Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2011, 15:21
T_ID
T_ID is offline
Japan heeft gisteren te maken gekregen met een hele zware aardbeving, 8,9 volgens het nieuws.

Vlak daarop volgde een tsunami, volgens sommige berichten tot wel tien meter hoog. Nu is het wachten wat die tsunami zal aanrichten in andere gebieden. Er wordt gemeld dat de golf hoger is dan sommige eilanden in de oceaan, die dan helemaal onder water zouden kunnen komen te staan.

De NOS bundelt al hun berichtgeving in dit dossier:

http://nos.nl/dossier/224879-tsunami-japan/
Oud 11-03-2011, 15:22
napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
Wat een verschrikkelijk nieuws
Oud 11-03-2011, 16:02
Verwijderd
Ik kijk nu naar breaking news. In een woord: o my God.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2011, 16:13
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Gelukkig dat de kerncentrales op dit moment veilig/koel zijn, maar de net doorgebroken dam gaat nog problemen opleveren.
Oud 11-03-2011, 19:51
Verwijderd
Olieraffinaderij is ook al ontploft, Nucleaire noodtoestand uitgeroepen. Bijgebouw van kerncentrale in Onagawa in brand, 17.00: 88.000 mensen vermist.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 19:50
ChamsysMQ100
ChamsysMQ100 is offline
Zo veilig is de situatie rond de kerncentrales niet, er bestaat nog altijd de kans op een melt down. Ze hebben de radioactieve Cs-137 en I-121 isotopen aangetroffen, dit betekend dat de reactor ernstig beschadigd is en er een gedeeltelijke meltdown heeft plaats gevonden.

De ramp zal niet te vergelijken zijn met die in Tjernobyl, deze was namelijk vele malen erger en de reactor was een stuk onveiliger.
Oud 14-03-2011, 20:35
Verwijderd
Sorry, dit is niet hard/gemeen bedoeld, maar waarom staan die kerncentrales op plekken waarvan ze weten dat de kans op aardbevingen wat groter is??dat er stroom nodig is snap ik, maar kunnen ze die kerncentrales niet aan de andere kant van japan bouwen??.....
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Sorry, dit is niet hard/gemeen bedoeld, maar waarom staan die kerncentrales op plekken waarvan ze weten dat de kans op aardbevingen wat groter is??dat er stroom nodig is snap ik, maar kunnen ze die kerncentrales niet aan de andere kant van japan bouwen??.....
Aan de andere kant van Japan is de kans op een aardbeving net zo groot.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 21:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zo veilig is de situatie rond de kerncentrales niet, er bestaat nog altijd de kans op een melt down. Ze hebben de radioactieve Cs-137 en I-121 isotopen aangetroffen, dit betekend dat de reactor ernstig beschadigd is en er een gedeeltelijke meltdown heeft plaats gevonden.
Ik zie de relevantie niet? Bij een meltdown smelt de kern door het reactorvat, en kom terecht in de speciale opvangbak er onder. De brandstof verspreid zich, koelt af, gevaar geweken.

Het enige dat een probleem zou kunnen vormen is een meltdown nadat de hele behuizing van de reactor weg is. En die blijkt zware aardbevingen, een grote tsunami en explosies te weerstaan zonder problemen.
Citaat:
Bekijk het van de andere kant: de 54 reactoren hebben achter elkaar de twee zwaarst denkbare natuurrampen over zich heen gekregen, en tientallen lichtere aardbevingen en bij slechts eentje zijn wat problemen ontstaan.
Oud 14-03-2011, 21:17
Verwijderd
Er zijn flinke problemen bij twee centrales en dan ook nog eens met meerdere reactoren.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 21:18
ChamsysMQ100
ChamsysMQ100 is offline
Citaat:
Ik zie de relevantie niet? Bij een meltdown smelt de kern door het reactorvat, en kom terecht in de speciale opvangbak er onder. De brandstof verspreid zich, koelt af, gevaar geweken.
Was het maar zo makkelijk
Oud 15-03-2011, 01:56
Verwijderd
Ik ben eigenlijk best 'gerustgesteld' door het feit dat de enige reactoren waar echt problemen mee zijn, degenen zijn die al 40 jaar oud zijn en eigenlijk vrij snel uitgeschakeld zouden worden. Ik bedoel, die dingen zijn al dagen 'kritiek' maar ze houden het vooralsnog uit.

