Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-07-2011, 14:55
stefano12
stefano12 is offline
Hallo iedereen,

Ik wil graag mijn Engels verbeteren, want dat is echt niet best. Ik wil vooral teksten kunnen begrijpen (ook met het oog op een mogelijke toekomst op de universiteit). Ik weet dat het vroeg is voor VWO4/VWO5, maar ik wil graag zeker van m'n zaak zijn. Hoe kan ik dat het beste doen?
Ik ben nu een basiswoordenlijst in mijn kop aan het stampen en ben examens aan het maken op vmbo-t niveau en in de loop der tijd havo-niveau. Daarnaast wil ik ook makkelijke engelse boekjes lezen.

Raden jullie dit aan of niet?
Of hebben jullie misschien tips voor me?

Thanks!!

Stef
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2011, 14:59
Em.
Em. is offline
Dat lijkt me niet verkeerd! Wat je ook kunt doen is Engelse programma's kijken/luisteren, dan kom je ook meer in aanraking met de taal op weer een andere manier.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 15:11
stefano12
stefano12 is offline
Ja, dat heb ik weleens geprobeerd, maar blijkt geen succes. Het boeit me ook niet zo. Ik wil gewoon voor m'n eindexamen goed slagen en voor m'n universiteit voldoende woordkennis hebben. Weet iemand trouwens of je op de universiteit ook Engels les krijgt, dus niet alleen Engels moet lezen in de boeken...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 15:17
Em.
Em. is offline
De meeste studies geven gewoon in het Nederlands les, behalve een enkele die in het Engels is, maar dat is dan wel van te voren duidelijk. Die studies hebben vaak ook een Engelse naam (hoewel sommige een Engelse naam hebben en gewoon in het Nederlands les geven, geloof ik). Masters zijn wel (bijna?) altijd in het Engels, maar tegen die tijd ben je er ook wel aan gewend.

Maar ik denk dat luisteren één van de natuurlijkste manieren is om een taal te leren (want zo leer je ook je moedertaal en mensen praten al veel langer dan ze kunnen schrijven) en daardoor je taalvaardigheid ook heel veel kan verbeteren door te luisteren, waardoor je alsnog beter wordt in Engels.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 15:29
stefano12
stefano12 is offline
Ik wil misschien de ALPO doen, dus dat zal wel geen volledige Engelse opleiding zijn.
Daar heb je eigenlijk een punt. Maar ik zou niet weten waar ik dat zou kunnen oefenen...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 17:31
Verwijderd
Bij Engelse programma's kun je ook denken aan films . Ik neem even aan dat je niet alleen maar Nederlandse films kijkt. Ik heb al op hele jonge leeftijd Engels geleerd door kinderprogramma's in het Engels te kijken, en dat kun jij nu eigenlijk ook doen, maar dan met films die je op dvd hebt bijvoorbeeld . Zet je de ondertiteling gewoon uit. Kost je wat meer moeite om alles te volgen, maar ik denk dat het je wel kan helpen!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 20:23
Asemoon
Asemoon is offline
Ik ben het met Interglot en Em. eens. Er zijn heel erg veel leuke programma's in het Engels, er zit zeker wel wat boeiends bij. Ook zijn er talloze leuke boeken in het Engels. Op deze manier Engels leren helpt het meest. Ik kan je verzekeren dat hij behulpzamer is dan Engelse teksten maken. Vind misschien ook een Engelstalig forum, dan kun je ook je schrijfvaardigheid oefenen.

Woordenlijsten gebruiken helpt trouwens ook veel, want ook dat draagt bij aan je woordenschat. Ik adviseer je echter wel om dat in combinatie te doen met andere taalvaardigheden.

Aan de ene kant moet je geduld hebben, je kan nou eenmaal niet in een paar weken een taal perfect te beheersen. Aan de andere kant zul je merken dat het proces best snel gaat.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 08:47
stefano12
stefano12 is offline
Ik ben toevallig net in m'n agenda een planning aan het maken; de ene dag een liedje vertalen, andere dag een tekst, de andere dag luistervaardigheid oefenen, volgende dag woordenschat vergroten etc. Heb nu ook m'n Ipod en mobiel Engels ingesteld. Dat forum vind ik een leuk idee! Is het misschien een leuk idee om op scholieren.com een (groot) Engels-topic te hebben waar alleen Engels wordt gesproken?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 09:07
Italiano0570
Italiano0570 is offline
Every once in a while when you would like to see a movie, why don't you turn the subtitles off?
This way you will have to translate and follow the story at the same time. Great exercise.
Listening to music is also a great way to learn how to speak English.
Maybe even writing songs of your own. It helped me...
Of course reading books is one of the best ways, because of the presents of actual words which you could translate, but if you don't enjoy reading (like me) it won't be as fast and effective as the other options.
Good luck...
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 09:18
Italiano0570
Italiano0570 is offline
En over die Engelse topic, waarom niet???
Ik schrijf me alvast in...
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 09:20
stefano12
stefano12 is offline
Haha we hebben alvast twee leden Italiano!
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 09:34
Italiano0570
Italiano0570 is offline
That's the spirit!! Hahah
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 09:34
Italiano0570
Italiano0570 is offline
Citaat:
Every once in a while when you would like to see a movie, why don't you turn the subtitles off?
This way you will have to translate and follow the story at the same time. Great exercise.
Listening to music is also a great way to learn how to speak English.
Maybe even writing songs of your own. It helped me...
Of course reading books is one of the best ways, because of the presents of actual words which you could translate, but if you don't enjoy reading (like me) it won't be as fast and effective as the other options.
Good luck...
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 12:32
Verwijderd
3 leden iig. :-) Goed idee.

TS: Ik denk dat je goed op weg bent; Ik lees ook meer en meer Engelse boeken. Zijn vaak ook leuker!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2011, 20:19
DerMarlon
DerMarlon is offline
Ik spreek (als ik even arrogant mag zijn) perfect engels, heb geen engelse roots (al zou je denken van wel) en ik heb niet in een natief engels land gewoond.
Hoe heb ik het dan geleerd? Tsja, ik heb heel veel engelse tv gekeken, ik kijk al bbc sinds ik mn 6e levensjaar, ik kijk films alleen in het engels (evt. Met engelse subtitles)
Probeer in het engels te denken, ga engelse artikelen/boek lezen.

Als je ooit hulp nodig hebt met het engels, je kan alles vragen ^^
Met citaat reageren
Oud 26-07-2011, 09:53
Simon
Simon is offline
Je kan je ook abonneren op een BBC-podcast van een radioprogramma met een onderwerp dat je interessant vindt, via: http://www.bbc.co.uk/podcasts

Bijvoorbeeld:
Citaat:
http://www.bbc.co.uk/podcasts/series/pods
Outriders

Outriders is BBC Radio 5 live's programme dedicated to exploring the frontiers of the web. It is broadcast on Tuesdays at 0300 in Up All Night.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2011, 10:40
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik ben toevallig net in m'n agenda een planning aan het maken; de ene dag een liedje vertalen, andere dag een tekst, de andere dag luistervaardigheid oefenen, volgende dag woordenschat vergroten etc. Heb nu ook m'n Ipod en mobiel Engels ingesteld. Dat forum vind ik een leuk idee! Is het misschien een leuk idee om op scholieren.com een (groot) Engels-topic te hebben waar alleen Engels wordt gesproken?
Er zijn natuurlijk sowieso hartstikke veel Engelse fora, google gewoon eens op een onderwerp dat je leuk vindt en er is ongetwijfeld een forum over. Dat is misschien wel beter voor je Engels ook dan het hier te oefenen, omdat je dan met moedertaalsprekers in aanraking komt.

Als je Engelse films wilt kijken om je Engels te oefenen, kun je inderdaad de ondertiteling uitzetten, maar het is misschien fijner om de Engelse ondertiteling er bij aan te zetten.
Oud 30-07-2011, 21:11
stefano12
stefano12 is offline
Ik ben inmiddels een paar dagen verder en merk dat de basiswoordenlijst effect heeft op het beter begrijpen van examens. Wel merk is als ik een moeilijkere tekst heb dat ik snel naar het woordenboek grijp, omdat ik het anders echt niet begrijp.
Ook verzuim ik af en toe om me aan de planning te houden. Heeft iemand voor een van beide problemen tips?
Ze zijn zeer zeer welkom
Met citaat reageren
Oud 30-07-2011, 23:42
DerMarlon
DerMarlon is offline
Hey stefano!
Goed dat de woordenlijst helpt
Voor het eerste heb ik de volgende tip: kijk naar het zinsverband, vertaal de zin in de volgorde: persoonsvorm,onderwerp,het gezegde (werkwoordelijk of naamwoordelijk), de rest, kijk of je dan we weten kan komen wat het woord betekent, als je er dan nog niet achter bent kan je altijd nog gezond verstand gebruiken: kijk naar het onderwerp en evt. de titel van de alinea.
And when everything else fails kan je altijd nog meer geadvanceerde woordenlijsten bestuderen of natuurlijk gewoon een woordenboek pakken, dat woord in je hoofd branden en het nooit meer vergeten.

Voor dat 2e probleem: ik heb hetzelfde man
Ik zou kijken of je evt. een beloningssysteem voor jezelf kan opstellen, een dagje uit als je je een hele week aan de planning houdt ofzo(:

Succes!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2011, 23:43
DerMarlon
DerMarlon is offline
Nu ik erover nadenk, ik wil wel een advanced woordenlijst voor je maken, kost je niks .
Met citaat reageren
Oud 31-07-2011, 10:07
stefano12
stefano12 is offline
@DerMarlon, daar zou je me heel heel erg mee helpen!
Zou top zijn. Ben nog niet helemaal klaar met de basiswoordenlijst, maar het einde is in zicht.
Thanks!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2011, 13:45
greatforce
greatforce is offline
Maak oefenexamens uit de voorgaande jaren en lees Engelse bladen zoals de krant
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Ik ben inmiddels een paar dagen verder en merk dat de basiswoordenlijst effect heeft op het beter begrijpen van examens. Wel merk is als ik een moeilijkere tekst heb dat ik snel naar het woordenboek grijp, omdat ik het anders echt niet begrijp.
Ook verzuim ik af en toe om me aan de planning te houden. Heeft iemand voor een van beide problemen tips?
Ze zijn zeer zeer welkom
Er is niks mis met naar je woordenboek grijpen; daar leer je juist het meest van! Sommige woorden zoek je wel vijf keer op, maar de vijfde keer onthoud je ze wél. Zo is mijn Engels ook met sprongen vooruit gegaan. Ik las alleen altijd fanfiction *grinnikt*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten