Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2010, 14:09
naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Ik heb de Dre Studio besteld op internet bij een webshop Hij kost €300
Ik weet ook wel dat ik hem eerst had moeten testen in de winkel maar..

Ik had ze gebeld, en ze zeggen dat ze hem niet terug nemen omdat ik hem op mijn hoofd heb gehad.
dat is onhygiënisch bla bla. hij bleef wel 10 minuten praten.
Ik heb hem vandaag pas gekregen.. Mogen ze dat zo maar doen? op hun site staat dat je producten gewoon mag retourneren, en je geld terug krijgt.

Laatst gewijzigd op 21-10-2010 om 15:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2010, 14:15
Nona
Nona is offline
Als dat er staat en er is geen uitzondering gemaakt voor koptelefoons, dan is het bedrijf wel degelijk verplicht de koptelefoon terug te nemen. Ze kunnen wel bepaalde uitzonderingen maken (inderdaad, voor koptelefoons) of voorwaarden stellen (bijvoorbeeld: hij mag niet uit de verpakking zijn geweest). Is dit niet terug te vinden, dan hebben ze geen poot om op te staan.

Je komt vrij jong over. Willen ze jou niet horen, overweeg dan één van je ouders te laten bellen. Tegen een volwassene durven ze vaak niet zo goed, en als iemand tien minuten blijft praten klinkt dat een beetje als proberen iemand uit te lullen. Zwakke service, heet dat. Dat betekent niet dat je rechten anders zijn.
Oud 21-10-2010, 14:16
ganralph
ganralph is offline
Heb je hem online besteld en met de post thuisgestuurd gekregen? Of in een winkel besteld en daar opgehaald?

En wat staat er in de algemene voorwaarden van de winkel? (heb je een link?)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 14:32
Verwijderd
Als je hem online hebt besteld dan maakt het verder niet zoveel uit wat de winkel zegt of wat er in hun voorwaarden staat.
Op grond van de wet koop op afstand heb je dan het recht de koop binnen 7 dagen, zonder opgaaf van reden, te ontbinden. Dit houdt in dat jij het product terugstuurt met een brief erbij dat je de koop ontbindt op grond van de wet koop op afstand en dat zij dan je geld terug overmaken. Hiervoor hebben zij dan 30 dagen de tijd. Het is niet mogelijk producten uit te sluiten van deze wet, tenzij de wet dat zelf doet. Maar een koptelefoon is niet uitgesloten, dus je kan het gewoon terugsturen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 15:08
naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Wij accepteren GEEN retour zendingen zonder voorafgaand overleg. Indien u een artikel om welke reden dan ook terug wilt sturen, dan dient u eerst contact met ons op te nemen. U kunt een aanvraag indienen via uw account. Nadat we akkoord gegaan zijn, kunt u de bestelling of het artikel VOLDOENDE GEFRANKEERD terugsturen naar onderstaand adres met expliciete vermelding van een AFZENDER (naam en adres) en een RMA nummer op de verpakking. Bij het ontbreken van deze gegevens of bij onvoldoende / ongefrankeerde zendingen zal de zending eveneens NIET aangenomen worden. Alle extra kosten die voortvloeien uit het niet naleven van bovenstaande richtlijnen zullen worden doorberekend naar de klant.

Dat is wat er staat, er staat wel "Nadat we akkoord gegaan zijn"

of heeft Lucky Luciano gelijk, wat hij zegt lijkt me redelijk?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 15:46
ganralph
ganralph is offline
Lucky Luciano heeft gelijk; een bedrijf kan niet onder de wet Koop op Afstand uit.

Het zou kunnen dat ze een retournummer willen hebben, maar dat moeten ze dan gewoon geven. "Overleg" is onnodig als jij je beroept op de wet Koop op Afstand.

Als de verkoper overigens niet alle informatie verschaft om het artikel terug te sturen (bijvoorbeeld als ze moeilijk doen over het nummer), dan kan de termijn van 7 dagen verlengd worden tot 3 maanden. (Maar daar weet ik de details niet van.)

Dat de frankering van het terugsturen voor jouw rekening komt is overigens wel toegestaan.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 16:12
naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Ik heb ze een E-mail gestuurd:

Ik heb jullie vandaag gebeld, en jullie willen mijn retour niet aannemen omdat
de hoofdtelefoon al in gebruik is genomen. Ik heb heb een uurtje op gehad en
ben tot de conclusie gekomen dat hij te duur is voor wat hij presteert.

Jullie zeiden dat ik hem dan maar in de winkel had moeten testen, daar hebben
jullie gelijk in maar op jullie site staat dat je producten retour kunt sturen. dit is wat er
op jullie site staat:

Retourneren

Wij accepteren GEEN retour zendingen zonder voorafgaand overleg. Indien u een artikel om welke reden dan ook terug wilt sturen, dan dient u eerst contact met ons op te nemen. U kunt een aanvraag indienen via uw account. Nadat we akkoord gegaan zijn, kunt u de bestelling of het artikel VOLDOENDE GEFRANKEERD terugsturen naar onderstaand adres met expliciete vermelding van eenAFZENDER (naam en adres) en een RMA nummer op de verpakking. Bij het ontbreken van deze gegevens of bij onvoldoende / ongefrankeerde zendingen zal de zending eveneens NIET aangenomen worden. Alle extra kosten die voortvloeien uit het niet naleven van bovenstaande richtlijnen zullen worden doorberekend naar de klant.

--------------------------------------------
Lees nu dit is even

"Op grond van de wet "koop op afstand" heb je dan het recht de koop binnen 7 dagen, zonder opgaaf van reden, te ontbinden. Dit houdt in dat jij het product terugstuurt met een brief erbij dat je de koop ontbindt op grond van de wet koop op afstand en dat zij dan je geld terug overmaken. Hiervoor hebben zij dan 30 dagen de tijd. Het is niet mogelijk producten uit te sluiten van deze wet, tenzij de wet dat zelf doet. Maar een koptelefoon is niet uitgesloten, dus je kan het gewoon terugsturen."

Ik heb dus gewoon het recht om mijn koptelefoon terug te sturen.
Jullie zeiden dat het onhygiënisch was, maar hij gaat tenslotte over je oor en niet in je oor
Wel moet ik zelf zorgen dat het product weer bij jullie komt, maar dat is geen probleem

Graag een reactie terug hierop,

Hun reactie was dat die wet nu niet geld, omdat het product in gebruik was genomen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 16:36
ganralph
ganralph is offline
Volgens mij mag je een product wel "uitproberen" in je 7 dagen bedenktijd. Het is een beetje vreemd als je alleen 7 dagen naar de doos mag kijken.

Er zijn hier echter rechtszaken over geweest, dus wacht even tot er iemand hier langskomt die er meer van weet, voordat je je verheugt
Met citaat reageren
Oud 21-10-2010, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Ik heb ze een E-mail gestuurd:

Ik heb jullie vandaag gebeld, en jullie willen mijn retour niet aannemen omdat
de hoofdtelefoon al in gebruik is genomen. Ik heb heb een uurtje op gehad en
ben tot de conclusie gekomen dat hij te duur is voor wat hij presteert.

Jullie zeiden dat ik hem dan maar in de winkel had moeten testen, daar hebben
jullie gelijk in maar op jullie site staat dat je producten retour kunt sturen. dit is wat er
op jullie site staat:

Retourneren

Wij accepteren GEEN retour zendingen zonder voorafgaand overleg. Indien u een artikel om welke reden dan ook terug wilt sturen, dan dient u eerst contact met ons op te nemen. U kunt een aanvraag indienen via uw account. Nadat we akkoord gegaan zijn, kunt u de bestelling of het artikel VOLDOENDE GEFRANKEERD terugsturen naar onderstaand adres met expliciete vermelding van eenAFZENDER (naam en adres) en een RMA nummer op de verpakking. Bij het ontbreken van deze gegevens of bij onvoldoende / ongefrankeerde zendingen zal de zending eveneens NIET aangenomen worden. Alle extra kosten die voortvloeien uit het niet naleven van bovenstaande richtlijnen zullen worden doorberekend naar de klant.

--------------------------------------------
Lees nu dit is even

"Op grond van de wet "koop op afstand" heb je dan het recht de koop binnen 7 dagen, zonder opgaaf van reden, te ontbinden. Dit houdt in dat jij het product terugstuurt met een brief erbij dat je de koop ontbindt op grond van de wet koop op afstand en dat zij dan je geld terug overmaken. Hiervoor hebben zij dan 30 dagen de tijd. Het is niet mogelijk producten uit te sluiten van deze wet, tenzij de wet dat zelf doet. Maar een koptelefoon is niet uitgesloten, dus je kan het gewoon terugsturen."

Ik heb dus gewoon het recht om mijn koptelefoon terug te sturen.
Jullie zeiden dat het onhygiënisch was, maar hij gaat tenslotte over je oor en niet in je oor
Wel moet ik zelf zorgen dat het product weer bij jullie komt, maar dat is geen probleem

Graag een reactie terug hierop,

Hun reactie was dat die wet nu niet geld, omdat het product in gebruik was genomen.
Dat is onjuist. De wet kent een dergelijke uitsluitingclausule niet. Omdat deze niet in de wet staat, heb je dus ook het recht om het product te testen. Het is niet toegestaan om zelf aanvullende regels op te stellen om deze wet in te perken. Zie daarvoor:

BW7:6.1
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.

Er geldt dus
BW7:46d.1
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

Aangezien bovendien in BW7:46c lid 2 staat:
Tijdig bij de nakoming van de koop op afstand en uiterlijk bij de aflevering moeten aan de koper op duidelijke en begrijpelijke wijze schriftelijk de volgende gegevens worden verstrekt:
b. de vereisten voor de gebruikmaking van het recht tot ontbinding overeenkomstig de artikelen 46d lid 1 en 46e lid 2;

Aangezien hier nu duidelijk niet aan is voldaan, heb je dus nu 3 maanden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 10:08
Verwijderd
Mijn tip, geschillencommissie inschakelen? goedkoper als een rechtzaak
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 11:32
Adore
Adore is offline
En vis de spelfouten er even uit.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2010, 11:37
naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Citaat:
En vis de spelfouten er even uit.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 16:04
naamvergeten!
naamvergeten! is offline
Ze blijven maar moeilijk doen. ik weet nu dat ik 7 dagen het product mag "uitproberen" alleen mag ik nu alleen 7 dagen naar de doos kijken, of mag ik hem ook uitpakken/proberen
De winkel zegt dus dat het niet mag.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 16:33
Lotte^^
Lotte^^ is offline
Kan je hem niet zo terug in de doos krijgen dat het lijkt alsof je hem niet gebruikt hebt?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2010, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Ze blijven maar moeilijk doen. ik weet nu dat ik 7 dagen het product mag "uitproberen" alleen mag ik nu alleen 7 dagen naar de doos kijken, of mag ik hem ook uitpakken/proberen
De winkel zegt dus dat het niet mag.
Zoals ik al zei is het dus niet mogelijk beperkende maatregelen op te voeren, je mag het product dus uitpakken en uitproberen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2010, 08:18
Adore
Adore is offline
Heb je al een reactie dan?

Je mag er gebruik van maken aangezien je recht hebt op je bedenktijd in verband met koop op afstand. Maar waarom zou je dat doen als je ontevreden bent over de prijs-kwaliteitverhouding van de koptelefoon?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten