Citaat:
Ik heb ze een E-mail gestuurd:
Ik heb jullie vandaag gebeld, en jullie willen mijn retour niet aannemen omdat
de hoofdtelefoon al in gebruik is genomen. Ik heb heb een uurtje op gehad en
ben tot de conclusie gekomen dat hij te duur is voor wat hij presteert.
Jullie zeiden dat ik hem dan maar in de winkel had moeten testen, daar hebben
jullie gelijk in maar op jullie site staat dat je producten retour kunt sturen. dit is wat er
op jullie site staat:
Retourneren
Wij accepteren GEEN retour zendingen zonder voorafgaand overleg. Indien u een artikel om welke reden dan ook terug wilt sturen, dan dient u eerst contact met ons op te nemen. U kunt een aanvraag indienen via uw account. Nadat we akkoord gegaan zijn, kunt u de bestelling of het artikel VOLDOENDE GEFRANKEERD terugsturen naar onderstaand adres met expliciete vermelding van eenAFZENDER (naam en adres) en een RMA nummer op de verpakking. Bij het ontbreken van deze gegevens of bij onvoldoende / ongefrankeerde zendingen zal de zending eveneens NIET aangenomen worden. Alle extra kosten die voortvloeien uit het niet naleven van bovenstaande richtlijnen zullen worden doorberekend naar de klant.
--------------------------------------------
Lees nu dit is even
"Op grond van de wet "koop op afstand" heb je dan het recht de koop binnen 7 dagen, zonder opgaaf van reden, te ontbinden. Dit houdt in dat jij het product terugstuurt met een brief erbij dat je de koop ontbindt op grond van de wet koop op afstand en dat zij dan je geld terug overmaken. Hiervoor hebben zij dan 30 dagen de tijd. Het is niet mogelijk producten uit te sluiten van deze wet, tenzij de wet dat zelf doet. Maar een koptelefoon is niet uitgesloten, dus je kan het gewoon terugsturen."
Ik heb dus gewoon het recht om mijn koptelefoon terug te sturen.
Jullie zeiden dat het onhygiënisch was, maar hij gaat tenslotte over je oor en niet in je oor
Wel moet ik zelf zorgen dat het product weer bij jullie komt, maar dat is geen probleem
Graag een reactie terug hierop,
Hun reactie was dat die wet nu niet geld, omdat het product in gebruik was genomen.
|
Dat is onjuist. De wet kent een dergelijke uitsluitingclausule niet. Omdat deze niet in de wet staat, heb je dus ook het recht om het product te testen. Het is niet toegestaan om zelf aanvullende regels op te stellen om deze wet in te perken. Zie daarvoor:
BW7:6.1
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Er geldt dus
BW7:46d.1
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
Aangezien bovendien in BW7:46c lid 2 staat:
Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en uiterlijk bij de aflevering moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk de volgende gegevens worden verstrekt:
b. de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2;
Aangezien hier nu duidelijk niet aan is voldaan, heb je dus nu 3 maanden.