker.
Ik weet zeker dat hij hier in huis ligt, alleen niet waar
__________________
Godzijdank ben ik atheīst.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:30
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik kan mijn oude paspoort dan toch gewoon tonen/inleveren?
Dat moet ook Maar je ID-kaart is ook eigendom van de staat en als de kaart niet meer geldig is, willen ze hem terug (of hij wordt ongeldig gemaakt als je hem nog wil bewaren). De aanvraag van een nieuw paspoort is zo'n moment waarop ze checken wat jij nog allemaal in je bezit hebt aan documenten.

Citaat:
Ik weet zeker dat hij hier in huis ligt, alleen niet waar
Dan is het wat anders Maar dan zou je hem ook moeten kunnen vinden
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:33
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Heey allemaal,

Ik ben gister mijn identiteitskaart kwijtgeraakt...
Wat moet ik nu doen? Ik weet dat ik aangifte moet doen en naar het gemeentehuis moet om een nieuw id aan te vragen maar ik weet niet echt hoe alles in elkaar steekt...
Iemand die kan helpen?
Heb je al gekeken op/gebeld naar de plekken waar je gisteren geweest bent? Heel goed zoeken voorkomt misschien gedoe.

En als je toch naar het politiebureau gaat, vraag dan eerst of niemand hem als gevonden voorwerp heeft binnengebracht. (Als je in een andere plaats geweest bent, kun je het ook daar navragen bij politie of gemeente.)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 21:34
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Zal hem in 4 jaar vast wel een keer tegenkomen inderdaad
__________________
Godzijdank ben ik atheīst.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 11:43
Tom DDH
Tom DDH is offline
Ik ben eergister weg geweest en heb een half uur op de fiets gezeten, dus ik kan hem overal zijn kwijtgeraakt.
Maar ik heb inmiddels al aangifte gedaan, ik ga binnenkort een pasfoto laten maken en een nieuw id aanvragen!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 22:11
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
neem aan dat je een proces verbaal van de politie hebt, die moet je bij het aanvragen van de nieuwe meenemen naar het gemeentehuis
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 22-07-2010, 23:45
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Jep en dan moet je eerst dokken omdat je hem kwijt bent en vervolgens nog een keer voor een nieuwe.
__________________
Godzijdank ben ik atheīst.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 11:55
Tom DDH
Tom DDH is offline
Op hoeveel euro kan ik rekenen? Ik las op internet in totaal al rond de 60 euro...?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-07-2010, 16:00
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Ja kan wel kloppen, 30 voor het feit dat je hem kwijt bent en 30 voor een nieuwe.
__________________
Godzijdank ben ik atheīst.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2010, 20:33
Kasiatjeuh
Kasiatjeuh is offline
volgens mij,, moet je geen boete betalen als je zo'n kopie van de aangifte altijd bij je hebt.=)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 01:06
Tom DDH
Tom DDH is offline
Hmm ik ben dus langs geweest en het heeft me welgezegd 77,70 gekost, 40 euro nogiets voor het opnieuw aanvragen en de rest als boete.
Naaiers...
Ohja er is een nieuwe regeling: mocht ik mijn id NOG is kwijtraken, dan krijg ik de komende 5 jaar GEEN nieuw paspoort of id. Dat betekent 5 jaar vast in Nederland. Is wel zo handig om te weten haha.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 12:43
Verwijderd
Dat kan niet, want hoe moet je je dan houden aan de indentificatieplicht?
Iedere keer weer 50 euro betalen. ;x
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 13:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dat kan niet, want hoe moet je je dan houden aan de indentificatieplicht?
Iedere keer weer 50 euro betalen. ;x
Blijkbaar kan hettoch wel:

vanPaspoortinformatie.nl:
Citaat:
In geval er sprake is van veelvuldige vermissing van een reisdocument, kan het zijn dat uw aanvraag voor een paspoort niet leidt tot uitgifte van een paspoort op grond van artikel 24 lid b van de Paspoortwet.

Art. 24, lid b, Paspoortwet
Weigering of vervallenverklaring kan geschieden op verzoek van Onze Minister die het aangaat, onderscheidenlijk een met de uitvoering van deze wet belaste autoriteit die het aangaat, als het gegronde vermoeden bestaat dat de betrokken persoon handelingen heeft verricht of zal verrichten met of met betrekking tot reisdocumenten die het vertrouwen in reisdocumenten hebben geschaad of zullen schaden dan wel opzettelijk een ander in de gelegenheid heeft gesteld of zal stellen om zulke handelingen te verrichten met of met betrekking tot een aan de betrokken persoon verstrekt reisdocument.
Omdat je wel altijd aangifte moet doen, krijg je wel een Proces Verbaal dat dan wellicht vijf jaar als legitimatie kan dienen...?

Ik vermoed dat de ambtenaar die Tom DDH heeft geholpen een beetje een slechte dag had, want het is niet aan hem om dit te beslissen. Maart het is wettelijk dus mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2010, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Ik vermoed dat de ambtenaar die Tom DDH heeft geholpen een beetje een slechte dag had, want het is niet aan hem om dit te beslissen.
Het zal wel beleid zijn om na een x aantal vermissingen een volgende aanvraag te weigeren. Dan kan die ambtenaar er misschien formeel gezien niet over gaan (maar de kans dat de bevoegdheid van de minister aan hem is gemandateerd bestaat ook nog), maar hij kan dan best met zekerheid stellen dat een volgend verzoek geweigerd zla wroden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ''eerlijk'' of eerlijk zijn?
Verwijderd
53 06-10-2004 15:20
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stemkaart kwijt? Stem met uw paspoort!
WolterB
17 11-06-2004 00:07
Algemene schoolzaken Visual Basics Opdracht
gigasmit
2 25-03-2004 13:53
De Kantine Heb jij een Paspoort of een Identiteitskaart?
Daantje_0705
97 06-01-2004 09:03
Algemene schoolzaken Debat!!!!!!!!!!!!
JE
23 09-12-2003 15:05
Werk, Geld & Recht geld vinden
strawberry
36 07-09-2003 11:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.