Advertentie | |
|
![]() |
|
ik snap hoe je je voelt!
ik herken het ook heel erg goed, ik heb ook een paar vriendinnen die zo raar doen, één in het bijzonder, als ze met vrienden of vriendinnen is dan ben ik onzichtbaar maar als haar vrienden er niet zijn dan ben ik goed genoeg voor haar... ik kom ze ook vaak tegen in de winkelstraat met zijn allen en dat vind ik toch altijd maar raar dat ze mij niet mee vragen... en als ik hun vraag waarom ze mij niet mee vragen geven ze als antwoord: wij willen ook wel eens wat zonder jou doen... ik vind dat je dat geen echte vrienden kan noemen! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je echt je best doet, lijkt het me sowieso niet nodig om te twijfelen aan hoe... hoe zeg je dat? Hoe waard je het bent om gewoon leuke vrienden te hebben, en zo. Misschien ben je sociaal niet zo handig. Dat kan ik zo niet inschatten. Daar kan je aan werken, maar aan je aardigheid, liefheid of wat dan ook hoef je niet te twijfelen.
Je zegt dat je in de pauze met een grote groep zit. Ik kan me voorstellen dat iedereen een beetje zijn eigen plekje heeft; jij zit misschien rechts, een ander links, weer een ander midlinks, weet ik wat. Zou het dan niet een idee zijn om een beetje op te schuiven, zodat je ook eens met een ander praat? Wie weet ontdek je dan dat iemand die je nooit opviel eigenlijk heel leuk is. Verder schrijf je dat je vaak helemaal niks zegt. Als ik in een grote vriendengroep zou zitten waar iemand niets zegt, en ik ken diegene niet zo goed, zou ik denken dat diegene misschien helemaal geen behoefte heeft aan contact. Ik zou hem wel aanspreken, maar als hij steeds heel stil blijft, zou ik waarschijnlijk denken 'die heeft iets anders aan zijn hoofd of geen zin in mij'. Snap je? Dat heeft niks te maken met hoe aardig jij bent, meer met dat de meeste mensen zich niet op willen dringen aan iemand die daar geen behoefte aan heeft. Tot slot zou je kunnen proberen op een andere plek dan school vrienden te zoeken. Voetballen met jongens uit je straat (al kan dat een flinke drempel zijn als je ze niet kent), bij een sportvereniging, een band (speel je een instrument? Bij bibliotheken e.d. hangen vaak briefjes met oproepjes 'band zoekt instrument!' Je kan daar eens kijken), een baantje, vrijwilligerswerk... er zijn wel duizend dingen te verzinnen! Zomaar in een nieuwe groep komen is natuurlijk eng, zeker als je al onzeker bent, maar weet je: als het helemaal niet klikt, kan je het gewoon opzeggen. En onthoud: je bent dertien, je staat aan het begin van je middelbareschoolperiode. Dat is een tijd waarin je meestal veel vrienden maakt... en veel vrienden kwijtraakt. Daar leer je van. Het komt allemaal nog. En zéker als je altijd je best doet om aardig en lief te zijn. Kop op. Het is nergens voor nodig om je onzeker te voelen. Niks wordt er beter van. Veel mensen van dertien zijn onzeker - de meeste mensen zullen het begrijpen, maar jij moet de eerste stap zetten. Dat onzeker voelen brengt me ertoe: is dat niet het probleem? Dat je je zo onzeker voelt en daarom moeilijk contact legt? In dat geval helpt het meestal om iets te doen waar je goed in bent, om jezelf nuttig te maken en de waardering voor je werk te ontvangen. Het is leuk om iets goed te kunnen! Buit je talenten uit. Iedereen heeft wel een talent. Misschien kan je prachtig trompet spelen, schilderen, dichten, schrijven, misschien kan je de beste ontbijtjes maken voor familieleden, misschien ben je heel ijverig... lief zijn kost niets! Mijn ervaring is dat het tegen verdriet en onzekerheid het beste werkt om je nuttig te maken in iets dat je goed kan en leuk vind. Natuurlijk hoef je niet constant anderen van nut te zijn: het is ook goed om soms met je lievelingscd heel hard aan op bed te ploffen. Maar waardering doet goed. En voortgang en resultaat ook. Al met al: kop op! Het komt weer goed. Echt. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Achja, je hebt altijd van die mensen die je niet begrijpt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb dat ook wel een beetje gehad, dat ik niet echt nieuwe vrienden of met nieuwe mensen wou gaan praten. Maar sinds ik dat wel ben gaan doen, vind ik het een stuk prettiger zegmaar.
Als jij aan de tafel zit en je zegt niks, zou ik dat persoonlijk gewoon raar vinden en daarom bijvoorbeeld niks zeggen. Zeg dan gewoon tegen een van die mensen gewoon iets simpels zoals pff die wiskundetoets was wel moeilijk, vond je ook niet? En dan bein je vanuit daar of iets anders een gesprek ![]() Trouwens over dat van dat je vrienden dingen zonder jou doen. Ik heb dat ook wel eens gehad dat ik en mijn vrienden dan wat gingen doen en dat er 1 of 2 niet uitgenodigd werden. Dit was bij ons niet omdat we ze niet aardig vonden of omdat we ze niet als vrienden beschouwden maar meer omdat hun nieuw in onze groep waren en dan vind ik ook dat het logisch is dat als je nieuw bent je niet voor alles uitgenodigd wordt. Nou weet ik natuurlijk niet hoe dan bij jouw zit... iig succes ermee |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Opnieuw in contact komen met oude "slechte/foute" vrienden SimplyABoy19 | 1 | 17-08-2005 17:31 | |
Liefde & Relatie |
Vriend jaloers op mijn ex-vriend lieve | 17 | 27-04-2005 19:22 | |
Liefde & Relatie |
De vriend van mijn vriends zus valt op me.....help! lonelyness | 7 | 07-09-2004 22:28 | |
Liefde & Relatie |
Vriendin+ vriendje Verwijderd | 23 | 26-06-2003 16:50 | |
Liefde & Relatie |
Meisje op wie m'n beste vriend verliefd is vindt mij leuk (verhaal) Xerxes | 4 | 27-04-2003 17:48 | |
Liefde & Relatie |
Wanneer iemand een vriend noemen... Gothic | 12 | 30-06-2002 13:49 |