Failsafe op failsafe op failsafe doet waar het voor is
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 15:26
Martiño
Martiño is offline
Ik vind dat die kerncentrales (die blijkbaar berekend zijn op een aardbeving met een kracht van 7 op de schaal van Richter, in Japan was er sprake van een beving met een kracht van 8,9 op de schaal van Richter), zich gezien de omstandigheden nog redelijk houden.
Ik wil niet zeggen dat er niks aan de hand is, er is nog steeds een groot risico, maar ik vind die paniekerige berichtgeving in de media en de totaal overtrokken reactie van de Duitse regering om de reactors stil te leggen (en zo gaat de energieprijs weer omhoog, fijn...) wel wat overdreven en meer getuigen van onwetendheid over kernfysica. Ik denk niet dat we bang moeten zijn voor Tsjernobyl-achtige taferelen, en met protesteren tegen een kernreactor zoals in Zeeland, die voornamelijk voor het produceren van broodnodige medische isotopen wordt gebruikt, sla je al helemaal de plank mis.

Laatst gewijzigd op 15-03-2011 om 15:35.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2011, 18:12
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
In een perfecte wereld was er wereldvrede en stond heel Siberië en de Sahara vol met die dingen totdat bijvoorbeeld fusie technologie ontwikkelder is.

Het is enorm jammer voor Japan dat dit gebeurt, maar ook enorm jammer voor de mensheid dat er nu minder maatschappelijk draagvlak zal zijn voor de broodnodige overbrugging die kernenergie ons kan bieden tussen de huidige fosiele energie en toekomstige techonologie in.
Oud 15-03-2011, 21:32
ganralph
ganralph is offline
Tja, dit is ook het moment om alle Tsjernobyl-argumenten na 25 jaar eens voorgoed te begraven als deze ramp tot een goed einde komt.

Maar bovenal is het jammer dat iedereen nu naar die kerncentrales loopt te staren en lijkt te vergeten dat er tienduizenden dood, gewond en dakloos zijn geworden.
Oud 16-03-2011, 10:11
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Maar bovenal is het jammer dat iedereen nu naar die kerncentrales loopt te staren en lijkt te vergeten dat er tienduizenden dood, gewond en dakloos zijn geworden.
True Eerlijk gezegd realiseer ik me nu ook pas dat het een beetje krom is.
Oud 16-03-2011, 15:15
Verwijderd
Is giro 555 btw al ter beschikking gesteld??
Want dat mag in dit geval ook wel van mij
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 15:22
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Is giro 555 btw al ter beschikking gesteld??
Want dat mag in dit geval ook wel van mij
Nee, tenminste zover ik weet; aangezien Japan (gelukkig) wel een welvarend land is is hulp van 555 niet nodig.
Het internationale rode kruis heeft wel een donatie optie, en dat is in mijn ogen ook een van de beste opties.
Oud 16-03-2011, 22:40
T_ID
T_ID is offline
Ondertussen zijn er al meer dan 4300 doden geborgen, and counting...

En zoals al eerder opgemerkt, alles waar onze media over zeuren is die kerncentrale. Terwijl de exploitant daarvan alweer spreekt over de hoogspanningsleidingen herstellen en weer stroom gaan leveren.
Oud 17-03-2011, 06:03
Verwijderd
Ik hoop vooral dat de controles op kerncentrales nu strenger worden, aangezien ik heb gehoord dat er al meerdere malen problemen zijn geweest bij die kerncentrales en in 2008 ook al grote waarschuwingen zijn gegeven....

En idd, alle aandacht gaat naar die kerncentrales terwijl er nog steeds mensen onder het puin liggen etc...

En ik heb respect voor de medewerkers van die kerncentrales die nou toch nog daar in de buurt komen.....
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 22:24
ganralph
ganralph is offline
Inmiddels officieel al 5583 doden en nog 9400 mensen vermist.

En in de evacuatiecentra zijn de omstandigheden niet al te best:

http://nos.nl/artikel/226342-japanne...tiecentra.html
Oud 18-03-2011, 06:55
Verwijderd
japan wilde blijkbaar ook geen voedseldroppingen etc....
nogal vaag
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 13:07
Verwijderd
Citaat:
japan wilde blijkbaar ook geen voedseldroppingen etc....
nogal vaag
Dan loopt hun hele rampenplan etc. in de soep en nog meer chaos is nou ook niet bepaald handig..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten