Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2011, 13:57
iesje95
iesje95 is offline
Hee allemaal!
Ik zit nu in 3 havo en moet een keuze uit profiel maken. Ik ga kiezen voor N&T met N&G.
Maar ik moet een 2 vakken in mijn vrije deel gaan kiezen. Ik mag kiezen uit: Kunst geschiedenis, Filosofie, M&O en Economie..

Ik ben vanplan om later iets in de richting te gaan doen van rechten (het liefst jeugd rechter).

Maar nu weet ik al over mijn vakken dat ik filosofie wil.. Kunstgeschiedenis niet.
Maar M&O of Economie, ik kan hier niet echt goed verschil in zien en ik weet ook niet wat beter bij rechten past.

kunnen jullie mij helpen??

X
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2011, 15:54
Verwijderd
Ikzelf heb alleen economie. Wat ik van anderen hoor is dat M&O vooral veel uit je hoofd leren is. Economie zou dan meer inzichtelijker zijn. Zelf vind ik economie prima te doen, en dat komt waarschijnlijk doordat ik ook wiskunde B heb. De leerlingen met wiskunde A hebben er vaak meer moeite mee.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 17:21
Lotte^^
Lotte^^ is offline
M&O vond ik zelf veel makkelijker, het is meer een soort van snappen met aardig wat berekeningen in vergelijking met economie.
Economie vond ik zelf echt ontzettend vaag en veel saaier, en ook veel moeilijker om te leren, omdat het vage dingen zijn met grote stukken tekst. Je komt er bij economie niet met alleen formules uit je hoofd leren.

Wat het beste bij rechten aansluit weet ik niet. M&O is denk ik wel meer gericht op een bedrijf opzetten, of wat kleinschaliger dan economie, economie gaat ook over de wereldeconomie, terwijl m&o meer is over de financiele gedeelte van een bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2011, 17:25
AzN
AzN is offline
M&O is bedrijfseconomie, dus meer micro-economie: nettowinst, omzet, afschrijvingsmethodes, balans, etc.
Economie is meer macro-economie: wereldhandel, overheidsbudgetten, accijnzen, belastingsstelsels, etc.

Ik heb maar gewoon wat begrippen genoemd, dus dit zijn geen hoofdzaken van de vakken hoor .
Oud 13-01-2011, 16:51
annoniempje
annoniempje is offline
Ik heb het allebei gehad en ik zag wel dat de mensen die geen economie hadden, erg veel moeite hadden met m&o. De reden daarvan is dat er dingen bij m&o worden behandeld waarvan ze uitgaan dat je die dingen al wist en sommige aspecten worden dus heel snel behandeld. Echter, de mensen die geen economie hadden, die wisten die dingen niet en kwamen dus vaak bij dit soort situaties in de problemen.

Daarnaast zie ik ook niet het nut van m&o als je iets van rechten wil doen. Ik denk dat je dan beter het algemene economie kan hebben, dan het specifieke m&o, aangezien dat toch specifiek naar de bedrijfseconomie is gericht. Boekhouder, accountant.. Zoiets..
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 17:23
jeuuelieaa
jeuuelieaa is offline
Ik zit nu in vwo 5 en ik heb Economie en M&O.
Zelf vind ik M&O een veel interessanter vak, omdat het veel gaat over dingen waar je later ook te maken mee gaat krijgen, zoals belastingen, een huis kopen, verkereringen etc.
Over het verschil verder heeft AzN gelijk. M&O gaat meer over kleinschaliger economie en bedrijven en Economie meer over de wereldhandel.
Verder moet je bij M&O meer rekenen en is Economie meer stukken tekst.

Als je wilt kiezen tussen deze twee zou ik persoonlijk zeker kiezen voor M&O, omdat ik denk dat je daar echt meer aan hebt, voor later, maar waarschijnlijk ook als je rechten wilt studeren.
Mijn lerares M&O vertelde dat ze van oud leerlingen die nu "iets met economie" doen hoorde, dat ze veel meer aan M&O hebben gehad dan aan Economie. Misschien ook wel handig om te weten(:
Met citaat reageren
Oud 13-01-2011, 17:46
Michelleexx
Michelleexx is offline
Ik zou geen M&O kiezen als je geen eco hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 09:11
Verwijderd
Ik had beide en sluit me bij wat mensen aan: economie is meer inzicht, op grotere schaal, m en o kleiner, meer feitjes leren, losse bedrijven.

Ikvond economie interessanter en heb er meer aan gehad.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 14:20
Verwijderd
Ik heb ook economie gehad, maar daar kwam wel nettowinst, omzet en balans in voor. Maar volgens mij gaat M&O op veel zaken er dieper op in, en zitten er natuurlijk ook andere onderwerpen in die Economie niet heeft.

En volgens mij klopt het ook wat anoniempje ook zegt: dat je er dus een aantal dingen die je bij economie krijgt, al moet weten als je M&O volgt.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 16:07
Unravel
Unravel is offline
Ik zit nu in de vierde klas en heb beide. Ik vind M&O makkelijker, maar je zou eigenlijk niet moeten kiezen op wat iemand anders makkelijker vind.

Economie is meer rekenen naar mijn idee, zo leer ik nu; prijselasticiteit uitrekenen, wat gebeurd er met het ene product wanneer het andere product in prijs stijgt, etc.
M&O is gaat meer over bedrijven; resultatenrekening, wat kan je kopen op de beurs, hoe zit het met aandelen, wat voor soort bedrijven zijn er, etc.

Ik vind het zelf wel fijn dat ik beide heb. De vakken hebben soms iets gemeen, waardoor je het beter begrijpt. Ik had filosofie uiteindelijk niet gekozen omdat je er niet heel veel aan hebt later. Het is meer kennis voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2011, 20:39
Roos00
Roos00 is offline
Ik zou economie kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten